Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.15 van 2.4.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

Hotlinks

Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 3 april 1999

Donau-stremming

De crisis in Joegoslavië is ook onderwerp van de opening van de Schuttevaer deze week: Treveris komt als laatste schip door oorlog gestremde Donau af. Tegenover de volkerenmoord in Kosovo staan de 'platte' belangen van makelaars die problemen hebben met de aanvoer van nieuwbouwschepen uit Oost-Europa. Schipper Holen van de Treveris vertelt hoe hij als waarschijnlijk laatste Nederlander Servië heeft verlaten. Het Duitse ms Erna wordt nog steeds vastgehouden.

VOLGETUIGD. Een prachtige voorplaat zet het VOC-schip Batavia in volle glorie en onder vol tuig te pronk. Met liefst tien zeilen. Het Batavia-stichtingsbestuur besloot het schip naar Australië te sturen waar volgend voorjaar de Olympische Spelen worden gehouden. Niet op eigen kracht, maar op een transportschip voor jachten. Voorop ook het bericht van de zaterdagmorgen op de Waal bij Ravenstein omhooggelopen Duitse tanker Rudow: Bemanning Sakoera loopt zware brandwonden op bij lossen geplooide Rudow. Bij het overslaan van de lading roetolie (creosoot) kregen de bemanningen hevig last van geïrriteerde ogen en verschijnselen die volgens specialisten in het ziekenhuis duidden op eerste en tweede graads brandwonden. Met een zalfje was dat allemaal snel over.

OVERLEDEN. Verder voorop twee overlijdensberichten: Mede-oprichter Parlevliet & Van der Plas overlijdt (Dirk van der Plas werd 75) en Ex-skûtsjeschipper Hoekstra overlijdt (76). Ander nieuws: NPRC en TAS laten schippers bod doen op bietencampagne (de campagne zoals die onder het beurssysteem jaarlijks werd georganiseerd verdwijnt niet helemaal), Euryza gaat dicht (aanvoer rijst naar Zwijndrecht is al gestaakt), Droge-ladingvloot Duitsland krimpt (816 bedrijven, 99 minder dan in 1997), Projecten Modal Shift en Transactie gaan samen verder, en Twee mille boete dronken schipper (drie keer teveel alcohol volgens ademanalyse).

WALSTROOM. Op 'Havens en vaarwegen' de succesvolle strijd voor het behoud van de haven van Sint Philipsland en nieuwe walstroomkasten in Utrecht aan de Rozenknoplaan, Lage Weide. Natuurlijk heeft Schuttevaer ook Ruim 500 Carisma's in Barco met bak over Maas naar zee (met foto). De opening op 'Nieuws en achtergronden' gaat over Patstelling beloning Tsjechen houdt vergunningverlening op (werkgevers en werknemers doen de cao-onderhandelingen nog eens dunnetjes over). Voor de motorfreaks ging Jos Hoffmann op bezoek bij Arjan van de Sande en zijn sleepboot Droogdok 3 in Geertruidenberg: 'Zijn Kromhout-Gardner is een plaatje en ook alles eromheen oogt onberispelijk.'

KANTELEN. In België loopt de spanning op, want Grote Belgische verladers geven geen krimp aan tafel met BBT. Een prachtig verhaal over de sfeer van arrogantie waarin verladers 'schippertjes' proberen klein te krijgen èn te houden. Het Betere Binnenvaart Team acht acties bijna onontkoombaar. Schuttevaer's commentaarschrijver signaleert 'twee denkfouten in één bijeenkomst': moderne verladers vergeten de schipper te zien als een schakel in hun logistieke keten, en schippers denken wel eens ten onrechte dat verladers die goed spul voor de kant willen daar ook maar voor moeten betalen, terwijl het juist schippersplicht is om klanten mee vast te houden. Opvallend trouwens hoe de commentaarschrijver zich het jargon van 'kantelen naar de klant' heeft eigengemaakt; zou er bij Kluwer ook iets kantelen?

KWALITEIT. Echt Amsterdams beleid blijkt uit: Meeste illegale woonschepen mogen in Amsterdam blijven. Van de 120 illegalen krijgen 90 een 'persoonlijke vergunning'; vooral niet moeilijk doen. Zand- en grindschippers kunnen voor een koopje aan kwaliteitszorg doen. De Stichting Kwaliteitszorg Grind- en Zandvaart (KGZV - een neefje van 'suikeroom' OGZV) rekent 125 gulden voor een boordboek en een deelnamebewijs. Normaal krijg je daarvoor nog geen half uur een kwaliteitsadviseur aan boord. Handelaren doen voortaan alleen nog zaken met 'kwaliteitsschippers'.

UIT STRAATSBURG. De Straatsburgse opening van vorige week - hightech navigeren in plaats van nog meer rivierkundige verbeteringen - krijgt een vervolg: 'Met verkeersbegeleiding kan capaciteit Waal verdubbelen'. Overigens krijg je uit het verhaal de indruk dat verkeersbegeleiding nu juist niet ver genoeg gaat, en dat je eigenlijk aan verkeersmanagement zou moeten doen. In de toekomst blijft Rijkswaterstaat baggeren, maar dan permanent en in combinatie met terugstorten van het gebaggerde materiaal in diepere geulen. Dat lijkt op vegen en gaten dichten. Over vegen gaat de nieuwe cursus 'Bezemschoon opleveren' van MMWOPS, een opleidingsinstituut in Gorinchem. MMWOPS voordeligste aanbieder cursus 'Bezemschoon opleveren', meldt de krant op de pagina 'In bedrijf'. Voor de verplichte cursus in het kader van het Europese Afvalstoffenverdrag gaat de schipper 450 gulden neertellen; wie zich meldt voor het testen van het cursusboek, betaalt alleen 185 gulden examengeld.

SCHEEPSBOUW. Ook al even gekeken bij de databases Marna (bibliografische database, maritiem nautisch) en Shipdes (beschrijvingen van 17.000 schepen) van het Maritiem Informatie Centrum? Het opgegeven webadres lijkt niet te kloppen. (Dat zoeken we op!). De scheepsbouwpagina opent met Afbouw grootste zeilschip ter wereld in handen De Merwede, over de Royal Clipper, waarvan het casco binnenkort van Gdansk naar Nederland wordt gesleept. Ook het bericht van een bijzondere scheepsdoop in Kampen: Peters levert schip van tachtig particuliere geldschieters op. Voor de 3000-tonner Hansa Lübeck hebben tachtig particulieren het risicodragend vermogen bij elkaar gebracht om zo te profiteren van de fiscale voordelen van het beleggen in zeeschepen.

STOPPEN. Waarom stoppen zoveel zeelui na hun 27ste met varen? Reders vragen 4000 varenden naar beweegreden te stoppen gaat over een onderzoek van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse reders. Het uitgebreide formulier bevat ook vragen over de rederij, hoe deze bevalt en of men goed wordt aangestuurd. De enquête is anoniem. De Federatie van Werknemers in de Zeevaart beveelt deelname aan.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index