|
LOBBYEN.
De foto voorop toont winnaars van de verkeersposten Tiel en
Dordt in de Racon-wedstrijd voor de beste verkeerspost: Tiel en Dordt
delen Jan Caspersbokaal. 'Volgend jaar meer lobbyen bij schippers', was
de raad die Schuttevaer-hoofdbestuurslid Ton Roos had voor de lager
geclasseerden. Geen nieuws of er is wel ergens een relatie met de
binnenvaart: Familie Pols (Esperanto) voelt drukgolf Enschede. Conny
Pols doet bovenaan het trapje nog eens voor hoe zij achteruit werd
geworpen door de drukgolf van de explosie. 'Ik heb nog nooit zo'n knal
gehoord', vult haar man José aan, 'hoewel ik toch wel eens heel dichtbij
een zwaar onweer heb gezeten.' Bij de jachthaven aan de overkant verloor
een jacht z'n ruiten door de drukgolf. Verderop wordt de verslaggever
speler in zijn eigen verhaal: 'In de achtertuin van mijn schoonzus en
zwager zit mijn schoonmoeder, die is geëvacueerd uit een bejaardenflat
op enkele honderden meters van de vuurwerkfabriek.'
VRAAGTEKENS.
De krant opent met BDB wil deel Europees sloopgeld voor
budget binnenvaartbonden, een verhaal dat in flarden ook al elders
verscheen. Voor Gerhard von Haus van het Bundesverband der Deutschen
Binnenschiffahrt lijkt de nood hoog; Nederlandse organisaties hebben zo
hun vraagtekens bij het plan. Dat maakt de haalbaarheid dubieus, want
'Brussel' is er alleen vóór als alle organisatie in IBU/UINF en ESO het
over de besteding van de ruim 50 miljoen mark eens zijn. Tussendoor een
berichtje 'Rijnstremmingen' (21 juni tussen kmr 749 en 754 bij
Düsseldorf van 6 tot 18 uur, en 22 juni verder stroomopwaarts tijdens de
Mühlheimer Gottestracht tussen kmr 684,4 en 694 van 9.45 tot 13 uur.
SOCIAAL.
Een opmerkelijk geluid komt van de Rotterdamse
adjunct-directeur van het gemeentelijk havenbedrijf, Jaap Lems. 'Havens
moeten beter letten op sociale belangen gebruikers.' Hij hield zijn
collega's in de Vereniging van Havenmeesters voor dat een rustige en
veilige omgeving nabij woonlocaties met alle voorzieningen de keus van
de schipper voor een haven bepalen. 'We zouden ons voortdurend moeten
afvragen hoe we het de schipper comfortabeler kunnen maken.' In de
watten, dat werd tijd ;-). Verder nog: Dronken kapitein passagiersschip
vaart lichte schade (aan Schellingwouderbrug) en Moezelvaarders
plannen nieuwe stilligactie tarieven (eerste actie heeft grote
graanverladers in Parijs wakkergeschud).
WISSELVALLIG.
Weerman Peter Cruyff houdt het op Enige tijd
wisselvallig. De pagina 'Havens en vaarwegen' opent met Al honderd
jaar plannen om het Elbe-Lübeckkanaal te verruimen. Het nieuws is dat
16 juni het eeuwfeest wordt gevierd in Lübeck. Of het met die verruiming
nog wat wordt blijft afwachten; de laatste tijd lijken de kansen iets
gunstiger. Op de plaats van de wekelijkse berichten van het
hoofdbestuur: 'Schuttevaer in cijfers', een grafische weergave van
aantallen leden en de verdeling naar scheepsgrootte en regio.
GASTHEER.
Eerbetoon op pagina drie voor 'uitmuntend gastheer' Remmelt
Visscher van Zierikzee, die zich Havenmeester van het Jaar mag noemen.
De pagina opent met: Schuttevaer stelt geruzie in BN ter discussie op
congres. Oei, als dat maar goed gaat... De verschillen en tegengestalde
belangen en uitingen, die een intensievere samenwerking in Binnenvaart
Nederland in de weg stonden, worden nog eens scherp uitgemeten. Het
bestuur van BN besluit volgende week waar de bureaus Telematica en
Innvatie naartoe gaan. De verdeling van de boedel lijkt al duidelijk:
Bureau Telematica naar de Koninklijke Schuttevaer en Bureau Innovatie
naar het CBRB; voor Het Kantoor blijft dan het secretariaat over van de
gedegradeerde brancheorganisatie.
VERKEERD SIGNAAL.
