Editie 5.3 van 7.5.2001
© 1997-2001VAART!Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Scheepvaartkrant
Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Binnenschiffahrt
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


in VAART! Kiosk:

7.2.2001 24.1.2001

8.8.2000 - 25.7.2000 - 13.6.2000 - 18.4.2000 - 21.3.2000 - 22.2.2000 - 8.2.2000

7.12.99 - 23.11.99 - 2.11.99 - 5.10.99 - 21.9.99 - 7.9.99 - 24.8.99 - 10.8.99 - 18.5.99 - 20.4.99 - 4.4.99 - 22.3.99 - 9.3.99 - 12.1.99



HET COLOFON

Onafhankelijk vakblad voor de Rijn-, binnen- en kustvaart, scheepsbouw en toeleverende bedrijven, etc.

Een uitgave van
Salfico BV
Leeuwenstraat 13
3011 AL Rotterdam
tel. (010) 412 95 00
fax (010) 404 64 02
e-mail: sk@sk-octopus.com

Redactie:
Lida Saaij
Arnold de Man
Yvonne van Doorn
tel. (010) 413 16 88
fax (010) 404 64 36
mobiel 0654 258 523



Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Historie
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de redactie op
info@vaart.nl

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2001
VAART!Info

de Scheepvaartkrant, 2 mei 2001

Informatiemacht

Wie containeroverslagbedrijf ECT meteen de bestemming van containers doorgeeft, krijgt korting. Je kunt het ook omdraaien, dan krijg je de openingskop van de Scheepvaartkrant van vorige week: ECT wil toeslag op onbekende containers. En waarom dan wel? President-directeur C. van den Driest wil containers met dezelfde bestemming het liefst bij elkaar zetten. Dat is efficiënter. Een 'binnenvaartdeskundige', die niet met z'n naam in de krant wil (waarom eigenlijk niet?), zegt: 'De schepen zijn drie weken op zee, dan is er toch tijd genoeg om aan de haven door te geven wat de binnenlandse bestemming is? Daarover wordt al langere tijd overleg gevoerd tussen containeroperators en zeerederijen.' Is reisinformatie dan zo concurrentiegevoelig, of is het inderdaad een misplaatste vorm van macht om informatie achter te houden? Volgens CBRB-directeur mr A.N. Roos wijzen de uitspraken van Van den Driest op een omslag bij de ECT.

In de Scheepvaartkrant: koningin onder hoed, naast de oranjegedaste ferrybaas (?) BELGISCH BUNKEREN. Op de voorpagina verder Risico's bunkeren in parlement (het Belgische Federaal parlement in dit geval en dan met name het bunkeren op zee) en Koninklijke doop voor ferry Pride of Rotterdam (met de koningin onder een hoed, naast de oranjegedaste ferrybaas (?)). Binnenin proeven we het optimisme van Groningen Seaports over de Eemshaven vanwege de nieuwe containerlijndienst naar Rotterdam, naast nieuws van de Schelde: Motorjacht Stuyver door binnenschip overvaren (22 april), en uit Noord-Holland: Connexion wil een snelle bootverbinding. Verderop een verslag uit de Tweede Kamer: Tachtig miljoen gulden voor binnenvaart is éénmalig, met Ravestein teleurgesteld in Netelenbos (wie niet, maar D66-Kamerlid Fransisca Ravestein belooft er in de Tweede Kamer op terug te komen...).

KROONTJE STOTEN. Het colofon van de krant meldt nieuwe namen. Naast Lida Saaij doen Arnold de Man en Yvonne van Doorn nu de redactie. Verrast? Dat krijg je van een tijdje niet-lezen uit tijdgebrek. Het nut van de Belgische bunkerdiscussie wordt duidelijk op pagina 7: Olielozingen op Noordzee vervuilen Belgische stranden met foto en commentaar van Karel Verberght (VBR-tankvaart): 'Door het bunkeren op volle zee worden onnodige risico's genomen, alleen maar om de zeeschepen tijd te laten winnen!' Verberght alarmeerde pers en politiek, en met succes. Op dezelfde pagina meer bunkerberichten: Onderzoek naar risico's bunkerschepen (door Milieudienst Zuid-Holland Zuid) en Gastanker ramt bunkerschip (Druten). De commentaarrubriek Averechts heet 'Kroontje stoten', en gaat over burgemeesters en ministers die het bij rampen zo dikwijls moeten ontgelden. Vooruitblikkend op het Schuttevaer-congres, waar ook over calamiteitenbestrijding wordt gesproken, lijkt het Averechts nuttig alvast een verantwoordelijk iemand aan te wijzen, voor als het mis mocht gaan.

