Editie 6.1 van 27.1.2001
© 1996-2001VAART!Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen handel!

Hotlinks
Schuttevaer
- Rijn van A tot Z
- Aan de Reis
Binnenschiffahrt
Binnenvaartkrant
Scheepvaartkrant
VAART! Kiosk
VAART! Rubrieken

Zoek in Schuttevaer 2000
Zoek in Schuttevaer 1999

SCHUTTEVAER IN
VAART! KIOSK:

9.12.2000 - 2.12.2000 - 25.11.2000 - 12.8.2000 - 5.8.2000 - 29.7.2000 - 22.7.2000 - 8.7.2000 - 1.7.2000 - 17.6.2000 - 20.5.2000 - 13.5.2000 - 6.5.2000 - 29.4.2000 - 22.4.2000 - 8.4.2000 - 25.3.2000 - 11.3.2000 - 4.3.2000 - 26.2.2000 - 19.2.2000 - 12.2.2000 - 5.2.2000 - 22.1.2000 - 8.1.2000
18.12.99 - 11.12.99 - 4.12.99 - 27.11.99 - 30.10.99 - 23.10.99 - 9.10.99 - 2.10.99 - 25.9.99 - 18.9.99 - 11.9.99 - 4.9.99 - 28.8.99 - 21.8.99 - 14.8.99 - 17.7.99 - 10.7.99 - 3.7.99 - 26.6.99 - 19.6.99 - 12.6.99 - 5.6.99 - 29.5.99 - 22.5.99 - 15.5.99 - 8.5.99 - 1.5.99 - 24.4.99 - 17.4.99 - 10.4.99 - 3.4.99 - 27.3.99 - 20.3.99 - 13.3.99 - 6.3.99 - 27.2.99 - 20.2.99 - 13.2.99 - 6.2.99 - 30.1.99 - 23.1.99 - 16.1.99 - 9.1.99 - 2.1.99




HET COLOFON
Vakblad voor de Rijn- en binnenvaart, kust- en zeevaart, visserij, scheepsbouw, offshore, recreatie- en zeilende beroepsvaart
Een uitgave van
Kluwer
Redactie: Leeuwenbrug 99, Postbus 23, 7400 GA Deventer,
tel. (0570) 64 88 10,
fax (0570) 61 78 73

Redactie:
Sander Klos,
hoofdredacteur
SKlos@kluwer.nl
Lilian van Hiele
redacteur/verslagg.
VanHiele @compuserve.com
Patrick Naaraat
eindredacteur
PNaaraat@kluwer.nl
Marja de Vet
redacteur
MdeVet@kluwer.nl
Erik van Huizen
Internet-redacteur
EvanHuizen@kluwer.nl
Advertenties:
Bert Veninga
hoofd verkoop
bveninga@kluwer.nl
Adverteren bij
Weekblad Schuttevaer

Abonneren



Sitekoers
Actueel
Archief
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Weekblad Schuttevaer, 27 januari 2001

Mammoettanker

Mooie beting van de Furie 3 op de voorpaginafoto. Vaag op de achtergrond de ongelukkige benzinetanker Concilius, die bij het uitvaren van de noordelijke voorhaven van de Volkeraksluis omhoog liep op een plaat in het Hollands Diep. Toen de Furie 3 er zich even tegenaan bemoeide kwam alles weer goed. De Schuttevaer opent met het verhaal over een nog veel grotere tanker: VT laat mammoettanker bouwen. Cornelis Verolme draait zich om in z'n graf... Johan Groenewold, de nieuwe president directeur van de Rotterdamse bunkerrederij, heeft het plan bij VT uit de la gehaald voor een dubbelwandige, 8000 tons tanker van 135 bij 20,30 meter. Mogelijk zelfs een tweede. De bouwkosten zijn 24 miljoen gulden, de nieuwbouwboete vier miljoen per schip.

CITIZENS RESCUE. Het prominent gebrachte bericht Maritiem congres Antillen wegens jubileum van Citro doet vermoeden dat een Schuttevaer-redacteur daar begin mei persoonlijk het laatste nieuws gaat halen in Willemstad op Curaçao. Zeker ook nog nooit van Citro gehoord? Dat is de Citizens Rescue Organization, die 5 mei 25 jaar bestaat. Het jubileum valt vrijwel samen met de eerste vergadering van de afdeling Antillen van de Koninklijke Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS). Onder de Citro-gasten is ook minister Netelenbos.