Het commentaar op 'Varend bestaan' zinspeelt onder de
kop Eigenbelang over het plan voor verdeling van de sloopmiljoenen. De
krant vraagt zich af of je daarmee geen verkeerd signaal afgeeft aan
Brussel, zo van: die capaciteit loopt wel los, laten we het geld maar
ergens anders voor gebruiken. Op dezelfde pagina ook het laatste nieuws
over de financiering van internaten: VWS koerst op kabinetsbesluit
rapport commissie De Jong. Misschien lukt het nog voor het zomerreces,
eind juni, tot een kabinetsbesluit te komen. Interessante reactie op de
'afscheiding' van de Onderling DOV geeft directeur Louis van Poppel van
Havelaar & Van Stolk onder de kop Niemeijer DOV weet wel beter. Hij
neemt het de DOV-baas vooral kwalijk dat hij vorige week in de krant de
onderlinge verzekeringsmaatschappijen in de binnenvaart zo opzij schoof:
'Hij moet als één van de ex-voormannen van de onderlingen natuurlijk
niet het gedachtengoed van de onderlinge geweld aan doen, welke hij zelf
in het verleden ook terecht heeft verdedigd. Dat is arrogantie. Hij
verloochent namelijk hiermee niet alleen zichzelf, maar juist ook zijn
deelgenoten.'
MEEMAKEN.
Breed op 'Varend bestaan' het afscheidsinterview met
hoofdbestuurslid Andries de Weerd (41) van de Koninklijke Schuttevaer.
Megen jaar geleden als jongste aangetreden is hij dat nog steeds. De
Weerd analyseert en nuanceert: 'Je maakt wat mee'. Voorlopig is het tijd
om de accu weer eens op te laden. Binnenvaart profiteert van storm
ondanks schade Franse kanalen, het openingsartikel op 'Vervoermarkt',
is ook al weer zo'n verhaal dat aanleunt tegen de belangen van de
Koninklijke Schuttevaer en dan met name de internationale afdeling die
deze week tijdens het congres centraal staat. Honderd miljoen franc
schade aan Franse vaarwegen, maar ook duizenden tonnen hout vervoerd per
schip.
CONSOLIDEREN.
Op de pagina 'Scheepsbouw & Offshore' het openingsartikel
Nederlandse scheepsbouw weet goede positie te consolideren op basis
van het jaarverslag van de brancheorganisatie VNSI. Ook de
binnenvaartwerven deden het uitstekend. In de nieuwbouw groeide de
orderontvangst van 510 in 1998 naar 550 miljoen gulden in het afgelopen
jaar, en ook de reparatiewerven in de binnenvaart zaten goed in het
werk. Aan het eind van de 'gewone' krant, op 'Kielzog', Brug met een
bijsmaak. Het verhaal van de oplevering van de omstreden brug over de
Surinamerivier door Ballast Nedam. Geruchten en schandalen vergezellen
het 200 miljoen gulden kostende project. En de maritieme autoriteiten in
Paramaribo hebben nog steeds het gevoel dat de brug voor de scheepvaart
verkeerd ligt...
INTERNATIONAAL.
Nog even snel door de congresbijlage, die natuurlijk
beter lezen verdient. Internationaal getint, veel over de Duitse en ook
veel over Franse vaarwegen. Schuttevaer-directeur Kees de Vries begint:
'De buren voorzichtig voordelen van vervoer over water uitleggen'. De
belangen zijn duidelijk; leden van Schuttevaer varen driekwart van de
tijd in Duitsland. Maar niet te overhaast. De discussiemiddag in het
Duits op het congres met beheerders van de Main, het Duitse deel van de
Donau en de Rijn, is een eerste grote stap. Liggen kan niet meer gaat
over het gebrek aan overnachtingshavens in Duitsland.
Rijnvaartcommissaris Bert Veraart vertelt hoe CCR en EU steeds meer op
één lijn komen in 'De limieten van de rivier zijn zo langzamerhand wel
bereikt'. Schuttevaer zocht het ook hoger in het gebergte: 'Nonchalance
speelt bij bovenmatig groot aantal ongelukken Binger Loch', een gesprek
met dipl. ing. Gerhard Behlke van de WSA in Bingen. Verder een snelle
impressie van het vaarwegbeheer in Oostenrijk: Oostenrijk kent slechts
één centrale organisatie. Sprekende foto's en beschrijvingen van Franse
vaarwegproblemen zijn te zien en te lezen in Aanlegsteigertjes en
geschilderde bolders sieren het Franse erfgoed op. Iets noordelijker:
België is aan de beterhand en als afsluiter: DHV-Bruggenbank gunt
oude bruggen tweede leven.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|