|
NAAR DE FISCUS.
Het gewone - wat heet 'gewoon' - nieuws komt allereerst
uit Duitsland, waar ook de Nederlandse binnenvaart lijkt te gaan lijden
onder nieuwe fiscale regels: Binnenvaart dreigt kwart vracht te
verliezen aan Duitse fiscus is de openingskop in de krant. De meningen
zijn nog verdeeld of het echt zo'n vaart zal lopen, maar het kan geen
kwaad alvast de rekening op te maken. Rode gloed en zwarte rookwolken
komen van het jacht Future dat na motorproblemen bij Willemstad
affakkelde. Elders ging nog een tweede jacht in vlammen op, meldt het
artikel Twee jachten branden uit na problemen met motor.
MINDER KOLEN.
Wat verlaat brengt de krant ook het Fel pleidooi voor
heroverweging besluit Betuwelijn van de Stichting Duurzame Mobiliteit,
waarin ook oud-staatssecretaris dr Michel van Hulten een adviserende rol
speelt. Het haalt de voorpagina, net als Kolenvervoer binnenvaart in
nauw met energieplan Pronk. Vier tot vijf miljoen ton kolen hoeft op
den duur niet meer jaarlijks te worden vervoerd als de minister zijn zin
krijgt. Aansluitend bij de special Waterbouw is het bericht Boskalis
bestelt middenklasse sleephopperzuiger. Een foto van wachtende schepen
in de haven van Bazel preludeert op de opening van de pagina 'Nieuws en
achtergronden'.
CAMERABEDIENING.
Maar eerst nog Oude kolken Oranjesluizen om beurt uit
bedrijf voor renovatie. Ze krijgen nieuwe deuren en een centrale
bediening met camera's. Rijkswaterstaat zegt er alles aan te doen om het
oponthoud voor de scheepvaart te beperken. Op de derde pagina het
afborrelen van het Duitse ms Sylvia in http://www.schuttevaer.nl/Berichten/9906/sylvia.htm">Sylvia vervult aan lager wal
voor IJsselmeerkust Urk. De opening van de pagina gaat over het water
dat op de Boven-Rijn al menig schipper tot de lippen is gestegen: VITB
en BN achten tijd rijp voo schadevergoeding hoogwater. De urgentie
lijkt nog niet tot iedereen doorgedrongen, maar het is daarboven dus
echt heel erg, en de driekwart miljoen gulden schade die KSV-directeur
Kees de Vries vorige week nog in een landelijk dagblad noemde is maar
een fractie van de schippers daarboven samen moeten inleveren.
REDDER.
Op 'Varend bestaan' komen de verhalen los. Schuttevaer's Jos
Hoffmann werd bijna als redder is Birsfelden en Bazel ontvangen.
'Zwitsers profiteren van de situatie' klagen de haven- en sleepgelden
dokkende pechschippers, en 'Hier word je niet vrolijk van, integendeel'.
In de brievenrubriek worden de dwaze schattingen van de KSV-directeur
onder de loep genomen. 'Maar laten de schippers niet klagen, want dat
schaadt het imago. Nou vraag ik u? Boeren met varkens en kippen: het was
voorpaginanieuws en ze kregen schadevergoeding. Bloemkassen
regenoverlast: voorpaginanieuws en schadevergoeding. Hoogwater Limburg:
voorpaginanieuws en schadevergoeding. Schippers: artikeltje ergens in de
krant, maar we mogen vooral niet klagen.' De briefschrijvers krijgen
steun van Schuttevaer's commentaarschrijver in Gevalletje waterschade,
waarin de sociaal economische bonden een steek hebben laten vallen.
Scherp is ook de reactie van (ingewijde) G.J. Mookhoek over de omvorming
van Duwbakken Vereniging in Vereniging van Europese Binnenvaart
Ondernemers (VEB). Hoe schoon is het geweten van W. van de Noort en C.
Ruytenberg?
BEATRIXSLUIZEN.
De pagina 'Vervoermarkt' opent met Vlaanderen wil snel
IJzeren Rijn, materie met een hoog feuilletongehalte. Onderop een foto
met artikel Staatssecretaris De Vries opent computergestuurder
Beatrixsluizen. Let vooral op de fanfare die aan boord van de tanker
Hartelstroom de sterren van de hemel speelt. De visserijpagina wijst op
een trend die het veilen van vis snel verandert: Internet maakt vis
kopen en verkopen sneller en goedkoper. Het mondeling veilen behoort in
Nederland en België allang tot het verleden en computers, geschakeld op
de elektrische veilklok, zijn niet meer weg te denken. Computersystemen
vervangen de verkoop en vereenvoudigen de administratieve afwikkeling
van de transactie.
GEVOELIG.
De ramp met de Avanti zorgt voor gevoelige momenten bij de
overdracht van het mts Compromis (2999 ton). De familie Seibesma
verkocht de oude Compromis aan de familie Keijzer die het schip omdoopte
in Avanti, dat ontplofte en drie mensen het leven kostte. De nieuwe
Compromis ('eerste met radaruitlezing voor tankniveau') gaat net als de
oude weer op Dormagen varen. Op de zeevaartpagina 'Wacht te kooi' het
verhaal Je kunt het zo gek niet bedenken, of World Ship Society weet er
meer van, over een wereldwijde club van 'scheepvaartgekken' met een
Rotterdam branche.
MODDERMASSA.
Een hele pagina (na)smullen kun je met Eén kolkende
moddermassa, zeker als je ooit geproefd hebt aan de sfeer van het
Nationaal Kamp voor Schipperskinderen. Het kampverhaal, de anecdotes en
een hele reeks foto's laten iets - natuurlijk niet alles - meebeleven.
Een extra pagina 'Varend bestaan' is voor heel veel scheepvaartberichten
en het 50-jarig priesterjubileum van aalmoezenier C. Nieuwenhuizen.
Zondag is de feestelijke mis, in de krant blikt hij alvast terug onder
de kop Situatie in binnenvaart werkt dalend kerkbezoek in de hand. In
een aanpalend bericht Te weinig priesters om aalmoezeniers vaart op te
volgen, spreekt hoofdaalmoezenier Bernhard van Welzenes zijn zorg uit.
Op de pagina 'Kielzog' tot slot het verhaal Replica Franse
topzeilschoener op promotietrip voor Brest 2000.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|