|
FAVORIETEN.
Op de voorpagina verder aandacht voor het evenement dat
Friesland in een stevige greep houdt: Drie favorieten beheersen
première skûtsjesilen. Intussen zijn we al weer vijf wedstrijden
verder... Binnenin staat nog het verslag van maandag bij de Veenhoop.
Ook voorop: Schip brandt uit (rondvaartboot Grevelingen), Coaster
overvaart jacht bij Rendsburg (twee opvarenden overleven in luchtbel),
Duwbak breekt los (van koppelverband Emden, bij Wiesbaden), Bodem
Dordtse Kil werkterrein Explosieven Opruimingsdienst (vrij baan voor
loswal t.b.v. Hoge Snelheidslijn), Vrouw overlijdt bij aanvaring voor
Urk (motorkruiser kruist koers mps IJsselstroom), Duitse regering wil
accijns op kerosine (ook op gasolie en zware stookolie?), Bootsman
overlijdt na val van brugdek (op Egyptisch vrachtschip Alzahraa in
Terneuzen).
KONINKLIJKE.
Weerman Jan Visser voorspelt Aanhoudend wisselvallig, dus
nog steeds geen hoogzomer. Verder is pagina 2 voor de Koninklijke
Schuttevaer. In het openingsartikel Schuttevaer overweegt proces tegen
invaarverbod Moerdijk recht de Koninklijke de rug. Als RWS Zuid-Holland
niet helder kan maken waarom bestemmingsverkeer de haven niet in mag,
stapt de schippersvereniging naar de rechter. In de eigen rubriek
Berichten van het hoofdbestuur staat het verhaal dat directeur Kees de
Vries schreef in de Leeuwarder Courant. Dat Friesland gekozen heeft voor
Leeuwarden als centraal knooppunt met ROC staat volgens De Vries los van
de autonome ontwikkeling in de andere binnenhavens zoals Harlingen,
Drachten, Sneek, Franeker en Heerenveen. Bedrijven aan het water zullen
nooit de omweg langs het ROC maken. Dat ROC is er voor de aan- en afvoer
voor bedrijven die niet aan het water liggen, legt De Vries de Friese
lezers uit. Daarom moet Drachten alsnog een ruimere vaarwegverbinding
krijgen.
ANKERKLUIZEN.
Nu Harlingen z'n zoutfabriek houdt, meldt Schuttevaer op
'Nieuws en achtergronden': PTC blijft vervoeren voor Kali und Salz.
Meteen daaronder goed nieuws voor een andere 'zouthaven': Voortaan hele
dag bediening Hengelo. Haastige spoed was ook nu weer niet goed:
Catamaran Blue Arrow loopt met hoge snelheid op bank (in de
Waddenzee). De nieuwspagina opent met SI eist ook ingebouwde ankers op
lang geleden besteld casco. Mooie gelegenheid om even het laatste
nieuws te melden over het zeetransport van China-casco's. Met windkracht
elf tot twaalf was er bij Kaap de Goede Hoop geen houden meer aan
volgens makelaar Peter Huizinga. Behalve storm krijgen de nieuwbouwers
ook de SI nog over zich heen, want het is maar de vraag of alle
China-casco's afgebouwd zullen zijn voordat per 1 januari 2001 de nieuwe
CCR-regelgeving voor ankerkluizen ingaat. Daarvan zijn deze casco's nog
niet voorzien. Het Kantoor pleit bij de SI voor clementie. Huizinga
droomt al van een derde transport China-casco's.
ZUIGERVRETER.
Ander nieuws: OM onderzoekt klacht over verschillen in
ADNR-boetes (CBRB vraagt voorbeelden om de klacht te onderbouwen),
CBRB wil bonden en overheid samen in milieu-overleg (het huidige
Platform Milieubeleid Binnenvaart is voor de redersorganisatie slechts
een vooroverleg), Per gondel Rijn af (Venetianen zamelen geld in voor
een zieke) en Last van zuigervretermonster in Horten & Stoten over de
tweede motorvervanging voor rekening van Deutz op het ms Wilhelmina.
