|
NOODLOTTIG.
Hoe het schippersleven er vandaag uitziet, werd door
fotografe Wiesje Peels in beeld gebracht voor het jubileumboek. Het boek
wordt op het congres als eerste overhandigd aan koningin Beatrix;
Schuttevaer-lezers krijgen een klein voorproefje. Eindredacteur Patrick
Naaraat bladert terug in de jaargang 1899 ('Het honderd jaar oude papier
brokkelt af aan de randen en de legger is volledig uit elkaar gevallen')
en concludeert dat de Schuttevaer van mei 1899 deze week gedrukt had
kunnen zijn. Een citaat: 'De eene schipper biedt al voor lagere vrachten
aan dan de andere, met het noodlottige gevolg, dat de vrachten gedurig
dalen, de verdiensten steeds slinken en dat de binnenvaart kwijnende
wordt.' Het verschil: 'Wij hebben die eeuw al achter de rug.'
SLAGKRACHT.
De kop boven het interview met KSV-directeur en
BVB-secretaris Kees de Vries had niet treffender kunnen zijn: 'Lading is
de remedie tegen alle kwalen'. Alle nieuwbouw die op stapel staat geeft
de slagkracht van de binnenvaart weer, maar is tegelijk haar zwakte,
meent De Vries. 'Zonder de capaciteitsregeling zouden er twintig, dertig
procent meer schepen zijn en het gaat nu, in sommige sectoren, al
beroerd genoeg. Laten we eerlijk zijn, we moeten op korte termijn meer
lading krijgen, anders gaat het niet goed.' Hij houdt een vlammend
betoog voor een meer gezamenlijke strategie in de binnenvaart. Zijn
eindplaatje blijft: 'Een volledig gekoppeld netwerk van containers, bulk
en palletvervoer. Dat perfect draait mede dankzij telematica.'
ONDERTOON.
Een reeks korte interviews met schippers bevestigt de sombere
ondertoon. Maar ondanks de zware druk op de vrachtprijzen, denkt bijna
iedereen zelf het hoofd wel boven water te houden...
STOFFENLIJST.
Om de KSV-special heen de gewone krant, die opent met
Stoffenlijst Afval praktischer dan huidig algemeen lozingsverbod,
volgens een uitspraak van vice-voorzitter Jan Veldman van de CBOB. Het
lijkt een campagne te worden tegen de overdreven eisen van het
Nederlandse besluit bij het internationale scheepsafvalstoffenverdrag.
Verder op de voorpagina Ook CCR verlengt capaciteitsregeling
(oud-voor-nieuw), Ravage op kabelpont na aanvaring op Maas
(pontschipper Kessel-Reuvel lette even niet op), Minister Netelenbos
bezoekt shortsea (maandag was ze in Rotterdam op werkbezoek), Dronken
schipper (uit Gent, gepakt bij Werkendam) en Onvoldoende navigatie en
te laag varen deden Eendracht stranden. Op de foto kijkt een
schipperskind toe hoe zijn vader de auto aan boord zet, een verwijzing
naar interviewtjes met schipperskinderen in de KSV-special.
STREMMINGEN.
Wie het komend jaar door Frankrijk vaart vindt alvast een
overzicht van stremmingen op de pagina Havens en vaarwegen, die opent
met Opdrijvend betonnen puntstuk stremt sluis Zuid-Willemsvaart. Die
stremming duurt nog wel drie weken, en was niet gepland. Meer Frans
nieuws op Nieuws en achtergronden: Niemand kent precieze oorzaak van
vloedgolf aan Frans werk. En daaronder de rubriek Horten & Stoten met
de gelegenheidskop Kort & Krachtig, vanwege de extra korte maar o zo
krachtige V6 Brons-motor die Jos Hoffmann aan boord van ms Pont Resina
in de schoot geworpen kreeg. Schipper Wendt heeft zijn schip aangemeld
voor de sloop, maar het blijft varen zonder vracht, want de Koninklijke
Marine neemt het over voor z'n Zeecadettenkorps.
DAGVRACHTEN.
NPRC begint in tamme markt bevrachtingskantoor Konnex, is
de opening op Vervoermarkt. En dat moet toch hoop geven. Konnex gaat
zich richten op de dagvrachtenmarkt. Woordvoerder Loek Jansen, die
overstapt van NPRC naar Konnex, erkent dat het tijdstip van oprichting
niet echt voor de hand ligt. 'Er komt weinig werk vrij voor bevrachters
en de tarieven zijn ook bijzonder laag, maar we zien nog steeds kansen
en hebben daarom besloten door te gaan. Ik denk dat je ook beter kunt
beginnen in een slechte tijd.' Bij de NPRC zijn vorig jaar enkele leden
vertrokken naar de dagvrachtenmarkt, waar toen de tarieven hoger lagen.
Het eigen bevrachtingskantoor is het antwoord van NPRC op een dreigende
verdere leegloop.
MILLENNIUMNIEUWS:
Tachtig procent van apparatuur kan eeuwwisseling
doorstaan. Je vraagt je af hoeveel schade de resterende 20% nog aan kan
richten. Resi Hacksteiner van de IVR kan daar nu nog niets van zeggen:
'Maar het is zeker niet zo, dat we rustig achterover kunnen leunen, want
één procent niet in orde kan ook hele grote schade veroorzaken.'
Stichting IVR-QS heeft de certificeringen vorig maand overgedragen aan
Bureau Veritas Quality International (BVQI), meldt een ander bericht.
Over internaatssituaties die veranderen als schippers anders gaan varen
gaat het verhaal Af en toe een normaal gezin, over de kinderen van het
koppelverband Brigitte die pendelen tussen huis en internaat.
VALPARTIJEN
in de scheepsbouwhoek: Scheepsbouw & Offshore opent met
Nieuw dok voor grotere klanten Drenth valt uit takels hijskraan. De
foto's laten de gevolgen pijnlijk zien. En verderop VNSI waarschuwt
voor prijsval, naar aanleiding van de jaarverslag-presentatie van de
Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie. De prijsval dupeert vooral
de nieuwbouw van zeeschepen. VNSI-werven bouwden vorig jaar tien
binnenchepen en ontvingen daarnaast nieuwbouwopdrachten voor 28
binnenschepen.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|