Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.21 van 30.7.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

22.7.2000 - 8.7.2000 - 1.7.2000 - 17.6.2000 - 20.5.2000 - 13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 29 juli 2000

Nijmeegs accent

De voorpagina heeft een sterk Nijmeegs accent, met de groepsfoto van 80 'varende', door het KSCC nog eens extra onderscheiden vierdaagselopers en het openingsverhaal Verwarde man kaapt schip. Vooral de kaping van de 1826 tons Marbella> van de familie Sep in de Nijmeegse Waalhaven bezorgt menig binnenvaarder ongetwijfeld koude rillingen. Op de voorpagina verder een aankondiging van de resultaten van Schuttevaer's jaarlijkse conjunctuurenquete in de krant van volgende week, Duitse particulieren richten bond op (Interessenverband Deutscher Partikuliere, waarover de Duitse bijlage van de Binnenvaartkrant eerder al uitgebreid berichtte), Dronken recreant (op IJsselmeer), Binnenschip zinkt onder lossteiger (mts Lübecke in Hamburg, geladen met 1223 ton gasolie) en Aanvaring tussen draagvleugelboot en IJ-pont is voer voor advocaten ('Er zijn strafbare feiten gepleegd, maar wie echt schuldig is en waaraan, lijkt ons voer voor advocaten', zegt groepschef Freek Kalf van de waterpolitie Amsterdam).

EMAILADRESSEN. Baggerpersoneel in buitenland ontevreden over vakbond BHB is de opening op 'Havens en vaarwegen'. Op de HAM 310 in Singapore is de ontevredenheid over het cao-resultaat groot, legt bemanningslid Dirk Jan van den Heuvel uit. 'We vinden dat de Bouw & HoutBond meer zijn tanden moet laten zien. Het stoort ons dat de bond van de baggermaatschappijen geen emailadressen krijgt. En dat terwijl werknemers volgens de wet in staat moeten worden gesteld met de vakbond te communiceren. Waarom dwingen ze dat niet gewoon af?'

CERTIFICATEN. Op 'Nieuws en achtergronden' is Sterke afname van certificaten dwingt IVR tot veranderingen het belangrijkste nieuws. Hoewel je toch vooral gruwelt bij de beelden van de vernielde auto waarin de 38-jarige schipper Peter Vermeulen (ms Commerce) in Terneuzen verongelukte nadat hij was aangereden door een politieauto. De opmerking van IVR-secretaris Resi Hacksteiner, dat het certificaat wordt ondermijnd, is zeer opmerkelijk. 'Verzekeringsmaatschappijen wilden vroeger graag een IVR-certificaat aan boord en dat is eigenlijk niet veranderd. Het is nooit verplicht geweest, maar het was wel een soort vanzelfsprekendheid. Een schip dat ouder was dan een jaar of tien had gewoon een IVR-certificaat en die vanzelfsprekendheid lijkt nu een beetje weg te zijn. Schippers vinden het te duur met de huidige vrachttarieven. De slechte concurrentiepositie van de schipper ondermijnt dus eigenlijk het certificaat.' Het aantal liep van 1724 eind december 1999 terug naar 1602 in april. Intussen zijn er weer 1700 certificaten in omloop.

CABOTAGE. Gelukkig is er 'Niets mis met ADNR-vervoer', volgens het antwoord van minister Netelenbos op vragen van het Tweede Kamerlid J. Niederer (VVD). De Rijksverkeersinspectie heeft dus zwaar overdreven, zoals het CBRB al had geconstateerd. De gekunstelde constructie met cabotagemeldingen via de Transportzentrale in Duisburg werkt niet goed, kun je opmaken uit het bericht Kantoor inventariseert klachten over cabotage. Wie heeft er eigenlijk wèl goede ervaringen mee? Jos Hoffmann heeft merkwaardige Associaties bij een MAN in zijn rubriek 'Horten & Stoten'. Hij ziet een gevulde kalkoen in de zescilinder langzaamloper van de sleepboot En Avant 4, maar dementeert naar eigen zeggen nog in het geheel niet. 'Echt een bereboot. Sleept en trekt als de beste; draait er met een zeeboot aan de haak ook goed onderdoor', zegt kapitein Jan Baan. En verder moeten draagvleugelboten, luchtkussenvaartuigen en catamarans voortaan zowel overdag als 's nachts twee gele flikkerlichten voeren, lezen we in Twee gele lichten op snelle schepen.

BROEDPLAATS. Een feestje zal er niet komen, staat in Kantine Bonte Zwaan dicht. Vrijdag ging de deur van het binnenvaartcentrum dicht. 'We hebben november 1998, toen de beurs en de bevrachtingskantoren weggingen al afscheid genomen van de Bonte Zwaan zoals hij was bedoeld', zegt AMVV-directeur Ed de Jong. 'De schippers vonden dat toen geen reden voor een feest en wij konden dat alleen maar beamen.' Als het financieel haalbaar is, maakt de gemeente Amsterdam er misschien een 'broedplaats' voor kunstenaars van. De wegvervoerbranche (TLN) maakt zich zorgen over de positie van de haven van Rotterdam, maar de binnenvaart zal er in het geheel niet om treuren: Wegvervoer pakt steeds minder van groei in containeroverslag. TLN vindt dat de overheid de binnenvaart voortrekt, en dat wegvervoerders de concurrentie aan moeten gaan.

BONTE STOET. Wim Hart maakte voor de krant een reportage op Curaçao: Onderweg met de Poema van 'onze Kustwacht in de West'. Op 'Waterkant' de aankondiging van een Bonte stoet naar Coevorden. De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig houdt er 4, 5 en 6 augustus de jaarlijkse reünie. Er zijn al 117 schepen aangemeld. De scheepsbouwpagina opent met Punt in Vopak.Einstein geeft vloot een moderne uitstraling en meldt ook Ms Verona 1500ste binnenschip met schroefasafdichting IHC Lagersmit. Verder ziet het er in Metz wil Boom op Texel overnemen naar uit dat de Urker visserijwerf straks een steunpunt krijgt aan open zee.

INFORMATIESPONS. Op 'Kielzog' krijgt Arda Vos van Aquar BV het woord in de serie 'Vrouwen aan boord'. Onder de kop 'Identiteit van de schipper is te nauw verbonden met zijn schip' laat ze zich portretteren als een informatiespons van het zuiverste water, waarbij Internet haar grote inspirator is. Varen is voorgoed verleden tijd. De prijs is wat haar betreft te hoog. 'Ik vind dat vrouwen zichzelf heel wat aandoen in de binnenvaart. Niet alleen laten ze zich toch nog vaak in een ondergeschikte rol duwen. Ze mogen wel volop de handen uit de mouwen steken. Maar als het om contracten of technische zaken gaat, is het veelal toch de man waar het om draait. Daarnaast investeren ze enorm veel van zichzelf in de problemen die langskomen. Zakelijk is het moeilijk, kinderen op het internaat, noem maar op. Ik heb grote bewondering voor die vrouwen die met plezier blijven varen. Hoe doen ze dat, vraag ik mij dan af. Want mij is het niet gelukt.'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index