Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.29 van 3.7.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 3 juli 1999

Dwars op dinsdag

Wat dinsdag dwarsligt haalt de Schuttevaer nog wel, zelfs met een foto in kleur. Met de huidige snelle verbindingen is het geen probleem meer. Op de voorpagina ligt de coaster Hansa Bremen behoorlijk dwars in de IJssel. Geen pechgeval maar pure opzet. Bij scheepswerf Peter zijn ze boos op minister Netelenbos die de doorvaartopening van de nieuwe N50-brug in de ondiepe binnenbocht van de IJssel wil situeren. Binnenin de krant een uitgebreid verhaal: Werf Peters blokkeert IJssel uit protest tegen plannen brug N50.

OUDERBIJDRAGE. Zo te zien aan de opening van de krant kan de binnenvaart ook op ander vlak wel wat dwarsliggers gebruiken: Ouders ontkomen niet aan verdubbeling ouderbijdrage. Het Landelijk Oudercontact voor Varenden (LOV) beraadt zich op juridische stappen, maar tot nu toe hebben er zich nog geen ouders gemeld die voor de rechter willen aantonen dat de verdubbeling niet is op te brengen, meldt de krant. Tjonge, staatssecretaris Vliegenthart lijkt koeltjes de zomer door te komen. In het commentaar zet Schuttevaer de zaken op een rij, inclusief de prangende vraag: 'Zijn voor 1637 kinderen ruim twintig internaten nodig? Of gaan de besturen nu eindelijk eens echt met elkaar en de ouders om tafel om kijken waar welke voorzieningen nodig zijn, zodat efficiënter kan worden gewerkt?'

FRAUDE. Verder op de voorpagina veel scharrelnieuws: Baggeraars vast vanwege fraude (in België), Ms Kooizand tegen balk Ehzerbrug (schade aan de brug 60 mille, maar wat bleef er over van de constructie aan boord?), Kamervragen over personeelskrapte in binnenvaart (ongelijkheid tussen Duitsland en Nederland), Wijnegem en Olen schutten voortaan al zondagnacht (voor container- en andere schepen), Te snel op IJssel (25 pv's in een weekend), Maxim Gorki bij Kiel in de beschoeiing, Bovendeur sluis Müden gaat veel te vroeg open (bange momenten voor ms Barka), Bewoners vrezen kegelschepen Lith (meldt de Gelderlander), Duizend gulden boete na losgooien van schip in Grave ('domme grap' volgens de dader).

MEEWERKEN. Waag het niet aan het IJ-eiland nog langer je generator te laten draaien. De pagina 'Havens en vaarwegen' opent met Stroomkasten op het IJ-eiland na klachten van omwonenden. Het gemeentelijk havenbedrijf verwacht dat schippers ze ook zullen gebruiken: 'Er wordt behoorlijk in geïnvesteerd en we gaan er dan ook van uit dat iedereen meewerkt'. Wie liever de generator laat draaien dan 50 cent per kWh te betalen, kan op grond van de havenverordening naar elders verkassen.

OMFLOERST is het term die Schuttevaer gebruikt voor de wijze waarop de Belgische reders/bevrachtersvereniging Unie der Continentale Vaart in een persbericht kritiek levert op (tankvaart)verladers, die er niet om malen hun vervoer onder de kostprijs te doen. Ze zijn bij de UCV kennelijk nogal geschrokken van de aanslag op het mts Korinthos. Bevrachters UCV België willen einde maken aan prijsdumping, kopt de krant. Intussen lijkt de toestand van schipper Germain Landuyt, de vermeende dader die bij de aanslag zware brandwonden opliep, zich iets te verbeteren. Op dezelfde pagina 'Nieuws en achtergronden' goed nieuws voor de binnenvaart en het havenschap Moerdijk, waar de Duitse Wuppermann-groep een nieuwe staalfabriek gaat bouwen, met veel achterlandvervoer. Nieuws is ook het bericht David Twigt nieuwe voorzitter van NZ, hoe weinig die club na het afschaffen van de toerbeurt ook nog voorstelt.

VRACHTWAGENDEK. Raar plaatje van Sara Maatje 6, de supplier die van zes naar tien meter wordt verbreed. Het schip kan zo vrachtwagens op het achterdek bergen. Eigenaar Van Stee Survey en Supply uit Harlingen pioniert er meer naar nieuwe markten. In Kennis centraal bij VBKO'ers, het openingsartikel op de pagina 'In bedrijf', krijgt het prijswinnend idee van Arjan Keuzenkamp ruime aandacht. Hij de stalen schuiven in de Oosterscheldekering, die relatief veel onderhoud vergen, vervangen door schuiven van minder corrosiegevoelig beton.

ABRI-directeur Wim Onderdelinden werkt een kwart eeuw voor het 'moderne administratiekantoor voor de binnenscheepvaart', lezen we in een advertentie waarin iedereen wordt uitgenodigd voor de receptie op 7 juli in Zwijndrecht. En de pagina 'Kielzog' meldt Lips doet omstreden proef om eigen straalbuis aan te prijzen. Koppel de identieke schepen Excelsior en Millennium aan elkaar. Het enige verschil is dat dat Excelsior een HR-straalbuis heeft. Het resultaat: 15,6 km/u voor de Excelsior, 14,3 km/u voor de Millennium. Schipper Jan Bosman van de Excelsior praat volgens de krant alsof hij is ingehuurd voor een reclamesportje voor schroeven-, schroefasinstallaties- en straalbuizenfabrikant Lips. En dat gewoon op een redactionele pagina...

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index