|
EENMANSBLOKKADE.
Tankvaartondernemer Germain Landuyt lag van
maandagnacht tot dinsdagmiddag met zijn mts Python dwars voor de
Petroleumbrug in Antwerpen. Eenmansblokkade met tanker stelt
vrachtprijs aan de kaak vertelt de achtergrond van zijn protestactie.
Een tiental tankers kon het Marshalldok niet in of uit. Bevrachters
schroeven provisie op, meldt de krant van het Nederlands front. De
makelaars in scheepsvrachten hangen niet langer lui achterover in
afwachting van de volgende beursafroep, en dat kost de schipper geld.
Maar hij zal er doorgaans weinig van merken, omdat de RVI-provisie er nu
immers af is.
BABUSJKA.
Voorop is weinig ruimte voor kleine berichtjes. In een
tweekolommer Kater haalt bakken uit China volgens Babusjka-methode
wordt uitgelegd hoe Kamar Shipbuilding het vervoersprobleem van
nieuwgebouwde duwbakken van China naar Nederland oplost: door er een
zeebak omheen te bouwen. Mis ging het met de veerboot Prinses Christina
op de Westerschelde. Na een grote beurt van tien weken viel het schip
bij een eerste oversteek prompt stil. De Radarspotter wordt ook in het
nieuwe jaar onverdroten voortgezet.
EURO.
Bij de wisselkoersen op pagina 2 staat voor elf landen in Europa
de koers van de Euro. Verder gaat die pagina over havens en vaarwegen.
Afgezien van De Nul neemt Alexander von Humboldt in gebruik is het
KSV-Schuttevaer-nieuws wat de klok slaat. 'Rijkswaterstaat
bagatelliseert gevolg stremming van Beatrixsluis' (afdeling Utrecht),
'In Nederland is een sluis waar schepen niet mogen schutten'
(bolderkritiek op Rijkswaterstaat bij de afdeling
Hardinxveld-Giessendam) en Provincie bestudeert omleiding
Starkenborghkanaal bij Zuidhorn (afdeling Groningen-Noord-Drenthe). Op
de pagina ernaast gaan Stavenisse en St. Philipsland verder als
Noord-Zeeland.
MILLENNIUM.
Schipper moet in de benen om millenniumschade voor te zijn
is het verhaal van verzekeraars die alleen schade willen vergoeden als
onomstotelijk vaststaat dat de ondernemer alles heeft gedaan om
problemen te voorkomen. Om de ondernemers darbij enigszins te helpen
willen de maatschappijen binnenkort met een checklist komen. Directeur
Maup Hoppzak van expertisebureau Touw en projectleider Nick van Haag van
Bureau Telematica legden in de afdelingsvergadering van KSV Drechtsteden
in Dordrecht uit wat schippers zelf kunnen doen om het probleem vóór te
zijn. De motorenrubriek 'Horten & Stoten' gaat over de Modag ('een
enorme vetlel') in ms Scirocco van Akki Lubbers, die met het schip ten
prooi lijkt te vallen aan de hoogovens.
NAREKENEN.
Op de Schuttevaer-redactie zijn ze aan het rekenen geslagen
na de bewering van bevrachters op de voorpagina dat schippers weliswaar
een hoger percentage provisie betalen maar netto hetzelfde overhouden.
De echte uitkomst volgens het commentaar Een sommetje in zwart-wit is
dat de schipper door het wegvallen van bodemtarieven fors minder voor
een reis betaald krijgt en de bevrachter netto hetzelfde bedrag in
handen krijgt. 'Dit soort economische 'automatismen' lokken vroeger of
later een reactie uit. l'Histoire se repète.'De opening op 'Varend
bestaan' belooft harde voordelen door de fusie van de onderlinge
verzekeraars Eensgezindheid en Friesche Maatschappij: Nieuw
EFM-Verzekeringen acht verlaging van premies mogelijk.
ZONDER PROTEST.
Het Landelijk Oudercontact van Varenden (LOV) heeft
huiswerk meegekregen na een gesprek met sociaal-economische en
welzijnsorganisaties, blijkt uit Bonden voelen niet zonder meer voor
protest tegen bezuinigingen internaten. AMVV-directeur Ed de Jong: 'Er
s nog teveel onduidelijk. Zeker aan de ant van de internaten. Er wordt
geschermd met lastige huisvestingssituaties, omdat het geld van panden
die werden afgestoten terug moest naar de overheid. Maar wat hebben de
internaten de afgelopen jaren nou precies gedaan?' Het LOV gaat het
uitzoeken en praat er 16 januari over in de ledenraad in Rotterdam.
BANEN VOOR HET OPRAPEN.
De 'Personeelsgids' loopt bijna over van de
scheepvaartbanen die voor het oprapen lijken te liggen. En verder is het
de tijd van de havencijfers: Containers en kolen bezorgen Rotterdam
weer recordcijfers. Het passagiersschip Stad Enkhuizen had een
bijzondere gast aan boord: circuskoe Jet van het Russisch Staatscircus,
die de rest van haar leven mag slijten in de kinderboerderij op Urk.
Aanvoer chemische grondstoffen Unipol Oss voortaan per tanker en DBR
en DB Cargo kiezen voor multimodale aanpak zijn winstpunten voor de
binnenvaart op de pagina Vervoermarkt.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|