|
ELEKTRONISCH.
De krant opent met serieuze zaken, althans dat lijkt het
in de toekomst te worden: Hightech navigatie neemt het op Rijn over van
rivierverbetering. Een handvol hoge heren uit heel Europa stak in
Straatsburg de koppen bij elkaar. Een elektronische kaart van 25.000
Mark is nog aan de prijzige kant, maar de tijd komt dat je met zo'n
kaart de ondiepten omzeilt en je een weg naar boven baant. Dit najaar
wordt het systeem (Argo) getest op vrachtschepen. Alternatieven zijn er
bijna niet meer, want rivierkundig zijn de mogelijkheden tot verbetering
van de Rijn uitgeput. Verderop zegt de krant in een commentaar over het
'geultjezoeken' en de veiligheid op het water: 'Maar andere
vaarweggebruikers hoeven niet altijd direct te snappen dat het
binnenschip op aanvaringskoers 'geulgebonden' en dus beperkt
manoeuvreerbaar is. Een heldere geul met juridische stoepranden is dan
wel zo prettig.'
DEADLINE.
Het bericht Internaten winnen voorlopig haalde dinsdagmiddag
nog net de sluiting van de krant. Voor de andere berichten voorop was de
deadline nog ver genoeg: Duits vervoer over water groeit licht (met
1,3% naar 263,5 miljoen ton), Duikers vinden vloot Lodewijk de 14e (of
XIV), Schippers staken reis onder druk van Belgische collega's
(petroleumcokes voor BFR 650 naar Monceau-les-Mines is te goedkoop),
River Elegance aan de grond op de Elbe (in dichte mist uit de koers en
daarna tien uur vast), Warmloper brengt duwer in problemen buiten
Hansweert (Orca 1/Timorzee).
SPEURTOCHT.
Da's ook wat: Rechter laat vaarweg stremmen omwille van
speurtocht naar lijk. Het openingsartikel op Havens en vaarwegen meldt
vertraging voor tientallen schepen op het Brussels Zeekanaal ter hoogte
van Willebroek. Karel Verberght van mts Arbon klom, toen er voor een
tweede dag werd gestremd, in de hoogste boom om doorgang te eisen: 'Ik
zal er wel weer op worden nagewezen als lastige schipper, maar dit was
werkelijk te gek. Donderdag hebben we acht uur lang moeten wachten,
vrijdag was het vanaf 's ochtends weer van hetzelfde laken een pak. Bij
Zemst en Hingene lagen bij elkaar tegen de twintig schepen noodgedwongen
stil.'
RAPPORTEN.
Nieuws en achtergronden zou deze week 'Rapporten en
achtergronden' mogen heten: BN-bestuur verdeeld over kwaliteit
rapport-Peeters. Fijntjes wordt gewezen op de knap eigenzinnige rol van
het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, die meent te mogen
uitmaken wat goed is voor de branche. KSV-directeur Kees de Vries vindt
het rapport van Policy Research maar niks: 'Het komt allemaal niet boven
het maaiveld uit.' Opmerkingen van het CBRB blijken al in het rapport
zelf verwerkt. De pagina opent met TON weet niet wat te doen met zeer
dun tankvaartonderzoek. Tonnen heeft het gekost, maar de branche kan er
eigenlijk niets mee. Wel moedig van voorzitter Willem van Wijngaarden om
dat ook zo te zeggen in de krant.
DRAMATISCH.
Varend bestaan opent met LOV inventariseert dramatische
gevolgen hogere ouderbijdrage. De oudervereniging heeft bij het
ministerie van Welzijn (VWS) bezwaar gemaakt tegen de verhoging van 60
tot 133 procent. Mocht dat bezwaar worden afgewezen, wil het LOV graag
met argumenten naar de rechter. Het voorlopig LOV-advies is de verhoging
niet te betalen als straks de factuur komt, en een protestbrief te
sturen. Er is al een brief met dramatische voorbeelden naar de Tweede
Kamer gegaan. Mogelijk wordt via Efecot ook het Europarlement
ingeschakeld.
