Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.22 van 5.8.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

29.7.2000 - 22.7.2000 - 8.7.2000 - 1.7.2000 - 17.6.2000 - 20.5.2000 - 13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 5 augustus 2000

Meer lading

De Nieuwste van Spido geeft de Schuttevaer-voorpagina kleur. De Abel Tasman is gebouwd naar het concept van de Marco Polo, maar tien meter langer. Het openingsartikel Ondanks daling tarieven na EV redelijke resultaten over 1999 is de uitkomst van het marktonderzoek dat de krant dit voorjaar hield. Mooi achter de hand gehouden voor de vakantietijd. In eerdere enquêtes was de stemming niet zo optimistisch over het verwachte vervoersvolume. Dit jaar verwacht een kwart van de schippers meer lading te vervoeren. Het oude record stond op 18% en gold voor 1995. Uit die jaarlijkse onderzoek bleek dat de werkelijkheid er altijd nog beter uitzag, dus dat gaat goedkomen. De tarieven is een ander verhaal: tweederde verwacht stabiele tarieven, 18% ziet ze lager worden. Het aantal schepen met een pc aan boord is opgelopen van 46% in 1998 naar 55% nu, 70% is inmiddels op de hoogte van de mogelijkheden van Internet, en VAART! is één van de bekende sites.

FAVORIETEN. Op de voorpagina verder aandacht voor het evenement dat Friesland in een stevige greep houdt: Drie favorieten beheersen première skûtsjesilen. Intussen zijn we al weer vijf wedstrijden verder... Binnenin staat nog het verslag van maandag bij de Veenhoop. Ook voorop: Schip brandt uit (rondvaartboot Grevelingen), Coaster overvaart jacht bij Rendsburg (twee opvarenden overleven in luchtbel), Duwbak breekt los (van koppelverband Emden, bij Wiesbaden), Bodem Dordtse Kil werkterrein Explosieven Opruimingsdienst (vrij baan voor loswal t.b.v. Hoge Snelheidslijn), Vrouw overlijdt bij aanvaring voor Urk (motorkruiser kruist koers mps IJsselstroom), Duitse regering wil accijns op kerosine (ook op gasolie en zware stookolie?), Bootsman overlijdt na val van brugdek (op Egyptisch vrachtschip Alzahraa in Terneuzen).

KONINKLIJKE. Weerman Jan Visser voorspelt Aanhoudend wisselvallig, dus nog steeds geen hoogzomer. Verder is pagina 2 voor de Koninklijke Schuttevaer. In het openingsartikel Schuttevaer overweegt proces tegen invaarverbod Moerdijk recht de Koninklijke de rug. Als RWS Zuid-Holland niet helder kan maken waarom bestemmingsverkeer de haven niet in mag, stapt de schippersvereniging naar de rechter. In de eigen rubriek Berichten van het hoofdbestuur staat het verhaal dat directeur Kees de Vries schreef in de Leeuwarder Courant. Dat Friesland gekozen heeft voor Leeuwarden als centraal knooppunt met ROC staat volgens De Vries los van de autonome ontwikkeling in de andere binnenhavens zoals Harlingen, Drachten, Sneek, Franeker en Heerenveen. Bedrijven aan het water zullen nooit de omweg langs het ROC maken. Dat ROC is er voor de aan- en afvoer voor bedrijven die niet aan het water liggen, legt De Vries de Friese lezers uit. Daarom moet Drachten alsnog een ruimere vaarwegverbinding krijgen.

ANKERKLUIZEN. Nu Harlingen z'n zoutfabriek houdt, meldt Schuttevaer op 'Nieuws en achtergronden': PTC blijft vervoeren voor Kali und Salz. Meteen daaronder goed nieuws voor een andere 'zouthaven': Voortaan hele dag bediening Hengelo. Haastige spoed was ook nu weer niet goed: Catamaran Blue Arrow loopt met hoge snelheid op bank (in de Waddenzee). De nieuwspagina opent met SI eist ook ingebouwde ankers op lang geleden besteld casco. Mooie gelegenheid om even het laatste nieuws te melden over het zeetransport van China-casco's. Met windkracht elf tot twaalf was er bij Kaap de Goede Hoop geen houden meer aan volgens makelaar Peter Huizinga. Behalve storm krijgen de nieuwbouwers ook de SI nog over zich heen, want het is maar de vraag of alle China-casco's afgebouwd zullen zijn voordat per 1 januari 2001 de nieuwe CCR-regelgeving voor ankerkluizen ingaat. Daarvan zijn deze casco's nog niet voorzien. Het Kantoor pleit bij de SI voor clementie. Huizinga droomt al van een derde transport China-casco's.

