Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.38 van 25.9.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 25 september 1999

Eervol tegenbezoek

Ze staan er mooi op, de uitverkoren Schuttevaerders op de stoep van paleis Noordeinde. Siem van Ruiten (Rijnstreek) houdt een Schuttevaer-vlaggetje omhoog; het koninklijk vaandel is er niets bij. Jan de Vries (Midden-Zeeland) noemt het een 'eervol tegenbezoek'. Op Prinsjesdag ontvangen worden door de koningin is een belevenis, zelfs voor Dolf Wagter (Terneuzen) die meestal niet eens naar de troonrede kijkt. De krant heeft behalve een foto van het gezelschap ook al het 'natte' nieuws uit de begroting van Verkeer en Waterstaat.

OPSOMMING. Uitgaven voor rijksvaarwegen dalen de komende jaren licht kopt het openingsartikel. Behalve een nuchtere opsomming van de cijfers (volgend jaar 1377 miljoen, 1177 miljoen in 2004) en projecten, ook een reactie ('vrije val van het vaarwegenbudget na 2000') van het Centraal Overleg Vaarwegen (KSV Schuttevaer, VBKO en EVO). Elders voorop nog meer reacties. Van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart, Het Kantoor, Federatie Werknemers in de Zeevaart en Samenwerkingsverband Noord-Nederland. Het eigen commentaar Vrije val ('klinkt wat hard') van Schuttevaer staat binnenin op 'Varend bestaan'.

DOKTERSBEZOEK. Bij zoveel actualiteit valt nauwelijks op dat het berichtje Veertig ton diesel in Canal d'Alsace oud nieuws is; het mts Willis raakte al op 8 september lek. Verder op de voorpagina: Geen tijd voor de dokter, het merkwaardige bericht van schipper Bos die de krant belt omdat de dokter niet naar boord wil komen, maar even buiten de goedwillendheid van de Osse Overslagcentrale had gerekend. 'Natuurlijk kan hij met zjn vrouw naar de dokter', zegt woordvoerder Paul van den Heuvel op een vraag van de krant. 'Dat is toch geen probleem? Nee, het is wat mij betreft geen bezwaar als de overslag daardoor eventueel wat vertraging oploopt.' Ook voorop: Jachtarchitect Van de Stadt overlijdt (hij werd 89).

CABOTAGE. Aardige service in Cabotage-aanvraag ook bij Het Kantoor: schepen die tussen Duitsland en Nederland werk kunnen doen waarvoor in Duitsland een cabotage-aanvraag is gedaan door schepen uit de voormalige Oostbloklanden, kunnen dat melden via Het Kantoor of zelf reageren via de Webpagina http://www.elwis.bafg.de/servlet/IbMenu?ID=1038. Op 'Havens en vaarwegen' verder het openingsartikel Oud-schippers kunnen vrijwel nergens op schip blijven wonen en Donau nog lang niet open.

SNELLE VEREN. Maandagmorgen 7 uur scheerde minister Tineke Netelenbos - in korte rok - al over het Markermeer met de snelle catamaran Markermeer; ze opende de nieuwe veerdienst tussen Lelystad en Amsterdam. Het artikel Plannen voor nog veel meer snelle veren rond Amsterdam is veelbelovend. De pagina 'Nieuws en achtergronden' opent met Onderzoek naar werksituatie bemanning op binnenschepen, een onderzoek naar aanleiding van de discussie of de binnenvaart Tsjechische matrozen nodig heeft. In twee berichten haalt het samenwerkingsverband ELV de krant: ELV informatiedag over gebruik van computer aan boord en ELV stuit op poging reis buiten Franse beurs om te bevrachten. Maar hoe het nu precies zat met die reis...?

OUDERBIJDRAGE. Op 'Varend bestaan' krijgt vooral het LOV-nieuws de ruimte. De pagina opent met Winst topjaren wekt indruk dat ouderbijdrage geen probleem is (over de uitleg die ABRI's Wim Onderdelinden gaf tijdens de ledenraad). Verder: Ouders maken meer kosten dan kinderbijslag goedmaakt, LOV vraagt tientje extra omwille van weldoener en Extra rekening van CAIS niet betalen. Bij niet-betalen verwacht LOV-secretaris Wilma Vissers niet meteen problemen; het geeft wel ruimte om het resultaat van het LOV-kort geding tegen de overheid of het advies van de commmissie De Jong af te wachten.

DUURZAAM. Shell doet 5000 ton meer over water - het lijkt niet veel op de 650.000 ton chemicaliën die het bedrijf al per binnentanker vervoert, maar het is wel 10% van de 50.000 ton die nu nog over de weg gaat. Shell streeft naar een duurzame ontwikkeling, en de angst voor een verkeersinfarct groeit. Dat is ook de reden voor zand- en grindbedrijf Teunesen en wegvervoerder Emons om bij Gennep een Regionaal Overslag Centrum in te richten: Wegvervoerder investeert tegen wil en dank in vervoer per schip.

SPRAAKMAKEND. Geïntegreerde navigatie met Duits systeem Radarpilot 720, het openingsartikel op 'In Bedrijf' is gezien alle reacties voor VAART!genoten inmiddels een spraakmakend verhaal. Op Vlieland hebben ze andere zorgen: Vlielander havenmeester bang dat rode vlag vaker nodig zal zijn. De drukte neemt toe, en soms is het zelfs teveel. 'Wacht te kooi' opent met een slepende kwestie: V&W eist zes miljoen IPZ-geld terug van Sea Link Alpha/Bravo. Tijdens een zitting van de Raad van State stelden de reders dat er sprake is van een 'constructive total loss' en dat daarom van terugbetaling geen sprake kan zijn. De beide StoRo-carriers zijn nooit afgebouwd door de werf in Krajevica (voormalig Joegoslavië), als gevolg van de oorlog daar, en inmiddels verkocht naar Monrovia en Zweden.

LILLE. Het enthousiasme waarmee de Nederlandse sleepbooteigenaren in de nieuwsgroep Scheepspraet vertelden over 'Lille', is ook terug te vinden in Lille vergaapt zich aan vloot oude schepen uit Nederland op de pagina 'Kielzog'. Om het met de woorden van Frank Jansen van de Hylke te zeggen: 'De oude Leie op. Prachtige rivier is dat. Wie het met de hand moet doen stuurt zich rot in alle bochten. Maar mooi daar! Die schitterende villa's allemaal. En overal mensen uit de ramen en op straat om die stoet op het water te bekijken. En ook al wordt het water steeds viezer, de tocht naar hier alleen al is de moeite waard!'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index