Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.16 van 19.5.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 20 mei 2000

Op de eerste rang

De subtiele band tussen de vereniging en het weekblad Schuttevaer komt in de krant deze week breed aan bod. Het citaat voorop van scheidend hoofdbestuurslid Andries de Weerd is nog maar een klein aanloopje: 'Bedrijven met meerdere schepen, zelfs hele rederijen zitten bij de Koninklijke Schuttevaer voor een dubbeltje op de eerste rang, want ze betalen dezelfde contributie als bedrijven met één schip.' De rest van de verhalen, inclusief de bijlage over het congres eind deze week in Krimpen a/d IJssel, komen we bladerend vanzelf tegen.

LOBBYEN. De foto voorop toont winnaars van de verkeersposten Tiel en Dordt in de Racon-wedstrijd voor de beste verkeerspost: Tiel en Dordt delen Jan Caspersbokaal. 'Volgend jaar meer lobbyen bij schippers', was de raad die Schuttevaer-hoofdbestuurslid Ton Roos had voor de lager geclasseerden. Geen nieuws of er is wel ergens een relatie met de binnenvaart: Familie Pols (Esperanto) voelt drukgolf Enschede. Conny Pols doet bovenaan het trapje nog eens voor hoe zij achteruit werd geworpen door de drukgolf van de explosie. 'Ik heb nog nooit zo'n knal gehoord', vult haar man José aan, 'hoewel ik toch wel eens heel dichtbij een zwaar onweer heb gezeten.' Bij de jachthaven aan de overkant verloor een jacht z'n ruiten door de drukgolf. Verderop wordt de verslaggever speler in zijn eigen verhaal: 'In de achtertuin van mijn schoonzus en zwager zit mijn schoonmoeder, die is geëvacueerd uit een bejaardenflat op enkele honderden meters van de vuurwerkfabriek.'

VRAAGTEKENS. De krant opent met BDB wil deel Europees sloopgeld voor budget binnenvaartbonden, een verhaal dat in flarden ook al elders verscheen. Voor Gerhard von Haus van het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt lijkt de nood hoog; Nederlandse organisaties hebben zo hun vraagtekens bij het plan. Dat maakt de haalbaarheid dubieus, want 'Brussel' is er alleen vóór als alle organisatie in IBU/UINF en ESO het over de besteding van de ruim 50 miljoen mark eens zijn. Tussendoor een berichtje 'Rijnstremmingen' (21 juni tussen kmr 749 en 754 bij Düsseldorf van 6 tot 18 uur, en 22 juni verder stroomopwaarts tijdens de Mühlheimer Gottestracht tussen kmr 684,4 en 694 van 9.45 tot 13 uur.

SOCIAAL. Een opmerkelijk geluid komt van de Rotterdamse adjunct-directeur van het gemeentelijk havenbedrijf, Jaap Lems. 'Havens moeten beter letten op sociale belangen gebruikers.' Hij hield zijn collega's in de Vereniging van Havenmeesters voor dat een rustige en veilige omgeving nabij woonlocaties met alle voorzieningen de keus van de schipper voor een haven bepalen. 'We zouden ons voortdurend moeten afvragen hoe we het de schipper comfortabeler kunnen maken.' In de watten, dat werd tijd ;-). Verder nog: Dronken kapitein passagiersschip vaart lichte schade (aan Schellingwouderbrug) en Moezelvaarders plannen nieuwe stilligactie tarieven (eerste actie heeft grote graanverladers in Parijs wakkergeschud).

WISSELVALLIG. Weerman Peter Cruyff houdt het op Enige tijd wisselvallig. De pagina 'Havens en vaarwegen' opent met Al honderd jaar plannen om het Elbe-Lübeckkanaal te verruimen. Het nieuws is dat 16 juni het eeuwfeest wordt gevierd in Lübeck. Of het met die verruiming nog wat wordt blijft afwachten; de laatste tijd lijken de kansen iets gunstiger. Op de plaats van de wekelijkse berichten van het hoofdbestuur: 'Schuttevaer in cijfers', een grafische weergave van aantallen leden en de verdeling naar scheepsgrootte en regio.

GASTHEER. Eerbetoon op pagina drie voor 'uitmuntend gastheer' Remmelt Visscher van Zierikzee, die zich Havenmeester van het Jaar mag noemen. De pagina opent met: Schuttevaer stelt geruzie in BN ter discussie op congres. Oei, als dat maar goed gaat... De verschillen en tegengestalde belangen en uitingen, die een intensievere samenwerking in Binnenvaart Nederland in de weg stonden, worden nog eens scherp uitgemeten. Het bestuur van BN besluit volgende week waar de bureaus Telematica en Innvatie naartoe gaan. De verdeling van de boedel lijkt al duidelijk: Bureau Telematica naar de Koninklijke Schuttevaer en Bureau Innovatie naar het CBRB; voor Het Kantoor blijft dan het secretariaat over van de gedegradeerde brancheorganisatie.