ZUIGERVRETER. Ander nieuws: OM onderzoekt klacht over verschillen in ADNR-boetes (CBRB vraagt voorbeelden om de klacht te onderbouwen), CBRB wil bonden en overheid samen in milieu-overleg (het huidige Platform Milieubeleid Binnenvaart is voor de redersorganisatie slechts een vooroverleg), Per gondel Rijn af (Venetianen zamelen geld in voor een zieke) en Last van zuigervretermonster in Horten & Stoten over de tweede motorvervanging voor rekening van Deutz op het ms Wilhelmina. Schipper Fred Kleinstra: 'Nog steeds wordt nog voor geen dubbeltje moeilijk gedaan of geargumenteerd. Ik vind dat bijzonder netjes. Natuurlijk hoort het ook zo, maar je hoort het ook vaak anders.'

D-WAAS. Kees de Vries lijkt de binnenvaart een waas van 'Dot.com' mee te willen geven in zijn opiniërend stuk: Waar blijft beursnotering van binnenvaartbedrijf? D-waas eigenlijk, een domme vraag en tijd voor een tegenopinie. De Vries geeft trouwens al aan hoe de binnenvaart zelf één tot twee miljard harde guldens weet op te hoesten voor tweehonderd nieuwbouwschepen. Of de binnenvaart een sector is om in te beleggen is dus helemaal de vraag niet. De vraag vanuit de bedrijfstak is of er voldoende financiering is voor uitbreiding van de vloot. Dat lijkt totaal geen probleem, dus waarom zou je je bezit dan beursgenoteerd delen met anonieme aandeelhouders die elk jaar meer willen en je liever laten zinken als ze dat een keer niet krijgen? En lukt het bij de banken niet, kun je het altijd nog proberen met een commanditaire vennootschap van bevriende relaties. Helemaal lachwekkend wordt het als De Vries een concern of coöperatie 'Binnenvaartlogistiek.NL' voorstelt, die via de aandeelhoudersvergadering ECT had kunnen laten afzien van een spooraansluiting. Alsof Rotterdam en de wereld aan één Hutchinson Whampoa nog niet genoeg hebben...

LUXUEUS. 'Varend bestaan' opent met Kramers ruilen Altamira voor cadeauwinkel in Zwijndrecht, over de nieuwe uitdaging voor een schippersechtpaar na dertig jaar varen. In Ouders vinden verschillen nog steeds te groot signaleren Ruud Blankenstijn (mbs Cadenza) en Aart de Groot (mbs Rapide) dat de verschillen in ouderbijdrage voor kleine en grote gezinnen nog steeds te groot zijn. Stof dus voor de LOV-vergadering van 16 september, want de ouderorganisatie is vooral blij dat een extra verhoging is voorkomen. 'Vervoermarkt' heeft oog voor specifieke wensen: Partyschip Amer ingericht voor gasten die op chique willen. Dus: 'Een luxe interieur, een gastheer of gastvrouw, professionele bediening en iedereen strak in het pak met witte jasseen en gouden tressen zorgen voor een luxueuze ambiance.' Het omgebouwd beurtscheepje uit 1912 weet niet wat haar overkomt...

KWEBBELEN. Je moet wel erg van puzzelen en grafieken houden om je te verdiepen in pagina 10 met de uitwerking van Schuttevaer's Conjunctuurenquête. Wie daar nog niet genoeg aan heeft kan ook het hele rapport nog kopen. Op 'Scheepsbouw & Visserij' vertelt directeur Bram van Rees van machinefabriek A.A. Vink in Sliedrecht over zijn grootste zorgen (personeelsgebrek en looneisen), maar er is een nieuwe toekomst: Vink voorziet na nieuwbouwgolf stabiele markt hermotorisering. 'Kwebbelende' Doretha de Feijter van de Trasico is de vierde in de zomerrubriek Vrouwen aan boord. 'Aan boord kan ik mezelf zijn', zegt ze in de kop. Maar als je begint te lezen krijg je de indruk dat schrijfster Ina Kuik toch zo haar twijfels heeft: 'De plagerijtjes vliegen over en weer. Toch is snel duidelijk dat sprake is van heel veel wittebrood. er hangt een behaaglijk warme sfeer in de woning van de onverstoorbaar kalme Akko en de kwebbelende Doretha de Feijter van de Trasico. Een omgeving waar de twee ukkies, Laura (4) en Alwin (10 mnd) duidelijk in gedijen. De vrouw des huizes heeft dus groot gelijk als ze me met haar laatste antwoord van repliek dient: 'Gelukkig? Kun je dat niet zien dan?''

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index