Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.8 van 19.2.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 20 februari 1999

Met blauwe envelop

Stel dat je als abonnee de krant in een blauwe envelop, zo'n belastinggeval, krijgt toegestuurd. Zou je die envelop dan - als gebruikelijk - ongeopend terzijde leggen? Of zou je je afvragen waarom die deze keer zo dik is? En/of waarom je wekelijkse Schuttevaer niet bij de post zit? Wees gerust, de krant valt gewoon op je deurmat. Maar de Belastingbijlage heeft van een creatieve vormgever de beruchte blauwe envelop als voorpagina meegekregen. De krant zit er nog net niet in.

GECIJFER. Het blijkt dat sommigen zelfs gek zijn op het jaarlijks gecijfer, zoals schipper Weynand van Gils van het ms Erwan uit Made: 'Het zelf leuker maken, dat is de uitdaging'. Van Gils heeft meteen een tip: het abonnement en de losse aankoop van je vakblad is aftrekbaar van de belasting. Met tips komt eind april ook Abri-directeur Wim Onderdelinden, die in samenwerking met Weekblad Schuttevaer een Schippersvraagbaak over belastingen schrijft. In zijn verhaal roept hij de wetgever op om na 25 jaar toch eens de Belastingwet staking bedrijf te veranderen, en een (actuele) suggestie is de internaatskosten voor schippers volledig aftrekbaar te maken.

BEDRIJFSOPVOLGING. Nog meer tips en adviezen. D. Knoop en L. Godeke van accountantskantoor De Vries in Zwolle wijzen op het belang van Vamil, reserveposten, lijfrente, koopsompolis en het huis aan de wal. Hoofdredacteur mr J. Zwagemaker van het blad Belastingzaken weidt uit over bedrijfsopvolging in de binnenvaart in Barend en Nel willen stoppen. Christiaan en Robbert Klaverdijk, accountants te Rotterdam, merken dat vooral de zetschipper en de Tsjech aan boord de Belastingdienst kopzorgen geven.
Voor starters is de 'Tante Agaath-regeling' interessant, vertellen Bas Lugtigheid en Tieme Kamphuis van de Rabobank Sliedrecht. En hoewel het fiscaal voordeel niet meer is wat het is geweest, bevat de bijlage ook een verhaal Nederlander onthult liever bedgeheimen dan zijn kapitaalvlucht naar België. Tot slot een paar zinvolle opmerkingen van administratiekantoor Folkerts & Kaat over de BTW in de internationale vaart.

DROOG ZAND. Brandende cacaobonen in Zaandam levert Schuttevaer de voorpaginafoto en het bericht Brandweer haalt droog zand bij bouwmarkt voor blussen gifbrand Torben. De krant opent met malaise buitengaats: Offshore ziet recessie opdoemen achter aanhoudend lage olieprijs. Met name de toeleverende sector krijgt het voor z'n kiezen, zonder dat er veel zicht is op betere tijden, vertelde IRO-voorzitter G.J. Kramer tijdens de '1999 Oil & Gas Industry Meeting' in Rotterdam. Verder op de voorpagina een fatale glijpartij in de Rotterdamse haven: SI-inspecteur (37) verdrinkt, Drie aanvaringen in zeer dichte mist (Noord-Duitsland), Duwbak in oever van AR-kanaal na uitval stuurwerk (Marjo/Marjo II), Moer verbrijzelt schouder zeeman (een moer van 18,5 kilo) en Staatssecretaris laat zich adviseren over internaten (Vliegenthart krijgt 3500 gebroken harten).

DRIE HOOG. Wantij vaart drie containers hoog van Eefde naar Hengelo, de opening van pagina 2, beschrijft een knap staaltje containervaart vorige week dinsdag over het Twentekanaal. Het kan, maar de Ezherbrug bij Eefde blijft een probleem en moet snel worden opgehoogd. RWS-woordvoerder A. van der Valk zegt dat zijn dienst daar wel toe genegen is als blijkt dat het flink bijdraagt in de exploitatie van Combi Terminal Twente in Almelo.

TERUGBETALING. De tankvaart hoeft in principe geen cent premie meer te betalen om de laatste sloopronde in de sector te bekostigen, meldt Karel Verberght, de ESO-tankvaartman in Overschot sloopfonds interessant genoeg om toch terug te betalen. Volgens de sloopverordening zijn tankvaartondernemers verplicht in 1999 premie te betalen. Verberght: 'Daar moeten we een stokje voor steken. Dat levert een terugbetaling van al gauw 10.000 gulden per schip op.' Geen Horten & Stoten deze week, 'doordat Jos Hoffmann Hoestend & Proestend een weekje binnen moest blijven'. Op de plek van de motorrubriek staat Caulier krijgt Taormina na 35 maanden bouwtijd in handen. Het schip werd al in maart 1996 besteld in het Roemeense Giurgiu. Caulier verkocht zijn oude Taormina al in juni 1996 en kwam de tijd door als aflosschipper.

BETERE BINNENVAART. Verdwaald tussen de productadvertenties op 'Familieberichten' staat er één van De nieuwe stichting Betere Binnenvaart Team (Opgericht door de binnenschippers), die vrijdagavond 26 februari in de Antwerpse sporthal Schijnpoort de droge-ladingschippers 'massaal' uitnodigt op een algemene vergadering. Ter toelichting staat erbij: 'Er wordt zwaar misbruik gemaakt van de huidige situatie. Als uw opkomst groot genoeg is kunnen wij er iets aan doen.' Actie, actie, dus.
Misschien 'ns aan de bel trekken in Brussel of Straatsburg: Europarlementariër kan met juiste vragen de sector helpen, meldt een uitgebreid 'Brussels' verhaal. Leen van der Waal is al weg, Frits Castricum en Pam Cornelissen verdwijnen ook uit het EP. Maar ondernemersdochter Karla Peijs gaat er volop tegenaan.

OUD-VOOR-NIEUW. Op de pagina Vervoermarkt word je nog steeds niet vrolijk van de rubriek Aan de Reis, deze week onder de kop Lege schepen beproeven geluk en masse in Amsterdam en Rotterdam. Niet blij is ook de eigenaar van de Challenger, die ook na de uitspraak van het College van Beroep nog steeds 458.000 gulden oud-voor-nieuw boete op tafel moet leggen. De opening ziet er beter uit: Kruiplijners halen stenen en drilling fluid van weg België. Kruiplijncoasters varen van het Albertkanaal naar Groot-Brittannië. Een mooie opsteker voor het Vlaamse bureau Promotie Short Sea Shipping.

WATERBAKFIETS. Adverteerders lieten nog een gat open voor het artikel WCT gaat jaar na streefdatum proefdraaien met Waterbakfiets. Wijgaart Container Transport wil 25 maart gaan varen. Aanvankelijk hoopte WCT vorig voorjaar al in de markt te zijn, maar de subsidie-aanvraag heeft het project een jaar vertraagd. Tevens moeten er afspraken worden gemaakt met de terminals, waaronder ECT Delta en Home, Hanno en Uniport. Met de Waterbakfiets wil WCT de wachttijden van met name de feederschepen, maar ook de binnenvaartcontainerschepen in Rotterdam verkorten. En dat is toch weer goed nieuws in de Schuttevaer van deze week.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index