|
MILJARDEN.
Ander voorpaginanieuws: Schippers eisen vergadering bij
voldoende kritiek ouderbijdrage (tientallen klachten, Het Kantoor in
het geweer, LOV worstelt met nieuwe ontevredenheid), Burgemeester wil
blusboot Gorkum (blusboot Dordrecht arriveerde pas tachtig minuten na
de brandmelding op benzinetanker Lynn), Cajio ramt sluisdeur (Kiel) en
Fout uit GPS ('tot verrassing van de hele wereld'). Even omslaan naar
'Havens en vaarwegen', met COV hoort politiek niet praten over extra
geld vaarwegen als opening. Iedereen stond vooraan toen het kabinet
haar miljardenoverschot meldde, het COV luisterde en hoorde niets.
Volgende week is het Schuttevaer-congres en directeur Kees de Vries
piekert vooruit: 'Nu uit publicaties blijkt dat noch de minister, noch
Kamerleden extra geld voor vaarwegen hebben gevraagd, maken we ons ook
ernstig zorgen.' Andere zorg: Schuttevaer telt nog maar weinig
congresgangers (150 begin deze week).
SOLVABILITEIT.
De 'commercialisering' van de onderlinge DOV trekt alle
aandacht op 'Nieuws en achtergronden' met Aangeslotenen DOV krijgen
geld terug na verkoop aan Erasmus en Stap van DOV verrast
onderlinges. De leden hebben gekozen voor contant geld (3,25 maal hun
inleg), bóven de aansluiting bij een andere onderlinge in de
binnenvaart. Directeur J.A. Niemeijer ziet in het geheel geen nadelen,
maar heeft zijn collega-onderlinges duidelijk verrast. EFM-directeur
Jacob Visscher noemt de stap en de uitspraken van DOV-zijde
'ongeloofwaardig' en 'niet uit weelde gedaan'. Directeur Bonne van der
Wal van de Onderlinge Vereniging Noord-Nederland UA had het ook niet
verwacht, maar hoewel hij nog geen goed idee heeft van de constructie
lijkt het hem 'een optie'. Directeur J. Mulder van Vereniging Oranje
vindt de keus van DOV 'heel jammer'. Ook directeur M.J. Landlust van de
Schepen Onderlinge Nederland noemt het 'jammer, maar wellicht was het
noodzakelijk'. DOV zou met 90 deelgenoten te klein zijn om mee te kunnen
met de komende solvabiliteitseisen vanuit Brussel en het verzekeren van
nieuwbouwschepen.
FOUT.
De krant komt terug op een vorige VAART!Peiling in Lang niet
iedereen blij met 'een man minder' op Rijn. Volgende week praat het
Comité Economie van de CCR in Straatsburg over de aanpassing van de
bemanningsregeling op de Rijn. Misschien heeft het comité nog iets aan
de uitkomst van de peiling... Trouwens, de Duitse vertegenwoordigers
hebben al aangegeven niets te voelen voor 'een man minder'. Op 'Varend
bestaan' wordt gezeild: Excel verwart uitslag wedstrijd
Binnenvaarttrofee Loosdrecht. Welja, de computer heeft het gedaan...
;-) De foto toont de trotse, maar achteraf 'foute' winnaars... En nog
een nieuwtje: Geen landelijke dag van de binnenvaart. Het staat een
beetje weggedrukt, maar dat het BVB nauwelijks reacties kreeg op de
plannen om op meerdere plaatsen in Nederland grote groepen mensen aan
boord te ontvangen, is natuurlijk wel triest.
50.000 TEU.
Zou het dan eindelijk lukken, vraag je je af bij: Bouw van
binnenvaartterminal Hengelo begint volgende week. Niet het eerste
initiatief, wel het breedst ondersteunde en als het een beetje meezit
gooit het spoor met tariefverlagingen niet opnieuw roet in het eten.
Vanaf december varen er twee containerschepen per week. De terminal is
berekend op zo'n 50.000 teu per jaar. Verder naar het noorden gaat het
goed met de scheepsbouw: Central Industry Group boekt hoogste
nettoresultaat ooit, lezen we als opening op de pagina 'Scheepsbouw &
Offshore'. De nettowinst van 6,5 miljoen in 1999 is 50% meer dan in
1998. Eind vorig jaar had de groep voor 144 miljoen gulden werk in
portefeuille, zes miljoen gulden meer dan het jaar daarvoor.
SCHIP VAN HET JAAR.
Er is geen publieksprijs (hoewel...). Je hebt dus
nog steeds niets te vertellen over de 'Schip van het Jaar'-verkiezing
van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op
Scheepvaartgebied (KNVTS), maar op 20 mei reikt minister Netelenbosch
wel de prijs uit. De tien genomineerden zijn de Smit Mississippi (ASD
Tug 3111), het ms Lidwina (met Whale Tial Wheel), de sleepboot RT Magic,
de coaster Coral Carbonic (die als eerste schip ter wereld vloeibare CO2
kan transporteren), de sleephopperzuiger Lange Wapper, de langste
dubbelschroefs sleephopperzuiger Queen of Penta Ocean, de
chemicaliëntanker Alcedo, de zeetanker United Grace, de reddingboot Arie
Visser, de diepvriestrawler Afrika en de chemicaliëntanker Centurion. Je
vindt ze van maandag 15 t/m zondag 21 mei allemaal terug in de
VAART!Peiling voor de -onofficiële- VAART!Publieksprijs.
BAGGERAARS.
Op 'Kielzog' een bijzondere afsluiter: Biesboschmuseum
belicht sociale lotgevallen werkers in buitenland. In baggerreportages
gaat het bijna over miljoenen kub's en de techniek achter 'Hollands
Glorie'. Het Biesboschmuseum heeft uitgezocht hoe het de baggeraars als
mensen in de vreemde verging. Op dezelfde pagina een boekbeschouwing:
Nel van As duikt in historie van 'Werkendammers in Sjanghai'.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|