Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.20 van 6.5.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

Hotlinks

Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus

Abonneren



Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 8 mei 1999

150 JAAR KSV

Het Weekblad Schuttevaer heeft deze week een special over de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer, die 150 jaar bestaat en dat viert tijdens het congres op 21 en 22 mei in Rotterdam. Voorop prijkt de 'good old' Willem Jan Schuttevaer, 'vriend en raadgever der binnenschipperij'. Binnenin een verhaal over zijn roemruchte daden, naar een boek van prof.mr H. Schuttevaer uit 1969. Het congres kijkt niet terug, maar heeft 'Binnenvaart in de 21ste eeuw' als thema. In zijn inleiding bij de congresvoorstellen zegt voorzitter Jan Terlouw: 'Trots voorzitter te zijn van zo'n eerbiedwaardige vereniging'. Het hoofdbestuur kondigt de oprichting aan van een internationale afdeling, die met 222 klachten al meteen de handen vol heeft.

NOODLOTTIG. Hoe het schippersleven er vandaag uitziet, werd door fotografe Wiesje Peels in beeld gebracht voor het jubileumboek. Het boek wordt op het congres als eerste overhandigd aan koningin Beatrix; Schuttevaer-lezers krijgen een klein voorproefje. Eindredacteur Patrick Naaraat bladert terug in de jaargang 1899 ('Het honderd jaar oude papier brokkelt af aan de randen en de legger is volledig uit elkaar gevallen') en concludeert dat de Schuttevaer van mei 1899 deze week gedrukt had kunnen zijn. Een citaat: 'De eene schipper biedt al voor lagere vrachten aan dan de andere, met het noodlottige gevolg, dat de vrachten gedurig dalen, de verdiensten steeds slinken en dat de binnenvaart kwijnende wordt.' Het verschil: 'Wij hebben die eeuw al achter de rug.'

SLAGKRACHT. De kop boven het interview met KSV-directeur en BVB-secretaris Kees de Vries had niet treffender kunnen zijn: 'Lading is de remedie tegen alle kwalen'. Alle nieuwbouw die op stapel staat geeft de slagkracht van de binnenvaart weer, maar is tegelijk haar zwakte, meent De Vries. 'Zonder de capaciteitsregeling zouden er twintig, dertig procent meer schepen zijn en het gaat nu, in sommige sectoren, al beroerd genoeg. Laten we eerlijk zijn, we moeten op korte termijn meer lading krijgen, anders gaat het niet goed.' Hij houdt een vlammend betoog voor een meer gezamenlijke strategie in de binnenvaart. Zijn eindplaatje blijft: 'Een volledig gekoppeld netwerk van containers, bulk en palletvervoer. Dat perfect draait mede dankzij telematica.'

ONDERTOON. Een reeks korte interviews met schippers bevestigt de sombere ondertoon. Maar ondanks de zware druk op de vrachtprijzen, denkt bijna iedereen zelf het hoofd wel boven water te houden...
Een opmerkelijk verhaal is dat van Gorcumer Cees Vos, die al sinds 1996 vrijwel dagelijks de containerschepen op de Merwede telt. Hij heeft er al 245 met een capaciteit van ruim 33.000 teu, en dat sterkt hem in zijn overtuiging dat de Betuwelijn, als die in 2006 klaar is, direct al overbodig zal zijn. 'Ik stel me zo voor dat er rond 2006 een parlementaire enquêtecommissie over het debâcle van de Betuwelijn komt, dat kan haast niet anders. Ik zie me daar al zitten, om de heren achter de tafel uit te leggen dat voor de aanleg al vaststond dat de lijn economisch niet rendabel zou zijn', zegt de gepensioneerde chemisch analist die ooit nog eens schipper wilde worden. 'Zijn' containervloot staat compleet afgedrukt bij het verhaal. 't Is een begin...

