|
VERFRIESING.
Verder op de voorpagina het artikel Droge lading zou ook
op Rijn met man minder kunnen, over de conclusies uit een onderzoek
door IME-consult in opdracht van Verkeer en Waterstaat. In april spreekt
de CCR over verlichting van de internationale bemanningseisen.
'Verfriesing' van alle vaarwegen beperkt zich tot de 120 provinciale
vaarwateren in Friesland. En Onrust bij Wijgula over omvlagging (naar
de Luxemburgse vlag) wordt door de directie van de Haniel-tankrederij
afgedaan als 'onnodig' en 'geruchten'. Het blijft dus bij de Synthese I
en II. Erdölchemie heeft weinig geleerd van de ramp met de Avanti, lijkt
het in Geen tweede vluchtweg op steiger Dormagen, en krijgt van de
internationale Arbeitsgemeinschaft der Rheinschiffahrt het verzoek zich
aan de ADNR-regelgeving te houden. CBRB ageert tegen boetes tankers bij
raffinaderij Godorf. Slechte beurt voor Shell. Het einde van Iridium
komt aan bod in het bericht Satellietenregen. Born en Maasbracht
krijgen misschien een cadeautje: Vertraging Zuid-Willemsvaart kan
steigers aan Maas helpen.
VERKEERSPOST.
Hé, op pagina twee is de Koninklijke Schuttevaer terug met
een eigen rubriek, die gaat over een statutenwijziging om Jan Terlouw
nog langer in het hoofdbestuur te houden en over 'Ontwikkeling snelle
schepen'. Kies nu de beste verkeerspost 2000 is een bericht van Racon,
het gilde van verkeersleiders. Je drie favorieten kun je kwijt op
pennracon@hetnet.nl. De pagina Havens en vaarwegen opent met Drie
varianten voor nieuwe route van PM-kanaal naar Drachten. Kosten: tussen
78 en 172 miljoen gulden.
NEKKRAMP.
Een pagina verder lezen we: Rijnstremming treft 62 schepen;
operatie Dashing Sword was dus niet al te storend. De pagina Nieuws en
achtergronden opent met Neokemp meldt al veel werk te hebben voor
nieuwe schepen. De Leverkusen, de eerste van een hele serie Neokemps,
lag in Gorinchem ter bezichtiging. Schippers J.C. Ooms en K. van der Lei
zijn hun eerste nekkrampen vanwege de voorop geplaatste stuurhut al te
boven. In de motorenrubriek 'Horten & Stoten' gaat de aflevering Een
MWM als een kerkorgel niet alleen over de motor van de Salty Dog, maar
ook over Frans Meinens favoriete band Procol Harum, een voorliefde die
de schipper deelt met rubricist Jos Hoffmann.
AFGESLOTEN.
Op 'Varend bestaan' het verhaal ASV zet in op
bodemtarieven. Als vanouds lekker tegendraads: 'BVB slaat volkomen
verkeerde weg in'. De schippersvereniging is inmiddels zo uitgedund, dat
het ruim van een spits van eetcafé De Scheepjes in Rotterdam de
vergadering kan herbergen: het dobberen in een afgesloten havenkom lijkt
bijna symbolisch. Ander nieuws op de pagina: Kritiek watersport op
hogere snelheid op PM-kanaal, Jubilerend De Binnenvaart wil eigen
archief/museum, Aanvaring Heros en Veerhaven III en Minister wil
IJssel Kampen voorlopig niet verdiepen.
PROMOTIE.
Promotiebureaus binnenvaart gaan Europees samenwerken is het
belangrijkste van 'Vervoermarkt', naast natuurlijk Aan de Reis
en De Rijn van A tot Z. Oud nieuws op herhaling is Rhenus koopt SRN
Alpina. De deal was al eerder in de krant te lezen. Wie aan nieuwbouw
denkt, kan zich alvast voorbereiden met Nieuwbouwer waarschuwt voor
'dure geintjes' van makelaars. Binnenvaartondernemer Piet Nobel van de
Insulinde haalt fel uit naar Robo International, waar hij een nieuw
schip bestelde en zijn oude inruilde. 'Accepteer, ook onder druk, niet
alles wat je makelaar je voorhoudt', is zijn advies. Directeur Martin
Roelofs van Robo zegt te goeder trouw te hebben gehandeld.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|