Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.16 van 8.4.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

Hotlinks

Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 10 april 1999

'Gouden handel'

Nog een spontane aanval van examenvrees gehad bij het lezen van de krant vorige week? Lees dan nu 'Een cursus bezemschoon opleveren is gouden handel', en voel je gerust een beetje gefopt. Dat deden er meer. Anderen zagen de april-grap als oplossing van een echt probleem: over 'bezemschoon' bestaat veel verschil van mening. Handel deden ook Flevo Ferries en het Gemeente Vervoer Bedrijf (GVB), die drie snelle passagiersschepen uit Japan haalden voor de antifile-lijndienst Lelystad-Almere-Lelystad. Op de foto staan ze nog aan dek van de Frauke van rederij SAL uit Hamburg.

TRANSPONDERPROEF. Hèt nieuws voor Schuttevaer deze week is Transponder kan binnenvaart concurrentievoorsprong geven. Op zich geen nieuwe gedachte, wel het op proef uitrusten van dertig schepen met DGPS en een transponder. Het kastje, ter grootte van een pak koffie, geeft aan boord actuele navigatie-informatie en identificeert het schip automatisch. Verladers gaat het overigens niet zozeer om het volgen van het schip als wel van de lading, benadrukt Ivo ten Broeke van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat. En het moet nog maar blijken of deze nieuwe technologie meer lading in het schip brengt en in het tarief meegenomen mag worden, voegt de Schuttevaer-commentator er elders in de krant aan toe. De proef gebeurt in samenwerking met de CBRB-groep containerbinnenvaart en is onderdeel van Indris (Inland Navigation Demonstrator of River Information Services), een project waarvoor de Europese Unie, AVV en veertien internationale partners acht miljoen gulden hebben uitgetrokken.

STAP TE VER. Voor Kees de Vries, voorzitter van de werkgroep telematica van Binnenvaart Nederland, is het actief volgen van schepen nog net een stap te ver. 'Een schip actief volgen maakt een hoop los bij mensen, daar willen we voorzichtig mee omgaan. Wij hebben niet het idee dat verladers hier massaal op zitten te wachten. De klant wil weten of zijn lading op tijd komt, maar hoeft die niet per seconde te volgen', zegt De Vries in een kadertekst bij de opening van de krant. 'Onze prioriteit is voorlopig uitbreiding van het aantal computers in de sector en breder gebruik van email en BICS, waarmee je ook automatisch kunt melden.'

SCHIPPERSANGST. Naast twee kleinere berichten, Duwkonvooien in mist op elkaar (op het Albertkanaal bij Oelegem) en Koelschip lekt olie (Australian Reefer in Rotterdam), op de voorpagina nog een bericht vol schippersangst: DSM laat charter achterwege. Mondelinge afspraak moet kunnen, kwestie van vertrouwen, klinkt het stoer. Wie durft er in een krappe markt dan nog om een papiertje te vragen? Toch doen, benadrukken woordvoerders van zowel CBRB als CBOB en ONS. Rare praktijken van een bedrijf dat toch zelf ook aan andere formaliteiten zal moeten voldoen.

SNELVARENDE ZEEVAART. De pagina Havens en vaarwegen stelt een Zeeuws probleem aan de kaak: Snelvarende zeevaart trekt binnenvaart door de touwen. Grotere zeeschepen op het Kanaal Gent-Terneuzen maken er geregeld een potje van. De KSV Schuttevaer zit op het vinkentouw, maar het hoofd van de Scheepvaartdienst Westerschelde heeft niet de indruk dat het schering en inslag is. Uit de regio komt een pagina verder het bericht Smit en Union ruilen aandelen om marktpositie te versterken. Geen overname dus van Union door Smit, zoals de geruchten al maanden wilden. Het koppel aast op wereldwijde sleepovereenkomsten. Europawijd is sindskort de toegang tot het Extranet van Teleship, tegen een buitenlandtoeslag van 10 cent per minuut. De eerste vier maanden van het vrachtuitwisselingssysteem waren 'een succes', met 'honderden ladingen en lege schepen' die werden aangeboden, en deelnemers die 'elkaar hebben gevonden'.

