|
PRIKKELEN.
Een zijsprong, op dit bericht vooruit. De Schuttevaer opent
met Prikkelen verlader beter voor binnenvaart dan sloop en ovn, een
uitkomst van het onderzoek van Policy Research Corporation in opdracht
van Nederland Maritiem Land. Met het capaciteitsbeleid in de binnenvaart
(sloop en oud-voor-nieuw) speelt de overheid een te grote rol in de
markt. Het is beter de opdrachtgever van de binnenvaart, de verlader, te
stimuleren tot meer gebruik van de binnenvaart. Fiscale voordelen kunnen
een hele goede stimulans zijn om meer vraag naar scheepsruimte op te
wekken. Zo kan het binnenschip een grotere rol in het ketenvervoer én
het binnenvaartproduct een betere prijs-kwaliteitsverhouding krijgen.
KNUPPEL.
Prof.dr Chris Peeters en zijn mede-onderzoekers van PRC gooien
duidelijk een knuppel in het hoenderhok. Binnenvaart Nederland zet al
meteen vraagtekens, want hoe kan het dan dat overheden al sinds 1955 het
slopen stimuleren en een capaciteitsbeleid voeren? Echte ondernemers
hebben dat volgens Peeters allemaal niet nodig. Schuttevaer heeft er
meteen een commentaar aan gewijd onder de kop Binnenvaartmarkt kan nog
vrijer, en sluit dat af met een ietwat vage conclusie: 'Het is dus de
vraag of de vrije markt na afschaffing van de beurzen de overcapaciteit
zal terugbrengen of dat de voorstellen van Policy Research een kans
moeten krijgen. Wat wil zeggen, dat de binnenvaart de vrijheid krijgt
haar capaciteit te bepalen. En dat hopelijk bij een groeiende vraag naar
scheepsruimte.'
PACT MET SPOOR.
Ander voorpaginanieuws: Binnenvaart sluit pact met
Zwitserse spoorwegen voor containervervoer over Alpen (Aqua Rail
Transit), Duwstel loopt op rondgaand ms Salty Dog op Rijn (met defecte
radar in een mistbank), Valencia loopt in dichte mist op plaat Witte
Tonnen Vlije, Russisch zeeschip ramt steiger VOTT (Vlaardingen),
Opvarende vermist (zeeschip Union Moon), Reünie internaat Maria-Oord
(Hansweert), VITB-blad voor Peijs en Kade super dicht (in Dordt). Op
de pagina Nieuws en achtergrond nog meer aanvaringsellende: Mts Carmen
houdt koers en loopt recht op koppelverband. Twee opvarenden van de
tanker raakten licht gewond, zowel de Carmen als het koppelverband
Herzogenburg liepen zware schade op. En verder: Blusboot strandt bij
hulp aan vastgelopen Rio Claro.
ILLEGALE TSJECH.
Pagina 3 opent met Justitie eist 3000 gulden boete
voor varen met illegale Tsjech. Een Belgische schipper moest als eerste
voorkomen bij de politierechter in Arnhem. Hij zei geen keus te hebben
gehad, omdat er geen ander goed personeel te krijgen is. Ook het tekenen
van een convenant biedt geen garantie. Er lopen in totaal zeven
strafzaken tegen schippers en rederijen. De rechter heeft ze aangehouden
tot 7 juni.
SUPERSURFEN.
Volgende week zaterdag wordt in Zwolle door de leden van
het Begeleidingsorgaan van de Internaten voor Schipperskinderen (BIS)
gepraat over onderwijs via de computer. Dat komt goed uit, want de
toekomst van hoge websnelheden lijkt dichtbij: Vijftig keer sneller
surfen op Internet dankzij Astraschotel. Wie zou dat niet willen? Bij
Ohmikron in Goes schijnen ze het al voor elkaar te hebben, maar het is
nog te wankel en te duur. Schuttevaer vraagt wat BTB's Nick van Haag
ervan vindt: 'Er wordt een infrastructuur aangeboden, die nog niet kan
worden gevuld met commercieel interessante informatie.' Surft ie nog wel
eens, die Nick?
VERVLOGEN TIJDEN.
Bij de Kamer van Koophandel in Rotterdam hebben ze van
de binnenvaart helemaal geen kaas gegeten, schrijft schipper H.J.C.
Bosch van ms Pinta in een ingezonden brief. Hij heeft zich mateloos
geërgerd aan de historische binnenvaartplaat bij een stukje over
buitenlandse investeerders in het KvK Magazine. 'De getoonde schepen
stammen alle uit lang vervlogen tijden en ik denk dat het een hele toer
zou zijn nog een exemplaar van de hier getoonde vaartuigen te vinden,
misschien dat de langzij de zeeboot liggende elevator nu toevallig is te
bezichtigen bij het Maritiem Museum Prins Hendrik. In Rotterdam heeft de
elevator van het getoonde model vermoedelijk reeds twintig jaar of meer
geleden voor het laatst gewerkt.'
ACHTERKLAP.
Over het bericht Geruchten overschaduwen uitreiking
medaille redders schipper Catharina kun je je boos maken. Drie duikers
halen een schipper levend uit zijn omgeslagen schip (zwaar onderkoeld,
maar dankzij een luchtbel nog in leven), een 'officiële' berger strijkt
de verzekeringspenningen op en de grootste held van het drietal heeft zo
z'n buik vol van alle roddel en achterklap, dat hij zich niet bij de
medaille-uitreiking op Terschelling wil vertonen. Gelukkig kan schipper
Gerard Scheffel het allemaal nog vol overtuiging navertellen.
BESPAREN.
Brandstofbesparen willen we allemaal. Schipper J. van Sandijk
van ms Sanvri ('Ik ben een Pietje Precies en hou mijn brandstofverbruik
al jaren bij op de computer') vertelt in het artikel Magneet scheelt
tonnen gasolie hoe hij met de brandstofkatalysator Eurocat van
BrandstofTechniek Vlissingen in de afgelopen driekwart jaar negen
procent, ofwel twintig ton heeft bespaard. Op de Waterkant-pagina nieuws
uit de BBZ-vergadering: Complexe Flexwet pakt gunstig uit voor
zetschipper en maten. Minder leuk misschien voor de werkgever in de
chartervaart, die wordt gedwongen tijdelijke werknemers, die meermalen
voor hem hebben gewerkt, een vast contract aan te bieden. Op dezelfde
pagina een foto van 'verticaal mastonderhoud' op de tweemast klipper
Meridiaan, waar de grote mast compleet in de steigers is gezet.
WATERVERHALEN.
Wie jong is en van spannende waterverhalen houdt kan
terecht bij brigadier/schrijver Bas Mijnster. Over zijn boeken met De
Cock-achtige hoofdfiguren gaat het openingsverhaal op Kielzog:
Bemanning RP 13 rolt deze keer boevenbende met sleepschip op. Mijnster
heeft inmiddels drie titels op zijn naam staan, allemaal uitgegeven bij
uitgeverij De Banier in Utrecht. 'Dat vind ik leuk, de jeugd kennis
laten maken met dat politiewerk. Er gebeuren natuurlijk een hoop gewone
dingen maar bij onze waterpolitie kan het echt spannend zijn.' Voor de
KLPD onderwijst hij momenteel zijn collega's in het
Xpol-bedrijfsprocessensysteem op de computer. 'Een
scheepvaartcontrolesysteem wordt geïntegreerd in dat Xpol. Het is een
machtig mooi systeem, waarmee ook de schippers blij zullen zijn. Als bij
hen alles in orde is bevonden, komen we een jaar lang niet meer aan
boord.'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|