Schipper Fred Kleinstra: 'Nog steeds wordt nog voor geen dubbeltje
moeilijk gedaan of geargumenteerd. Ik vind dat bijzonder netjes.
Natuurlijk hoort het ook zo, maar je hoort het ook vaak anders.'
D-WAAS.
Kees de Vries lijkt de binnenvaart een waas van 'Dot.com' mee te
willen geven in zijn opiniërend stuk: Waar blijft beursnotering van
binnenvaartbedrijf? D-waas eigenlijk, een domme vraag en tijd voor een
tegenopinie. De Vries geeft trouwens al aan hoe de binnenvaart zelf één
tot twee miljard harde guldens weet op te hoesten voor tweehonderd
nieuwbouwschepen. Of de binnenvaart een sector is om in te beleggen is
dus helemaal de vraag niet. De vraag vanuit de bedrijfstak is of er
voldoende financiering is voor uitbreiding van de vloot. Dat lijkt
totaal geen probleem, dus waarom zou je je bezit dan beursgenoteerd
delen met anonieme aandeelhouders die elk jaar meer willen en je liever
laten zinken als ze dat een keer niet krijgen? En lukt het bij de banken
niet, kun je het altijd nog proberen met een commanditaire vennootschap
van bevriende relaties. Helemaal lachwekkend wordt het als De Vries een
concern of coöperatie 'Binnenvaartlogistiek.NL' voorstelt, die via de
aandeelhoudersvergadering ECT had kunnen laten afzien van een
spooraansluiting. Alsof Rotterdam en de wereld aan één Hutchinson
Whampoa nog niet genoeg hebben...
LUXUEUS.
'Varend bestaan' opent met Kramers ruilen Altamira voor
cadeauwinkel in Zwijndrecht, over de nieuwe uitdaging voor een
schippersechtpaar na dertig jaar varen. In Ouders vinden verschillen
nog steeds te groot signaleren Ruud Blankenstijn (mbs Cadenza) en Aart
de Groot (mbs Rapide) dat de verschillen in ouderbijdrage voor kleine en
grote gezinnen nog steeds te groot zijn. Stof dus voor de
LOV-vergadering van 16 september, want de ouderorganisatie is vooral
blij dat een extra verhoging is voorkomen. 'Vervoermarkt' heeft oog voor
specifieke wensen: Partyschip Amer ingericht voor gasten die op chique
willen. Dus: 'Een luxe interieur, een gastheer of gastvrouw,
professionele bediening en iedereen strak in het pak met witte jasseen
en gouden tressen zorgen voor een luxueuze ambiance.' Het omgebouwd
beurtscheepje uit 1912 weet niet wat haar overkomt...
KWEBBELEN.
Je moet wel erg van puzzelen en grafieken houden om je te
verdiepen in pagina 10 met de uitwerking van Schuttevaer's
Conjunctuurenquête. Wie daar nog niet genoeg aan heeft kan ook het hele
rapport nog kopen. Op 'Scheepsbouw & Visserij' vertelt directeur Bram
van Rees van machinefabriek A.A. Vink in Sliedrecht over zijn grootste
zorgen (personeelsgebrek en looneisen), maar er is een nieuwe toekomst:
Vink voorziet na nieuwbouwgolf stabiele markt hermotorisering.
'Kwebbelende' Doretha de Feijter van de Trasico is de vierde in de
zomerrubriek Vrouwen aan boord. 'Aan boord kan ik mezelf zijn', zegt ze
in de kop. Maar als je begint te lezen krijg je de indruk dat
schrijfster Ina Kuik toch zo haar twijfels heeft: 'De plagerijtjes
vliegen over en weer. Toch is snel duidelijk dat sprake is van heel veel
wittebrood. er hangt een behaaglijk warme sfeer in de woning van de
onverstoorbaar kalme Akko en de kwebbelende Doretha de Feijter van de
Trasico. Een omgeving waar de twee ukkies, Laura (4) en Alwin (10 mnd)
duidelijk in gedijen. De vrouw des huizes heeft dus groot gelijk als ze
me met haar laatste antwoord van repliek dient: 'Gelukkig? Kun je dat
niet zien dan?''
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
of bel 06-53 596 496
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|