|
ROND VOOR DE BUS.
Het uitblijven van de verlaging van de
oud-voor-nieuwboete op 28 april krijgt een juridisch gevolg als het aan
vijf nieuwbouwers ligt. Zij laten advokatenkantoor Van Dam en Kruidenier
bezwaar maken, meldt Nieuwbouwers weigeren hoge ovn-boete te betalen.
Ander voorpaginanieuws is Marcona gaat rond voor De Bus ('Het was een
geintje, maar werd een publiciteitsstuntje voor de binnenvaart', zegt
Ron Teuben die drie minuten te zien was in het SBS6-programma),
Directie Fast Ferry en Waterbus apart, Snelheid mobiel dataverkeer
met sprongen vooruit (GPRS komt nog steeds eind dit jaar), Diet van
Leeuwen overleden (78 jaar, Terneuzen), GHR wil aandeel in Dirkzwager
(46%), en Onderzoek naar roeruitval (Raad voor de Transportveiligheid
wil er meer van weten).
LOKET.
De pagina 'Havens en vaarwegen' opent met Nieuw kantoor RWS
Terneuzen bespaart veertig procent energie, en op 'Nieuws en
achtergronden' springt deze kop eruit: Instanties voelen niet voor één
loket voor melding ongevallen. Op de CBRB-bijeenkomst bleek dat
schippers na een ongeval voorlopig nog vijf tot zeven instanties langs
moeten om melding te maken. De toezichthouders achten hun taken en
bevoegdheden te verschillend om vanachter één loket af te handelen. Er
speelt ook nog zoiets als privacygevoeligheid van informatie,
waarschuwde Jos van Splunder van RWS Zeeland en BICS. Overigens leent
volgens hem de opvolger van BICS, het Scheepvaart Transport en
Informatie Systeem (SITS) zich uitstekend voor uitwisseling van al die
gegevens. Voorzitter Roel Vermeulen van de CBRB-werkgroep
Transportveiligheid bleef in zijn slotwoord pleiten voor het ene loket.
HALF MISLUKT.
Onderop de pagina vertelt Actie Moezel half mislukt meer
over het tegenvallende succes. Niet iedereen was even solidair en
voorzover er meer werd betaald was het altijd nog minder dan de
Solidaire Moezelvaarders hadden gevraagd. In Maritieme lintjes komen
we bij leden in de Orde van Oranje-Nassau voorzitter G.J. Teuben van
Schuttevaer-afdeling De Amer tegen en secretaris N. Valk-Buis van de
afdeling Ouderkerk a/d IJssel. Verder: Binnen vier uur twee tankers op
Waalkrib (Duits mts Stadt Schweinfurt en mts Petroship 5, beide leeg
van gasolie) en Handel in contracten geeft binnenvaart meer armslag
(voorstel in de eindrapportage van de Stichting Nederland Maritiem
Land).
TACTIEK.
Op 'Varend bestaan' weerlegt woordvoerder D. Vreugdenhil van de
werkgeversdelegatie verhalen over het opstappen van de FNV uit de
onderhandelingen. 'Er is niemand opgestapt. Wel is van vakbondszijde
gesproken over opschorting van de onderhandelingen. Het zal wel tactiek
zijn.'. Onder de openingskop Schippers vragen reacties van ouders op
internaatsbijdragen het verhaal van de zetschippers Ruud Blankensteijn
(ms Cadenza) en Aart de Groot (ms Rapide). Blankensteijn liep onlangs
boos weg uit de LOV-vergadering in Nijmegen. 'Ik ben bang dat heel veel
ouders helemaal niet weten hoe de nieuwe regeling in elkaar zit.' De
Groot legt in een ingezonden brief nog eens extra uit op welke punten de
regeling rammelt.
OUD CONCEPT.
De nieuwe dubbelwandige rvs-type tanker van Vopak, de
Campania, prijkt op 'Vervoermarkt' onder de kop 'Campania eind mei in de
vaart'. Het schip is gebouwd volgens een oud concept, dat is
geoptimaliseerd en geschikt is voor de vaart met dierlijke en
plantaardige producten op Kleve. Vooral het geluidsniveau kreeg
bijzondere aandacht, vertelt Ruud Verdam van de nautische dienst van
Vopak. Meer scheepsbouwnieuws een pagina verder, met als opening Casco
Hemiksem start door. En ook brokkennieuws: Acht gewonden na aanvaring
Van Gogh en mts Vaassen. 'Ik had het gevoel dat zij meer op ons is
gedreven dan dat wij er tegenaan voeren', vertelt schipper Jan van der
Wal van de Vaassen. Door een stroomstoring viel op de Van Gogh de
stuurinrichting uit.
BOERENZOON.
Schuttevaer besteedt deze week extra aandacht aan de
bevrijding 55 jaar geleden, met twee paginagrote verhalen: Geallieerde
olie en kustbatterij Aruba en Torpedering van Japanse vrachtboot kost
in 1944 5620 mensen het leven. Het slotwoord op 'Kielzog' is voor
sluismeester Jan van Els, Een boerenzoon op Sambeek, die 43 jaar op
zijn post bleef. Ook na zijn pensionering zal hij er nog regelmatig te
vinden zijn: 'Wat is er nou mooier dan hier op een mooie zonnige dag als
toeschouwer die bedrijvigheid te aanschouwen en van die sfeer rond de
scheepvaart te genieten?'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
Ook op de Schuttevaer-site:
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|