|
SCHOUDERS OPHALEN.
Schippers in actie op Moezel is het
openingsartikel. Lang verhaal over dreigende actie, van zowel enkel
varende motorschepen als koppelverbanden. Bevrachters halen hun
schouders op. Verder op de voorpagina: Vallende hijskraan doorboort
trunkdek bunkerschip Vulcan (hijskraan rolt van zeeschip bij
Antwerpen), Politici op bezoek (PvdA'er Jaap Jelle - Betuwelijn -
Feenstra was er maandag, later komen VVD'er J. Niederer, PvdA'ers
Hindriks, Crone en Valk, CDA'er Biesheuvel en ook staatssecretaris
Monique de Vries van V&W. Haar VWS-collega Margo Vliegenthart zou ook
belangstelling hebben en de Europese transportcommissaris La Palayo is
eveneens uitgenodigd), Geluidsregels voor varende schepen (binnenvaart
heeft weinig te duchten).
HANDRELING.
Leuke foto van schipper Piet Bennik (ms Cybernetica) op
'Havens en Vaarwegen'. Hij weigerde in Franeker jarenlang havengeld te
betalen vanwege de krakkemikkige gemeentekade. Die is na drie jaar nu
geheel gerenoveerd, en Bennik is bijna tevreden: 'Waarom geen handreling
op het pad langs de kade, en waar blijft de verlichting?' Hij betaalt nu
wel weer... Opening op deze pagina: Incodelta pleit voor hoofdrol
verruimde Zuid-Willemsvaart. Tilburgs burgemeester Johan Stekelenburg
overhandigde vorige week het rapport 'Komen tot slimme stromen' aan
minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. Vaarwegverbreding tussen
Helmond en Veghel als wapen tegen nog meer files...
DRAAGKRACHT.
De ouderorganisatie LOV heeft zich uitgesproken over het
rapport van de Commissie De Jong en concludeert volgens Schuttevaer:
'Ouderbijdrage naar draagkracht leidt tot veel te grote verschillen'. De
LOV kreeg veel kritiek op de staffeling, die op verzoek van de
ouderorganisatie in het rapport is opgenomen. Een beetje flauw, volgens
voorzitter Bas Goudriaan: 'We zijn hier nu vijftien maanden mee bezig, u
heeft dit zelf gewild en nu het er ligt komt er kritiek.'
MIDDENBOLDER.
EHBO-oefeningen zijn behalve nuttig ook vaak heel
vermakelijk, blijkt maar weer uit Schippers beademen zich de blaren op
hun lippen. Tijdens de eerste cursus Bedrijfshulpverlener maken
schippers zelfs de docerende brandweerman nog wijzer: 'Weten jullie wet
wat we bedoelen als we zeggen dat er brand is in de voorste machinekamer
of in een container ter hoogte van de middenbolder?'
MOBILITEITSDEBAT.
Wel eens een schipper in een telefoonboek opgezocht?
Bespaar je de moeite, meldt de opening van de pagina 'Vervoermarkt':
Binnenvaart moeilijk te vinden via Gouden Gids of telefoonboek. Met
het Binnenvaart Mobiliteitsdebat in Utrecht probeerde Rijkswaterstaat de
binnenvaart onder de aandacht te brengen van verladers. Op 300
uitnodigingen kwamen 46 gasten, vooral ambtenaren, adviseurs en dienst.
Vijf wegvervoerders, vier vertegenwoordigers van de binnenvaart en vijf
verladers vormden die avond de doelgroep, telde Schuttevaer. Onderop de
pagina: Eigenaar gezonken mts Christa hekelt politie-onderzoek.
Eigenaar Hans van Wijnen weet het beter; hij was dan ook zelf zeventien
jaar verbalisant.
POOLSE TANKS.
Tanks bouwen was tot voorkort precisiewerk dat je als
Nederlandse reder of tankereigenaar het liefst aan landgenoten overliet,
maar: Wijgula laat ook de tanks van Synthese-2 in Polen bouwen. In het
openingsartikel op 'Scheepsbouw & Offshore' zegt Wijgula's
nieuwbouwbegeleider Kwakernaak: 'In Polen kunnen ze dat ook prima, wij
zijn zeer tevreden.' De nieuwbouwtanker Synthese-2, afgebouwd bij
Bodewes in Millingen, komt 27 april in de vaart; een dag later de
verbouwde Synthese-3, en eind dit jaar de verbouwde Synthese-4 met een
nieuw midden- en voorschip. Volgens Kwakernaak allemaal onder
Nederlandse vlag.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
Meer nieuwslinks in Weekblad Schuttevaer:
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2000
|