|
Editie
5.5 van 17.2.2000
© 1996-2000VAART! Info
SCHUTTEVAER IN VAART! KIOSK:
12.2.2000
- 5.2.2000
- 22.1.2000
- 8.1.2000
18.12.99
- 11.12.99
- 4.12.99
- 27.11.99
- 30.10.99
- 23.10.99
- 9.10.99
- 2.10.99
- 25.9.99
- 18.9.99
- 11.9.99
- 4.9.99
- 28.8.99
- 21.8.99
- 14.8.99
- 17.7.99
- 10.7.99
- 3.7.99
- 26.6.99
- 19.6.99
- 12.6.99
- 5.6.99
- 29.5.99
- 22.5.99
- 15.5.99
- 8.5.99
- 1.5.99
- 24.4.99
- 17.4.99
- 10.4.99
- 3.4.99
- 27.3.99
- 20.3.99
- 13.3.99
- 6.3.99
- 27.2.99
- 20.2.99
- 13.2.99
- 6.2.99
- 30.1.99
- 23.1.99
- 16.1.99
- 9.1.99
- 2.1.99
19.12.98
- 12.12.98
- 5.12.98
- 28.11.98
- 31.10.98
- 24.10.98
- 17.10.98
- 26.9.98
- 12.9.98
- 29.8.98
- 18.7.98
- 11.7.98
- 4.7.98
- 27.6.98
- 20.6.98
- 13.6.98
- 6.6.98
- 30.5.98
- 23.5.98
- 16.5.98
- 9.5.98
- 2.5.98
- 25.4.98
- 18.4.98
- 11.4.98
- 4.4.98
- 28.3.98
- 21.3.98
- 14.3.98
- 7.3.98
- 14.2.98
- 7.2.98
- 31.1.98
- 24.1.98
- 17.1.98
- 10.1.98
- 3.1.98
HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw,
offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.
VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk,
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij Weekblad Schuttevaer
Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren
|
|
Weekblad Schuttevaer, 19 februari 2000
VEKA-trilogie
Na De Onthulling en De Justitie-aanval, deze week in Schuttevaer's
VEKA-trilogie: De Tegenzet, met VEKA beschuldigt ambtenaren van
corruptie bij sloopregeling. Adverteren om je gelijk te halen is
duurder, zeker op de voorpagina. VEKA-oprichter Piet Versluys: 'Ik sla
terug, want het gaat een oneerlijke kant op.' Hij liet een
SI-keurmeester, een onafhankelijke expert en de pers naar Amsterdam
komen om te laten registreren in welke belabberde staat het
ex-sleepschip Renova verkeert, terwijl het toch een communautair
certificaat heeft gekregen, ondanks controles heeft mogen doorvaren en
ook als slooptonnage is geaccepteerd. Leve de krant die dat alles met de
nodige journalistieke distantie weet te beschrijven. Fijntjes wordt
opgemerkt dat er ambtenaren in jacks en truien met VEKA-reclame zijn
gesignaleerd, dat de waterpolitie van Versluijs geen formele aangifte
binnen heeft gekregen en dat SI en RVI bij het sluiten van de krant niet
op de hoogte waren van de beschuldigingen.
WARMSTE JAAR OOIT.
Verder op de voorpagina de foto van de gebroken
Hydra, die het bericht Hydra breekt op Hunte bijna overbodig maakt;
RWS stuurt coaster met ondeugdelijk roerwerk terug (op de Waal bij
Ewijk), Minister wil strengere straffen voor zeevaart (niet alleen bij
ongelukken, maar ook bij dreigend gevaar), Personeel Schelde wil niet
inleveren en Warmste jaar ooit in Marsdiep.
Laat meteen even het vierde katern uit de krant vallen: de
Hiswa-bijlage, met een machtig mooie foto van flottielje zeiljachten dat
- uiteraard op de motor - het antieke kanaal van Corinthe doorsteekt.
Binnenin: Sapphire en aak Otter helpen Holland Jachtbouw aan naam in
jachtenbouw, Nieuwe club promoot opblaasboot (Cees van Dijk kreeg
promotievoorzitter Ilja Weber bevallig voor de lens), een onwijs lang
overzicht met stands en noviteiten, Kees van der Graaf herbouwt
superracer uit begin deze eeuw en Bijna 600 jachten beschikken nu over
certificaat Veilig Huren. Tenslotte gaat hoofdredacteur Sander Klos
autobiografisch in Een zeilschool als 'life-event'.
