|
COMPENSATIE.
Verder op de voorpagina AXA stopt commercial (blijf
gerust mosselen eten), Tankvaarders willen compensatie voor verliezen
door wateroverlast (21 VITB-leden verloren 1457 dagen), CCS uit
Fahrgemeinschaft (gaat het echt om de strategie tegen lage
spoortarieven, of...?), Jaar lang vis voor kinderziekenhuis (van
Wieringer vissers), CNV Havens hekelt 'gedwongen ontslagen'
reorganisatie Chemgas (46 banen op de tocht), Post Nijmegen begeleidt
breder (vanwege niet gehaalde diepganggaranties), Storende marifoon
(het was lang onrustig in Enkhuizen).
HULPVAARDIG.
Lemster watersportondernemers zijn teleurgesteld, want
Provincie negatief over Lemster watersportpark bij Margrietsluis. In
de KSV-rubriek onderop 'Havens en vaarwegen' wordt berekend hoeveel
lading achterblijft doordat de Waal minder diep is dan zou moeten:
80.000 ton per week, alleen voor de duwvaartrederijen. Professor Chris
Peters heeft zijn brede studie naar de maritieme sector in Nederland
afgerond, met als uitkomst: Maritieme marktmonitor moet resultaten in
sector verbeteren. Krijgt Agios Nikolaos dan toch gelijk? Ander nieuws
op 'Nieuws en achtergronden' is Axioma weer boven, maar
schippersechtpaar dakloos en Onbekenden gooien veer Gorinchem los. De
motorenrubriek Horten & Stoten gaat over de Amerikaanse Brons in ms
Geertje. Dat hulpvaardigheid lang in de herinnering blijft, blijkt als
schipper Gerris Wemijer vertelt hoe het in 1992 mis ging met zijn vorige
motor: 'Van der Wal van de Catherina heeft ons verder meegenomen'.
FLITSLICHT.
Een waanzinnig verhaal, maar voor juristen kennelijk wel
verklaarbaar, is Kamer van Beroep veroordeelt Duitser voor gebruik
flitslicht. De CCR in de bocht! Nederland doet proeven en de 'rechters'
van de CCR geven een afstraffing. Sterker nog, ze schijnen van de
proeven zelfs geen weet te hebben. Daarbij komt dat op de Donau goede
ervaringen zijn met het flitslicht naast of in plaats van het blauwe
bord. Een schipper die de juridische zitting bijwoonde: 'Op de Donau
zijn niet veel zaken beter geregeld dan op de Rijn, maar het flitslicht
(ook wel Donaulicht genoemd) is echt een uitstekende vinding.'
COMPOST.
Op 'Vervoermarkt' een nieuwe uitdaging: VAM keert terug naar
schip. Weliswaar gaat het nu nog om hooguit 70.000 ton compost voor
Bonduelle in Frankrijk, maar wie weet... Een wegvervoerder zette ELV op
het spoor. De compostschippers hoeven zich over de terugreis geen zorgen
te maken, blijkt uit 'Beurs heeft soms honder reizen voor tien schepen',
over het groeiend marktaandeel van de binnenvaart in Frankrijk. Er
worden zelfs al schepen bevracht die nog niet leeg zijn, of zich nog in
het buitenland bevinden. Op dezelfde pagina ook achtergronden over
Nieuwe containerterminal moet Amsterdam op de kaart zetten.
SKUTSJESILEN.
De pagina 'Waterkant' is bijna helemaal voor het
skūtsjesilen in Friesland. Afgelopen weekend was er de wisseling van de
wacht tussen SKS en IFKS. Mopperende Ulbe Zwaga wint tweede titel bij
SKS vertelt over de eindstrijd in het meest traditionele Friese
zeilevenement, en Dijkstra wint voor het eerst gaat over de
'alternatieve' zeilerij van IFKS, die met 54 deelnemers langzamerhand
uit de jas is gegroeid. Voor de goudzoekers is er ook nog Duikers doen
poging achterschip van goudschip Lutine te bergen. Tandarts Ane Jan
Duijf houdt zich niet alleen bezig met goud voor kronen...
BROWSER.
Kijk op 'Visserij' naar het plaatje van het GSM-toestel in
Vaarzakelijk: een Siemens GSM met 'Internet browser'. Een normale site
kun je er niet mee bekijken, maar speciale korte-berichtendiensten zijn
onderweg. Op 'Scheepsbouw & Offshore' het verhaal bij de voorpaginafoto:
Meyer kan nog twee 'paleizen' Star Cruises op stapel zetten. Op de
achterkant van die pagina meer containervervoer in CCS wil per spoor
Europa in, en op 'Watersport Actueel' lees je in Zelfbouwer en
projectleider voldaan over 45-voets Koopmans hoe je een eigen jacht
goedkoper zelf kunt bouwen. De Finland-serie van Lies Russel vervolgt op
'Kielzog' met Een geheimzinnig piratenschip.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|