|
OPSOMMING.
Uitgaven voor rijksvaarwegen dalen de komende jaren licht
kopt het openingsartikel. Behalve een nuchtere opsomming van de cijfers
(volgend jaar 1377 miljoen, 1177 miljoen in 2004) en projecten, ook een
reactie ('vrije val van het vaarwegenbudget na 2000') van het Centraal
Overleg Vaarwegen (KSV Schuttevaer, VBKO en EVO). Elders voorop nog meer
reacties. Van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart, Het Kantoor,
Federatie Werknemers in de Zeevaart en Samenwerkingsverband
Noord-Nederland. Het eigen commentaar Vrije val ('klinkt wat hard')
van Schuttevaer staat binnenin op 'Varend bestaan'.
DOKTERSBEZOEK.
Bij zoveel actualiteit valt nauwelijks op dat het
berichtje Veertig ton diesel in Canal d'Alsace oud nieuws is; het mts
Willis raakte al op 8 september lek. Verder op de voorpagina: Geen tijd
voor de dokter, het merkwaardige bericht van schipper Bos die de krant
belt omdat de dokter niet naar boord wil komen, maar even buiten de
goedwillendheid van de Osse Overslagcentrale had gerekend. 'Natuurlijk
kan hij met zjn vrouw naar de dokter', zegt woordvoerder Paul van den
Heuvel op een vraag van de krant. 'Dat is toch geen probleem? Nee, het
is wat mij betreft geen bezwaar als de overslag daardoor eventueel wat
vertraging oploopt.' Ook voorop: Jachtarchitect Van de Stadt overlijdt
(hij werd 89).
CABOTAGE.
Aardige service in Cabotage-aanvraag ook bij Het Kantoor:
schepen die tussen Duitsland en Nederland werk kunnen doen waarvoor in
Duitsland een cabotage-aanvraag is gedaan door schepen uit de voormalige
Oostbloklanden, kunnen dat melden via Het Kantoor of zelf reageren via
de Webpagina http://www.elwis.bafg.de/servlet/IbMenu?ID=1038. Op 'Havens en
vaarwegen' verder het openingsartikel Oud-schippers kunnen vrijwel
nergens op schip blijven wonen en Donau nog lang niet open.
SNELLE VEREN.
Maandagmorgen 7 uur scheerde minister Tineke Netelenbos -
in korte rok - al over het Markermeer met de snelle catamaran
Markermeer; ze opende de nieuwe veerdienst tussen Lelystad en Amsterdam.
Het artikel Plannen voor nog veel meer snelle veren rond Amsterdam is
veelbelovend. De pagina 'Nieuws en achtergronden' opent met Onderzoek
naar werksituatie bemanning op binnenschepen, een onderzoek naar
aanleiding van de discussie of de binnenvaart Tsjechische matrozen nodig
heeft. In twee berichten haalt het samenwerkingsverband ELV de krant:
ELV informatiedag over gebruik van computer aan boord en ELV stuit op
poging reis buiten Franse beurs om te bevrachten. Maar hoe het nu
precies zat met die reis...?
OUDERBIJDRAGE.
Op 'Varend bestaan' krijgt vooral het LOV-nieuws de
ruimte. De pagina opent met Winst topjaren wekt indruk dat
ouderbijdrage geen probleem is (over de uitleg die ABRI's Wim
Onderdelinden gaf tijdens de ledenraad). Verder: Ouders maken meer
kosten dan kinderbijslag goedmaakt, LOV vraagt tientje extra omwille
van weldoener en Extra rekening van CAIS niet betalen. Bij
niet-betalen verwacht LOV-secretaris Wilma Vissers niet meteen
problemen; het geeft wel ruimte om het resultaat van het LOV-kort geding
tegen de overheid of het advies van de commmissie De Jong af te wachten.
DUURZAAM.
Shell doet 5000 ton meer over water - het lijkt niet veel op
de 650.000 ton chemicaliën die het bedrijf al per binnentanker vervoert,
maar het is wel 10% van de 50.000 ton die nu nog over de weg gaat. Shell
streeft naar een duurzame ontwikkeling, en de angst voor een
verkeersinfarct groeit. Dat is ook de reden voor zand- en grindbedrijf
Teunesen en wegvervoerder Emons om bij Gennep een Regionaal Overslag
Centrum in te richten: Wegvervoerder investeert tegen wil en dank in
vervoer per schip.
SPRAAKMAKEND.
Geïntegreerde navigatie met Duits systeem Radarpilot
720, het openingsartikel op 'In Bedrijf' is gezien alle reacties voor
VAART!genoten inmiddels een spraakmakend verhaal. Op Vlieland hebben ze
andere zorgen: Vlielander havenmeester bang dat rode vlag vaker nodig
zal zijn. De drukte neemt toe, en soms is het zelfs teveel. 'Wacht te
kooi' opent met een slepende kwestie: V&W eist zes miljoen IPZ-geld
terug van Sea Link Alpha/Bravo. Tijdens een zitting van de Raad van
State stelden de reders dat er sprake is van een 'constructive total
loss' en dat daarom van terugbetaling geen sprake kan zijn. De beide
StoRo-carriers zijn nooit afgebouwd door de werf in Krajevica (voormalig
Joegoslavië), als gevolg van de oorlog daar, en inmiddels verkocht naar
Monrovia en Zweden.
LILLE.
Het enthousiasme waarmee de Nederlandse sleepbooteigenaren in de
nieuwsgroep Scheepspraet vertelden over 'Lille', is ook terug te
vinden in Lille vergaapt zich aan vloot oude schepen uit Nederland op
de pagina 'Kielzog'. Om het met de woorden van Frank Jansen van de Hylke
te zeggen: 'De oude Leie op. Prachtige rivier is dat. Wie het met de
hand moet doen stuurt zich rot in alle bochten. Maar mooi daar! Die
schitterende villa's allemaal. En overal mensen uit de ramen en op
straat om die stoet op het water te bekijken. En ook al wordt het water
steeds viezer, de tocht naar hier alleen al is de moeite waard!'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|