|
de Scheepvaartkrant, 2 mei 2001
Informatiemacht
Wie containeroverslagbedrijf ECT meteen de bestemming van containers
doorgeeft, krijgt korting. Je kunt het ook omdraaien, dan krijg je de
openingskop van de Scheepvaartkrant van vorige week: ECT wil toeslag op
onbekende containers. En waarom dan wel? President-directeur C. van den
Driest wil containers met dezelfde bestemming het liefst bij elkaar zetten.
Dat is efficiënter. Een 'binnenvaartdeskundige', die niet met z'n naam in
de krant wil (waarom eigenlijk niet?), zegt: 'De schepen zijn drie weken op
zee, dan is er toch tijd genoeg om aan de haven door te geven wat de
binnenlandse bestemming is? Daarover wordt al langere tijd overleg gevoerd
tussen containeroperators en zeerederijen.' Is reisinformatie dan zo
concurrentiegevoelig, of is het inderdaad een misplaatste vorm van macht om
informatie achter te houden? Volgens CBRB-directeur mr A.N. Roos wijzen de
uitspraken van Van den Driest op een omslag bij de ECT.
BELGISCH BUNKEREN.
Op de voorpagina verder Risico's bunkeren in parlement
(het Belgische Federaal parlement in dit geval en dan met name het bunkeren
op zee) en Koninklijke doop voor ferry Pride of Rotterdam (met de
koningin onder een hoed, naast de oranjegedaste ferrybaas (?)). Binnenin
proeven we het optimisme van Groningen Seaports over de Eemshaven vanwege
de nieuwe containerlijndienst naar Rotterdam, naast nieuws van de Schelde:
Motorjacht Stuyver door binnenschip overvaren (22 april), en uit
Noord-Holland: Connexion wil een snelle bootverbinding. Verderop een
verslag uit de Tweede Kamer: Tachtig miljoen gulden voor binnenvaart is
éénmalig, met Ravestein teleurgesteld in Netelenbos (wie niet, maar
D66-Kamerlid Fransisca Ravestein belooft er in de Tweede Kamer op terug te
komen...).
KROONTJE STOTEN.
Het colofon van de krant meldt nieuwe namen. Naast Lida
Saaij doen Arnold de Man en Yvonne van Doorn nu de redactie. Verrast? Dat
krijg je van een tijdje niet-lezen uit tijdgebrek. Het nut van de Belgische
bunkerdiscussie wordt duidelijk op pagina 7: Olielozingen op Noordzee
vervuilen Belgische stranden met foto en commentaar van Karel Verberght
(VBR-tankvaart): 'Door het bunkeren op volle zee worden onnodige risico's
genomen, alleen maar om de zeeschepen tijd te laten winnen!' Verberght
alarmeerde pers en politiek, en met succes. Op dezelfde pagina meer
bunkerberichten: Onderzoek naar risico's bunkerschepen (door Milieudienst
Zuid-Holland Zuid) en Gastanker ramt bunkerschip (Druten). De
commentaarrubriek Averechts heet 'Kroontje stoten', en gaat over
burgemeesters en ministers die het bij rampen zo dikwijls moeten ontgelden.
Vooruitblikkend op het Schuttevaer-congres, waar ook over
calamiteitenbestrijding wordt gesproken, lijkt het Averechts nuttig alvast
een verantwoordelijk iemand aan te wijzen, voor als het mis mocht gaan.
MOPPERDUITSERS.
Doorbladerend stuiten we op Nederlandse binnenvaart
moppert op Duitse collega's, met ingezonden brieven waarin Duitse
schippers zich verweren. De Scheepvaartkrant heeft zelf in het verleden al
vaker aandacht besteed aan de problemen op de Main, en vindt het kennelijk
niet nodig uit te leggen waar het nú precies over gaat. Klakkeloos worden
klaagzangen overgenomen van Duitse schippers tegen publicaties in Weekblad
Schuttevaer. De klachten (of: verkeerde interpretaties) zijn al lang en
breed achterhaald - lees de discussie in het VAART!Forum. Schippers, ook
Duitse schippers van de Main, zouden zo verstandig moeten zijn dáár te
klagen waar ze zich tekort gedaan voelen. Omwegen trekken een rookgordijn
op rond het echte probleem op de Main.
OPEN DEUR.
Freelancer Theo Frison drukt een flink Belgisch stempel op de
Scheepvaartkrant, bijvoorbeeld met zijn artikel Opleiding Rijn- en
Binnenvaart nog steeds groeiend. Nee, we zijn niet bij VTen of STC, maar
bij het Centrum voor Fluvio-Maritieme Instructie (Cenflumarin), dat kort na
het verschijnen van de krant het twintigjarig bestaan van de
beroepsopleiding vierde met twee open deur dagen. Directeur Patrick
Coessens zou zo graag als verjaardagsgeschenk een nieuwe 'Themis' hebben.
Het bijna honderdjarige opleidingsvaartuig is nog steeds druk in gebruik,
maar heeft z'n beste tijd gehad. Een pagina verder nog zo'n groot Belgische
verhaal (ook Cenflumarin): Volgend jaar studeren eerste leerlingen
zeevaartopleidingen af. En het houdt niet op: Short Sea Shipping grootste
groeier Vlaamse zeehavens.
BEHOUDEND.
In Havencongres 2001: 'Kennis en praktijk verbinden' veel
blabla over 'Internet Next Generation'. Projectleider Hedda van Raalte van
'Virtuele Haven' noemt het huidige internet ('eigenlijk ontwikkeld voor
consumenten') niet geschikt voor zakelijke communicatie. Het zoveelste
subsidie-excuus uit Rotterdamse haven-IT-kringen. En voor als het misgaat:
'De havenwereld is altijd afwachtend, vrij behoudend. Men vraagt zich
eerder af wat iets vandaag oplevert dan wat er morgen van te verwachten
valt. Maar ze moeten wel beseffen, dat elektronische berichtenuitwisseling
in de toekomst een voorwaarde is voor het behoud van de leidende rol van de
Rotterdamse haven in Europa.' Niets nieuws, dat riepen we eind jaren '80
van de vorige eeuw ook al...
BELIJDENIS.
Wie ook zo'n hekel heeft aan de Betuweroute leze het opiniestuk
Vaarwegenbelijdenis van Han de Bruin: 'Een 'Vaarwegenbelijdenis', die
zouden wij allemaal graag eens van minister Netelenbos willen horen. Aan de
vooravond van het Schuttevaer-congres in Goes, waar de Noord-Zuid
verbindingen nadrukkelijk aan de orde komen, zou dat hoogst welkom zijn.
Maar dat zal naar ik vrees nog enige catechisatiejaren vergen. Waarom?
Omdat deze minister ook met de 'voortgangsrapportage' van haar favoriete
speeltje, de Betuweroute, moeite heeft.'
Dirk -'zomaar een lezer' - van der Meulen
|