|
VOORLICHTEN.
Verder op de voorpagina: EU komt met bescheiden verlaging
oud-voor-nieuw (vanaf eind juli, wie van een andere datum was uitgegaan
heeft zich slecht laten voorlichten(!)), Ouderbijdrage op 6 juli in
kabinet, Gewonden bij twee explosies (motorjachten in Friesland),
Klassebureaus onder EU-toezicht (naar aanleiding van ramp met Erika
voor Franse kust), Verlengde versie Neokemp op komst (110 x 11,45 m),
Recordklus DEME (specie opspuiten in Singapore) en Tankvaartakkoord
kan niet rekenen op volledige steun (verladers die dwarsliggen kunnen
actie verwachten).
VLAM IN DE PAN.
In Den Helder zijn de rapen gaar. De kop Bedrijfsleven
heeft weinig op met havenplannen Den Helder op Havens en vaarwegen
drukt het nog voorzichtig uit. Bedrijven zijn danig gefrustreerd,
sommige wijken uit naar Harlingen. HEAO-studente Ilse Rigter liet met
haar afstudeerscriptie de vlam in de pan slaan. Met name offshore- en
visserijbedrijven snakken naar meer ruimte. Maar uit de Toekomstvisie
Den Helder 2015 doemt het beeld op van één grote jachthaven...
KLEIN BEGIN.
Wie is die meneer op het podium in de verte tijdens de
eerste informatiedag van het Kantoor Binnenvaart? Als je de
achterhoofden op de foto telt, liet het aantal bezoekers te wensen over.
Vond voorzitter Maria van der Hoeven ook: 'Alle begin is klein...' Maar
er is ook goed nieuws, meldt de kop Bond van Eigenschippers bij Kantoor
Binnenvaart. De eveneens Belgische VBR was al binnen bij het Kantoor.
Het blijft zoeken naar meer eenheid, zegt Van der Hoeven: 'De
vervoerslobby van het wegtransport is sterk; investeringen in het spoor
scoren hoog. Het imago van de binnenvaart is niet sterk. Onderlinge
verdeeldheid leidt tot achterstand.'
NOODSTUURWERK.
'Werken met aflosser vraagt om standaardisering
stuurhuizen' lijkt een originele gedachte uit de Kantoor-dag. De
suggestie kwam van schipper Bos van de Credo: 'Er wordt in toenemende
mate met aflossers gewerkt. Die mensen komen dan op het ene schip, dan
op het andere. En zo verder. In de ene stuurhut zit een joystick voor de
besturing, in de andere een stuurwiel. Hier zit het gas links, daar
rechts. Ook de plaatsen en de bedieningen van noodstuurwerken
verschillen van schip tot schip. En de ene boegschroef werkt ook anders
dan de andere. Dat geeft allemaal pas gevaar als een aflosser in een
noodsituatie niet blindelings weet waar de juiste hendels en knoppen
zitten.' Dat niet iedereen zit te wachten op regels voor de
stuurhutindeling bleek tijdens de informatiedag overigens ook.
SAMENSMELTING.
Opmerkelijk is de terugkeer van het commentaar in de
kolom links op pagina 3. Onder het kopje Eigen welzijn moet krijgen de
directies van AMVV en KSCC een complimentje voor hun voorzet om het
welzijnswerk goedkoper te maken. Maar of het tot één sociaal-culturele
organisatie komt, zoals de krant voorstelt? 'Het is de vraag in hoerre
confessionele kleuren en gevoelens van eigenheid die samensmelting
zullen beïnvloeden. Dat er specifiek welzijnswerk voor varenden moet
blijven staat als een paal boven water.'
MELK ZUUR.
Op Varend bestaan signaleert de krant BDS tegen plannen BDB
voor sloopgeld ('Bondswerk moet worden betaald uit vrijwillige
bijdragen van de leden, die willen betalen omdat ze er wat voor
terugkrijgen'). Catamaranontwerper Koevoets schrijft met kennis van
technische zaken een heerlijk relativerend verhaal Fast Ferry's maken
melk zuur over het onbenul van regelmakers, waardoor vaarweggebruikers
blijven klagen en ferrydiensten nooit tot een economisch rendement
komen. De pagina opent met het smulverhaal Prins-Hendrikinternaat
brengt kinderen van toen en nu bijeen, veel sfeer tijdens de reünie,
allemaal terugblikken op een boeiende tijd.
