|
VOLGETUIGD.
Een prachtige voorplaat zet het VOC-schip Batavia in volle
glorie en onder vol tuig te pronk. Met liefst tien zeilen. Het
Batavia-stichtingsbestuur besloot het schip naar Australië te sturen
waar volgend voorjaar de Olympische Spelen worden gehouden. Niet op
eigen kracht, maar op een transportschip voor jachten. Voorop ook het
bericht van de zaterdagmorgen op de Waal bij Ravenstein omhooggelopen
Duitse tanker Rudow: Bemanning Sakoera loopt zware brandwonden op bij
lossen geplooide Rudow. Bij het overslaan van de lading roetolie
(creosoot) kregen de bemanningen hevig last van geïrriteerde ogen en
verschijnselen die volgens specialisten in het ziekenhuis duidden op
eerste en tweede graads brandwonden. Met een zalfje was dat allemaal
snel over.
OVERLEDEN.
Verder voorop twee overlijdensberichten: Mede-oprichter
Parlevliet & Van der Plas overlijdt (Dirk van der Plas werd 75) en
Ex-skûtsjeschipper Hoekstra overlijdt (76). Ander nieuws: NPRC en TAS
laten schippers bod doen op bietencampagne (de campagne zoals die onder
het beurssysteem jaarlijks werd georganiseerd verdwijnt niet helemaal),
Euryza gaat dicht (aanvoer rijst naar Zwijndrecht is al gestaakt),
Droge-ladingvloot Duitsland krimpt (816 bedrijven, 99 minder dan in
1997), Projecten Modal Shift en Transactie gaan samen verder, en Twee
mille boete dronken schipper (drie keer teveel alcohol volgens
ademanalyse).
WALSTROOM.
Op 'Havens en vaarwegen' de succesvolle strijd voor het
behoud van de haven van Sint Philipsland en nieuwe walstroomkasten in
Utrecht aan de Rozenknoplaan, Lage Weide. Natuurlijk heeft Schuttevaer
ook Ruim 500 Carisma's in Barco met bak over Maas naar zee (met foto).
De opening op 'Nieuws en achtergronden' gaat over Patstelling beloning
Tsjechen houdt vergunningverlening op (werkgevers en werknemers doen de
cao-onderhandelingen nog eens dunnetjes over). Voor de motorfreaks ging
Jos Hoffmann op bezoek bij Arjan van de Sande en zijn sleepboot Droogdok
3 in Geertruidenberg: 'Zijn Kromhout-Gardner is een plaatje en ook alles
eromheen oogt onberispelijk.'
KANTELEN.
In België loopt de spanning op, want Grote Belgische
verladers geven geen krimp aan tafel met BBT. Een prachtig verhaal over
de sfeer van arrogantie waarin verladers 'schippertjes' proberen klein
te krijgen èn te houden. Het Betere Binnenvaart Team acht acties bijna
onontkoombaar. Schuttevaer's commentaarschrijver signaleert 'twee
denkfouten in één bijeenkomst': moderne verladers vergeten de schipper
te zien als een schakel in hun logistieke keten, en schippers denken wel
eens ten onrechte dat verladers die goed spul voor de kant willen daar
ook maar voor moeten betalen, terwijl het juist schippersplicht is om
klanten mee vast te houden. Opvallend trouwens hoe de
commentaarschrijver zich het jargon van 'kantelen naar de klant' heeft
eigengemaakt; zou er bij Kluwer ook iets kantelen?
KWALITEIT.
Echt Amsterdams beleid blijkt uit: Meeste illegale
woonschepen mogen in Amsterdam blijven. Van de 120 illegalen krijgen 90
een 'persoonlijke vergunning'; vooral niet moeilijk doen. Zand- en
grindschippers kunnen voor een koopje aan kwaliteitszorg doen. De
Stichting Kwaliteitszorg Grind- en Zandvaart (KGZV - een neefje van
'suikeroom' OGZV) rekent 125 gulden voor een boordboek en een
deelnamebewijs. Normaal krijg je daarvoor nog geen half uur een
kwaliteitsadviseur aan boord. Handelaren doen voortaan alleen nog zaken
met 'kwaliteitsschippers'.
UIT STRAATSBURG.
De Straatsburgse opening van vorige week - hightech
navigeren in plaats van nog meer rivierkundige verbeteringen - krijgt
een vervolg: 'Met verkeersbegeleiding kan capaciteit Waal verdubbelen'.
Overigens krijg je uit het verhaal de indruk dat verkeersbegeleiding nu
juist niet ver genoeg gaat, en dat je eigenlijk aan verkeersmanagement
zou moeten doen. In de toekomst blijft Rijkswaterstaat baggeren, maar
dan permanent en in combinatie met terugstorten van het gebaggerde
materiaal in diepere geulen. Dat lijkt op vegen en gaten dichten. Over
vegen gaat de nieuwe cursus 'Bezemschoon opleveren' van MMWOPS, een
opleidingsinstituut in Gorinchem. MMWOPS voordeligste aanbieder cursus
'Bezemschoon opleveren', meldt de krant op de pagina 'In bedrijf'. Voor
de verplichte cursus in het kader van het Europese Afvalstoffenverdrag
gaat de schipper 450 gulden neertellen; wie zich meldt voor het testen
van het cursusboek, betaalt alleen 185 gulden examengeld.
SCHEEPSBOUW.
Ook al even gekeken bij de databases Marna (bibliografische
database, maritiem nautisch) en Shipdes (beschrijvingen van 17.000
schepen) van het Maritiem Informatie Centrum? Het opgegeven webadres
lijkt niet te kloppen. (Dat zoeken we op!). De scheepsbouwpagina opent
met Afbouw grootste zeilschip ter wereld in handen De Merwede, over de
Royal Clipper, waarvan het casco binnenkort van Gdansk naar Nederland
wordt gesleept. Ook het bericht van een bijzondere scheepsdoop in
Kampen: Peters levert schip van tachtig particuliere geldschieters op.
Voor de 3000-tonner Hansa Lübeck hebben tachtig particulieren het
risicodragend vermogen bij elkaar gebracht om zo te profiteren van de
fiscale voordelen van het beleggen in zeeschepen.
STOPPEN.
Waarom stoppen zoveel zeelui na hun 27ste met varen? Reders
vragen 4000 varenden naar beweegreden te stoppen gaat over een
onderzoek van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse reders. Het
uitgebreide formulier bevat ook vragen over de rederij, hoe deze bevalt
en of men goed wordt aangestuurd. De enquête is anoniem. De Federatie
van Werknemers in de Zeevaart beveelt deelname aan.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|