Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.35 van 4.9.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 4 september 1999

'Bijzonder nieuwsaanbod

'Vanwege het bijzondere nieuwsaanbod' verhuisde zelfs de Radarspotter van de voorpagina van Weekblad Schuttevaer. Heet van de naald brengt de krant hèt nieuws van de sluitingsdag (dinsdag), zelfs mèt kleurenfoto's: Bezoek kroonprins trekt veel pers na geruchten verloving en het openingsartikel Protestactie van 600 mensen. Da's een prestatie waarvoor alles uit de kast gehaald moet zijn. Trouwens ook om 600 internaatsmedewerkers, -bestuurders en ouders naar Den Haag te krijgen in vakantietijd, en het werkbezoek van prins Willem Alexander te laten samenvallen met onthullingen over zijn nieuwe liefde.

RAMPSPOED EN GELUK. Verder op de voorpagina berichten van rampspoed (6) en geluk (1): Eis van 3600 gulden boete na ongeval tros duwbak (Urker rederij informeerde matroos onvoldoende), KSCC-beheerder André Derksen overleden, Bemanning tanker redt kanoër uit Rijn (mts Eiltank 210), Schipper Popeye vindt lichaam (in Amsterdam-Rijnkanaal), Matroos verdrinkt (van Luxemburgse tanker Cap Arkona), Schip ramt kade Albertkanaal, en het geluksbericht: Anonieme gift LOV vraagt meer giften (5000 mille als alle 800 ouderparen een tientje geven).

FRIESE TEU'S. Opmerkelijke opening van de pagina Havens en vaarwegen: Containervaart door Friesland neemt in één jaar explosief toe. Van 15.459 naar 21.056 teu. Volgens Rijkswaterstaat Friesland door de ontdekking dat transporteren over water veel makkelijker is dan over de weg. Een pagina verder (Nieuws en achtergronden) het openingsartikel Netelenbos opent met collega inlandterminal ECT in Duisburg. De minister leek toen nog helemaal voor een complete Betuwelijn. De CDA-Tweede Kamerfractie niet, meldt Leers ziet weinig pro's resteren voor Betuwelijn. De liefhebbers vinden ook de Radarspotter op deze pagina.

SPAANSE OPROEP. Professor Jan Simons doet in zijn Column Europa op de pagina Varend bestaan een oproep aan de beoogd EU-transportcommissaris Loyola de Palacio del Valle Lersundi, vooral rekening te houden met de kust- en binnenvaart. Zij is Spaanse en dat brengt Simons op de link met het Spaanse bloed in de noordelijke aderen, op de Armada en Sinterklaas op de woelige baren. 'EU-intern is al veel geregeld. Vrije toegang tot de markt en het beroep, cabotage, saneringsmaatregelen, investeringssteun bij overslagpunten, komende eenvormige technische voorschriften; maar dat alles laat onverlet een goede marktwerking in het oog te blijven houden en 'Rijnvaartconform' te reageren', schrijft Simons.

HILVERSUMS SLIB. Eindelijk: Van den Herik baggert 26.000 kuub ondieptes uit Hilversums Kanaal, maar schippers vragen zich af waarom niet meteen het hele kanaal wordt aangepakt. Op Varend Bestaan ook een aankondiging van de Open Scheepvaartdagen komend weekeinde op de westkaai van het Antwerpse Kattendijkdok. En verder een verlate reactie van Schweizerische Reederei und Neptun AG op het hoogwaterartikel Zwitsers profiteren van de situatie in de krant van 19 juni jl. Hoe komt de verslaggever erbij, vraagt de rederij zich af. Zwitsers deden juist veel moeite met het hoge water.

ROTTERDAMSE WREVEL. Op de pagina Vervoermarkt remt het openingsartikel de wereldhavenfestivalvreugde van dit weekeinde: Stremmingen rond Beneluxtunnel wekken wrevel in Rotterdamse haven. In november en december wordt de Nieuwe Waterweg mogelijk zes achtereenvolgende weekeinden voor de scheepvaart gestremd om de tunneldelen in te varen. Over invaren gesproken: Vier keer de wereld rond voeren de Giant 3 en Giant 4 van Smit Transport & Heavy Lift met in totaal 49 zware brugdelen van Spanje naar Zweden voor de zogeheten Oresund Link tussen Kopenhagen en Malmö.

DONAUBRUGGEN. Uitvinder staartbrug zou graag Donaubruggen helpen herstellen is een prachtig verhaal over de drijfveren van ir Dick van Driel uit Waddinxveen, bruggenbouwer èn idealist. Zijn bureau maakt indruk met moderne brugontwerpen zoals bij Ter Aar, in Zaandam (William Pontbrug) en ook in Leeuwarden, hoewel daar nog slechts een artist impression van de Slauerhofbrug circuleert. Lees op de pagina 'In bedrijf' ook V&W ontkent ongelijke behandeling bij terugbetaling van sloopbijdragen, Overgangregeling diploma ondernemer in tractievaart en Laatste oefening voor millennium in nacht 9 september. Je oog valt onderop de pagina natuurlijk als vanzelf op het bericht Rabo Sliedrecht stelt pc beschikbaar voor VAART!Forum...

KLIPPERAAK. Waar schipper Renny van Balen en zijn maat Willen Linskens de onderdelen voor hun klipperaak Sophia (op een casco van 1910) vandaan hebben gehaald, wil je niet weten. Toch? Lees dan: Binnenschipper en zijn maat brengen klipperaak onder zeil op de pagina Waterkant. De commanditaire vennootschap lijkt als financieringsvorm nog wel te blijven voortbestaan, volgens het verhaal Aanpak van oneigenlijk gebruik CV alleen gericht op beleggers. Op Wacht te kooi laat de zeevarende natie zich horen: Brede en kritische reacties op enquête van redersvereniging. Van de 5500 zeevarenden reageerde een kwart. Bij de KVNR zijn ze druk met de uitwerking.

TARIEVENSLAG. Over de tarievenslag in de binnenvaart is het laatste woord nog niet gezegd, ook niet met het Kielzog-artikel Goed betalende verlader krijgt toch goedkoper schip voor wal. Verlader Euroclay wilde liever 17-18 gulden betalen voor vervoerszekerheid dan 15 gulden voor het goedkoopste schip, maar de goedkope aanbieders (ELV) stapten naar afnemer Stora Corbehem en koos eieren voor zijn geld. ELV handhaaft een gemiddeld tarief, in goede en slechte tijden: 'Laat Euroclay nu dan achttien gulden betalen, dat is ook vaak genoeg minder geweest'. Als uitsmijter heeft de krant een verhaal over Vastelanders onder zeil.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index