Alle columns (met reacties *) Sinterklaas-gevoel
De Betuwe-tragedie
Putje kwijt
Wat doet de markt?
Logistieke schakels
Spelevaren op De Rijn
Bedreigde rivieren
Ingrediënten voor 1 april
Leve de lobby
Het Platbodem Scenario
De schaar van 's-Gravendeel
Innovatie moet groeien
Schepje meer of minder
 
|
VAART!Column 99/16  (Alle vorige columns)Politiek adviesDe minister heeft het voordeel dat ze het allemaal beter weet. Niet altijd beter in de zin dat alles klopt wat ze zegt, dat ze de mening vertolkt van het hele Nederlandse volk, of dat haar zienswijze de juiste is voor de economie van het land. Nee, de minister staat aan het eind van het politieke proces en op dat niveau doet waarheid of wenselijkheid er niet zo hard meer toe. Dat heeft Michel Roscam Abbing, verklaard tegenstander van de Betuwelijn en schrijver van 'Hoe spoort het water', afgelopen week ervaren nadat hij een treincoupé deelde met Tineke Netelenbos.
Aan het eind van de treinrit van Schiphol naar Almelo (het doel van haar werkbezoek) kijkt Netelenbos haar twee gesprekspartner meewarig aan, schrijft dagblad Trouw: 'Mag ik u een politiek advies geven? Stop nou met het aanvechten van besluiten die al zijn genomen over de Betuwelijn en de HSL-Zuid. Jullie lopen achter de feiten aan en dat is zo weinig effectief.' Daarom: wat politiek besloten is, is iets anders dan wat onder gewone mensen doorgaat voor waar of wenselijk. Moeilijk te accepteren misschien, en wellicht zelfs het stomste wat een weldenkend mens kan bedenken, maar de minister heeft gelijk. Probeer haar niet te overtuigen van haar ongelijk, want politiek heeft ze alle gelijk aan haar kant. Die tien miljard komen we vanzelf weer tegen in het televisie-programma 'Over de balk'. Je kunt de politiek verantwoordelijken hooguit nog hun fout doen inzien als later blijkt dat niet rail maar vervoer over water voor verladers de juiste weg is. De meeste verladers begrijpen dat best. Tenzij ze zich laten leiden door gezaghebbende media als de Amerikaanse Journal of Commerce. Die krant verkondigde afgelopen week dat het succes van Europese havens samenhangt met de railverbindingen naar het achterland: Success of European ports tied to rails. Alsof ze archeologische vondsten uit de oertijd van het Betuwelijn-project hebben ontdekt. Het Havenbedrijf van Rotterdam heeft ook een tijdje geroepen dat je in Japan geen klanten kon trekken met een uitstekende waterwegverbinding naar het achterland. O, doen ze dat nog steeds? Volgens het JOC-artikel gaat het voordeel van de railverbinding naar de Noordduitse zeehavens Hamburg en Bremerhaven, niet naar Rotterdam. Dat zal prikken, maar in Rotterdam hebben ze natuurlijk de mouwen al weer opgestroopt om dat varkentje eens even flink te wassen. Kom Rotterdam niet aan z'n natuurlijke verbinding met het achterland, de Rijn. Toch? Bij de JOC denken ze dat het wegvervoer Rotterdam's sterke kant is, maar wij en de Rotterdammers weten beter. 'But the future belongs to rail, if for no other reason than trucking will choke on its own success and barge traffic is limited to the main waterway routes.' Met een schip kom je dus niet ver, volgens de JOC. Er zijn vast genoeg concurrerende binnenvaartondernemers die Amerikaanse journalisten met plezier op andere gedachten brengen. Zou de Betuwelijn er liggen, dan zou Rotterdam het gemakkelijk winnen van de Noordduitse zeehavens, relativeert de JOC. Maar dat is dus op z'n vroegst in 2004. Verladers die op kortere termijn erladers die op kortere termijn moeten kiezen, vestigen hun hoop op de fusie van DB Cargo met NS Cargo, meent de JOC: 'The industry is looking ahead to the long-awaited launch next January of Europe's first cross-border rail merger, between Germany's DB Cargo and NS Cargo, which will sharpen the battle between Rotterdam and its German rivals.' In wiens voordeel dat uitpakt, weten de stakende NS Cargo-medewerkers intussen. Da's vast politiek, niet te begrijpen voor gewone mensen.
Kortom, wie betaalt de veerman? Agios Nikolaos |
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 1996-1999
|