Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 4.43 van 24.11.99
© 1996-1999VAART! Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken


SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99
19.12.98 - 12.12.98 - 5.12.98 - 28.11.98 - 31.10.98 - 24.10.98 - 17.10.98 - 26.9.98 - 12.9.98 - 29.8.98 - 18.7.98 - 11.7.98 - 4.7.98 - 27.6.98 - 20.6.98 - 13.6.98 - 6.6.98 - 30.5.98 - 23.5.98 - 16.5.98 - 9.5.98 - 2.5.98 - 25.4.98 - 18.4.98 - 11.4.98 - 4.4.98 - 28.3.98 - 21.3.98 - 14.3.98 - 7.3.98 - 14.2.98 - 7.2.98 - 31.1.98 - 24.1.98 - 17.1.98 - 10.1.98 - 3.1.98
20.12.97 - 13.12.97 - 6.12.97 - 29.11.97 - 22.11.97 - 15.11.97
Nieuwe Jacht op Lading
8.11.97 - 1.11.97 - 25.10.97 - 18.10.97 - 11.10.97 - 4.10.97 - 27.9.97 - 20.9.97 - 13.9.97 - 6.9.97 - 30.8.97 - 23.8.97 - 16.8.97 - 26.7.97




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
E-mail adressen
redactie:

Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele,
redacteur/verslagg.

VanHiele@compuserve.com
Patrick Naaraat,
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet,
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Bert Brevoord,
bureauredacteur
BBrevoord@kluwer.nl

Oom Bert
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
kbbertv@wxs.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Opleveringspagina's:
Corvus
Abonneren




Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijf
Berichten
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Nieuws
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 27 november 1999

Maatschappelijke kosten

Toerekening van maatschappelijke kosten, dat wat het vervoer meer kost dan de feitelijke verplaatsing van goederen, is jarenlang omzeild. Tot deze week, want Schuttevaer opent met Schip en trein blijven ondanks externe kosten het goedkoopst. Minister Netelenbos heeft het onderzoek van het Centrum voor Energiebesparing en Schone Technologie (CE) al doorgestuurd naar de Tweede Kamer. In het voorjaar wordt het betrokken bij de invulling van het prijsbeleid in het Nationaal Verkeer- en Vervoersplan. Opmerkelijk trouwens dat Nieuwsblad Transport er de kop Spoor en binnenvaart fors duurder, voor wegvervoer valt verhoging mee boven zet. Kleine nuance...

NIET ZO ZIELIG. Geen spetterende foto deze keer aan de bovenkant van de pagina, maar een rood-blauwe infografiek over de deelname aan samenwerkingsverbanden. Het is één van de uitkomsten van het AMVV-opinie-onderzoek, waar de krant op pagina 3 op doorgaat.
Op de voorpagina verder: 'Binnenvaart is niet zo zielig' (een citaat van de landsadvocaat tijdens het kort geding dat de ouderorganisatie LOV vanwege de verhoging van de ouderbijdrage aanspande tegen staatssecretaris Vliegenthart), Duwboot zinkt op Markermeer (Timorzee), Geen verhoging havengeld R'dam (per 1 januari 2000), Bijna alle schepen in overtreding bij nachtelijke controle (slechts één vaarverbod), Staatssecretaris versoepelt regels ziekenfonds (kijken naar de beste twee inkomensjaren over de afgelopen drie jaar), Vaarverbod Delta I (niet reglementair), en Mighty Servant voer op rotsformatie (uitgebreide achtergrondinfo).

GROTE VREES. Schuttevaer schrikt terug voor gevolg openen Haringvlietsluis is de opening van 'Havens en vaarwegen', en daarover gaat ook de rubriek van 'de Koninklijke' onderop de pagina. De eerste, geruststellende indruk blijkt omgeslagen in grote vrees voor aantasting van de economische kracht van de binnenvaart. Ook naweeën van de Kosovo-oorlog: Donaucommissie vreest overstroming (aanvriezende brugstukken kunnen de hele rivier blokkeren) en EU wil helpen bij herstel Donau. Frankrijkvaarders zullen blij zijn met Yvoz-Ramet schudt voortaan klok rond (vanaf 27 november).

SLECHTE TOEKOMST. Op de pagina 'Nieuws en achtergronden' zet de AMVV-enquête de toon met de openingskop De toekomst ziet er slecht uit. Een samenvatting van de voornaamste conclusies uit het rapport met daarbij reacties uit het Binnenvaartcafé op Europort. De cijfers van het rapport zijn uitgebreid op een rij gezet in AMVV-enquête in cijfers en procenten. Een vervolg komt in de krant van volgende week: 'Hoe denken de ondernemers uit de verschillende vaartgroepen over de binnenvaart, hun bedrijf, hun inkomen, marktpositie, marktinformatie, hun vrije tijd en hun sociale relaties?'

LANGERE DRADEN. In TU Delft onderzoekt golfslag snelle veer kun je van onderzoeker dr ir J. Keuning de uitspraak lezen: 'Schepen zullen wellicht met langere draden moeten afmeren. In Sydney, waar ook waterbussen varen, werd eerst ook geprotesteerd. De gewenning vergde daar een half jaar.' De krant merkt op dat de ferry's in Sydney 23 knopen varen, en in Nederland tot voor kort dertig.
Sla je om, lees je op 'Varend bestaan' het commentaar Prikkelbaar over maatschappelijke kosten van vracht- en personenvervoer. De krant denkt dat het met die kostentoerekening wel meevalt. 'Transport is een te belangrijk exportproduct om in de waagschaal te stellen door concurrentieverschillen met de overige EU-lidstaten.' En verder moet duidelijk zijn dat de binnenvaart gezien de levensduur van het materieel nu eenmaal minder snel kan inspelen op milieu-innovaties. 'Het wegvervoer is aanzienlijk 'prikkelbaarder' op dit gebied.'