FEUILLETON. NAVO bombardeert vier van de negen Servische Donaubruggen, de opening op Nieuws en achtergronden, zou wel eens het begin van een langlopende feuilleton met tragische afloop kunnen zijn. Schipper Kurt Schelter en zijn zoon Christian kwamen er nog goed van af op hun ms Erna, dat dagenlang door de Serviërs werd vastgehouden. Makelaars smeden intussen plannen om hun nieuwbouwcasco's buitenom via de Zwarte Zee naar Nederland te halen.
Schipper John Buitink van ms Edison is verknocht aan zijn langzaamloper Deutz 545. In 'Horten & Stoten' prijst Jos Hoffmann de onderhoudstoestand van de machinekamer ('alleen de motor is niet opnieuw geschilderd'). Iedereen mag 'm zien van John: 'Van mij mogen ze. Ik doe dat zelf ook. In een woning zal ik niet kijken, maar als er op een schip maar zo'n klein patrijspoortje of lichtrandje in een machinekamer zit, probeer ik er toch doorheen te zien wat voor motor er in staat.'

AFGESLETEN CLICHÉS. Hoffmann deed zich ook tegoed aan Veilingmeester vol clichés veilt boedel Havenbedrijf Rotterdam. Voor dromers was op de 'zeer exceptionele veiling' geen plaats: 'Mooie slepertjes gaan niet meer voor zacht prijsje weg'. Het sfeerverhaal is doorspekt van het standaardrepertoire van de meest afgesleten veilingmeestersclichés. Hoffmann aan het eind: 'Bij een van die loopbruggen rolt er nog zo'n afgezaagde door de zaal: "Ik heb er eentje van acht meter. Ging ik mee op de kermis staan." Je zult maar steward zijn bij Troostwijk en dat elke dag moeten aanhoren. Of elke week, da's ook al erg genoeg.'

OVERSLAG. Wethouder Veghel wil miljoenen investeren in overslagfaciliteiten is de boodschap van de pagina Vervoermarkt. Eind april moet de gemeenteraad een besluit nemen over de investering van vier miljoen gulden in een nieuwe, 560 meter lange overslagkade tegenover de losplaats van Cehave. Het bedrijf Sondag Voeders denkt daar minstens 100.000 ton lading op jaarbasis over te slaan. Onderop de pagina het bericht Vijftig maritieme onderzoeken EU leveren black box en nieuw schip op. Vorige week werden de onderzoeken in Rotterdam gepresenteerd. Op de achterkant staat het artikel Binnenvaart goed voor circa derde achterlandvervoer Vlaamse havens en de lachende directeur Marloes Bos-van der Weijst van TCMG, een samenwerkingsinitiatief dat een 'uniek' pakket voor schadebehandeling introduceerde.

HEIBEL OM AFVAL komt vaker voor, maar de Stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB) zit er volgens afvalverwerkingsbedrijf Dapemo Verstraeten Verbgrugge Watco BV nu goed naast: Afvalverwerker SID verwijt SAB oneerlijke toewijzing contract. SAB had het bilge-inzamelen nu al Europees moeten aanbesteden volgens het afvalverwerkingsbedrijf dat eigenaar is van SID. SAB gunde het lopende contact aan AVR-Booy Clean en begint in mei met aanbesteden voor de inzameling vanaf 2000 op driejarige contracten. ISD-directeur Jack Geeve stapte naar de rechter, die volgens de krant inmiddels (8 april) uitspraak moet hebben gedaan. Volgende week meer. Naast dit openingsartikel het bericht ISO 9002 voor SAB; volgens het kwaliteitssysteem zou SAB dus eigenlijk niets te verwijten mogen zijn. Fijntjes plaatst de redactie daaronder de rubriek Europese aanbestedingen & gunningen, waar dus volgens ISD die SAB-aanbesteding al in had moeten staan...

SLEEPSCHIP. De Scheepsbouw-pagina meldt: Grave bouwt tweede hotelschip voor Rijncruises Amerikanen. De werf moest zelfs nog een vervolgopdracht van Symphony Holding laten schieten. 'We doen negen maanden over zo'n schip en konden die vierde niet ook nog eens deze zomer af hebben', zegt werfdirecteur Brussaard. De opdracht ging daarom naar De Hoop in Lobith, die het schip op de onlangs overgenomen werf van Verolme in Heusden bouwt. Op Kielzog lezen we over een uitstervend fenomeen: De Binnenvaart waarschuwt voor verdwijnen laatste sleepschepen. De Vereniging De Binnenvaart (1600 leden) heeft zelf al zoveel historisch materiaal, dat er een museum van in te richten is. In een sleepschip misschien...

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index