|
GECIJFER.
Het blijkt dat sommigen zelfs gek zijn op het jaarlijks
gecijfer, zoals schipper Weynand van Gils van het ms Erwan uit Made:
'Het zelf leuker maken, dat is de uitdaging'. Van Gils heeft meteen een
tip: het abonnement en de losse aankoop van je vakblad is aftrekbaar van
de belasting. Met tips komt eind april ook Abri-directeur Wim
Onderdelinden, die in samenwerking met Weekblad Schuttevaer een
Schippersvraagbaak over belastingen schrijft. In zijn verhaal roept hij
de wetgever op om na 25 jaar toch eens de Belastingwet staking bedrijf
te veranderen, en een (actuele) suggestie is de internaatskosten voor
schippers volledig aftrekbaar te maken.
BEDRIJFSOPVOLGING.
Nog meer tips en adviezen. D. Knoop en L. Godeke van
accountantskantoor De Vries in Zwolle wijzen op het belang van Vamil,
reserveposten, lijfrente, koopsompolis en het huis aan de wal.
Hoofdredacteur mr J. Zwagemaker van het blad Belastingzaken weidt uit
over bedrijfsopvolging in de binnenvaart in Barend en Nel willen
stoppen. Christiaan en Robbert Klaverdijk, accountants te Rotterdam,
merken dat vooral de zetschipper en de Tsjech aan boord de
Belastingdienst kopzorgen geven.
DROOG ZAND.
Brandende cacaobonen in Zaandam levert Schuttevaer de
voorpaginafoto en het bericht Brandweer haalt droog zand bij bouwmarkt
voor blussen gifbrand Torben. De krant opent met malaise buitengaats:
Offshore ziet recessie opdoemen achter aanhoudend lage olieprijs. Met
name de toeleverende sector krijgt het voor z'n kiezen, zonder dat er
veel zicht is op betere tijden, vertelde IRO-voorzitter G.J. Kramer
tijdens de '1999 Oil & Gas Industry Meeting' in Rotterdam. Verder op de
voorpagina een fatale glijpartij in de Rotterdamse haven: SI-inspecteur
(37) verdrinkt, Drie aanvaringen in zeer dichte mist
(Noord-Duitsland), Duwbak in oever van AR-kanaal na uitval stuurwerk
(Marjo/Marjo II), Moer verbrijzelt schouder zeeman (een moer van 18,5
kilo) en Staatssecretaris laat zich adviseren over internaten
(Vliegenthart krijgt 3500 gebroken harten).
DRIE HOOG.
Wantij vaart drie containers hoog van Eefde naar Hengelo,
de opening van pagina 2, beschrijft een knap staaltje containervaart
vorige week dinsdag over het Twentekanaal. Het kan, maar de Ezherbrug
bij Eefde blijft een probleem en moet snel worden opgehoogd.
RWS-woordvoerder A. van der Valk zegt dat zijn dienst daar wel toe
genegen is als blijkt dat het flink bijdraagt in de exploitatie van
Combi Terminal Twente in Almelo.
TERUGBETALING.
De tankvaart hoeft in principe geen cent premie meer te
betalen om de laatste sloopronde in de sector te bekostigen, meldt Karel
Verberght, de ESO-tankvaartman in Overschot sloopfonds interessant
genoeg om toch terug te betalen. Volgens de sloopverordening zijn
tankvaartondernemers verplicht in 1999 premie te betalen. Verberght:
'Daar moeten we een stokje voor steken. Dat levert een terugbetaling van
al gauw 10.000 gulden per schip op.' Geen Horten & Stoten deze week,
'doordat Jos Hoffmann Hoestend & Proestend een weekje binnen moest
blijven'. Op de plek van de motorrubriek staat Caulier krijgt Taormina
na 35 maanden bouwtijd in handen. Het schip werd al in maart 1996
besteld in het Roemeense Giurgiu. Caulier verkocht zijn oude Taormina al
in juni 1996 en kwam de tijd door als aflosschipper.
BETERE BINNENVAART.
Verdwaald tussen de productadvertenties op
'Familieberichten' staat er één van De nieuwe stichting Betere
Binnenvaart Team (Opgericht door de binnenschippers), die vrijdagavond
26 februari in de Antwerpse sporthal Schijnpoort de
droge-ladingschippers 'massaal' uitnodigt op een algemene vergadering.
Ter toelichting staat erbij: 'Er wordt zwaar misbruik gemaakt van de
huidige situatie. Als uw opkomst groot genoeg is kunnen wij er iets aan
doen.' Actie, actie, dus.
OUD-VOOR-NIEUW.
Op de pagina Vervoermarkt word je nog steeds niet
vrolijk van de rubriek Aan de Reis, deze week onder de kop Lege schepen
beproeven geluk en masse in Amsterdam en Rotterdam. Niet blij is ook de
eigenaar van de Challenger, die ook na de uitspraak van het College van
Beroep nog steeds 458.000 gulden oud-voor-nieuw boete op tafel moet
leggen. De opening ziet er beter uit: Kruiplijners halen stenen en
drilling fluid van weg België. Kruiplijncoasters varen van het
Albertkanaal naar Groot-Brittannië. Een mooie opsteker voor het Vlaamse
bureau Promotie Short Sea Shipping.
WATERBAKFIETS.
Adverteerders lieten nog een gat open voor het artikel
WCT gaat jaar na streefdatum proefdraaien met Waterbakfiets. Wijgaart
Container Transport wil 25 maart gaan varen. Aanvankelijk hoopte WCT
vorig voorjaar al in de markt te zijn, maar de subsidie-aanvraag heeft
het project een jaar vertraagd. Tevens moeten er afspraken worden
gemaakt met de terminals, waaronder ECT Delta en Home, Hanno en Uniport.
Met de Waterbakfiets wil WCT de wachttijden van met name de
feederschepen, maar ook de binnenvaartcontainerschepen in Rotterdam
verkorten. En dat is toch weer goed nieuws in de Schuttevaer van deze
week.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|