Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.18 van 1.7.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

17.6.2000 - 20.5.2000 - 13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 1 juli 2000

Veelvlaggende Donja

Het oranje van het veelvlaggende sleepschip Donja kan weer in de kast, maar doet het goed als voorpaginafoto. Schipper Krikke spaart vlaggen, hij heeft er zo'n 700. De krant opent met Jaarlijks 150 à 180 mln gulden tekort voor vaarwegonderhoud. Staatssecretaris De Vries schreef het aan de Tweede Kamer na een extern onderzoek, en ook dat er uit de waslijst aan wensen van het Centraal Overleg Vaarwegen tien knelpunten worden aangepakt. De Vries doet geen toezeggingen over meer geld. De Kamer praat er na het zomerreces over. Het COV zit vast al weer te broeden...

VOORLICHTEN. Verder op de voorpagina: EU komt met bescheiden verlaging oud-voor-nieuw (vanaf eind juli, wie van een andere datum was uitgegaan heeft zich slecht laten voorlichten(!)), Ouderbijdrage op 6 juli in kabinet, Gewonden bij twee explosies (motorjachten in Friesland), Klassebureaus onder EU-toezicht (naar aanleiding van ramp met Erika voor Franse kust), Verlengde versie Neokemp op komst (110 x 11,45 m), Recordklus DEME (specie opspuiten in Singapore) en Tankvaartakkoord kan niet rekenen op volledige steun (verladers die dwarsliggen kunnen actie verwachten).

VLAM IN DE PAN. In Den Helder zijn de rapen gaar. De kop Bedrijfsleven heeft weinig op met havenplannen Den Helder op Havens en vaarwegen drukt het nog voorzichtig uit. Bedrijven zijn danig gefrustreerd, sommige wijken uit naar Harlingen. HEAO-studente Ilse Rigter liet met haar afstudeerscriptie de vlam in de pan slaan. Met name offshore- en visserijbedrijven snakken naar meer ruimte. Maar uit de Toekomstvisie Den Helder 2015 doemt het beeld op van één grote jachthaven...

KLEIN BEGIN. Wie is die meneer op het podium in de verte tijdens de eerste informatiedag van het Kantoor Binnenvaart? Als je de achterhoofden op de foto telt, liet het aantal bezoekers te wensen over. Vond voorzitter Maria van der Hoeven ook: 'Alle begin is klein...' Maar er is ook goed nieuws, meldt de kop Bond van Eigenschippers bij Kantoor Binnenvaart. De eveneens Belgische VBR was al binnen bij het Kantoor. Het blijft zoeken naar meer eenheid, zegt Van der Hoeven: 'De vervoerslobby van het wegtransport is sterk; investeringen in het spoor scoren hoog. Het imago van de binnenvaart is niet sterk. Onderlinge verdeeldheid leidt tot achterstand.'

NOODSTUURWERK. 'Werken met aflosser vraagt om standaardisering stuurhuizen' lijkt een originele gedachte uit de Kantoor-dag. De suggestie kwam van schipper Bos van de Credo: 'Er wordt in toenemende mate met aflossers gewerkt. Die mensen komen dan op het ene schip, dan op het andere. En zo verder. In de ene stuurhut zit een joystick voor de besturing, in de andere een stuurwiel. Hier zit het gas links, daar rechts. Ook de plaatsen en de bedieningen van noodstuurwerken verschillen van schip tot schip. En de ene boegschroef werkt ook anders dan de andere. Dat geeft allemaal pas gevaar als een aflosser in een noodsituatie niet blindelings weet waar de juiste hendels en knoppen zitten.' Dat niet iedereen zit te wachten op regels voor de stuurhutindeling bleek tijdens de informatiedag overigens ook.

SAMENSMELTING. Opmerkelijk is de terugkeer van het commentaar in de kolom links op pagina 3. Onder het kopje Eigen welzijn moet krijgen de directies van AMVV en KSCC een complimentje voor hun voorzet om het welzijnswerk goedkoper te maken. Maar of het tot één sociaal-culturele organisatie komt, zoals de krant voorstelt? 'Het is de vraag in hoerre confessionele kleuren en gevoelens van eigenheid die samensmelting zullen beïnvloeden. Dat er specifiek welzijnswerk voor varenden moet blijven staat als een paal boven water.'
Het welzijnscommentaar loopt ineens over in Rotterdam en de Betuwelijn; het lijkt erop dat bij gebrek aan een exploitant, Rotterdam de handen uit de mouwen wil steken om de exploitatie van de Betuwelijn te optimaliseren. Netelenbos kan gerust zijn.

