|
CITIZENS RESCUE.
Het prominent gebrachte bericht Maritiem congres Antillen
wegens jubileum van Citro doet vermoeden dat een Schuttevaer-redacteur
daar begin mei persoonlijk het laatste nieuws gaat halen in Willemstad op
Curaçao. Zeker ook nog nooit van Citro gehoord? Dat is de Citizens Rescue
Organization, die 5 mei 25 jaar bestaat. Het jubileum valt vrijwel samen
met de eerste vergadering van de afdeling Antillen van de Koninklijke
Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS). Onder de Citro-gasten
is ook minister Netelenbos.
VOLWAARDIG.
Het CBRB manifesteert zich nadrukkelijk onder de voorpaginakoppen
CBRB volwaardig lid VNO-NCW (de KSV Schuttevaer wordt hooguit een beetje
lid, voor vaarwegen) en CBRB lid van EIA ('De club zetelt in Europa en
voor zover wij weten is er geen enkele binnenvaartorganisatie lid van',
zegt CBRB-directeur Ton Roos over de European Intermodal Association).
Verder voorop: Veiling onzeker (deze week zijn er nog kort gedingen die
de executoriale verkoop van 26 China-casco's op 30 januari kunnen
verijdelen), Pyrolysebenzine in haven van Godorf (50 liter van het
explosieve goedje ging door een onklaar geraakt ventiel het water in
tijdens het lossen van mts Christiaan), Uitstroom loodsen noordelijke
havens (de Rijnmond lokt) en Marschland blijft net boven met lek op
Ringvaart (Duits ms in aanvaring met werkpijler voor verkeersbrug bij
Flanders Expo in Gent).
SPOOKSCHEPEN.
Op de pagina 'Havens en vaarwegen' een verhaal over
'spookschepen' van DDGS Cargo en een mogelijke ingreep van de
vaarwegbeheerder: WSD onderzoekt of koppelverband moet worden geweerd op
de Main. Het nieuws van de KSV-afdelingsvergaderingen neemt af en maakt
geleidelijk plaats voor 'normale' berichtgeving: Kikkert (Mon Desir) wil
helderheid over Kortjewantsbrug (over een Amsterdamse drempelbalk),
Kadeherstel aan Maashaven NZ (paar meter schuiven met portocabins van
Molendijks Beurskiosk) en RWS renoveert Irenesluis (veertien weken
stremming van de duwvaartkolk komend najaar, tien weken stremming van kolk
1 in 2002).
OPMARS.
'Nieuws en achtergronden' gaat internationaal, met het verslag
Interim Van Dijk eerste voorzitter internationale afdeling Schuttevaer
plus WSA belooft flexibeler bediening Herbrun (over de uiteenzetting die
directeur bouwzaken B. Lüllau van WSA Meppen zaterdag voor de
internationale Schuttevaerders hield), en het openingsartikel BICS bezig
met opmars in EU. Vorige week werd in Rotterdam op initiatief van het CBRB
en het Bureau Telematica Binnenvaart een eerste opzet gepresenteerd van
BICS Tankvaart. Het goede nieuws is (en blijft) dat BICS intussen is erkend
als internationale standaard en langs de hele Rijn wordt toegepast. Het
verhaal noemt nog een hele rij landen waar ook proeven lopen of BICS al in
gebruik is. De privacy kwam ook ter sprake. Voorzitter Bert Visser van de
groep particuliere tankvaartondernemers van het CBRB vertelde dat een
tankvaarder die bereid was geweest de waterpolitie in het BICS te laten
kijken, daar na 'een goed gesprek' weer van was afgestapt.
NODIGE KENNIS.
Varend verslaggever Johan Dibbets vaart vrolijk verder door
Kanaaltjes, blokkades en ijs. Elders op 'Varend bestaan' geeft
briefschrijfster Yvonne Witjes van ms Libelle de raad 'Dibbets kan beter
iets anders doen': 'Ik dacht dat de tijd dat iedereen zomaar gaat varen
voorbij was, omdat je toch wel de nodige kennis van de scheepvaart moet
hebben.' De pagina opent met LOV ziet uitsluitend ruimte voor kinderopvang
buiten groepen. De vertegenwoordigers van de reformatorische internaten
stonden op de vergadering van het Landelijk Oudercontact van Varenden
sceptisch tegenover kinderopvang. Het LOV zal mede om die reden geen
'raamwerk' maken, maar wacht de verdere ontwikkelingen af.
VERZAMELAAR.
Op 'Vervoermarkt' een verhaal over Independent Barge Operators
als nieuwkomer op de markt: IBO nieuwe speler containervaart tussen
Antwerpen en Rotterdam. Meer koppenwerk: Visserij gispt
kabeljauwsluiting, IJsselwerf bouwt bouwpakket af, Schippers van
Rederij Zoutkamp denken aan andere thuishaven, KNRM onderzoekt grotere
rol en reddingstations Randmeren, Slechte staaldraad en passant spelen
rol in ongeluk Lucky Lady, een paginagroot interview met scheepsbouwer
Kommer Damen: 'Ik ben geen verzamelaar van probleemgevallen', Nieuwbouw
Alphatron pal naast binnenvaartservicepunt R'dam en Alsnog onderzoek naar
effect spertijden bruggen Amsterdam.
Dirk - 'zomaar een lezer' - van der Meulen
|
of bel 06-53 596 496
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1997-2001
|