Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.28 van 29.6.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 26 juni 1999

Wanhoopsdaad

Met zijn wanhoopsdaad - het in brand steken van de Korintos van 'concurrent' Daniël Michiels - heeft de Belgische tankereigenaar Germain Landuyt de opening krant gehaald: Vermoedelijke dader zwaar gewond bij sabotage tanker. De foto laat het gapend gat zien van de machinekamerschacht waar de afdekplaten en de schoorsteen van werden weggeblazen. Het had allemaal nog erger kunnen aflopen. De schipper/eigenaar sliep met vrouw en kind thuis, de matroos sliep voorop door alles heen. Voorzitter Karel Verberght van de tankvaartafdeling van de VBR heeft 'strijdmakker' Landuyt gesteund in alle actie, maar het in brand steken van het schip van een collega gaat hem ook te ver. Verberght wijst de overheid aan als schuldige.

KAOLINE. Chinaklei heet ook wel kaoline en een bericht voorop meldt: Prijsoorlog beheerst kaolinemarkt. Het samenwerkingsverband ELV is zwaar onder de prijs van bevrachter C.S. de Jonge en Peterson gaan zitten, maar de verlader trekt er zich (nog) niets van aan. Verder op de voorpagina: Shortsea overtreft groeivoorspelling (2,4% groei in het containtervervoer is meer dan de 1,5% die was voorspeld), Klachten leiden nog niet tot intrekking Duitse heffing (Ton Roos van het CBRB: 'Alles wat klagen kan, klaagt'), BN praat met V&W over hoogwater ('We inventariseren of er sprake is van buitenproportionele schade', zegt Jan Veldman), Duitse tanker ramt deur Hansweert (Schloss Rheinberg had motorstoring) en Jorritsma verhoogt generieke steun aan scheepsbouw (zowel in 1999 als 2000 van 55 naar 70 miljoen).

EVERGEM. Op de pagina 'Havens en vaarwegen' een reportage over Blokkade voor Evergem tegen voorschutting containervaart. De sluis is gebouwd voor spitsen en Kempenaars, en al jaren veel te klein. Dat containerschepen met gevaarlijke lading mogen voorschutten deed de vlam in de pan slaan. Een pagina verder zijn we getuige van de doop van het nieuwe Magazine Binnenvaart, dat inmiddels verzonden is naar de leden van de Kantoorbonden. De opening van de pagina 'Nieuws en achtergronden' meldt dat Frankrijk rekent op overgang vrije markt zonder tariefdaling. Zou het dan toch mogelijk zijn? In Frankrijk geeft de overheid financiële steun aan samenwerkingsverbanden en schippers, en naar verluidt is zelfs de nieuwbouw van spitsen niet uitgesloten.

RESTEN AVANTI. Het bericht onderop 'Varend bestaan' bevestigt wekenlange bange vermoedens: Bergers vinden stoffelijke resten Geoffrey en zijn hond in woning. Anderhalve week geleden werden de laatste resten van de ontplofte tanker Avanti in Dormagen geborgen. Over de oorzaak laat de Duitse gerechtelijke onderzoekscommissie nog niets los. De Schuttevaer-verslaggever beschrijft aan de hand van de wrakstukken welke verwoestende krachten kunnen vrijkomen bij explosies in ladingtanks. Verkoopverhalen als zou zoiets met een dubbelwandige tanker niet kunnen gebeuren, worden in het artikel als 'onzindelijk' van de hand gewezen.

POLITIEVLOOT. Blauw op het water wordt schaarser en schaarser, maar zal niet ten koste gaan van de kwaliteit van het politie-apparaat, meldt een woordvoerder in Politievloot krimpt verder in. Een paar jaar geleden werd de vloot al gehalveerd, en dat gaat nog verder. Maar intussen zijn er zeven nieuwe vaartuigen toegevoegd, en nog drie in bestelling. De rubriek 'Lezers aan het woord' is zeer het lezen waard, met Ger Veuger's bijdrage 'KSV moet zich niet bemoeien met de vervoermarkt' (waarin hij vooral een woord van waarschuwing richt aan het adres van vice-voorzitter Sijko Veninga), en het weerwoord van BN-bestuurslid Kees de Vries op alle hoogwaterkritiek: 'Inzet gericht op snelle heropening van de vaarweg'. Tankerschipper Hens van Buren (mts Hanna) vindt in 'Regel fatsoenlijke transportcondities' dat de hoogwaterperikelen allemaal waren te voorzien, en dat VITB en BN er goed aan doen zo snel mogelijk betere transportcondities op papier te zetten.

BIETENVERVOER. Het bietenvervoer voor komend najaar is geregeld, blijkt uit het bericht Bieteninschrijving TAS/NPRC rond. Er komt geen publicatie van de 43 ingelote schepen. Het tarief waarvoor wordt gevaren ligt op 95% van het campagnetarief van vorig jaar. Interessant voor de containervaart is het bericht RIL wil planning stuwadoors voor schippers op Internet. Een eerdere poging mislukte, maar met Barge Planning Support moet het volgens de stichting Rotterdams Interne Logistiek gaan lukken, mogelijk al vanaf september op proef.

ONDERNEMERSGEEST. Van Doorn schaft materieel aan voor IGMA-loskranen en cacao is een prachtig verhaal over de ommezwaai die sleepbootondernemer Gijs van Doorn op z'n 60ste nog voor elkaar maakt. 'Ik heb peentjes gezweet, maar het was het waard', mag je zeggen als je zelfs je vliegangst overwint om in Montevideo een nieuwe aanwinst te insprecteren. Op de pagina Waterkant het verhaal van Nelly Duijndam en haar vaarschool Grietje: Klandizie genoeg voor leerzame vaartocht over Franse kanalen.

KWEEKVIJVER. Kweekvijver Deltametaal houdt vakkennis scheepsbouw op peil op Scheepsbouw & Offshore is een kijkje achter de schermen van het opleidingscentrum annex arbeidspool dat jaarlijks in de regio Rijnmond en Drechtstreek 450 leerplaatsen verzorgt en 250 volledig opgeleide medewerkers in vaste dienst heeft. IHC-directeur Van Dooremalen noemde initiatieven als Deltametaal absolute noodzaak om de kennisvoorsprong in Nederland op peil te houden, en minister De Vries (Sociale Zaken) beaamde dat volledige. In dezelfde sfeer ligt ook het openingsartikel Nederlandse reders standvastig in verslechterende conjunctuur op de pagina 'Wacht te kooi'. We doen het heus niet zo slecht in Nederland...

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index