|
CHINESE SPITS.
De krant opent met Nieuwbouw in Azië lijkt kleine schip
weer haalbaar te maken, over betaalbare perspectieven in landen als
China. Henk Kater van Kamar BV te Rotterdam heeft op een Chinese werf
voor een serie klanten onder meer 24 duwbakken en een aantal duwboten in
aanbouw. Hij rekent voor hoe je een spits voor de helft van de prijs uit
de Volksrepubliek haalt. Moet je wel gebruik maken van de
'Baboesjka-methode' voor het transport. Abri-directeur Onderdelinden
voegt eraan toe dat de markt en de banken dan ook wel een beetje moeten
meewerken. Verder op de voorpagina: Nieuwe nautische simulator op
Terschelling 'redt nationale eer' (minister Netelenbos stortte maandag
-gesimuleerd- stenen in de haven van Singapore) en WW bij vaarverbod
wegens hoog water (alleen voor werknemers).
TOESTANDEN.
KSV Schuttevaer stelt toestand haven Maasbracht aan de
kaak is het verhaal over een nota vol 'toestanden'. Navraag bij de
schippers geeft een ander beeld: 'Natuurlijk hebben de steigers wel een
likje verf nodig, maar voor de rest is het hier een paradijs vergeleken
met Amsterdam en Rotterdam', zegt W. de Reijer van het ms Elwil. Nog
niets over het werkbezoek dat minister Netelenbos maandag bracht aan
Maasbracht, waar ze dus ook die nota kreeg en het allemaal zelf kon
aanschouwen. Wel verderop de aankondiging dat minister Tineke woensdag
17 maart een officieel werkbezoek brengt aan de binnenvaart. Vorige week
was ze nog in Sneek, getuige het verhaal op pagina 3: Netelenbos
belooft obstakelvrije vaarwegen N-Nederland in 2015.
JONGE STARTERS.
Onder de foto van het gebroken droogdok Goliath bij
Frisian Shipyard Welgelegen in Harlingen, staat het verhaal van een stel
zeer jonge starters: Twintig en met eigen verlengde Dortmunder de wilde
vaart in. Hoe Maurice Pols (21) en zijn vriendin Rilana van Gils (20) -
'Jonger kan bijna niet. Je moet al je papieren ook in orde hebben' - wel
twee Maasbrachtse banken mee kregen voor de financiering van hun 1126
tons verlengde Dortmunder Descanso. Verder gaat op dezelfde pagina Prins
Willem-Alexander aan de slag bij Rijkswaterstaat, gaan de tarieven in de
droge-ladingvaart volgens het NEA omlaag, komt de nieuwste versie van
BICS op cd-rom iets later uit (wegens het internationale succes van
BICS) en krijgen internaatskosten volgens Abri's Wim Onderdelingen
terecht grote (financiële) belangstelling.
JETFUEL.
De pagina Vervoermarkt opent met Tankertrio levert aan
Schiphol voortaan 1,5 miljoen ton jetfuel, over de nieuwe aanvoer van
Rotterdam en Vlissingen via het Amsterdam-Rijnkanaal door twee
particuliere tankvaartondernemers (Westra Scheepvaart en Novamente VOF)
en een rederij (Van der Sluijs uit Geertruidenberg). De drie schepen
varen volcontinu, elk gemiddeld 165 reizen per jaar. De aanvoer van
anderhalf miljoen ton is bijna eens zoveel als voorheen via de
Gouweroute naar Schiphol-Oost ging.
EXCEPTIONEEL.
Veilingliefhebbers kunnen alvast 23 maart in hun agenda
noteren. In een advertentie meldt Troostwijk voor die dag de
'exceptionele publieke verkoping van 17 in perfecte staat verkerende
vaartuigen wegens beëindiging van onderhoudsactiviteiten te houden in
opdracht van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam'. Een fotofolder
met alle kavels staat op het Web.
SHORT SEA.
De zeevaartpagina Wacht te Kooi meldt Veelbelovende
proefvaarten met short sea shipping Albertkanaal (stenen en chemicaliën
naar het Verenigd Koninkrijk). Krupp Vosta en Nista Amsterdam hebben
vorige week de bouw van de cutterzuiger Gezhouba afgerond. Daarover gaat
de opening op de scheepsbouwpagina: China wil op korte termijn nog
veertig westerse cutterzuigers. Dat verhaal gaat al heel lang, en
behalve Krupp Vosta azen ook IHC, Damen en het Amerikaanse Allicott op
die mega-order. Een megaschip, althans voor het begrip van de bouwer,
komt van de Dordtse scheepswerf De Biesbosch. Die gaat voor een
buitenlandse opdrachtgever de grootste zeegaande tanker bouwen (114 x
16,45 x 9,85 m, max. 6400 ton) die ooit van de Biesbosch-helling liep.
MILLENNIUMWIT.
De Hiswa-bijlage lijkt een onaf product, met alleen maar
een logo '235959 Dossier 000000' op de verder kale voorpagina. Had de
redactie letters te weinig, of slaat de creativiteit van de vormgever
door? Het antwoord staat in de inleiding op het eerste verhaal: 'Nee,
met de voorpagina van deze Hiswa special is niets mis. Maar als we
sommige deskundigen moeten geloven, zou de eerste krant van het volgend
jaar weleens helemaal wit kunnen zijn. Of toch niet? Raken we teveel in
de ban van onheilsprofeten?' Zo'n witte pagina is wat je noemt een
'selffulfilling prophecy'.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|