SNELHEIDSBOETES.
Voor de overtreders lijkt het nu al te laat: RWS
verwacht eerdaags eerste snelheidsboetes op AR-kanaal, opent de pagina
'Havens en vaarwegen'. Onderop wordt in de rubriek van KSV Schuttevaer
(zo staat het er echt!) verslag gedaan van het overleg met
Rijkswaterstaat over sluis Weurt en andere zaken die nog aan de orde
kwamen, waaronder roeiwedstrijden.
Op 'Nieuws en achtergronden': Examencommissie KOFS vindt
Streckenkenntnis achterhaald. Voorzitter Johan Groenewold van de
Examencommissie vindt het tijd worden voor een echt Europees vaarbewijs,
zei hij zaterdag bij overhandiging van het ISO 9002-certificaat aan het
KOFS. 'Er was lang iets te zeggen voor plaatselijke bekendheid, maar in
de lessen zit nu voldoende theorie om ook op vreemde stukken te varen.'
Peter van Dalen, hoofd van de afdeling binnenvaart van Verkeer en
Waterstaat, verwcht dat het nog een brede, delicate discussie zal worden
in Straatsburg. Overigens kunnen we VAART!genoot Adri van der Hoeven
feliciteren met zijn benoeming per 1 april tot onderzoeker bij de Kamer
Scheepvaart van de Raad voor de Transportveiligheid. De
CBOB-jaarvergadering op 10 maart in Rotterdam inventariseert de kansen
voor de binnenvaart in de 21ste eeuw.
CULTUURSCHOK.
Laat iemand voor de eerste keer rondkijken in China en je
krijgt cultuurschok-verhalen als Keurige casco's tussen vuilnis en
mensen in bittere armoede. Jan Feenstra van ms Alcyon is net terug. Hij
was vijf dagen in China met zijn vrouw Grietje, expert Theo Ruitenberg
en een groep andere toekomstige eigenaren voor de technische afname van
hun casco's. Volgens Ruitenberg is de kwaliteit van de Chinese casco's
zonder meer te vergelijken met die van Roemeense en Poolse werven,
terwijl de Feenstra's net zoveel betalen als voor een tweedehands schip
uit de jaren tachtig. Op 'Varend bestaan' ook het bericht Definitief
akkoord over Binnenvaartcentrum. Het complex zal op z'n vroegst april
2002 klaar zijn. Of de binnenvaartorganisaties van het Vasteland zullen
verhuizen, hangt ervan af of dat budgettair neutraal kan.
FURIEUS.
De website van Schuttevaer wordt ingezet voor publicatie van
wijzigingsvoorstellen bij het artikel In het nieuwe BPR wijkt snelle
catamaran voor normaal schip. Op de extra pagina 'Varend bestaan' ook
de reacties op een artikel van vorige week: Schippers reageren furieus
op houding roeiers Delftsche Schie. Gijsbert van de Berg (mbs Adriana)
had eind januari nog een aanvaring met een acht met stuurman. 'Die
jongens namen gelijk de schuld op zich. [...] Ik denk dat het wel samen
kan, als je maar een beetje rekening met elkaar houdt.' Op de pagina 'In
bedrijf' vertelt de Staphorster motorreviseur Aart Koning: 'Zelfs
eco-boer vraagt bij motor zelden of nooit naar de uitstoot'. Leuke
business, maar wel raar dat sommige klanten liever niet willen weten met
wie ze zaken doen. 'We hebben onze bedrijfsnaam dus op magnetisch zeil
laten zetten. 't Is goedkoper dan je naam op je busje schilderen.'
HALFUURSDIENST.
Op 'Kielzog' is nog iets voor het laatst bewaard:
Halfuursdienst zit er nog niet in voor fast ferries Drechtsteden,
Wijziging ADNR maakt schipper weer tot leek, Honderden ouders
weigeren betaling ouderbijdrage, Seminar Efecot over stap naar school
(14 en 15 april in Blankenberge) en Congres geeft eerste blik op plan
Verkeer en Vervoer (vandaag in Wassenaar).
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 1997-2000
VAART! Info
|