Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.14 van 4.5.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 6 mei 2000

Bevrijding

Bas Klimbie fotografeerde voor de Schuttevaer-voorpagina het nieuwe ms Rosarium van het Belgische schippersechtpaar Hubert en Jeanny Jansen Heeren, dat zaterdag werd opgeleverd bij De Gerlien van Tiem in Druten. Het zal vooral op de Moezel te vinden zijn, richting Thionville. De krant opent met Cabotage-aanvragen verstoren Duitse markt voor EU-schipper, waarin schippers anoniem ('namen bij de redactie bekend') klagen over de praktijk van klaargemaakt werkt voor goedkope schepen van buiten de EU, terwijl Europese schepen het nakijken hebben. Andrea Beckschäfer van de afdeling binnenvaart van het Bundesverband der Selbständigen (BDS) en Gerard Kester van Het Kantoor bevestigen hun verhaal. Bevrachters werken liever met Tsjechen, Hoongaren en Polen, omdat die een stuk onder de vrachtprijzen zitten, klinkt het verwijt. Cabotagepartijen moeten worden aangemeld bij de Transportzentrale in Duisburg, maar de tijd om te reflecteren is te kort en bij de prijsonderhandelingen hebben EU-schippers het nakijken.

ROND VOOR DE BUS. Het uitblijven van de verlaging van de oud-voor-nieuwboete op 28 april krijgt een juridisch gevolg als het aan vijf nieuwbouwers ligt. Zij laten advokatenkantoor Van Dam en Kruidenier bezwaar maken, meldt Nieuwbouwers weigeren hoge ovn-boete te betalen. Ander voorpaginanieuws is Marcona gaat rond voor De Bus ('Het was een geintje, maar werd een publiciteitsstuntje voor de binnenvaart', zegt Ron Teuben die drie minuten te zien was in het SBS6-programma), Directie Fast Ferry en Waterbus apart, Snelheid mobiel dataverkeer met sprongen vooruit (GPRS komt nog steeds eind dit jaar), Diet van Leeuwen overleden (78 jaar, Terneuzen), GHR wil aandeel in Dirkzwager (46%), en Onderzoek naar roeruitval (Raad voor de Transportveiligheid wil er meer van weten).

LOKET. De pagina 'Havens en vaarwegen' opent met Nieuw kantoor RWS Terneuzen bespaart veertig procent energie, en op 'Nieuws en achtergronden' springt deze kop eruit: Instanties voelen niet voor één loket voor melding ongevallen. Op de CBRB-bijeenkomst bleek dat schippers na een ongeval voorlopig nog vijf tot zeven instanties langs moeten om melding te maken. De toezichthouders achten hun taken en bevoegdheden te verschillend om vanachter één loket af te handelen. Er speelt ook nog zoiets als privacygevoeligheid van informatie, waarschuwde Jos van Splunder van RWS Zeeland en BICS. Overigens leent volgens hem de opvolger van BICS, het Scheepvaart Transport en Informatie Systeem (SITS) zich uitstekend voor uitwisseling van al die gegevens. Voorzitter Roel Vermeulen van de CBRB-werkgroep Transportveiligheid bleef in zijn slotwoord pleiten voor het ene loket.

HALF MISLUKT. Onderop de pagina vertelt Actie Moezel half mislukt meer over het tegenvallende succes. Niet iedereen was even solidair en voorzover er meer werd betaald was het altijd nog minder dan de Solidaire Moezelvaarders hadden gevraagd. In Maritieme lintjes komen we bij leden in de Orde van Oranje-Nassau voorzitter G.J. Teuben van Schuttevaer-afdeling De Amer tegen en secretaris N. Valk-Buis van de afdeling Ouderkerk a/d IJssel. Verder: Binnen vier uur twee tankers op Waalkrib (Duits mts Stadt Schweinfurt en mts Petroship 5, beide leeg van gasolie) en Handel in contracten geeft binnenvaart meer armslag (voorstel in de eindrapportage van de Stichting Nederland Maritiem Land).

TACTIEK. Op 'Varend bestaan' weerlegt woordvoerder D. Vreugdenhil van de werkgeversdelegatie verhalen over het opstappen van de FNV uit de onderhandelingen. 'Er is niemand opgestapt. Wel is van vakbondszijde gesproken over opschorting van de onderhandelingen. Het zal wel tactiek zijn.'. Onder de openingskop Schippers vragen reacties van ouders op internaatsbijdragen het verhaal van de zetschippers Ruud Blankensteijn (ms Cadenza) en Aart de Groot (ms Rapide). Blankensteijn liep onlangs boos weg uit de LOV-vergadering in Nijmegen. 'Ik ben bang dat heel veel ouders helemaal niet weten hoe de nieuwe regeling in elkaar zit.' De Groot legt in een ingezonden brief nog eens extra uit op welke punten de regeling rammelt.

OUD CONCEPT. De nieuwe dubbelwandige rvs-type tanker van Vopak, de Campania, prijkt op 'Vervoermarkt' onder de kop 'Campania eind mei in de vaart'. Het schip is gebouwd volgens een oud concept, dat is geoptimaliseerd en geschikt is voor de vaart met dierlijke en plantaardige producten op Kleve. Vooral het geluidsniveau kreeg bijzondere aandacht, vertelt Ruud Verdam van de nautische dienst van Vopak. Meer scheepsbouwnieuws een pagina verder, met als opening Casco Hemiksem start door. En ook brokkennieuws: Acht gewonden na aanvaring Van Gogh en mts Vaassen. 'Ik had het gevoel dat zij meer op ons is gedreven dan dat wij er tegenaan voeren', vertelt schipper Jan van der Wal van de Vaassen. Door een stroomstoring viel op de Van Gogh de stuurinrichting uit.

BOERENZOON. Schuttevaer besteedt deze week extra aandacht aan de bevrijding 55 jaar geleden, met twee paginagrote verhalen: Geallieerde olie en kustbatterij Aruba en Torpedering van Japanse vrachtboot kost in 1944 5620 mensen het leven. Het slotwoord op 'Kielzog' is voor sluismeester Jan van Els, Een boerenzoon op Sambeek, die 43 jaar op zijn post bleef. Ook na zijn pensionering zal hij er nog regelmatig te vinden zijn: 'Wat is er nou mooier dan hier op een mooie zonnige dag als toeschouwer die bedrijvigheid te aanschouwen en van die sfeer rond de scheepvaart te genieten?'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Ook op de Schuttevaer-site:

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index