Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.13 van 20.3.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 20 maart 1999

Verladers prikkelen

Dode bij bergingspoging spits Scorpio en Snelle berging gekapseisde vlet zijn twee berichten in de Schuttevaer van deze week waar Frank Jansen in de nieuwsgroep Scheepspraet zijn zorg over uitspreekt. Frank, die met de Hylke het klappen van de sleep kent, vraagt zich af: 'Het is toch niet ongevaarlijk dat getrek bij sterke stroming. Sleephaak niet op tijd losgekregen (als ie al gebruikt wordt), zwaartepunt toch iets te hoog?? Zou dat nou aan de bouw van de boten liggen, of is door het vervangen van de oude (zware) motor door een moderne lichte het zwaartepunt veranderd? Wie zal het zeggen...' In Scheepspraet vind je de reacties onder 'Al weer een om'.

PRIKKELEN. Een zijsprong, op dit bericht vooruit. De Schuttevaer opent met Prikkelen verlader beter voor binnenvaart dan sloop en ovn, een uitkomst van het onderzoek van Policy Research Corporation in opdracht van Nederland Maritiem Land. Met het capaciteitsbeleid in de binnenvaart (sloop en oud-voor-nieuw) speelt de overheid een te grote rol in de markt. Het is beter de opdrachtgever van de binnenvaart, de verlader, te stimuleren tot meer gebruik van de binnenvaart. Fiscale voordelen kunnen een hele goede stimulans zijn om meer vraag naar scheepsruimte op te wekken. Zo kan het binnenschip een grotere rol in het ketenvervoer én het binnenvaartproduct een betere prijs-kwaliteitsverhouding krijgen.

KNUPPEL. Prof.dr Chris Peeters en zijn mede-onderzoekers van PRC gooien duidelijk een knuppel in het hoenderhok. Binnenvaart Nederland zet al meteen vraagtekens, want hoe kan het dan dat overheden al sinds 1955 het slopen stimuleren en een capaciteitsbeleid voeren? Echte ondernemers hebben dat volgens Peeters allemaal niet nodig. Schuttevaer heeft er meteen een commentaar aan gewijd onder de kop Binnenvaartmarkt kan nog vrijer, en sluit dat af met een ietwat vage conclusie: 'Het is dus de vraag of de vrije markt na afschaffing van de beurzen de overcapaciteit zal terugbrengen of dat de voorstellen van Policy Research een kans moeten krijgen. Wat wil zeggen, dat de binnenvaart de vrijheid krijgt haar capaciteit te bepalen. En dat hopelijk bij een groeiende vraag naar scheepsruimte.'

PACT MET SPOOR. Ander voorpaginanieuws: Binnenvaart sluit pact met Zwitserse spoorwegen voor containervervoer over Alpen (Aqua Rail Transit), Duwstel loopt op rondgaand ms Salty Dog op Rijn (met defecte radar in een mistbank), Valencia loopt in dichte mist op plaat Witte Tonnen Vlije, Russisch zeeschip ramt steiger VOTT (Vlaardingen), Opvarende vermist (zeeschip Union Moon), Reünie internaat Maria-Oord (Hansweert), VITB-blad voor Peijs en Kade super dicht (in Dordt). Op de pagina Nieuws en achtergrond nog meer aanvaringsellende: Mts Carmen houdt koers en loopt recht op koppelverband. Twee opvarenden van de tanker raakten licht gewond, zowel de Carmen als het koppelverband Herzogenburg liepen zware schade op. En verder: Blusboot strandt bij hulp aan vastgelopen Rio Claro.

ILLEGALE TSJECH. Pagina 3 opent met Justitie eist 3000 gulden boete voor varen met illegale Tsjech. Een Belgische schipper moest als eerste voorkomen bij de politierechter in Arnhem. Hij zei geen keus te hebben gehad, omdat er geen ander goed personeel te krijgen is. Ook het tekenen van een convenant biedt geen garantie. Er lopen in totaal zeven strafzaken tegen schippers en rederijen. De rechter heeft ze aangehouden tot 7 juni.

