Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.2 van 8.1.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

1.2.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 9 januari 1999

Soms verrassend

Hoe verrast mag je als binnenvaartondernemer zijn over de verplichting om vanaf 1 januari 2000 bij ADNR-vervoer een veiligheidsadviseur te hebben? In het openingsartikel stelt Weekblad Schuttevaer vast dat niet iedereen zich de strekking van de Brusselse richtlijn uit 1996 heeft gerealiseerd. Al blijkt dat besef aan de kant van overheid en opleidingen voldoende doorgedrongen. In Duitsland gold de afgelopen twee jaar een overgangsregeling waarvan ook door Nederlanders veelvuldig gebruik van is gemaakt. De redersorganisatie CBRB was betrokken in het overleg, maar de particuliere (Kantoor)bonden zeggen van niets te weten en beginnen nu aan een inhaalslag.

EENMANSBLOKKADE. Tankvaartondernemer Germain Landuyt lag van maandagnacht tot dinsdagmiddag met zijn mts Python dwars voor de Petroleumbrug in Antwerpen. Eenmansblokkade met tanker stelt vrachtprijs aan de kaak vertelt de achtergrond van zijn protestactie. Een tiental tankers kon het Marshalldok niet in of uit. Bevrachters schroeven provisie op, meldt de krant van het Nederlands front. De makelaars in scheepsvrachten hangen niet langer lui achterover in afwachting van de volgende beursafroep, en dat kost de schipper geld. Maar hij zal er doorgaans weinig van merken, omdat de RVI-provisie er nu immers af is.

BABUSJKA. Voorop is weinig ruimte voor kleine berichtjes. In een tweekolommer Kater haalt bakken uit China volgens Babusjka-methode wordt uitgelegd hoe Kamar Shipbuilding het vervoersprobleem van nieuwgebouwde duwbakken van China naar Nederland oplost: door er een zeebak omheen te bouwen. Mis ging het met de veerboot Prinses Christina op de Westerschelde. Na een grote beurt van tien weken viel het schip bij een eerste oversteek prompt stil. De Radarspotter wordt ook in het nieuwe jaar onverdroten voortgezet.

EURO. Bij de wisselkoersen op pagina 2 staat voor elf landen in Europa de koers van de Euro. Verder gaat die pagina over havens en vaarwegen. Afgezien van De Nul neemt Alexander von Humboldt in gebruik is het KSV-Schuttevaer-nieuws wat de klok slaat. 'Rijkswaterstaat bagatelliseert gevolg stremming van Beatrixsluis' (afdeling Utrecht), 'In Nederland is een sluis waar schepen niet mogen schutten' (bolderkritiek op Rijkswaterstaat bij de afdeling Hardinxveld-Giessendam) en Provincie bestudeert omleiding Starkenborghkanaal bij Zuidhorn (afdeling Groningen-Noord-Drenthe). Op de pagina ernaast gaan Stavenisse en St. Philipsland verder als Noord-Zeeland.

MILLENNIUM. Schipper moet in de benen om millenniumschade voor te zijn is het verhaal van verzekeraars die alleen schade willen vergoeden als onomstotelijk vaststaat dat de ondernemer alles heeft gedaan om problemen te voorkomen. Om de ondernemers darbij enigszins te helpen willen de maatschappijen binnenkort met een checklist komen. Directeur Maup Hoppzak van expertisebureau Touw en projectleider Nick van Haag van Bureau Telematica legden in de afdelingsvergadering van KSV Drechtsteden in Dordrecht uit wat schippers zelf kunnen doen om het probleem vóór te zijn. De motorenrubriek 'Horten & Stoten' gaat over de Modag ('een enorme vetlel') in ms Scirocco van Akki Lubbers, die met het schip ten prooi lijkt te vallen aan de hoogovens.

NAREKENEN. Op de Schuttevaer-redactie zijn ze aan het rekenen geslagen na de bewering van bevrachters op de voorpagina dat schippers weliswaar een hoger percentage provisie betalen maar netto hetzelfde overhouden. De echte uitkomst volgens het commentaar Een sommetje in zwart-wit is dat de schipper door het wegvallen van bodemtarieven fors minder voor een reis betaald krijgt en de bevrachter netto hetzelfde bedrag in handen krijgt. 'Dit soort economische 'automatismen' lokken vroeger of later een reactie uit. l'Histoire se repète.'De opening op 'Varend bestaan' belooft harde voordelen door de fusie van de onderlinge verzekeraars Eensgezindheid en Friesche Maatschappij: Nieuw EFM-Verzekeringen acht verlaging van premies mogelijk.

ZONDER PROTEST. Het Landelijk Oudercontact van Varenden (LOV) heeft huiswerk meegekregen na een gesprek met sociaal-economische en welzijnsorganisaties, blijkt uit Bonden voelen niet zonder meer voor protest tegen bezuinigingen internaten. AMVV-directeur Ed de Jong: 'Er s nog teveel onduidelijk. Zeker aan de ant van de internaten. Er wordt geschermd met lastige huisvestingssituaties, omdat het geld van panden die werden afgestoten terug moest naar de overheid. Maar wat hebben de internaten de afgelopen jaren nou precies gedaan?' Het LOV gaat het uitzoeken en praat er 16 januari over in de ledenraad in Rotterdam.

BANEN VOOR HET OPRAPEN. De 'Personeelsgids' loopt bijna over van de scheepvaartbanen die voor het oprapen lijken te liggen. En verder is het de tijd van de havencijfers: Containers en kolen bezorgen Rotterdam weer recordcijfers. Het passagiersschip Stad Enkhuizen had een bijzondere gast aan boord: circuskoe Jet van het Russisch Staatscircus, die de rest van haar leven mag slijten in de kinderboerderij op Urk. Aanvoer chemische grondstoffen Unipol Oss voortaan per tanker en DBR en DB Cargo kiezen voor multimodale aanpak zijn winstpunten voor de binnenvaart op de pagina Vervoermarkt.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index