Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.10 van 26.2.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 27 februari 1999

Extreem weer

Niet leuk is: In één klap vijf ramen aan splinters, het verhaal van Tessa en Richard, een jong stel op het ms Externa, dat op het Haringvliet in een zware windvlaag terecht kwam. Op de voorpaginafoto staan ze er nat en beteuterd bij. Niet leuk is ook een andere confrontatie met extreme weersomstandigheden: Lindau uren vast onder brug door snel wassende Donau. Schipper Rein Jonker en zijn partner Loes Scheepvaart kunnen het nog navertellen, maar het waren bange uren beneden de spoorbrug bij Maria-Ort. Iedereen keek toe, niemand hielp, de Florian van Bayerische Lloyd voer door en de WSA had zelf geen boot. Uiteindelijk regelde Donau-specialist Pierre Verberght vanuit België hulp van de Dresdense duwboot Talion, die de Lindau naar Bad Abbach bracht.

CHINESE SPITS. De krant opent met Nieuwbouw in Azië lijkt kleine schip weer haalbaar te maken, over betaalbare perspectieven in landen als China. Henk Kater van Kamar BV te Rotterdam heeft op een Chinese werf voor een serie klanten onder meer 24 duwbakken en een aantal duwboten in aanbouw. Hij rekent voor hoe je een spits voor de helft van de prijs uit de Volksrepubliek haalt. Moet je wel gebruik maken van de 'Baboesjka-methode' voor het transport. Abri-directeur Onderdelinden voegt eraan toe dat de markt en de banken dan ook wel een beetje moeten meewerken. Verder op de voorpagina: Nieuwe nautische simulator op Terschelling 'redt nationale eer' (minister Netelenbos stortte maandag -gesimuleerd- stenen in de haven van Singapore) en WW bij vaarverbod wegens hoog water (alleen voor werknemers).

TOESTANDEN. KSV Schuttevaer stelt toestand haven Maasbracht aan de kaak is het verhaal over een nota vol 'toestanden'. Navraag bij de schippers geeft een ander beeld: 'Natuurlijk hebben de steigers wel een likje verf nodig, maar voor de rest is het hier een paradijs vergeleken met Amsterdam en Rotterdam', zegt W. de Reijer van het ms Elwil. Nog niets over het werkbezoek dat minister Netelenbos maandag bracht aan Maasbracht, waar ze dus ook die nota kreeg en het allemaal zelf kon aanschouwen. Wel verderop de aankondiging dat minister Tineke woensdag 17 maart een officieel werkbezoek brengt aan de binnenvaart. Vorige week was ze nog in Sneek, getuige het verhaal op pagina 3: Netelenbos belooft obstakelvrije vaarwegen N-Nederland in 2015.

JONGE STARTERS. Onder de foto van het gebroken droogdok Goliath bij Frisian Shipyard Welgelegen in Harlingen, staat het verhaal van een stel zeer jonge starters: Twintig en met eigen verlengde Dortmunder de wilde vaart in. Hoe Maurice Pols (21) en zijn vriendin Rilana van Gils (20) - 'Jonger kan bijna niet. Je moet al je papieren ook in orde hebben' - wel twee Maasbrachtse banken mee kregen voor de financiering van hun 1126 tons verlengde Dortmunder Descanso. Verder gaat op dezelfde pagina Prins Willem-Alexander aan de slag bij Rijkswaterstaat, gaan de tarieven in de droge-ladingvaart volgens het NEA omlaag, komt de nieuwste versie van BICS op cd-rom iets later uit (wegens het internationale succes van BICS) en krijgen internaatskosten volgens Abri's Wim Onderdelingen terecht grote (financiële) belangstelling.

JETFUEL. De pagina Vervoermarkt opent met Tankertrio levert aan Schiphol voortaan 1,5 miljoen ton jetfuel, over de nieuwe aanvoer van Rotterdam en Vlissingen via het Amsterdam-Rijnkanaal door twee particuliere tankvaartondernemers (Westra Scheepvaart en Novamente VOF) en een rederij (Van der Sluijs uit Geertruidenberg). De drie schepen varen volcontinu, elk gemiddeld 165 reizen per jaar. De aanvoer van anderhalf miljoen ton is bijna eens zoveel als voorheen via de Gouweroute naar Schiphol-Oost ging.
In het bericht Frankrijk zet Fransen hoger op toerbeurtlijst wordt van Nederlandse zijde lauw gereageerd op de nieuwe regel dat Franse schippers zich al met het tijdstip van leegkomst in Nederland op toer kunnen laten zetten. Gerard Kester van ONS/Het Kantoor zegt wel: 'Dit ondermijnt het toerbeurtsysteem. We zullen het in de ESO bespreken met de Franse delegatie.'

EXCEPTIONEEL. Veilingliefhebbers kunnen alvast 23 maart in hun agenda noteren. In een advertentie meldt Troostwijk voor die dag de 'exceptionele publieke verkoping van 17 in perfecte staat verkerende vaartuigen wegens beëindiging van onderhoudsactiviteiten te houden in opdracht van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam'. Een fotofolder met alle kavels staat op het Web.

SHORT SEA. De zeevaartpagina Wacht te Kooi meldt Veelbelovende proefvaarten met short sea shipping Albertkanaal (stenen en chemicaliën naar het Verenigd Koninkrijk). Krupp Vosta en Nista Amsterdam hebben vorige week de bouw van de cutterzuiger Gezhouba afgerond. Daarover gaat de opening op de scheepsbouwpagina: China wil op korte termijn nog veertig westerse cutterzuigers. Dat verhaal gaat al heel lang, en behalve Krupp Vosta azen ook IHC, Damen en het Amerikaanse Allicott op die mega-order. Een megaschip, althans voor het begrip van de bouwer, komt van de Dordtse scheepswerf De Biesbosch. Die gaat voor een buitenlandse opdrachtgever de grootste zeegaande tanker bouwen (114 x 16,45 x 9,85 m, max. 6400 ton) die ooit van de Biesbosch-helling liep.

MILLENNIUMWIT. De Hiswa-bijlage lijkt een onaf product, met alleen maar een logo '235959 Dossier 000000' op de verder kale voorpagina. Had de redactie letters te weinig, of slaat de creativiteit van de vormgever door? Het antwoord staat in de inleiding op het eerste verhaal: 'Nee, met de voorpagina van deze Hiswa special is niets mis. Maar als we sommige deskundigen moeten geloven, zou de eerste krant van het volgend jaar weleens helemaal wit kunnen zijn. Of toch niet? Raken we teveel in de ban van onheilsprofeten?' Zo'n witte pagina is wat je noemt een 'selffulfilling prophecy'.
De special bevat verhalen over De branche en Y2K, Metaalunie wil vooral de kleinere ondernemer binnenboord houden, Makelaar Tom Buch: 'Je kunt nog zoveel maatregelen nemen, je blijft afhankelijk', Sailtron maakt zich weinig zorgen over nautische apparatuur, KNRM drijft al 175 jaar op vrijwilligers en donateurs, Bavaria importeur Van den Bosch is al twintig mille kwijt aan Y2K en Het gaat weer goed met het Waarschip.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index