SUPERSURFEN. Volgende week zaterdag wordt in Zwolle door de leden van het Begeleidingsorgaan van de Internaten voor Schipperskinderen (BIS) gepraat over onderwijs via de computer. Dat komt goed uit, want de toekomst van hoge websnelheden lijkt dichtbij: Vijftig keer sneller surfen op Internet dankzij Astraschotel. Wie zou dat niet willen? Bij Ohmikron in Goes schijnen ze het al voor elkaar te hebben, maar het is nog te wankel en te duur. Schuttevaer vraagt wat BTB's Nick van Haag ervan vindt: 'Er wordt een infrastructuur aangeboden, die nog niet kan worden gevuld met commercieel interessante informatie.' Surft ie nog wel eens, die Nick?

VERVLOGEN TIJDEN. Bij de Kamer van Koophandel in Rotterdam hebben ze van de binnenvaart helemaal geen kaas gegeten, schrijft schipper H.J.C. Bosch van ms Pinta in een ingezonden brief. Hij heeft zich mateloos geërgerd aan de historische binnenvaartplaat bij een stukje over buitenlandse investeerders in het KvK Magazine. 'De getoonde schepen stammen alle uit lang vervlogen tijden en ik denk dat het een hele toer zou zijn nog een exemplaar van de hier getoonde vaartuigen te vinden, misschien dat de langzij de zeeboot liggende elevator nu toevallig is te bezichtigen bij het Maritiem Museum Prins Hendrik. In Rotterdam heeft de elevator van het getoonde model vermoedelijk reeds twintig jaar of meer geleden voor het laatst gewerkt.'
KSV-bestuurder Andries de Weerd wil met een binnenvaartteam meedoen aan de KWS Schuttevaerrace. Hij zoekt nog een snellopende schipper.

ACHTERKLAP. Over het bericht Geruchten overschaduwen uitreiking medaille redders schipper Catharina kun je je boos maken. Drie duikers halen een schipper levend uit zijn omgeslagen schip (zwaar onderkoeld, maar dankzij een luchtbel nog in leven), een 'officiële' berger strijkt de verzekeringspenningen op en de grootste held van het drietal heeft zo z'n buik vol van alle roddel en achterklap, dat hij zich niet bij de medaille-uitreiking op Terschelling wil vertonen. Gelukkig kan schipper Gerard Scheffel het allemaal nog vol overtuiging navertellen.
Nog meer kritiek op redders, een pagina verder: Wegslepen coaster bij Gorkumse brug had een stuk sneller gekund. VEKA-directeur P. Versluijs sr had met zijn boten de klus veel sneller geklaard, beweert hij, dan sleepdienst Muller die het bergingscontract kreeg. Kinnesinne, of een verkeerde inschatting van de verzekeraar?

BESPAREN. Brandstofbesparen willen we allemaal. Schipper J. van Sandijk van ms Sanvri ('Ik ben een Pietje Precies en hou mijn brandstofverbruik al jaren bij op de computer') vertelt in het artikel Magneet scheelt tonnen gasolie hoe hij met de brandstofkatalysator Eurocat van BrandstofTechniek Vlissingen in de afgelopen driekwart jaar negen procent, ofwel twintig ton heeft bespaard. Op de Waterkant-pagina nieuws uit de BBZ-vergadering: Complexe Flexwet pakt gunstig uit voor zetschipper en maten. Minder leuk misschien voor de werkgever in de chartervaart, die wordt gedwongen tijdelijke werknemers, die meermalen voor hem hebben gewerkt, een vast contract aan te bieden. Op dezelfde pagina een foto van 'verticaal mastonderhoud' op de tweemast klipper Meridiaan, waar de grote mast compleet in de steigers is gezet.

WATERVERHALEN. Wie jong is en van spannende waterverhalen houdt kan terecht bij brigadier/schrijver Bas Mijnster. Over zijn boeken met De Cock-achtige hoofdfiguren gaat het openingsverhaal op Kielzog: Bemanning RP 13 rolt deze keer boevenbende met sleepschip op. Mijnster heeft inmiddels drie titels op zijn naam staan, allemaal uitgegeven bij uitgeverij De Banier in Utrecht. 'Dat vind ik leuk, de jeugd kennis laten maken met dat politiewerk. Er gebeuren natuurlijk een hoop gewone dingen maar bij onze waterpolitie kan het echt spannend zijn.' Voor de KLPD onderwijst hij momenteel zijn collega's in het Xpol-bedrijfsprocessensysteem op de computer. 'Een scheepvaartcontrolesysteem wordt geïntegreerd in dat Xpol. Het is een machtig mooi systeem, waarmee ook de schippers blij zullen zijn. Als bij hen alles in orde is bevonden, komen we een jaar lang niet meer aan boord.'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index