STOFFENLIJST. Om de KSV-special heen de gewone krant, die opent met Stoffenlijst Afval praktischer dan huidig algemeen lozingsverbod, volgens een uitspraak van vice-voorzitter Jan Veldman van de CBOB. Het lijkt een campagne te worden tegen de overdreven eisen van het Nederlandse besluit bij het internationale scheepsafvalstoffenverdrag. Verder op de voorpagina Ook CCR verlengt capaciteitsregeling (oud-voor-nieuw), Ravage op kabelpont na aanvaring op Maas (pontschipper Kessel-Reuvel lette even niet op), Minister Netelenbos bezoekt shortsea (maandag was ze in Rotterdam op werkbezoek), Dronken schipper (uit Gent, gepakt bij Werkendam) en Onvoldoende navigatie en te laag varen deden Eendracht stranden. Op de foto kijkt een schipperskind toe hoe zijn vader de auto aan boord zet, een verwijzing naar interviewtjes met schipperskinderen in de KSV-special.

STREMMINGEN. Wie het komend jaar door Frankrijk vaart vindt alvast een overzicht van stremmingen op de pagina Havens en vaarwegen, die opent met Opdrijvend betonnen puntstuk stremt sluis Zuid-Willemsvaart. Die stremming duurt nog wel drie weken, en was niet gepland. Meer Frans nieuws op Nieuws en achtergronden: Niemand kent precieze oorzaak van vloedgolf aan Frans werk. En daaronder de rubriek Horten & Stoten met de gelegenheidskop Kort & Krachtig, vanwege de extra korte maar o zo krachtige V6 Brons-motor die Jos Hoffmann aan boord van ms Pont Resina in de schoot geworpen kreeg. Schipper Wendt heeft zijn schip aangemeld voor de sloop, maar het blijft varen zonder vracht, want de Koninklijke Marine neemt het over voor z'n Zeecadettenkorps.

DAGVRACHTEN. NPRC begint in tamme markt bevrachtingskantoor Konnex, is de opening op Vervoermarkt. En dat moet toch hoop geven. Konnex gaat zich richten op de dagvrachtenmarkt. Woordvoerder Loek Jansen, die overstapt van NPRC naar Konnex, erkent dat het tijdstip van oprichting niet echt voor de hand ligt. 'Er komt weinig werk vrij voor bevrachters en de tarieven zijn ook bijzonder laag, maar we zien nog steeds kansen en hebben daarom besloten door te gaan. Ik denk dat je ook beter kunt beginnen in een slechte tijd.' Bij de NPRC zijn vorig jaar enkele leden vertrokken naar de dagvrachtenmarkt, waar toen de tarieven hoger lagen. Het eigen bevrachtingskantoor is het antwoord van NPRC op een dreigende verdere leegloop.

MILLENNIUMNIEUWS: Tachtig procent van apparatuur kan eeuwwisseling doorstaan. Je vraagt je af hoeveel schade de resterende 20% nog aan kan richten. Resi Hacksteiner van de IVR kan daar nu nog niets van zeggen: 'Maar het is zeker niet zo, dat we rustig achterover kunnen leunen, want één procent niet in orde kan ook hele grote schade veroorzaken.' Stichting IVR-QS heeft de certificeringen vorig maand overgedragen aan Bureau Veritas Quality International (BVQI), meldt een ander bericht. Over internaatssituaties die veranderen als schippers anders gaan varen gaat het verhaal Af en toe een normaal gezin, over de kinderen van het koppelverband Brigitte die pendelen tussen huis en internaat.

VALPARTIJEN in de scheepsbouwhoek: Scheepsbouw & Offshore opent met Nieuw dok voor grotere klanten Drenth valt uit takels hijskraan. De foto's laten de gevolgen pijnlijk zien. En verderop VNSI waarschuwt voor prijsval, naar aanleiding van de jaarverslag-presentatie van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie. De prijsval dupeert vooral de nieuwbouw van zeeschepen. VNSI-werven bouwden vorig jaar tien binnenchepen en ontvingen daarnaast nieuwbouwopdrachten voor 28 binnenschepen.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index