Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.15 van 13.5.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 13 mei 2000

Lekke koeling

't Is (bijna) zomer; tijd voor een zonnige zeilplaat van de Race om de Noord, met de gloednieuwe aken Zuidwester en IJsvogel op kop. En een koele opening. Hèt nieuws is volgens de 'daders' eigenlijk geen nieuws, ondanks alle opschudding: Vissers en koopvaardij twijfelen aan lekonderzoek koelvloeistof. Over cijfers en het gegoochel. KNVR-directeur Peter van Agtmaal wil het verhaal 'op de kortst mogelijke termijn de wereld uit helpen'. Maar toch zitten de onderzoekers er niet helemaal naast, blijkt uit verschillende reacties in het verhaal. Zoals voorzitter Johan Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond het diplomatiek zegt: 'De apparatuur is kwetsbaar en niemand lekt voor de lol.'

MILJARDEN. Ander voorpaginanieuws: Schippers eisen vergadering bij voldoende kritiek ouderbijdrage (tientallen klachten, Het Kantoor in het geweer, LOV worstelt met nieuwe ontevredenheid), Burgemeester wil blusboot Gorkum (blusboot Dordrecht arriveerde pas tachtig minuten na de brandmelding op benzinetanker Lynn), Cajio ramt sluisdeur (Kiel) en Fout uit GPS ('tot verrassing van de hele wereld'). Even omslaan naar 'Havens en vaarwegen', met COV hoort politiek niet praten over extra geld vaarwegen als opening. Iedereen stond vooraan toen het kabinet haar miljardenoverschot meldde, het COV luisterde en hoorde niets. Volgende week is het Schuttevaer-congres en directeur Kees de Vries piekert vooruit: 'Nu uit publicaties blijkt dat noch de minister, noch Kamerleden extra geld voor vaarwegen hebben gevraagd, maken we ons ook ernstig zorgen.' Andere zorg: Schuttevaer telt nog maar weinig congresgangers (150 begin deze week).

SOLVABILITEIT. De 'commercialisering' van de onderlinge DOV trekt alle aandacht op 'Nieuws en achtergronden' met Aangeslotenen DOV krijgen geld terug na verkoop aan Erasmus en Stap van DOV verrast onderlinges. De leden hebben gekozen voor contant geld (3,25 maal hun inleg), bóven de aansluiting bij een andere onderlinge in de binnenvaart. Directeur J.A. Niemeijer ziet in het geheel geen nadelen, maar heeft zijn collega-onderlinges duidelijk verrast. EFM-directeur Jacob Visscher noemt de stap en de uitspraken van DOV-zijde 'ongeloofwaardig' en 'niet uit weelde gedaan'. Directeur Bonne van der Wal van de Onderlinge Vereniging Noord-Nederland UA had het ook niet verwacht, maar hoewel hij nog geen goed idee heeft van de constructie lijkt het hem 'een optie'. Directeur J. Mulder van Vereniging Oranje vindt de keus van DOV 'heel jammer'. Ook directeur M.J. Landlust van de Schepen Onderlinge Nederland noemt het 'jammer, maar wellicht was het noodzakelijk'. DOV zou met 90 deelgenoten te klein zijn om mee te kunnen met de komende solvabiliteitseisen vanuit Brussel en het verzekeren van nieuwbouwschepen.

FOUT. De krant komt terug op een vorige VAART!Peiling in Lang niet iedereen blij met 'een man minder' op Rijn. Volgende week praat het Comité Economie van de CCR in Straatsburg over de aanpassing van de bemanningsregeling op de Rijn. Misschien heeft het comité nog iets aan de uitkomst van de peiling... Trouwens, de Duitse vertegenwoordigers hebben al aangegeven niets te voelen voor 'een man minder'. Op 'Varend bestaan' wordt gezeild: Excel verwart uitslag wedstrijd Binnenvaarttrofee Loosdrecht. Welja, de computer heeft het gedaan... ;-) De foto toont de trotse, maar achteraf 'foute' winnaars... En nog een nieuwtje: Geen landelijke dag van de binnenvaart. Het staat een beetje weggedrukt, maar dat het BVB nauwelijks reacties kreeg op de plannen om op meerdere plaatsen in Nederland grote groepen mensen aan boord te ontvangen, is natuurlijk wel triest.

50.000 TEU. Zou het dan eindelijk lukken, vraag je je af bij: Bouw van binnenvaartterminal Hengelo begint volgende week. Niet het eerste initiatief, wel het breedst ondersteunde en als het een beetje meezit gooit het spoor met tariefverlagingen niet opnieuw roet in het eten. Vanaf december varen er twee containerschepen per week. De terminal is berekend op zo'n 50.000 teu per jaar. Verder naar het noorden gaat het goed met de scheepsbouw: Central Industry Group boekt hoogste nettoresultaat ooit, lezen we als opening op de pagina 'Scheepsbouw & Offshore'. De nettowinst van 6,5 miljoen in 1999 is 50% meer dan in 1998. Eind vorig jaar had de groep voor 144 miljoen gulden werk in portefeuille, zes miljoen gulden meer dan het jaar daarvoor.

SCHIP VAN HET JAAR. Er is geen publieksprijs (hoewel...). Je hebt dus nog steeds niets te vertellen over de 'Schip van het Jaar'-verkiezing van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS), maar op 20 mei reikt minister Netelenbosch wel de prijs uit. De tien genomineerden zijn de Smit Mississippi (ASD Tug 3111), het ms Lidwina (met Whale Tial Wheel), de sleepboot RT Magic, de coaster Coral Carbonic (die als eerste schip ter wereld vloeibare CO2 kan transporteren), de sleephopperzuiger Lange Wapper, de langste dubbelschroefs sleephopperzuiger Queen of Penta Ocean, de chemicaliëntanker Alcedo, de zeetanker United Grace, de reddingboot Arie Visser, de diepvriestrawler Afrika en de chemicaliëntanker Centurion. Je vindt ze van maandag 15 t/m zondag 21 mei allemaal terug in de VAART!Peiling voor de -onofficiële- VAART!Publieksprijs.

BAGGERAARS. Op 'Kielzog' een bijzondere afsluiter: Biesboschmuseum belicht sociale lotgevallen werkers in buitenland. In baggerreportages gaat het bijna over miljoenen kub's en de techniek achter 'Hollands Glorie'. Het Biesboschmuseum heeft uitgezocht hoe het de baggeraars als mensen in de vreemde verging. Op dezelfde pagina een boekbeschouwing: Nel van As duikt in historie van 'Werkendammers in Sjanghai'.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index