Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.26 van 18.6.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Anne-Marie Kappers,
redacteur
AKappers@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 19 juni 1999

Waterbouw erbij

Ze zijn amper over het hoofd te zien, de kanjers van sleephopperzuigers en andere baggervaartuigen op de voorpagina van Schuttevaer's special Waterbouw bij de krant van deze week. De special zelf belicht niet alleen de grote Hollands Glorie-projecten, maar ook de baggerproblematiek dichter bij huis. Vervuilde baggerspecie is daarbij het toverwoord. En ook het achterstallig onderhoud van vaarwegen, het boren van de Westerscheldetunnel, plus alles over opleidingen voor de waterbouw komen aan bod.

NAAR DE FISCUS. Het gewone - wat heet 'gewoon' - nieuws komt allereerst uit Duitsland, waar ook de Nederlandse binnenvaart lijkt te gaan lijden onder nieuwe fiscale regels: Binnenvaart dreigt kwart vracht te verliezen aan Duitse fiscus is de openingskop in de krant. De meningen zijn nog verdeeld of het echt zo'n vaart zal lopen, maar het kan geen kwaad alvast de rekening op te maken. Rode gloed en zwarte rookwolken komen van het jacht Future dat na motorproblemen bij Willemstad affakkelde. Elders ging nog een tweede jacht in vlammen op, meldt het artikel Twee jachten branden uit na problemen met motor.

MINDER KOLEN. Wat verlaat brengt de krant ook het Fel pleidooi voor heroverweging besluit Betuwelijn van de Stichting Duurzame Mobiliteit, waarin ook oud-staatssecretaris dr Michel van Hulten een adviserende rol speelt. Het haalt de voorpagina, net als Kolenvervoer binnenvaart in nauw met energieplan Pronk. Vier tot vijf miljoen ton kolen hoeft op den duur niet meer jaarlijks te worden vervoerd als de minister zijn zin krijgt. Aansluitend bij de special Waterbouw is het bericht Boskalis bestelt middenklasse sleephopperzuiger. Een foto van wachtende schepen in de haven van Bazel preludeert op de opening van de pagina 'Nieuws en achtergronden'.

CAMERABEDIENING. Maar eerst nog Oude kolken Oranjesluizen om beurt uit bedrijf voor renovatie. Ze krijgen nieuwe deuren en een centrale bediening met camera's. Rijkswaterstaat zegt er alles aan te doen om het oponthoud voor de scheepvaart te beperken. Op de derde pagina het afborrelen van het Duitse ms Sylvia in http://www.schuttevaer.nl/Berichten/9906/sylvia.htm">Sylvia vervult aan lager wal voor IJsselmeerkust Urk. De opening van de pagina gaat over het water dat op de Boven-Rijn al menig schipper tot de lippen is gestegen: VITB en BN achten tijd rijp voo schadevergoeding hoogwater. De urgentie lijkt nog niet tot iedereen doorgedrongen, maar het is daarboven dus echt heel erg, en de driekwart miljoen gulden schade die KSV-directeur Kees de Vries vorige week nog in een landelijk dagblad noemde is maar een fractie van de schippers daarboven samen moeten inleveren.

REDDER. Op 'Varend bestaan' komen de verhalen los. Schuttevaer's Jos Hoffmann werd bijna als redder is Birsfelden en Bazel ontvangen. 'Zwitsers profiteren van de situatie' klagen de haven- en sleepgelden dokkende pechschippers, en 'Hier word je niet vrolijk van, integendeel'. In de brievenrubriek worden de dwaze schattingen van de KSV-directeur onder de loep genomen. 'Maar laten de schippers niet klagen, want dat schaadt het imago. Nou vraag ik u? Boeren met varkens en kippen: het was voorpaginanieuws en ze kregen schadevergoeding. Bloemkassen regenoverlast: voorpaginanieuws en schadevergoeding. Hoogwater Limburg: voorpaginanieuws en schadevergoeding. Schippers: artikeltje ergens in de krant, maar we mogen vooral niet klagen.' De briefschrijvers krijgen steun van Schuttevaer's commentaarschrijver in Gevalletje waterschade, waarin de sociaal economische bonden een steek hebben laten vallen. Scherp is ook de reactie van (ingewijde) G.J. Mookhoek over de omvorming van Duwbakken Vereniging in Vereniging van Europese Binnenvaart Ondernemers (VEB). Hoe schoon is het geweten van W. van de Noort en C. Ruytenberg?

BEATRIXSLUIZEN. De pagina 'Vervoermarkt' opent met Vlaanderen wil snel IJzeren Rijn, materie met een hoog feuilletongehalte. Onderop een foto met artikel Staatssecretaris De Vries opent computergestuurder Beatrixsluizen. Let vooral op de fanfare die aan boord van de tanker Hartelstroom de sterren van de hemel speelt. De visserijpagina wijst op een trend die het veilen van vis snel verandert: Internet maakt vis kopen en verkopen sneller en goedkoper. Het mondeling veilen behoort in Nederland en België allang tot het verleden en computers, geschakeld op de elektrische veilklok, zijn niet meer weg te denken. Computersystemen vervangen de verkoop en vereenvoudigen de administratieve afwikkeling van de transactie.

GEVOELIG. De ramp met de Avanti zorgt voor gevoelige momenten bij de overdracht van het mts Compromis (2999 ton). De familie Seibesma verkocht de oude Compromis aan de familie Keijzer die het schip omdoopte in Avanti, dat ontplofte en drie mensen het leven kostte. De nieuwe Compromis ('eerste met radaruitlezing voor tankniveau') gaat net als de oude weer op Dormagen varen. Op de zeevaartpagina 'Wacht te kooi' het verhaal Je kunt het zo gek niet bedenken, of World Ship Society weet er meer van, over een wereldwijde club van 'scheepvaartgekken' met een Rotterdam branche.

MODDERMASSA. Een hele pagina (na)smullen kun je met Eén kolkende moddermassa, zeker als je ooit geproefd hebt aan de sfeer van het Nationaal Kamp voor Schipperskinderen. Het kampverhaal, de anecdotes en een hele reeks foto's laten iets - natuurlijk niet alles - meebeleven. Een extra pagina 'Varend bestaan' is voor heel veel scheepvaartberichten en het 50-jarig priesterjubileum van aalmoezenier C. Nieuwenhuizen. Zondag is de feestelijke mis, in de krant blikt hij alvast terug onder de kop Situatie in binnenvaart werkt dalend kerkbezoek in de hand. In een aanpalend bericht Te weinig priesters om aalmoezeniers vaart op te volgen, spreekt hoofdaalmoezenier Bernhard van Welzenes zijn zorg uit. Op de pagina 'Kielzog' tot slot het verhaal Replica Franse topzeilschoener op promotietrip voor Brest 2000.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index