|
GRIND NIET NODIG.
Marcato na vijf weken stilliggen weer in de vaart is
verder het meest prominente bericht voorop. Schipper Anne Schotanus
heeft dan toch een Tsjechische matroos gevonden, maar de ontvanger heeft
zijn lading grind niet meer nodig... Ander nieuws: MRF rust ferry uit
met gasmotoren (NOx-uitstoot met 90% omlaag), Geen baggerdepot in
Hollands Diep (bestaande Put van Constrijen als alternatief),
Rijkswaterstaat test Oranjesluizen (eind juni zijn alle kolken in
gebruik).
VERWAARLOOSD.
De tweede pagina ('Havens en vaarwegen') opent met EU wil
voortbestaan klein schip overlaten aan het bedrijfsleven. Alleen in het
kader van het Trans-Europese waterwegennet wil de Europese Commissie ook
geld op tafel leggen. De Belgische Europarlementariër Bart Staes kreeg
Transportcommissaris Loyola de Palacio niet zover dat ze ook meebetaalt
aan het uitbaggeren en opnieuw in gebruik nemen van verwaarloosde
verbindingen, of uitbreiding van de vloot met schepen van minder dan
1000 ton.
MOEZELACTIE.
Op 'Nieuws en achtergronden' de eerste resultaten van de
Moezelactie: Zeven schepen stil in Thionville. Het zijn Nederlandse en
Belgische schepen, die met hun actie een verhoging van alle afvarige
vrachten met een mark per ton af willen dwingen; drie Duitse hebben wel
geladen. Of er werkelijk solidariteit met de actie bestaat, moet blijken
als in Rotterdam de eerste zeeboot aankomt met lading die naar boven
moet. De bevrachtingskantoren CFNR, Trans Est, Haeger & Schmidt en
Harpen hadden begin deze week nog geen krimp gegeven. In Belgische
politie signaleert 'clans die de vaart verzieken' meldt kolonel Leon
Leenders van de Scheepvaartpolitie bij de Belgische Rijkswacht klachten
van de scheepvaart richting Noord-Frankrijk over 'afpersing door clans
die het beroep, maar ook de onderlinge concurrentie verzieken'.
Spitsenschippers zouden illegale prijsafspraken maken en problemen
veroorzaken voor verladers van bulkgoederen. Door personeelsgebrek kan
Leenders er niets tegen doen.
VAARBEWIJSPLICHT.
De pagina 'Varend bestaan' opent met Hollands
politienieuws: Waterpolitie bepleit vaarbewijs pleziervaart op
hoofdvaarweg. Een kleine overwinning voor de Koninklijke Schuttevaer;
de watersportbonden KNWV en ANWB gaan komende zomer de noodzaak
onderzoeken. In eerste instantie denkt de waterpolitie aan een verplicht
vaarbewijs voor alle pleziervaart op de grote vaarwegen, zoals de Amer,
de Waal en het Amsterdam-Rijnkanaal. Problemen van een andere orde
doemen op in de internaatswereld. Reformatorische internaten claimen
ruimte voor eigen normen en waarden doet verslag van de
Nevis-vergadering over het advies van de commissie De Jong. De
internaatsbesturen omarmen het advies, maar de cluster van drie
reformatorische internaten wil geen overheveling van capaciteit over de
clusters heen.
VISMEELVRAGEN.
Waternet-directeuren Rein Lops en Jos Denis deden op de
'Fryske Floatdagen' in Harlingen - en nu ook op 'Vervoermarkt' - hun
enthousiaste verhaal over Snelle groei vervoer over water tussen
Harlingen en Zaandam. De containerdienst is op weg naar 20.000 TEU. In
Vraagtekens bij vismeel onder ADNR legt Gerard Kester van Het Kantoor
uit hoe vervoerverlies dreigt door kronkels in de regelgeving. Wim
Onderdelinden van de Abri heeft op 'In bedrijf' de voorstellen van de
Commissie De Jong voor de ouderbijdrage doorgerekend en concludeert dat
die in het voordeel zijn van de schipper. Rest de vraag of
staatssecretaris Vliegenthart bereid is het advies over te nemen.
ELFSTEDENBOOT.
Nog meer politienieuws: België krijg
scheepvaartpolitie, het openingsartikel op 'In bedrijf'. Op
'Scheepsbouw & Offshore' gaat de Streksum te water, een lage
rondvaartboot die zich de komende zomer op de Friese Elfstedenroute moet
bewijzen. Bijlsma uit Frisian Shipyard geeft de verschuivingen weer in
de noordelijke scheepsbouw; Bodewes Hoogezand lijkt de aangewezen
overnamekandidaat. En verder het bericht EU akkoord met steun aan
Nederlandse scheepswerven. De redactie heeft een pagina ingeruimd voor
scheepvaartberichten, inclusief de Franse stremmingen. En op 'Kielzog'
verlaat Jacob Smeltekop de Oostersluis in Groningen onder de kop Van
sluiswachter tot bedienaar.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|