Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 5.11 van 22.4.2000
© 1996-2000VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Marjanne van Arendonk
redacteur
mvanarendonk@kluwer.nl
Bert Brevoord
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 22 april 2000

Brand bij Vuren

De brandende tanker Lynn bij Vuren (!) pakt een groot deel van de Schuttevaer-voorpagina met Schipper vaart met brandende tanker weg van bebouwing. Zelfs in Sire-spotjes kom je zulke helden niet tegen. Het rampbericht haalt alle media, maar hoe het precies zat lees je in je eigen vakblad. En dan zo'n dropburgemeester die op de radio reageert dat het dus toch maar goed is dat de Betuwelijn er komt...'Zonder woorden en overleg deed iedereen gewoon wat-ie moest doen', zegt politieman Arie de Borst in betere mannentaal. Spannende foto!

SCHOUDERS OPHALEN. Schippers in actie op Moezel is het openingsartikel. Lang verhaal over dreigende actie, van zowel enkel varende motorschepen als koppelverbanden. Bevrachters halen hun schouders op. Verder op de voorpagina: Vallende hijskraan doorboort trunkdek bunkerschip Vulcan (hijskraan rolt van zeeschip bij Antwerpen), Politici op bezoek (PvdA'er Jaap Jelle - Betuwelijn - Feenstra was er maandag, later komen VVD'er J. Niederer, PvdA'ers Hindriks, Crone en Valk, CDA'er Biesheuvel en ook staatssecretaris Monique de Vries van V&W. Haar VWS-collega Margo Vliegenthart zou ook belangstelling hebben en de Europese transportcommissaris La Palayo is eveneens uitgenodigd), Geluidsregels voor varende schepen (binnenvaart heeft weinig te duchten).

HANDRELING. Leuke foto van schipper Piet Bennik (ms Cybernetica) op 'Havens en Vaarwegen'. Hij weigerde in Franeker jarenlang havengeld te betalen vanwege de krakkemikkige gemeentekade. Die is na drie jaar nu geheel gerenoveerd, en Bennik is bijna tevreden: 'Waarom geen handreling op het pad langs de kade, en waar blijft de verlichting?' Hij betaalt nu wel weer... Opening op deze pagina: Incodelta pleit voor hoofdrol verruimde Zuid-Willemsvaart. Tilburgs burgemeester Johan Stekelenburg overhandigde vorige week het rapport 'Komen tot slimme stromen' aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. Vaarwegverbreding tussen Helmond en Veghel als wapen tegen nog meer files...

DRAAGKRACHT. De ouderorganisatie LOV heeft zich uitgesproken over het rapport van de Commissie De Jong en concludeert volgens Schuttevaer: 'Ouderbijdrage naar draagkracht leidt tot veel te grote verschillen'. De LOV kreeg veel kritiek op de staffeling, die op verzoek van de ouderorganisatie in het rapport is opgenomen. Een beetje flauw, volgens voorzitter Bas Goudriaan: 'We zijn hier nu vijftien maanden mee bezig, u heeft dit zelf gewild en nu het er ligt komt er kritiek.'
In 'Horten & Stoten' krijgt Jos Hoffmann spontaan associaties met de 'kanariegele Daf' van het vroegere cabaretduo Neerlands Hoop. Schipper Jan Bakker van ms Marja heeft zijn Cat D343 geverfd in een eigen kleur-interpretatie. 'Geel, dat is toch de Caterpillar kleur?' Verder op de pagina 'Nieuws en achtergronden' een zorgelijk berich uit het Zeehavendebat in de Tweede Kamer: Netelenbos spreekt schande van wachttijd binnenvaart in havens.

MIDDENBOLDER. EHBO-oefeningen zijn behalve nuttig ook vaak heel vermakelijk, blijkt maar weer uit Schippers beademen zich de blaren op hun lippen. Tijdens de eerste cursus Bedrijfshulpverlener maken schippers zelfs de docerende brandweerman nog wijzer: 'Weten jullie wet wat we bedoelen als we zeggen dat er brand is in de voorste machinekamer of in een container ter hoogte van de middenbolder?'
Pagina 'Varend bestaan' opent met Export moet 'maritime valley' opstoten tot nog grotere hoogten, over de ambities van Nederland Maritiem Land. De redactie geeft in meteen commentaar onder de kop 'Vreemde ogen'(die dwingen), en stelt vast dat NML nu behalve CBRB ook Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer een 'rol van betekenis' toedicht. Binnenvaart Nederland is voor NML al afgeschreven.

MOBILITEITSDEBAT. Wel eens een schipper in een telefoonboek opgezocht? Bespaar je de moeite, meldt de opening van de pagina 'Vervoermarkt': Binnenvaart moeilijk te vinden via Gouden Gids of telefoonboek. Met het Binnenvaart Mobiliteitsdebat in Utrecht probeerde Rijkswaterstaat de binnenvaart onder de aandacht te brengen van verladers. Op 300 uitnodigingen kwamen 46 gasten, vooral ambtenaren, adviseurs en dienst. Vijf wegvervoerders, vier vertegenwoordigers van de binnenvaart en vijf verladers vormden die avond de doelgroep, telde Schuttevaer. Onderop de pagina: Eigenaar gezonken mts Christa hekelt politie-onderzoek. Eigenaar Hans van Wijnen weet het beter; hij was dan ook zelf zeventien jaar verbalisant.

POOLSE TANKS. Tanks bouwen was tot voorkort precisiewerk dat je als Nederlandse reder of tankereigenaar het liefst aan landgenoten overliet, maar: Wijgula laat ook de tanks van Synthese-2 in Polen bouwen. In het openingsartikel op 'Scheepsbouw & Offshore' zegt Wijgula's nieuwbouwbegeleider Kwakernaak: 'In Polen kunnen ze dat ook prima, wij zijn zeer tevreden.' De nieuwbouwtanker Synthese-2, afgebouwd bij Bodewes in Millingen, komt 27 april in de vaart; een dag later de verbouwde Synthese-3, en eind dit jaar de verbouwde Synthese-4 met een nieuw midden- en voorschip. Volgens Kwakernaak allemaal onder Nederlandse vlag.
Rederij Wesmar was vanwege allerlei problemen al eerder in het nieuws, en haalt nu opnieuw de pagina 'Wacht te Kooi' met Wesmar vlagt vloot uit en speelt KVNR en FWZ de zwarte Piet toe. Op deze pagina ook een overzichtje Scheepvaart en majors Internetmarkt op, over de trend van grote concerns om met centrale inkoopsites kosten te besparen.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Meer nieuwslinks in Weekblad Schuttevaer:

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2000
VAART! Info


index