Wekelijkse VAART! Column door Dirk van der Meulen

WEERBARSTIG SCHEEPSVUIL

Kan scheepsafval netjes ver- en weggewerkt worden? Het gedoe rond Tanker
Cleaning Rotterdam van de Langebergen is nog niet opgelost, of ook
opvolger Dapemo VVW valt al weer door de mand. Wat is dat toch met die
vuilbaronnen? Kan het niet wat ze willen, of willen ze alleen maar wat
volgens ons met z'n allen niet kan?

Oud-schipper 'Ome Gerrit Bernauw' deed jarenlang z'n werk als
vuilnisboer van scheepsvaart en industrie. Zijn schipper, Engel van
Geneugtelijk, voer met een tanker van Bernauw's EMK het land rond, maar
die raakte gekgenoeg nooit vol. 'Als ik die mensen daar langs de
Randmeren zie liggen aan het strand, krab ik me ook wel eens achter de
oren', bekende Van Geneugtelijk in het begin van de jaren '80 schuld in
de Schuttevaer. 

Zijn baas zat in de hoogste adviescollege's van Verkeer & Waterstaat en
van wat nu VROM heet. Maar op zeker moment kwam het giflek boven, en
'Ome Gerrit' mocht een paar jaar brommen voor wat hij had uitgespookt
onder de dekmantel van EMK en later Uniser. Was de ellende daarmee
voorbij? Nee, want niemand had een oplossing voor de chemische troep die
overblijft van onze welvaart. Het Marine Pollution-verdrag tekenen is
één ding, het naleven ervan een tweede.

Wie zègt de oplossing te hebben, en alle deskundigen tot dan toe kan
overtroeven, is koopman. De broers Langeberg konden dat, zonder geld te
vragen voor de exploitatie, en pakten met hun mooie praatjes zelfs de
gehaaide minister Neelie Kroes voor miljoenen guldens subsidie in. Met
de soepele subsidievoorwaarden zou iedereen de haven van het vuil kunnen
ontdoen. De oud-minister is zich achteraf van geen kwaad bewust, en
misschien heeft ze gelijk. Maar, alle 'ernstige milieudelicten' ten
spijt, de vervuiling in de haven gaat intussen wel door. Dapemo VVW
excuseert zich voor de administratieve chaos en alle aanloopproblemen.
De puinhoop van TCR bleek groter dan iedereen had gedacht, maar wordt
opgelost. Het bedrijf investeert er 70 miljoen gulden in.

TCR's HavenOntvangstInstallatie was volgens kenners 'een nepfabriek'.
Netzomin als 'Ome Gerrit' of Booy Clean deden de Langebergs aan
verwerking. Wat ze binnenhaalden stopten ze in tanks of lieten het
gewoon lopen. Zoals DGSM in 1984 al schreef aan het ministerie van
V&W: 'geen enkel bedrijf dat in de onderhavige sektor
bedrijfsactiviteiten pleegt heeft schone handen. Er is slechts verschil
tussen grijze en zwarte en zeer zwarte bedrijven'.

Oud-minister Kroes wist dat ze zaken deed met een 'zwart' bedrijf. Waar
het altijd aan heeft ontbroken is controle. De voorwaarden waren dermate
ruim dat geen controle-instantie er goed raad mee wist. Vergunningen
waren niet handhaafbaar. Juridisch viel de vuilbaronnen nooit iets te
verwijten, de vergunningen waren niet beter. VROM-minister Ed Nijpels
had de overtredingen kunnen constateren en ermee naar Justitie kunnen
gaan, maar hij wilde geen 'oorlog met Neelie'. Milieuhandhaving loopt
over van gevoeligheden en onduidelijkheden. Laten we eerst maar eens
vaststellen wat nou precies zwart en wit is.


-------------------------------------------------------------- 
Bathmen, 15 juni 1997. (c) 1997 - VAART! Infoservice 

Het VAART! Forum staat open voor discussie, nieuwe informatie, 
en andere ervaringen.
Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web
met links terug te vinden op http://www.per.nl/vaart/column/