VOLWAARDIG. Het CBRB manifesteert zich nadrukkelijk onder de voorpaginakoppen CBRB volwaardig lid VNO-NCW (de KSV Schuttevaer wordt hooguit een beetje lid, voor vaarwegen) en CBRB lid van EIA ('De club zetelt in Europa en voor zover wij weten is er geen enkele binnenvaartorganisatie lid van', zegt CBRB-directeur Ton Roos over de European Intermodal Association). Verder voorop: Veiling onzeker (deze week zijn er nog kort gedingen die de executoriale verkoop van 26 China-casco's op 30 januari kunnen verijdelen), Pyrolysebenzine in haven van Godorf (50 liter van het explosieve goedje ging door een onklaar geraakt ventiel het water in tijdens het lossen van mts Christiaan), Uitstroom loodsen noordelijke havens (de Rijnmond lokt) en Marschland blijft net boven met lek op Ringvaart (Duits ms in aanvaring met werkpijler voor verkeersbrug bij Flanders Expo in Gent).

SPOOKSCHEPEN. Op de pagina 'Havens en vaarwegen' een verhaal over 'spookschepen' van DDGS Cargo en een mogelijke ingreep van de vaarwegbeheerder: WSD onderzoekt of koppelverband moet worden geweerd op de Main. Het nieuws van de KSV-afdelingsvergaderingen neemt af en maakt geleidelijk plaats voor 'normale' berichtgeving: Kikkert (Mon Desir) wil helderheid over Kortjewantsbrug (over een Amsterdamse drempelbalk), Kadeherstel aan Maashaven NZ (paar meter schuiven met portocabins van Molendijks Beurskiosk) en RWS renoveert Irenesluis (veertien weken stremming van de duwvaartkolk komend najaar, tien weken stremming van kolk 1 in 2002).

OPMARS. 'Nieuws en achtergronden' gaat internationaal, met het verslag Interim Van Dijk eerste voorzitter internationale afdeling Schuttevaer plus WSA belooft flexibeler bediening Herbrun (over de uiteenzetting die directeur bouwzaken B. Lüllau van WSA Meppen zaterdag voor de internationale Schuttevaerders hield), en het openingsartikel BICS bezig met opmars in EU. Vorige week werd in Rotterdam op initiatief van het CBRB en het Bureau Telematica Binnenvaart een eerste opzet gepresenteerd van BICS Tankvaart. Het goede nieuws is (en blijft) dat BICS intussen is erkend als internationale standaard en langs de hele Rijn wordt toegepast. Het verhaal noemt nog een hele rij landen waar ook proeven lopen of BICS al in gebruik is. De privacy kwam ook ter sprake. Voorzitter Bert Visser van de groep particuliere tankvaartondernemers van het CBRB vertelde dat een tankvaarder die bereid was geweest de waterpolitie in het BICS te laten kijken, daar na 'een goed gesprek' weer van was afgestapt.

NODIGE KENNIS. Varend verslaggever Johan Dibbets vaart vrolijk verder door Kanaaltjes, blokkades en ijs. Elders op 'Varend bestaan' geeft briefschrijfster Yvonne Witjes van ms Libelle de raad 'Dibbets kan beter iets anders doen': 'Ik dacht dat de tijd dat iedereen zomaar gaat varen voorbij was, omdat je toch wel de nodige kennis van de scheepvaart moet hebben.' De pagina opent met LOV ziet uitsluitend ruimte voor kinderopvang buiten groepen. De vertegenwoordigers van de reformatorische internaten stonden op de vergadering van het Landelijk Oudercontact van Varenden sceptisch tegenover kinderopvang. Het LOV zal mede om die reden geen 'raamwerk' maken, maar wacht de verdere ontwikkelingen af.

VERZAMELAAR. Op 'Vervoermarkt' een verhaal over Independent Barge Operators als nieuwkomer op de markt: IBO nieuwe speler containervaart tussen Antwerpen en Rotterdam. Meer koppenwerk: Visserij gispt kabeljauwsluiting, IJsselwerf bouwt bouwpakket af, Schippers van Rederij Zoutkamp denken aan andere thuishaven, KNRM onderzoekt grotere rol en reddingstations Randmeren, Slechte staaldraad en passant spelen rol in ongeluk Lucky Lady, een paginagroot interview met scheepsbouwer Kommer Damen: 'Ik ben geen verzamelaar van probleemgevallen', Nieuwbouw Alphatron pal naast binnenvaartservicepunt R'dam en Alsnog onderzoek naar effect spertijden bruggen Amsterdam.

Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen

Link naar je lijfblad Schuttevaer
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2001
VAART!Info


index