VERHEERLIJKEN. Scheepvaartondernemer Roel Steenbergen van ms Holland ('waddenkrabbertje van 67 x 8,20, dus qua oppervlakte vier keer zo klein als de Jowi') roept vakbladredacties op de containerreus Jowi niet langer te verheerlijken. Als het erop aankomt staat volgens hem de spits eerder synoniem voor de binnenvaart dan de Jowi. De Schuttevaer-redactie voelt zich niet aangesproken, blijkt uit het naschrift op Steenbergens brief: 'Nimmer publiceerden wij complete pagina's met jubelverhalen over de Jowi. Dat strookt namelijk niet met onze bladformule, die erop is gericht met een betaalde oplage onafhankelijke verslaggeving te garanderen.'
Misschien is de ingezonden brief 'Wurgconcept' van A. Veldman, ms Primo, aardig ter afleiding. Hij raakte geprikkeld door de uitspraak van Donald van der Horn van den Bos dat de particuliere binnenvaart een verouderd concept is. Veldman: 'De hedendaagse schipper is prima in staat de meeste zaken tijdens de vaart te regelen per mobiele telefoon, telefax, email en telebanking. Het Neo Kemp wurgconcept is naar mijn mening nog ouder.'

RIOOLGAS. De pagina 'Varend bestaan' opent met Arbeidsinspectie adviseert gezin te stoppen met vervoer van slib. Da's natuurlijk wel even schrikken als je in Schuttevaers Europort-special de SAB-informatie leest over risico's van varen met verontreinigde grond en je vaart er zelf mee. De familie Tingen van de Panta Rhei is inmiddels gestopt met het vervoer tussen Born en OBM Moerdijk. Met twee kleine kinderen aan boord vond de Arbeidsinspectie het risico te groot; de schipper klaagde, waarschijnlijk vanwege de opstijgende zwavelwaterstof (rioolgas), ook al over hoofdpijn en braken. Jansen Bevrachtingen heeft nu een schip met stalen buikdenning en overdrukinstallatie ingezet.

VERDWIJNENDE LADING. De kop Onderweg valt voor miljarden aan lading van vrachtwagens dekt vrij cynisch het criminele gedoe met vrachtwagenladingen. Scheepsladingen verdwijnen zelden, lezen we in het verslag van een congres van transportverzekeraars in Rotterdam. Daar doen zich weer andere problemen voor, vooral vermenging van verschillende soorten lading (contaminatie). Expert W.J. Hamer: 'Soja lijkt grind bijvoorbeeld niet te bijten. Maar grind wordt verwerkt in beton. Als daar een sojaboon in terechtkomt, gaat die vocht aanzuigen, waardoor het beton uiteindelijk barst.' Het staat allemaal op de pagina 'Vervoermarkt'.

EUROPORT. Wat staat er over Europort in de krant? We zagen al een stel meiden ankerhangen op de Schuttevaer-stand, het AMVV-rapport werd er gepresenteerd, en op 'Scheepsbouw & Offshore' staat Werven behouden marktpositie, het verslag van de VNSI-jaarvergadering in de RAI. Een pagina verder een foto waarop namens organisatie en deelnemers aan 'die andere beurs' (Rotterdam Maritime) een cheque van 10.000 gulden werd overhandigd aan de reddingmaatschappij KNRM. Daar zal de RAI blij mee zijn, evenals met het openingsartikel Registratie zorgt voor lange rijen voor ingang Europort.
De beurs trok ruim 30.000 bezoekers en zit daarmee weer in opgaande lijn. Beursmanager Erik Heemskerk is vastbesloten concurrent SMM in Hamburg niet uit het oog te verliezen: 'Het is nu wel mooi geweest. Ik moet toegeven dat ze goed hebben toegeslagen en snel de grootste zijn geworden. Maar nu komen wij weer.' Verder staan er nieuwtjes van standhouders in de rubriek 'Vaarzakelijk'. De pagina 'Watersport Actueel' meldt over de parallelbeurs: Standhouders zijn overwegend tevreden over vakbeurs METS. Minister Netelenbos kwam naar de RAI voor de jaarvergadering van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders en reikte er een boek uit: Reders krijgen handboek voor krijgen en houden van officier.

KWALITEIT EN AANDACHT. Op de slotpagina 'Kielzog' krijgen we nog iets mee van de discussie over de functie van internaten door BIS-leden: Kwaliteit wordt bepaald door tijd en aandacht voor kinderen. BIS-voorzitter Ton Buitenhuis mist bij alle discussies over geld voor de internaten, vooral de betrokkenheid van de staatssecretaris bij de sector. Schipper Dirk Westerbeek en zijn vrouw Cobie van het ms Broedertrouw laten bij Tukker Botenbouw een vlet van vijftien meter bouwen om na hun pensionering op te wonen, lezen we onder de kop 'Liever geen woning aan wal'. In hun nieuwe onderkomen is rekening gehouden met logeerruimte voor de kleinkinderen, vertelt Cobie Westerbeek. 'Die vinden het heerlijk om met opa en oma mee te varen. Het wordt zo comfortabel; we krijgen meer woning dan we nu hebben.'

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Teleship
Belgische binnenvaart
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-1999
VAART! Info


index