MELK ZUUR. Op Varend bestaan signaleert de krant BDS tegen plannen BDB voor sloopgeld ('Bondswerk moet worden betaald uit vrijwillige bijdragen van de leden, die willen betalen omdat ze er wat voor terugkrijgen'). Catamaranontwerper Koevoets schrijft met kennis van technische zaken een heerlijk relativerend verhaal Fast Ferry's maken melk zuur over het onbenul van regelmakers, waardoor vaarweggebruikers blijven klagen en ferrydiensten nooit tot een economisch rendement komen. De pagina opent met het smulverhaal Prins-Hendrikinternaat brengt kinderen van toen en nu bijeen, veel sfeer tijdens de reünie, allemaal terugblikken op een boeiende tijd.

TRANSPLANTATIE. CCR is optimistisch over vraag naar scheepsruimte tankvaart, de openingskop op Vervoermarkt, lijkt haaks te staan op wat de sectordeskundigen in het Tankvaart Overleg Nederland beweren. Als de olieprijs nu maar eens gaat zakken, dan komt de bevoorrading met huisbrandolie vanzelf weer op gang. Een 'voorschiptransplantatie' bracht uitkomst voor het mps Debussy dat flinke kopschade had (de foto laat daar geen twijfel over) na een aanvaring met een kademuur in Lyon. Scheepswerf De Hoop Lobith sneed de kop van het in aanbouw zijnde zusterschip Ravel af, reed dat naar Lyon en na een paar dagen voer de Debussy weer.

MONSTERS. Als de schrik er na eerdere legionella-verhalen nog niet in zat, kunnen varenden zich laten inspireren door het In bedrijf-verhaal Derde deel van scheepsmonsters voldoet niet aan drinkwatereisen. Peter Willem Hatenboer kent de risico's uit de praktijk: 'Je kunt wel vinden dat dat onzin is, of zeggen dat bij jou aan boord nooit iemand ziek is, maar het is bijzonder onverstandig je tanks jaren dicht te laten. Ook filters en UV-lampen zijn niet afdoende. Oude filters kunnen juist een bron van verontreiniging en besmetting zijn. Die moet je regelmatig vervangen. Net als die UV-lampen, die een bacteriedodende werking hebben. Branden die nog? Veel mensen hebben daar geen erg in, maar dat moet je toch af en toe eens controleren.'

WAARHEID VERDRAAID. Een schitterende momentopname bij het bericht Blohm + Voss levert supersnel cruiseschip Olympic Voyager met de Olympic Voyager aan de afbouwkade tijdens het uitdokken van de (fast monohull) Olympic Explorer. De Griekse rederij Royal Olympic Cruise Lines heeft optie op nog een derde zusterschip. De Scheepsbouw-pagina opent met Nachtelijke tekenservice Azië blijkt uitkomst voor ingenieurs. Het Dordtse ontwerpbureau Den Boer tekende voor bijna alle drijvende kranen en ook nog wat meer... Op een extra 'Varend bestaan' staat nieuws dat gelukkig ook nog meekon: Reorganisatie moet uitmonden in vier welzijnswerkers voor hele land (lees ook het commentaar), 'Nu stoppen met Betuwelijn' (jammer, maar helaas gaat het dus nog steeds door) en Binnenvaart niet blij met RVI-bericht overtredingen ('De waarheid wordt verdraaid', stelt Koen van Dijk van het CBRB).

SCHIPPERSKINDEREN. E-commerce is van levensbelang voor jachtmakelaar Van der Vliet, meldt Watersport Actueel. Van der Vliet haalt nu ruim 80% van de klanten binnen via Internet. 'Een goede webmaster en customer made programmatuur verzekeren succesvolle deelname aan de elektronische snelweg'. En als je bijna de hele krant bent doorgebladerd is er een hele pagina Terneuzen en Capelle winnen Hattemkamp met zeven foto's en het hele verhaal. Ook Maasbracht was sinds jaren weer present, onder leiding van ouders want de internaatsleiding zelf had het te druk met reorganiseren. Kampvoorzitter Cor Spek schat de verhouding walkinderen/schipperskinderen op 60-40, maar het percentage schipperskinderen zou best nog eens lager kunnen liggen. De krant sluit op Kielzog met Noordzee College in Harlingen levert binnenvaart 32 matrozen. Als dat geen goed nieuws is...

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index