Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.13 van 27.4.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 29 april 2000

Meer NL-vloot

Naast de grote grijper van de Taklift 4 (Bergers halen Sierra Grande na 76 jaar uit Westerschelde) op de voorpagina bijzondere aandacht voor 'de dames van het kantoor' (en een enkele heer) in Meeste maritieme bazen vergeten secretaresse niet. Als je leest wie er allemaal in het zonnetje werden gezet, komt secretaresse Willy Broeze van de redactie van Weekblad Schuttevaer er aan het eind misschien wel het meest bekaaid af. Overigens vindt ze het ook 'allemaal flauwekul' en taalt er niet naar. De krant opent met Rijnvloot vernederlandst snel, naar aanleiding van de jongste cijfers over de Duitse vlootontwikkeling met vorig jaar maar twee nieuwe binnenschepen.

GRIND NIET NODIG. Marcato na vijf weken stilliggen weer in de vaart is verder het meest prominente bericht voorop. Schipper Anne Schotanus heeft dan toch een Tsjechische matroos gevonden, maar de ontvanger heeft zijn lading grind niet meer nodig... Ander nieuws: MRF rust ferry uit met gasmotoren (NOx-uitstoot met 90% omlaag), Geen baggerdepot in Hollands Diep (bestaande Put van Constrijen als alternatief), Rijkswaterstaat test Oranjesluizen (eind juni zijn alle kolken in gebruik).

VERWAARLOOSD. De tweede pagina ('Havens en vaarwegen') opent met EU wil voortbestaan klein schip overlaten aan het bedrijfsleven. Alleen in het kader van het Trans-Europese waterwegennet wil de Europese Commissie ook geld op tafel leggen. De Belgische Europarlementariër Bart Staes kreeg Transportcommissaris Loyola de Palacio niet zover dat ze ook meebetaalt aan het uitbaggeren en opnieuw in gebruik nemen van verwaarloosde verbindingen, of uitbreiding van de vloot met schepen van minder dan 1000 ton.

MOEZELACTIE. Op 'Nieuws en achtergronden' de eerste resultaten van de Moezelactie: Zeven schepen stil in Thionville. Het zijn Nederlandse en Belgische schepen, die met hun actie een verhoging van alle afvarige vrachten met een mark per ton af willen dwingen; drie Duitse hebben wel geladen. Of er werkelijk solidariteit met de actie bestaat, moet blijken als in Rotterdam de eerste zeeboot aankomt met lading die naar boven moet. De bevrachtingskantoren CFNR, Trans Est, Haeger & Schmidt en Harpen hadden begin deze week nog geen krimp gegeven. In Belgische politie signaleert 'clans die de vaart verzieken' meldt kolonel Leon Leenders van de Scheepvaartpolitie bij de Belgische Rijkswacht klachten van de scheepvaart richting Noord-Frankrijk over 'afpersing door clans die het beroep, maar ook de onderlinge concurrentie verzieken'. Spitsenschippers zouden illegale prijsafspraken maken en problemen veroorzaken voor verladers van bulkgoederen. Door personeelsgebrek kan Leenders er niets tegen doen.

VAARBEWIJSPLICHT. De pagina 'Varend bestaan' opent met Hollands politienieuws: Waterpolitie bepleit vaarbewijs pleziervaart op hoofdvaarweg. Een kleine overwinning voor de Koninklijke Schuttevaer; de watersportbonden KNWV en ANWB gaan komende zomer de noodzaak onderzoeken. In eerste instantie denkt de waterpolitie aan een verplicht vaarbewijs voor alle pleziervaart op de grote vaarwegen, zoals de Amer, de Waal en het Amsterdam-Rijnkanaal. Problemen van een andere orde doemen op in de internaatswereld. Reformatorische internaten claimen ruimte voor eigen normen en waarden doet verslag van de Nevis-vergadering over het advies van de commissie De Jong. De internaatsbesturen omarmen het advies, maar de cluster van drie reformatorische internaten wil geen overheveling van capaciteit over de clusters heen.

VISMEELVRAGEN. Waternet-directeuren Rein Lops en Jos Denis deden op de 'Fryske Floatdagen' in Harlingen - en nu ook op 'Vervoermarkt' - hun enthousiaste verhaal over Snelle groei vervoer over water tussen Harlingen en Zaandam. De containerdienst is op weg naar 20.000 TEU. In Vraagtekens bij vismeel onder ADNR legt Gerard Kester van Het Kantoor uit hoe vervoerverlies dreigt door kronkels in de regelgeving. Wim Onderdelinden van de Abri heeft op 'In bedrijf' de voorstellen van de Commissie De Jong voor de ouderbijdrage doorgerekend en concludeert dat die in het voordeel zijn van de schipper. Rest de vraag of staatssecretaris Vliegenthart bereid is het advies over te nemen.

ELFSTEDENBOOT. Nog meer politienieuws: België krijg scheepvaartpolitie, het openingsartikel op 'In bedrijf'. Op 'Scheepsbouw & Offshore' gaat de Streksum te water, een lage rondvaartboot die zich de komende zomer op de Friese Elfstedenroute moet bewijzen. Bijlsma uit Frisian Shipyard geeft de verschuivingen weer in de noordelijke scheepsbouw; Bodewes Hoogezand lijkt de aangewezen overnamekandidaat. En verder het bericht EU akkoord met steun aan Nederlandse scheepswerven. De redactie heeft een pagina ingeruimd voor scheepvaartberichten, inclusief de Franse stremmingen. En op 'Kielzog' verlaat Jacob Smeltekop de Oostersluis in Groningen onder de kop Van sluiswachter tot bedienaar.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index