TEAKHOUT.
Zou de Cambio nu net zo mooi en luxe zijn als de nieuwe River
Queen? Kamphuisen met Rijnvakantie grootste riviercruiser Nederland,
lezen we op de pagina Vervoermarkt, waar de lading vooral bestaat uit
Amerikanen die op de River Queen nog een keer de sfeer van de
Holland-Amerika Lijn willen proeven. Stuurhuis, schoorsteen, zonnetenten
en masten kunnen met een druk op de knop worden neergelaten. Vrijwel
over de hele lengte van het schip is een teakhouten zonnedek met
bijpassende stoelen en fitnessapparatur. Alle passagiers kunnen op hun
eigen televisie zien wat er buiten gebeurt via een camera op het
voorschip, of de positie van het schip bekijken via het kaartplotsysteem
in het stuurhuis.
KOSOVAREN.
Krijg je ook die gedachte aan Kosovaren bij het lezen van De
zwerftocht van Koos Teuben en de foto van mts Albania van Van Ommeren.
't Is toch gewoon een aflevering uit de Waterkant-serie 'De Zes van
Duitse helling'. Op dezelfde pagina: BBZ praat verder over nieuwe
verhouding schipper/kantoor met de bovenkop 'Zeilen weer centraal, niet
de yoga aan boord'. Gert Loomeijer van de Geesje van Urk zorgde in de
BBZ-ledenvergadering voor opschudding. Hij ziet meer taken naar boord
verschuiven dankzij de mobiele telefoon en de computer aan boord.
Voorzitter Adriaan van der Cingel wil in het BBZ-bestuur over Loomeijers
voorstellen nadenken. Daarnaast vindt hij dat iets moois samen met de
kantoren tot stand moet komen.
OPLEVERING.
De nieuwe Lidwina, het eerste schip met een Whale Tail
System (walvisstaart) voor de aandrijving, is uitgetekend
door Robbert Das breed te zien op een dubbele opleveringspagina. De machinekamer
lijkt zo een stuk compacter. Waar samenwerking tussen bedrijfsleven en
opleidingsinstituut toe kan leiden, lees je in Caterpillar biedt
schippers in opleiding korte sleutelcursus. Docenten en laatstejaars
MBO-binnenvaartleerlingen van het Scheepvaart- en Transportcollege uit
Rotterdam zijn enthousiast. 'Op school komen we nauwelijks aan de
praktijk van het vak motorkennis toe.' Geveke zet er z'n beste krachten
voor in: 'Martin is zelfs in Amerika gevraagd om instructie te geven'.
Nog meer scheepsbouwnieuws: Fulton Hemiksem breidt uit (verrezen uit
de as van de ter ziele gegane Vlaamse Scheepsbouw Maatschappij) en De
Kaap bouwt tweede gastanker voor Chemgas (zusterschip van de Chinook).
EXTRA DIK.
Met 24 pagina's is de Schuttevaer deze week extra dik. Er is
dus ruimte voor nog een pagina 'Varend bestaan', die we niet graag
hadden willen missen. Bijvoorbeeld vanwege BN eist van Libertel lager
tarief (maar wie is er bij Libertel nog aanspreekbaar na de baanwissel
van Frank Moerdijk??), en het wondermooie verhaal over de reünie van het
allang gesloten internaat Maria-Oord Hansweert: Troost bij zuster Alice
en een warme bedsteen tegen de kou. Verder Boskalis voorziet
aanhoudend gunstige markt baggeraars, Vernieuwing en uitbreiding
sluizen Kembs bijna klaar, Particuliere poot maakt CBRB grootste
tankvaartorganisatie, Terugbetaling sloopbijdrage zit vast op
EU-verordening en Innovatieve containerterminal in Amerikahaven
Amsterdam. En sla dan ook nog even om naar: Paviljoen voor wrak
beurtschip. Dat is nog eens wat anders dan een sloopregeling...
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997, 1998
|