Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.14 van 26.3.99
© 1996-1999VAART! Info

ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

Hotlinks

Schuttevaer
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99

19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98

20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97



HET COLOFON

Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart

Een uitgave van
Kluwer

Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl

Rens van der Hammen,
redacteur/verslagg.
en Internet-redacteur
cy@wxs.nl

Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com

Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl

Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl

Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert

Advertenties:

Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl

Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:

Corvus



Actueel
Archief
Bedrijf
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 27 maart 1999

Tineke, de Kokosrover

Fotograaf Wiesje Peels nam ze allemaal lachend: BVB-secretaris Kees de Vries, V&W's binnenvaarthoofd Peter van Dalen, minister Tineke Netelenbos (alle drie omschouderd met een elegant reddingvest) en schipper Vermeulen van de Wilmar. De minister was flink onder de indruk. Minister Netelenbos roemt werklust op binnenschepen, vertelt Weekblad Schuttevaer naast de foto. Zij hiphopte op uitnodiging van het BVB naar de Jowi en over op de Wilmar en de Rieco, keek ook nog even bij containerterminal CTN naar het laden van de Mon-Desir. En bekende hoe ze als kind in de Zaanstreek kokos roofde van schepen. Een stripwaardige carrièrelijn: van kokosrover tot spoorminister ;-)

ELEKTRONISCH. De krant opent met serieuze zaken, althans dat lijkt het in de toekomst te worden: Hightech navigatie neemt het op Rijn over van rivierverbetering. Een handvol hoge heren uit heel Europa stak in Straatsburg de koppen bij elkaar. Een elektronische kaart van 25.000 Mark is nog aan de prijzige kant, maar de tijd komt dat je met zo'n kaart de ondiepten omzeilt en je een weg naar boven baant. Dit najaar wordt het systeem (Argo) getest op vrachtschepen. Alternatieven zijn er bijna niet meer, want rivierkundig zijn de mogelijkheden tot verbetering van de Rijn uitgeput. Verderop zegt de krant in een commentaar over het 'geultjezoeken' en de veiligheid op het water: 'Maar andere vaarweggebruikers hoeven niet altijd direct te snappen dat het binnenschip op aanvaringskoers 'geulgebonden' en dus beperkt manoeuvreerbaar is. Een heldere geul met juridische stoepranden is dan wel zo prettig.'

DEADLINE. Het bericht Internaten winnen voorlopig haalde dinsdagmiddag nog net de sluiting van de krant. Voor de andere berichten voorop was de deadline nog ver genoeg: Duits vervoer over water groeit licht (met 1,3% naar 263,5 miljoen ton), Duikers vinden vloot Lodewijk de 14e (of XIV), Schippers staken reis onder druk van Belgische collega's (petroleumcokes voor BFR 650 naar Monceau-les-Mines is te goedkoop), River Elegance aan de grond op de Elbe (in dichte mist uit de koers en daarna tien uur vast), Warmloper brengt duwer in problemen buiten Hansweert (Orca 1/Timorzee).

SPEURTOCHT. Da's ook wat: Rechter laat vaarweg stremmen omwille van speurtocht naar lijk. Het openingsartikel op Havens en vaarwegen meldt vertraging voor tientallen schepen op het Brussels Zeekanaal ter hoogte van Willebroek. Karel Verberght van mts Arbon klom, toen er voor een tweede dag werd gestremd, in de hoogste boom om doorgang te eisen: 'Ik zal er wel weer op worden nagewezen als lastige schipper, maar dit was werkelijk te gek. Donderdag hebben we acht uur lang moeten wachten, vrijdag was het vanaf 's ochtends weer van hetzelfde laken een pak. Bij Zemst en Hingene lagen bij elkaar tegen de twintig schepen noodgedwongen stil.'
Wachten en stilliggen geldt ook voor de remmingwerken voor de sluizen op de Maas, want RWS Limburg heeft voorlopig geen geld om ze te plaatsen. Op de foto worden ze van Dintelmond naar Limburg versleept.

RAPPORTEN. Nieuws en achtergronden zou deze week 'Rapporten en achtergronden' mogen heten: BN-bestuur verdeeld over kwaliteit rapport-Peeters. Fijntjes wordt gewezen op de knap eigenzinnige rol van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, die meent te mogen uitmaken wat goed is voor de branche. KSV-directeur Kees de Vries vindt het rapport van Policy Research maar niks: 'Het komt allemaal niet boven het maaiveld uit.' Opmerkingen van het CBRB blijken al in het rapport zelf verwerkt. De pagina opent met TON weet niet wat te doen met zeer dun tankvaartonderzoek. Tonnen heeft het gekost, maar de branche kan er eigenlijk niets mee. Wel moedig van voorzitter Willem van Wijngaarden om dat ook zo te zeggen in de krant.

