|
TRANSPONDERPROEF.
Hèt nieuws voor Schuttevaer deze week is Transponder
kan binnenvaart concurrentievoorsprong geven. Op zich geen nieuwe
gedachte, wel het op proef uitrusten van dertig schepen met DGPS en een
transponder. Het kastje, ter grootte van een pak koffie, geeft aan boord
actuele navigatie-informatie en identificeert het schip automatisch.
Verladers gaat het overigens niet zozeer om het volgen van het schip als
wel van de lading, benadrukt Ivo ten Broeke van de Adviesdienst Verkeer
en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat. En het moet nog maar blijken of
deze nieuwe technologie meer lading in het schip brengt en in het tarief
meegenomen mag worden, voegt de Schuttevaer-commentator er elders in de
krant aan toe. De proef gebeurt in samenwerking met de CBRB-groep
containerbinnenvaart en is onderdeel van Indris (Inland Navigation
Demonstrator of River Information Services), een project waarvoor de
Europese Unie, AVV en veertien internationale partners acht miljoen
gulden hebben uitgetrokken.
STAP TE VER.
Voor Kees de Vries, voorzitter van de werkgroep telematica
van Binnenvaart Nederland, is het actief volgen van schepen nog net een
stap te ver. 'Een schip actief volgen maakt een hoop los bij mensen,
daar willen we voorzichtig mee omgaan. Wij hebben niet het idee dat
verladers hier massaal op zitten te wachten. De klant wil weten of zijn
lading op tijd komt, maar hoeft die niet per seconde te volgen', zegt De
Vries in een kadertekst bij de opening van de krant. 'Onze prioriteit is
voorlopig uitbreiding van het aantal computers in de sector en breder
gebruik van email en BICS, waarmee je ook automatisch kunt melden.'
SCHIPPERSANGST.
Naast twee kleinere berichten, Duwkonvooien in mist op
elkaar (op het Albertkanaal bij Oelegem) en Koelschip lekt olie
(Australian Reefer in Rotterdam), op de voorpagina nog een bericht vol
schippersangst: DSM laat charter achterwege. Mondelinge afspraak moet
kunnen, kwestie van vertrouwen, klinkt het stoer. Wie durft er in een
krappe markt dan nog om een papiertje te vragen? Toch doen, benadrukken
woordvoerders van zowel CBRB als CBOB en ONS. Rare praktijken van een
bedrijf dat toch zelf ook aan andere formaliteiten zal moeten voldoen.
SNELVARENDE ZEEVAART.
De pagina Havens en vaarwegen stelt een Zeeuws
probleem aan de kaak: Snelvarende zeevaart trekt binnenvaart door de
touwen. Grotere zeeschepen op het Kanaal Gent-Terneuzen maken er
geregeld een potje van. De KSV Schuttevaer zit op het vinkentouw, maar
het hoofd van de Scheepvaartdienst Westerschelde heeft niet de indruk
dat het schering en inslag is. Uit de regio komt een pagina verder het
bericht Smit en Union ruilen aandelen om marktpositie te versterken.
Geen overname dus van Union door Smit, zoals de geruchten al maanden
wilden. Het koppel aast op wereldwijde sleepovereenkomsten. Europawijd
is sindskort de toegang tot het Extranet van Teleship, tegen een
buitenlandtoeslag van 10 cent per minuut. De eerste vier maanden van het
vrachtuitwisselingssysteem waren 'een succes', met 'honderden ladingen
en lege schepen' die werden aangeboden, en deelnemers die 'elkaar hebben
gevonden'.
FEUILLETON.
NAVO bombardeert vier van de negen Servische Donaubruggen,
de opening op Nieuws en achtergronden, zou wel eens het begin van een
langlopende feuilleton met tragische afloop kunnen zijn. Schipper Kurt
Schelter en zijn zoon Christian kwamen er nog goed van af op hun ms
Erna, dat dagenlang door de Serviërs werd vastgehouden. Makelaars smeden
intussen plannen om hun nieuwbouwcasco's buitenom via de Zwarte Zee naar
Nederland te halen.