MOPPERDUITSERS. Doorbladerend stuiten we op Nederlandse binnenvaart moppert op Duitse collega's, met ingezonden brieven waarin Duitse schippers zich verweren. De Scheepvaartkrant heeft zelf in het verleden al vaker aandacht besteed aan de problemen op de Main, en vindt het kennelijk niet nodig uit te leggen waar het nú precies over gaat. Klakkeloos worden klaagzangen overgenomen van Duitse schippers tegen publicaties in Weekblad Schuttevaer. De klachten (of: verkeerde interpretaties) zijn al lang en breed achterhaald - lees de discussie in het VAART!Forum. Schippers, ook Duitse schippers van de Main, zouden zo verstandig moeten zijn dáár te klagen waar ze zich tekort gedaan voelen. Omwegen trekken een rookgordijn op rond het echte probleem op de Main.

OPEN DEUR. Freelancer Theo Frison drukt een flink Belgisch stempel op de Scheepvaartkrant, bijvoorbeeld met zijn artikel Opleiding Rijn- en Binnenvaart nog steeds groeiend. Nee, we zijn niet bij VTen of STC, maar bij het Centrum voor Fluvio-Maritieme Instructie (Cenflumarin), dat kort na het verschijnen van de krant het twintigjarig bestaan van de beroepsopleiding vierde met twee open deur dagen. Directeur Patrick Coessens zou zo graag als verjaardagsgeschenk een nieuwe 'Themis' hebben. Het bijna honderdjarige opleidingsvaartuig is nog steeds druk in gebruik, maar heeft z'n beste tijd gehad. Een pagina verder nog zo'n groot Belgische verhaal (ook Cenflumarin): Volgend jaar studeren eerste leerlingen zeevaartopleidingen af. En het houdt niet op: Short Sea Shipping grootste groeier Vlaamse zeehavens.

BEHOUDEND. In Havencongres 2001: 'Kennis en praktijk verbinden' veel blabla over 'Internet Next Generation'. Projectleider Hedda van Raalte van 'Virtuele Haven' noemt het huidige internet ('eigenlijk ontwikkeld voor consumenten') niet geschikt voor zakelijke communicatie. Het zoveelste subsidie-excuus uit Rotterdamse haven-IT-kringen. En voor als het misgaat: 'De havenwereld is altijd afwachtend, vrij behoudend. Men vraagt zich eerder af wat iets vandaag oplevert dan wat er morgen van te verwachten valt. Maar ze moeten wel beseffen, dat elektronische berichtenuitwisseling in de toekomst een voorwaarde is voor het behoud van de leidende rol van de Rotterdamse haven in Europa.' Niets nieuws, dat riepen we eind jaren '80 van de vorige eeuw ook al...

BELIJDENIS. Wie ook zo'n hekel heeft aan de Betuweroute leze het opiniestuk Vaarwegenbelijdenis van Han de Bruin: 'Een 'Vaarwegenbelijdenis', die zouden wij allemaal graag eens van minister Netelenbos willen horen. Aan de vooravond van het Schuttevaer-congres in Goes, waar de Noord-Zuid verbindingen nadrukkelijk aan de orde komen, zou dat hoogst welkom zijn. Maar dat zal naar ik vrees nog enige catechisatiejaren vergen. Waarom? Omdat deze minister ook met de 'voortgangsrapportage' van haar favoriete speeltje, de Betuweroute, moeite heeft.'

Dirk -'zomaar een lezer' - van der Meulen



Terug naar de openingspagina van VAART!