VERKEERD SIGNAAL. Het commentaar op 'Varend bestaan' zinspeelt onder de kop Eigenbelang over het plan voor verdeling van de sloopmiljoenen. De krant vraagt zich af of je daarmee geen verkeerd signaal afgeeft aan Brussel, zo van: die capaciteit loopt wel los, laten we het geld maar ergens anders voor gebruiken. Op dezelfde pagina ook het laatste nieuws over de financiering van internaten: VWS koerst op kabinetsbesluit rapport commissie De Jong. Misschien lukt het nog voor het zomerreces, eind juni, tot een kabinetsbesluit te komen. Interessante reactie op de 'afscheiding' van de Onderling DOV geeft directeur Louis van Poppel van Havelaar & Van Stolk onder de kop Niemeijer DOV weet wel beter. Hij neemt het de DOV-baas vooral kwalijk dat hij vorige week in de krant de onderlinge verzekeringsmaatschappijen in de binnenvaart zo opzij schoof: 'Hij moet als één van de ex-voormannen van de onderlingen natuurlijk niet het gedachtengoed van de onderlinge geweld aan doen, welke hij zelf in het verleden ook terecht heeft verdedigd. Dat is arrogantie. Hij verloochent namelijk hiermee niet alleen zichzelf, maar juist ook zijn deelgenoten.'

MEEMAKEN. Breed op 'Varend bestaan' het afscheidsinterview met hoofdbestuurslid Andries de Weerd (41) van de Koninklijke Schuttevaer. Megen jaar geleden als jongste aangetreden is hij dat nog steeds. De Weerd analyseert en nuanceert: 'Je maakt wat mee'. Voorlopig is het tijd om de accu weer eens op te laden. Binnenvaart profiteert van storm ondanks schade Franse kanalen, het openingsartikel op 'Vervoermarkt', is ook al weer zo'n verhaal dat aanleunt tegen de belangen van de Koninklijke Schuttevaer en dan met name de internationale afdeling die deze week tijdens het congres centraal staat. Honderd miljoen franc schade aan Franse vaarwegen, maar ook duizenden tonnen hout vervoerd per schip.

CONSOLIDEREN. Op de pagina 'Scheepsbouw & Offshore' het openingsartikel Nederlandse scheepsbouw weet goede positie te consolideren op basis van het jaarverslag van de brancheorganisatie VNSI. Ook de binnenvaartwerven deden het uitstekend. In de nieuwbouw groeide de orderontvangst van 510 in 1998 naar 550 miljoen gulden in het afgelopen jaar, en ook de reparatiewerven in de binnenvaart zaten goed in het werk. Aan het eind van de 'gewone' krant, op 'Kielzog', Brug met een bijsmaak. Het verhaal van de oplevering van de omstreden brug over de Surinamerivier door Ballast Nedam. Geruchten en schandalen vergezellen het 200 miljoen gulden kostende project. En de maritieme autoriteiten in Paramaribo hebben nog steeds het gevoel dat de brug voor de scheepvaart verkeerd ligt...

INTERNATIONAAL. Nog even snel door de congresbijlage, die natuurlijk beter lezen verdient. Internationaal getint, veel over de Duitse en ook veel over Franse vaarwegen. Schuttevaer-directeur Kees de Vries begint: 'De buren voorzichtig voordelen van vervoer over water uitleggen'. De belangen zijn duidelijk; leden van Schuttevaer varen driekwart van de tijd in Duitsland. Maar niet te overhaast. De discussiemiddag in het Duits op het congres met beheerders van de Main, het Duitse deel van de Donau en de Rijn, is een eerste grote stap. Liggen kan niet meer gaat over het gebrek aan overnachtingshavens in Duitsland. Rijnvaartcommissaris Bert Veraart vertelt hoe CCR en EU steeds meer op één lijn komen in 'De limieten van de rivier zijn zo langzamerhand wel bereikt'. Schuttevaer zocht het ook hoger in het gebergte: 'Nonchalance speelt bij bovenmatig groot aantal ongelukken Binger Loch', een gesprek met dipl. ing. Gerhard Behlke van de WSA in Bingen. Verder een snelle impressie van het vaarwegbeheer in Oostenrijk: Oostenrijk kent slechts één centrale organisatie. Sprekende foto's en beschrijvingen van Franse vaarwegproblemen zijn te zien en te lezen in Aanlegsteigertjes en geschilderde bolders sieren het Franse erfgoed op. Iets noordelijker: België is aan de beterhand en als afsluiter: DHV-Bruggenbank gunt oude bruggen tweede leven.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index