|
NIET ZO ZIELIG.
Geen spetterende foto deze keer aan de bovenkant van de
pagina, maar een rood-blauwe infografiek over de deelname aan
samenwerkingsverbanden. Het is één van de uitkomsten van het
AMVV-opinie-onderzoek, waar de krant op pagina 3 op doorgaat.
GROTE VREES.
Schuttevaer schrikt terug voor gevolg openen
Haringvlietsluis is de opening van 'Havens en vaarwegen', en daarover
gaat ook de rubriek van 'de Koninklijke' onderop de pagina. De eerste,
geruststellende indruk blijkt omgeslagen in grote vrees voor aantasting
van de economische kracht van de binnenvaart. Ook naweeën van de
Kosovo-oorlog: Donaucommissie vreest overstroming (aanvriezende
brugstukken kunnen de hele rivier blokkeren) en EU wil helpen bij
herstel Donau. Frankrijkvaarders zullen blij zijn met Yvoz-Ramet
schudt voortaan klok rond (vanaf 27 november).
SLECHTE TOEKOMST.
Op de pagina 'Nieuws en achtergronden' zet de
AMVV-enquête de toon met de openingskop De toekomst ziet er slecht
uit. Een samenvatting van de voornaamste conclusies uit het rapport met
daarbij reacties uit het Binnenvaartcafé op Europort. De cijfers van het
rapport zijn uitgebreid op een rij gezet in AMVV-enquête in cijfers en
procenten. Een vervolg komt in de krant van volgende week: 'Hoe denken
de ondernemers uit de verschillende vaartgroepen over de binnenvaart,
hun bedrijf, hun inkomen, marktpositie, marktinformatie, hun vrije tijd
en hun sociale relaties?'
LANGERE DRADEN.
In TU Delft onderzoekt golfslag snelle veer kun je van
onderzoeker dr ir J. Keuning de uitspraak lezen: 'Schepen zullen
wellicht met langere draden moeten afmeren. In Sydney, waar ook
waterbussen varen, werd eerst ook geprotesteerd. De gewenning vergde
daar een half jaar.' De krant merkt op dat de ferry's in Sydney 23
knopen varen, en in Nederland tot voor kort dertig.
VERHEERLIJKEN.
Scheepvaartondernemer Roel Steenbergen van ms Holland
('waddenkrabbertje van 67 x 8,20, dus qua oppervlakte vier keer zo klein
als de Jowi') roept vakbladredacties op de containerreus Jowi niet
langer te verheerlijken. Als het erop aankomt staat volgens hem de spits
eerder synoniem voor de binnenvaart dan de Jowi. De Schuttevaer-redactie
voelt zich niet aangesproken, blijkt uit het naschrift op Steenbergens
brief: 'Nimmer publiceerden wij complete pagina's met jubelverhalen over
de Jowi. Dat strookt namelijk niet met onze bladformule, die erop is
gericht met een betaalde oplage onafhankelijke verslaggeving te
garanderen.'
RIOOLGAS.
De pagina 'Varend bestaan' opent met Arbeidsinspectie
adviseert gezin te stoppen met vervoer van slib. Da's natuurlijk wel
even schrikken als je in Schuttevaers Europort-special de SAB-informatie
leest over risico's van varen met verontreinigde grond en je vaart er
zelf mee. De familie Tingen van de Panta Rhei is inmiddels gestopt met
het vervoer tussen Born en OBM Moerdijk. Met twee kleine kinderen aan
boord vond de Arbeidsinspectie het risico te groot; de schipper klaagde,
waarschijnlijk vanwege de opstijgende zwavelwaterstof (rioolgas), ook al
over hoofdpijn en braken. Jansen Bevrachtingen heeft nu een schip met
stalen buikdenning en overdrukinstallatie ingezet.
VERDWIJNENDE LADING.
De kop Onderweg valt voor miljarden aan lading van
vrachtwagens dekt vrij cynisch het criminele gedoe met
vrachtwagenladingen. Scheepsladingen verdwijnen zelden, lezen we in het
verslag van een congres van transportverzekeraars in Rotterdam. Daar
doen zich weer andere problemen voor, vooral vermenging van
verschillende soorten lading (contaminatie). Expert W.J. Hamer: 'Soja
lijkt grind bijvoorbeeld niet te bijten. Maar grind wordt verwerkt in
beton. Als daar een sojaboon in terechtkomt, gaat die vocht aanzuigen,
waardoor het beton uiteindelijk barst.' Het staat allemaal op de pagina
'Vervoermarkt'.
EUROPORT.
Wat staat er over Europort in de krant? We zagen al een stel
meiden ankerhangen op de Schuttevaer-stand, het AMVV-rapport werd er
gepresenteerd, en op 'Scheepsbouw & Offshore' staat Werven behouden
marktpositie, het verslag van de VNSI-jaarvergadering in de RAI. Een
pagina verder een foto waarop namens organisatie en deelnemers aan 'die
andere beurs' (Rotterdam Maritime) een cheque van 10.000 gulden werd
overhandigd aan de reddingmaatschappij KNRM. Daar zal de RAI blij mee
zijn, evenals met het openingsartikel Registratie zorgt voor lange
rijen voor ingang Europort.
KWALITEIT EN AANDACHT.
Op de slotpagina 'Kielzog' krijgen we nog iets
mee van de discussie over de functie van internaten door BIS-leden:
Kwaliteit wordt bepaald door tijd en aandacht voor kinderen.
BIS-voorzitter Ton Buitenhuis mist bij alle discussies over geld voor de
internaten, vooral de betrokkenheid van de staatssecretaris bij de
sector. Schipper Dirk Westerbeek en zijn vrouw Cobie van het ms
Broedertrouw laten bij Tukker Botenbouw een vlet van vijftien meter
bouwen om na hun pensionering op te wonen, lezen we onder de kop 'Liever
geen woning aan wal'. In hun nieuwe onderkomen is rekening gehouden met
logeerruimte voor de kleinkinderen, vertelt Cobie Westerbeek. 'Die
vinden het heerlijk om met opa en oma mee te varen. Het wordt zo
comfortabel; we krijgen meer woning dan we nu hebben.'
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-1999
|