HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw,
offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Ten Hagen & Stam
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73
Vanuit Rotterdam wordt nog steeds matig betaald. ‘Werk is er wel genoeg, maar niet voor de prijzen waarvoor ik wil varen’, zegt een van de panelleden. Hij ligt al een week stil. ‘Voor die twee cent ga ik echt niet varen. Ik krijg niet eens de kans te onderhandelen, want de bevrachters bellen niet.’ Als iedereen zou blijven liggen, dan vlogen de vrachten omhoog, weet hij. In de zand en grind is het ook erg slap. De bouwstaking is hier een van de boosdoeners, maar ook beunschepen zoeken hun toevlucht nu in grindvervoer. In Duitsland zakken de prijzen ook iets. De silo’s worden leger en de druk om het graan weg te krijgen vermindert. Lopend werk blijft natuurlijk, maar wordt iets minder betaald. In Frankrijk wordt verwacht dat in mei het graan uit de silo’s moet om plaats te maken voor de nieuwe oogst.
>> *** Weekblad Schuttevaer
De Rijnvaart vertoonde de afgelopen periode een wisselend beeld. Een vrij rustig begin van de week maakte tegen het eind ervan plaats voor enige krapte op het gebied van scheepsruimte. De waterstanden schommelden enigszins en kwamen dinsdag op veel plaatsen in de buurt van zeven dagen tevoren. Zo bleef Konstanz met 300 onveranderd ten opzichte van de vorige dag en wees de peilschaal bij Kaub 218 (+20) aan, bij Koblenz 220 (+18), bij Keulen 289 (+14) en bij Ruhrort 388 (+5). De Moezel gaf juist weer iets prijs en liet bij Trier 279 (-7) noteren. De aflaaddiepte voor het gebergte is hiermee beperkt tot zo’n 2,90/3 meter, waardoor de dieper stekende schepen rond tien procent moeten achterlaten.
>> ** Weekblad Schuttevaer
ROTTERDAM - P&O Nedlloyd, ’s werelds tweede containerrederij, wil in het achterlandvervoer meer met de binnenvaart en het spoor gaan doen. Bestuursvoorzitter Haddo Meijer van Nedlloyd verklaarde dat vorige week donderdag in een interview met NRC Handelsblad. Woordvoerder Rading van het transportconcern zegt nog geen streefgetallen voor de beoogde toename van het achterlandverkeer over water en spoor te kunnen noemen. De Brits Nederlandse rederij zint op een inhaalslag ten opzichte van Maersk Sealand. P&O Nedlloyd vervoerde vorig jaar 3,2 miljoen teu, bijna twee keer minder dan de Deense marktleider. In het interview rept topman Meijer in dat verband van een overname van een middelgrote concurrent, maar tekent daarbij aan dat aan de zeekant niet de grote uitdaging voor P&O Nedlloyd ligt. ‘Schaalgrootte alleen is niet zaligmakend. Het gaat ook om de vraag welke opbrengst je wil hebben op welke bestemming en tegen welke kosten.’
<< Weekblad Schuttevaer
Ruim twintig procent van de Samen op Wegkerken in binnenhavens besteedt in meer of mindere mate aandacht aan schippers die in die plaats afmeren. Dat blijkt uit een enquête van de Werkgroep Pastoraat Binnenvaart. Vorig jaar oktober werden 260 enquêtes verzonden. Er kwamen 139 reacties uit 104 plaatsen. In twaalf plaatsen gaven kerkenraden aan, dat in het verleden wel specifieke aandacht aan varenden werd gegeven, maar dat dat nu om uiteenlopende redenen niet meer het geval is. Er is minder scheepvaart, de beurs die er was is opgeheven, men wil wel, maar er is geen of te weinig belangstelling, er is geen contact met schippers, of men voelt zich niet (meer) betrokken bij de binnenvaart.
<< Weekblad Schuttevaer
Pieter Schouten en Sandra Riva laten hun klipper Willem Jacob met vier meter verlengen tot 30,10 meter. Ook worden interieur en voorzieningen verbeterd. De beslissing tot de verbouwing namen Schouten en Riva na een brand, die 8 maart aan boord uitbrak. ‘Toen bleek dat wij, om te voldoen aan de nieuwe Binnenschepenwet, toch moesten vernieuwen. Met een groter schip kun je meer passagiers herbergen en de inkomsten daarvan dekken de extra kosten.’ ‘Op zich viel de directe brandschade mee’, stelt Schouten. ‘Die bleef beperkt tot het dagverblijf en de keuken. Veel erger was de enorme roetschade door het hele schip. Vettige roet van verbrand plastic, dat krijg je vrijwel niet weg. Alle interieur eruit en opnieuw beginnen was de enige oplossing om daar vanaf te komen.’
<< Weekblad Schuttevaer
ROTTERDAM - ‘Het belangrijkste doel van deze samenwerking is leegvaart voorkomen. Tot nu toe voeren Van der Sluijstankers leeg naar Antwerpen, terwijl Vopakschepen leeg vanuit Antwerpen naar Rotterdam voeren om te laden. Dat kunnen we nu beter plannen. We hebben met ruim 100.000 ton ruimte en ruim vijftig vaste schepen tussen de 400 en 4000 ton een grote vloot, die flexibel en efficiënt inzetbaar is. En dat is wat verladers willen.’ Dat zeggen Lisette Reitsma en Jos van Altvorst. Ze zijn vanaf 1 april verantwoordelijk voor de bevrachting en planning van de Van der Sluijsvloot en de gecharterde particuliere minerale olietankers die tot nu toe onder de Vopakvlag voeren. De Europese Commissie heeft geen bezwaar tegen de joint venture, omdat Interstream Barging met een marktaandeel van minder dan vijftien procent, wel een grote, maar niet de grootste speler in de minerale oliemarkt wordt.
<< Weekblad Schuttevaer
Digitenne in Hilversum komt binnenkort met een nieuw distributiesysteem voor televisie en radiozenders, digitale aardse televisie. Met behulp van een decoder en een eenvoudige zestien centimeter lange tafelantenne zijn 25 televisie en zestien radiozenders te ontvangen. Het nieuwe zendsysteem is in eerste instantie bedoeld als concurrent voor de kabel. De overheid heeft exploitant Digitenne gratis frequenties toegewezen. Door televisiesignalen digitaal te verpakken zijn per frequentie vijf tot zes kanalen te versturen. Of het systeem aanslaat in de binnenvaart is echter de vraag. Buiten Nederland houdt ontvangst op en behalve België hebben buitenlandse equivalenten geen Nederlandse zenders in hun pakket.
<< Weekblad Schuttevaer
PARIJS - De Franse vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF) is bezig een geavanceerde afstandsbedieningsapparaat voor aan boord te ontwikkelen, dat automatische sluizen kan activeren, vaarweggebruikers informeert en tevens dienst doet als volgsysteem voor de schepen. Uit onderzoek van VNF en het maritieme studiebureau Cetmef blijkt dat zo’n afstandsbediening de veiligste en meest gebruikersvriendelijke oplossing is voor de bediening van automaten. Daarnaast kan een informatiesysteem de personeelsproblemen, die zijn ontstaan door de invoering van de 35 urige werkweek, verlichten. Om de praktische aspecten te onderzoeken wordt dit jaar een proef gedaan op het Canal de la Marne au Rhin.
<< Weekblad Schuttevaer
Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site!
Meer weten? Mail VAART! of bel
06-53 596 496
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie