|
KAOLINE.
Chinaklei heet ook wel kaoline en een bericht voorop meldt:
Prijsoorlog beheerst kaolinemarkt. Het samenwerkingsverband ELV is
zwaar onder de prijs van bevrachter C.S. de Jonge en Peterson gaan
zitten, maar de verlader trekt er zich (nog) niets van aan. Verder op de
voorpagina: Shortsea overtreft groeivoorspelling (2,4% groei in het
containtervervoer is meer dan de 1,5% die was voorspeld), Klachten
leiden nog niet tot intrekking Duitse heffing (Ton Roos van het CBRB:
'Alles wat klagen kan, klaagt'), BN praat met V&W over hoogwater ('We
inventariseren of er sprake is van buitenproportionele schade', zegt Jan
Veldman), Duitse tanker ramt deur Hansweert (Schloss Rheinberg had
motorstoring) en Jorritsma verhoogt generieke steun aan scheepsbouw
(zowel in 1999 als 2000 van 55 naar 70 miljoen).
EVERGEM.
Op de pagina 'Havens en vaarwegen' een reportage over Blokkade
voor Evergem tegen voorschutting containervaart. De sluis is gebouwd
voor spitsen en Kempenaars, en al jaren veel te klein. Dat
containerschepen met gevaarlijke lading mogen voorschutten deed de vlam
in de pan slaan. Een pagina verder zijn we getuige van de doop van het
nieuwe Magazine Binnenvaart, dat inmiddels verzonden is naar de leden
van de Kantoorbonden. De opening van de pagina 'Nieuws en achtergronden'
meldt dat Frankrijk rekent op overgang vrije markt zonder
tariefdaling. Zou het dan toch mogelijk zijn? In Frankrijk geeft de
overheid financiële steun aan samenwerkingsverbanden en schippers, en
naar verluidt is zelfs de nieuwbouw van spitsen niet uitgesloten.
RESTEN AVANTI.
Het bericht onderop 'Varend bestaan' bevestigt wekenlange
bange vermoedens: Bergers vinden stoffelijke resten Geoffrey en zijn
hond in woning. Anderhalve week geleden werden de laatste resten van de
ontplofte tanker Avanti in Dormagen geborgen. Over de oorzaak laat de
Duitse gerechtelijke onderzoekscommissie nog niets los. De
Schuttevaer-verslaggever beschrijft aan de hand van de wrakstukken welke
verwoestende krachten kunnen vrijkomen bij explosies in ladingtanks.
Verkoopverhalen als zou zoiets met een dubbelwandige tanker niet kunnen
gebeuren, worden in het artikel als 'onzindelijk' van de hand gewezen.
POLITIEVLOOT.
Blauw op het water wordt schaarser en schaarser, maar zal
niet ten koste gaan van de kwaliteit van het politie-apparaat, meldt een
woordvoerder in Politievloot krimpt verder in. Een paar jaar geleden
werd de vloot al gehalveerd, en dat gaat nog verder. Maar intussen zijn
er zeven nieuwe vaartuigen toegevoegd, en nog drie in bestelling. De
rubriek 'Lezers aan het woord' is zeer het lezen waard, met Ger Veuger's
bijdrage 'KSV moet zich niet bemoeien met de vervoermarkt' (waarin hij
vooral een woord van waarschuwing richt aan het adres van
vice-voorzitter Sijko Veninga), en het weerwoord van BN-bestuurslid Kees
de Vries op alle hoogwaterkritiek: 'Inzet gericht op snelle heropening
van de vaarweg'. Tankerschipper Hens van Buren (mts Hanna) vindt in
'Regel fatsoenlijke transportcondities' dat de hoogwaterperikelen
allemaal waren te voorzien, en dat VITB en BN er goed aan doen zo snel
mogelijk betere transportcondities op papier te zetten.
BIETENVERVOER.
Het bietenvervoer voor komend najaar is geregeld, blijkt
uit het bericht Bieteninschrijving TAS/NPRC rond. Er komt geen
publicatie van de 43 ingelote schepen. Het tarief waarvoor wordt gevaren
ligt op 95% van het campagnetarief van vorig jaar. Interessant voor de
containervaart is het bericht RIL wil planning stuwadoors voor
schippers op Internet. Een eerdere poging mislukte, maar met Barge
Planning Support moet het volgens de stichting Rotterdams Interne
Logistiek gaan lukken, mogelijk al vanaf september op proef.
ONDERNEMERSGEEST.
Van Doorn schaft materieel aan voor IGMA-loskranen en
cacao is een prachtig verhaal over de ommezwaai die sleepbootondernemer
Gijs van Doorn op z'n 60ste nog voor elkaar maakt. 'Ik heb peentjes
gezweet, maar het was het waard', mag je zeggen als je zelfs je
vliegangst overwint om in Montevideo een nieuwe aanwinst te
insprecteren. Op de pagina Waterkant het verhaal van Nelly Duijndam en
haar vaarschool Grietje: Klandizie genoeg voor leerzame vaartocht over
Franse kanalen.
KWEEKVIJVER.
Kweekvijver Deltametaal houdt vakkennis scheepsbouw op
peil op Scheepsbouw & Offshore is een kijkje achter de schermen van het
opleidingscentrum annex arbeidspool dat jaarlijks in de regio Rijnmond
en Drechtstreek 450 leerplaatsen verzorgt en 250 volledig opgeleide
medewerkers in vaste dienst heeft. IHC-directeur Van Dooremalen noemde
initiatieven als Deltametaal absolute noodzaak om de kennisvoorsprong in
Nederland op peil te houden, en minister De Vries (Sociale Zaken)
beaamde dat volledige. In dezelfde sfeer ligt ook het openingsartikel
Nederlandse reders standvastig in verslechterende conjunctuur op de
pagina 'Wacht te kooi'. We doen het heus niet zo slecht in Nederland...
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|