|
EMAILADRESSEN.
Baggerpersoneel in buitenland ontevreden over vakbond
BHB is de opening op 'Havens en vaarwegen'. Op de HAM 310 in Singapore
is de ontevredenheid over het cao-resultaat groot, legt bemanningslid
Dirk Jan van den Heuvel uit. 'We vinden dat de Bouw & HoutBond meer zijn
tanden moet laten zien. Het stoort ons dat de bond van de
baggermaatschappijen geen emailadressen krijgt. En dat terwijl
werknemers volgens de wet in staat moeten worden gesteld met de vakbond
te communiceren. Waarom dwingen ze dat niet gewoon af?'
CERTIFICATEN.
Op 'Nieuws en achtergronden' is Sterke afname van
certificaten dwingt IVR tot veranderingen het belangrijkste nieuws.
Hoewel je toch vooral gruwelt bij de beelden van de vernielde auto
waarin de 38-jarige schipper Peter Vermeulen (ms Commerce) in Terneuzen
verongelukte nadat hij was aangereden door een politieauto. De opmerking
van IVR-secretaris Resi Hacksteiner, dat het certificaat wordt
ondermijnd, is zeer opmerkelijk. 'Verzekeringsmaatschappijen wilden
vroeger graag een IVR-certificaat aan boord en dat is eigenlijk niet
veranderd. Het is nooit verplicht geweest, maar het was wel een soort
vanzelfsprekendheid. Een schip dat ouder was dan een jaar of tien had
gewoon een IVR-certificaat en die vanzelfsprekendheid lijkt nu een
beetje weg te zijn. Schippers vinden het te duur met de huidige
vrachttarieven. De slechte concurrentiepositie van de schipper
ondermijnt dus eigenlijk het certificaat.' Het aantal liep van 1724 eind
december 1999 terug naar 1602 in april. Intussen zijn er weer 1700
certificaten in omloop.
CABOTAGE.
Gelukkig is er 'Niets mis met ADNR-vervoer', volgens het
antwoord van minister Netelenbos op vragen van het Tweede Kamerlid J.
Niederer (VVD). De Rijksverkeersinspectie heeft dus zwaar overdreven,
zoals het CBRB al had geconstateerd. De gekunstelde constructie met
cabotagemeldingen via de Transportzentrale in Duisburg werkt niet goed,
kun je opmaken uit het bericht Kantoor inventariseert klachten over
cabotage. Wie heeft er eigenlijk wèl goede ervaringen mee? Jos Hoffmann
heeft merkwaardige Associaties bij een MAN in zijn rubriek 'Horten &
Stoten'. Hij ziet een gevulde kalkoen in de zescilinder langzaamloper
van de sleepboot En Avant 4, maar dementeert naar eigen zeggen nog in
het geheel niet. 'Echt een bereboot. Sleept en trekt als de beste;
draait er met een zeeboot aan de haak ook goed onderdoor', zegt kapitein
Jan Baan. En verder moeten draagvleugelboten, luchtkussenvaartuigen en
catamarans voortaan zowel overdag als 's nachts twee gele flikkerlichten
voeren, lezen we in Twee gele lichten op snelle schepen.
BROEDPLAATS.
Een feestje zal er niet komen, staat in Kantine Bonte
Zwaan dicht. Vrijdag ging de deur van het binnenvaartcentrum dicht. 'We
hebben november 1998, toen de beurs en de bevrachtingskantoren weggingen
al afscheid genomen van de Bonte Zwaan zoals hij was bedoeld', zegt
AMVV-directeur Ed de Jong. 'De schippers vonden dat toen geen reden voor
een feest en wij konden dat alleen maar beamen.' Als het financieel
haalbaar is, maakt de gemeente Amsterdam er misschien een 'broedplaats'
voor kunstenaars van. De wegvervoerbranche (TLN) maakt zich zorgen over
de positie van de haven van Rotterdam, maar de binnenvaart zal er in het
geheel niet om treuren: Wegvervoer pakt steeds minder van groei in
containeroverslag. TLN vindt dat de overheid de binnenvaart voortrekt,
en dat wegvervoerders de concurrentie aan moeten gaan.
BONTE STOET.
Wim Hart maakte voor de krant een reportage op Curaçao:
Onderweg met de Poema van 'onze Kustwacht in de West'. Op 'Waterkant'
de aankondiging van een Bonte stoet naar Coevorden. De Landelijke
Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig houdt er 4, 5
en 6 augustus de jaarlijkse reünie. Er zijn al 117 schepen aangemeld. De
scheepsbouwpagina opent met Punt in Vopak.Einstein geeft vloot een
moderne uitstraling en meldt ook Ms Verona 1500ste binnenschip met
schroefasafdichting IHC Lagersmit. Verder ziet het er in Metz wil Boom
op Texel overnemen naar uit dat de Urker visserijwerf straks een
steunpunt krijgt aan open zee.
INFORMATIESPONS.
Op 'Kielzog' krijgt Arda Vos van Aquar BV het woord in
de serie 'Vrouwen aan boord'. Onder de kop 'Identiteit van de schipper
is te nauw verbonden met zijn schip' laat ze zich portretteren als een
informatiespons van het zuiverste water, waarbij Internet haar grote
inspirator is. Varen is voorgoed verleden tijd. De prijs is wat haar
betreft te hoog. 'Ik vind dat vrouwen zichzelf heel wat aandoen in de
binnenvaart. Niet alleen laten ze zich toch nog vaak in een
ondergeschikte rol duwen. Ze mogen wel volop de handen uit de mouwen
steken. Maar als het om contracten of technische zaken gaat, is het
veelal toch de man waar het om draait. Daarnaast investeren ze enorm
veel van zichzelf in de problemen die langskomen. Zakelijk is het
moeilijk, kinderen op het internaat, noem maar op. Ik heb grote
bewondering voor die vrouwen die met plezier blijven varen. Hoe doen ze
dat, vraag ik mij dan af. Want mij is het niet gelukt.'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
of bel 06-53 596 496
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|