DRAMATISCH. Varend bestaan opent met LOV inventariseert dramatische gevolgen hogere ouderbijdrage. De oudervereniging heeft bij het ministerie van Welzijn (VWS) bezwaar gemaakt tegen de verhoging van 60 tot 133 procent. Mocht dat bezwaar worden afgewezen, wil het LOV graag met argumenten naar de rechter. Het voorlopig LOV-advies is de verhoging niet te betalen als straks de factuur komt, en een protestbrief te sturen. Er is al een brief met dramatische voorbeelden naar de Tweede Kamer gegaan. Mogelijk wordt via Efecot ook het Europarlement ingeschakeld.
Opmerkelijk verhaal is Veugers Canal-du-Nord krijgt in 'slechte markt' nieuwe woning. Ger en Tineke, altijd fanaat voor de toerbeurt, hebben er 130.000 gulden in verspijkerd. Ze willen nog zo'n dertien jaar met de Cambio varen, noodgedwongen op de 'vrije' markt.

TEAKHOUT. Zou de Cambio nu net zo mooi en luxe zijn als de nieuwe River Queen? Kamphuisen met Rijnvakantie grootste riviercruiser Nederland, lezen we op de pagina Vervoermarkt, waar de lading vooral bestaat uit Amerikanen die op de River Queen nog een keer de sfeer van de Holland-Amerika Lijn willen proeven. Stuurhuis, schoorsteen, zonnetenten en masten kunnen met een druk op de knop worden neergelaten. Vrijwel over de hele lengte van het schip is een teakhouten zonnedek met bijpassende stoelen en fitnessapparatur. Alle passagiers kunnen op hun eigen televisie zien wat er buiten gebeurt via een camera op het voorschip, of de positie van het schip bekijken via het kaartplotsysteem in het stuurhuis.
Onderop de pagina Verlader blijft vrachtprijs bepalen, waarin Pieter J. Kulsen zijn visie geeft op de (Rijn)tankvaart.

KOSOVAREN. Krijg je ook die gedachte aan Kosovaren bij het lezen van De zwerftocht van Koos Teuben en de foto van mts Albania van Van Ommeren. 't Is toch gewoon een aflevering uit de Waterkant-serie 'De Zes van Duitse helling'. Op dezelfde pagina: BBZ praat verder over nieuwe verhouding schipper/kantoor met de bovenkop 'Zeilen weer centraal, niet de yoga aan boord'. Gert Loomeijer van de Geesje van Urk zorgde in de BBZ-ledenvergadering voor opschudding. Hij ziet meer taken naar boord verschuiven dankzij de mobiele telefoon en de computer aan boord. Voorzitter Adriaan van der Cingel wil in het BBZ-bestuur over Loomeijers voorstellen nadenken. Daarnaast vindt hij dat iets moois samen met de kantoren tot stand moet komen.

OPLEVERING. De nieuwe Lidwina, het eerste schip met een Whale Tail System (walvisstaart) voor de aandrijving, is uitgetekend door Robbert Das breed te zien op een dubbele opleveringspagina. De machinekamer lijkt zo een stuk compacter. Waar samenwerking tussen bedrijfsleven en opleidingsinstituut toe kan leiden, lees je in Caterpillar biedt schippers in opleiding korte sleutelcursus. Docenten en laatstejaars MBO-binnenvaartleerlingen van het Scheepvaart- en Transportcollege uit Rotterdam zijn enthousiast. 'Op school komen we nauwelijks aan de praktijk van het vak motorkennis toe.' Geveke zet er z'n beste krachten voor in: 'Martin is zelfs in Amerika gevraagd om instructie te geven'. Nog meer scheepsbouwnieuws: Fulton Hemiksem breidt uit (verrezen uit de as van de ter ziele gegane Vlaamse Scheepsbouw Maatschappij) en De Kaap bouwt tweede gastanker voor Chemgas (zusterschip van de Chinook).

EXTRA DIK. Met 24 pagina's is de Schuttevaer deze week extra dik. Er is dus ruimte voor nog een pagina 'Varend bestaan', die we niet graag hadden willen missen. Bijvoorbeeld vanwege BN eist van Libertel lager tarief (maar wie is er bij Libertel nog aanspreekbaar na de baanwissel van Frank Moerdijk??), en het wondermooie verhaal over de reünie van het allang gesloten internaat Maria-Oord Hansweert: Troost bij zuster Alice en een warme bedsteen tegen de kou. Verder Boskalis voorziet aanhoudend gunstige markt baggeraars, Vernieuwing en uitbreiding sluizen Kembs bijna klaar, Particuliere poot maakt CBRB grootste tankvaartorganisatie, Terugbetaling sloopbijdrage zit vast op EU-verordening en Innovatieve containerterminal in Amerikahaven Amsterdam. En sla dan ook nog even om naar: Paviljoen voor wrak beurtschip. Dat is nog eens wat anders dan een sloopregeling...

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Rabobank
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info


index