AFGESLETEN CLICHÉS.
Hoffmann deed zich ook tegoed aan Veilingmeester
vol clichés veilt boedel Havenbedrijf Rotterdam. Voor dromers was op de
'zeer exceptionele veiling' geen plaats: 'Mooie slepertjes gaan niet
meer voor zacht prijsje weg'. Het sfeerverhaal is doorspekt van het
standaardrepertoire van de meest afgesleten veilingmeestersclichés.
Hoffmann aan het eind: 'Bij een van die loopbruggen rolt er nog zo'n
afgezaagde door de zaal: "Ik heb er eentje van acht meter. Ging ik mee
op de kermis staan." Je zult maar steward zijn bij Troostwijk en dat
elke dag moeten aanhoren. Of elke week, da's ook al erg genoeg.'
OVERSLAG.
Wethouder Veghel wil miljoenen investeren in
overslagfaciliteiten is de boodschap van de pagina Vervoermarkt. Eind
april moet de gemeenteraad een besluit nemen over de investering van
vier miljoen gulden in een nieuwe, 560 meter lange overslagkade
tegenover de losplaats van Cehave. Het bedrijf Sondag Voeders denkt daar
minstens 100.000 ton lading op jaarbasis over te slaan. Onderop de
pagina het bericht Vijftig maritieme onderzoeken EU leveren black box
en nieuw schip op. Vorige week werden de onderzoeken in Rotterdam
gepresenteerd. Op de achterkant staat het artikel Binnenvaart goed voor
circa derde achterlandvervoer Vlaamse havens en de lachende directeur
Marloes Bos-van der Weijst van TCMG, een samenwerkingsinitiatief dat een
'uniek' pakket voor schadebehandeling introduceerde.
HEIBEL OM AFVAL
komt vaker voor, maar de Stichting Scheepsafvalstoffen
Binnenvaart (SAB) zit er volgens afvalverwerkingsbedrijf Dapemo
Verstraeten Verbgrugge Watco BV nu goed naast: Afvalverwerker SID
verwijt SAB oneerlijke toewijzing contract. SAB had het bilge-inzamelen
nu al Europees moeten aanbesteden volgens het afvalverwerkingsbedrijf
dat eigenaar is van SID. SAB gunde het lopende contact aan AVR-Booy
Clean en begint in mei met aanbesteden voor de inzameling vanaf 2000 op
driejarige contracten. ISD-directeur Jack Geeve stapte naar de rechter,
die volgens de krant inmiddels (8 april) uitspraak moet hebben gedaan.
Volgende week meer. Naast dit openingsartikel het bericht ISO 9002 voor
SAB; volgens het kwaliteitssysteem zou SAB dus eigenlijk niets te
verwijten mogen zijn. Fijntjes plaatst de redactie daaronder de rubriek
Europese aanbestedingen & gunningen, waar dus volgens ISD die
SAB-aanbesteding al in had moeten staan...
SLEEPSCHIP.
De Scheepsbouw-pagina meldt: Grave bouwt tweede hotelschip
voor Rijncruises Amerikanen. De werf moest zelfs nog een
vervolgopdracht van Symphony Holding laten schieten. 'We doen negen
maanden over zo'n schip en konden die vierde niet ook nog eens deze
zomer af hebben', zegt werfdirecteur Brussaard. De opdracht ging daarom
naar De Hoop in Lobith, die het schip op de onlangs overgenomen werf van
Verolme in Heusden bouwt. Op Kielzog lezen we over een uitstervend
fenomeen: De Binnenvaart waarschuwt voor verdwijnen laatste
sleepschepen. De Vereniging De Binnenvaart (1600 leden) heeft zelf al
zoveel historisch materiaal, dat er een museum van in te richten is. In
een sleepschip misschien...
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|