TRANSPLANTATIE.
CCR is optimistisch over vraag naar scheepsruimte
tankvaart, de openingskop op Vervoermarkt, lijkt haaks te staan op wat
de sectordeskundigen in het Tankvaart Overleg Nederland beweren. Als de
olieprijs nu maar eens gaat zakken, dan komt de bevoorrading met
huisbrandolie vanzelf weer op gang. Een 'voorschiptransplantatie' bracht
uitkomst voor het mps Debussy dat flinke kopschade had (de foto laat
daar geen twijfel over) na een aanvaring met een kademuur in Lyon.
Scheepswerf De Hoop Lobith sneed de kop van het in aanbouw zijnde
zusterschip Ravel af, reed dat naar Lyon en na een paar dagen voer de
Debussy weer.
MONSTERS.
Als de schrik er na eerdere legionella-verhalen nog niet in
zat, kunnen varenden zich laten inspireren door het In bedrijf-verhaal
Derde deel van scheepsmonsters voldoet niet aan drinkwatereisen. Peter
Willem Hatenboer kent de risico's uit de praktijk: 'Je kunt wel vinden
dat dat onzin is, of zeggen dat bij jou aan boord nooit iemand ziek is,
maar het is bijzonder onverstandig je tanks jaren dicht te laten. Ook
filters en UV-lampen zijn niet afdoende. Oude filters kunnen juist een
bron van verontreiniging en besmetting zijn. Die moet je regelmatig
vervangen. Net als die UV-lampen, die een bacteriedodende werking
hebben. Branden die nog? Veel mensen hebben daar geen erg in, maar dat
moet je toch af en toe eens controleren.'
WAARHEID VERDRAAID.
Een schitterende momentopname bij het bericht Blohm
+ Voss levert supersnel cruiseschip Olympic Voyager met de Olympic
Voyager aan de afbouwkade tijdens het uitdokken van de (fast monohull)
Olympic Explorer. De Griekse rederij Royal Olympic Cruise Lines heeft
optie op nog een derde zusterschip. De Scheepsbouw-pagina opent met
Nachtelijke tekenservice Azië blijkt uitkomst voor ingenieurs. Het
Dordtse ontwerpbureau Den Boer tekende voor bijna alle drijvende kranen
en ook nog wat meer... Op een extra 'Varend bestaan' staat nieuws dat
gelukkig ook nog meekon: Reorganisatie moet uitmonden in vier
welzijnswerkers voor hele land (lees ook het commentaar), 'Nu stoppen
met Betuwelijn' (jammer, maar helaas gaat het dus nog steeds door) en
Binnenvaart niet blij met RVI-bericht overtredingen ('De waarheid
wordt verdraaid', stelt Koen van Dijk van het CBRB).
SCHIPPERSKINDEREN.
E-commerce is van levensbelang voor jachtmakelaar
Van der Vliet, meldt Watersport Actueel. Van der Vliet haalt nu ruim
80% van de klanten binnen via Internet. 'Een goede webmaster en customer
made programmatuur verzekeren succesvolle deelname aan de elektronische
snelweg'. En als je bijna de hele krant bent doorgebladerd is er een
hele pagina Terneuzen en Capelle winnen Hattemkamp met zeven foto's en
het hele verhaal. Ook Maasbracht was sinds jaren weer present, onder
leiding van ouders want de internaatsleiding zelf had het te druk met
reorganiseren. Kampvoorzitter Cor Spek schat de verhouding
walkinderen/schipperskinderen op 60-40, maar het percentage
schipperskinderen zou best nog eens lager kunnen liggen. De krant sluit
op Kielzog met Noordzee College in Harlingen levert binnenvaart 32
matrozen. Als dat geen goed nieuws is...
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
of bel 06-53 596 496
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|