Wekelijkse VAART! Column door Dirk van der Meulen WEERBARSTIG SCHEEPSVUIL Kan scheepsafval netjes ver- en weggewerkt worden? Het gedoe rond Tanker Cleaning Rotterdam van de Langebergen is nog niet opgelost, of ook opvolger Dapemo VVW valt al weer door de mand. Wat is dat toch met die vuilbaronnen? Kan het niet wat ze willen, of willen ze alleen maar wat volgens ons met z'n allen niet kan? Oud-schipper 'Ome Gerrit Bernauw' deed jarenlang z'n werk als vuilnisboer van scheepsvaart en industrie. Zijn schipper, Engel van Geneugtelijk, voer met een tanker van Bernauw's EMK het land rond, maar die raakte gekgenoeg nooit vol. 'Als ik die mensen daar langs de Randmeren zie liggen aan het strand, krab ik me ook wel eens achter de oren', bekende Van Geneugtelijk in het begin van de jaren '80 schuld in de Schuttevaer. Zijn baas zat in de hoogste adviescollege's van Verkeer & Waterstaat en van wat nu VROM heet. Maar op zeker moment kwam het giflek boven, en 'Ome Gerrit' mocht een paar jaar brommen voor wat hij had uitgespookt onder de dekmantel van EMK en later Uniser. Was de ellende daarmee voorbij? Nee, want niemand had een oplossing voor de chemische troep die overblijft van onze welvaart. Het Marine Pollution-verdrag tekenen is één ding, het naleven ervan een tweede. Wie zègt de oplossing te hebben, en alle deskundigen tot dan toe kan overtroeven, is koopman. De broers Langeberg konden dat, zonder geld te vragen voor de exploitatie, en pakten met hun mooie praatjes zelfs de gehaaide minister Neelie Kroes voor miljoenen guldens subsidie in. Met de soepele subsidievoorwaarden zou iedereen de haven van het vuil kunnen ontdoen. De oud-minister is zich achteraf van geen kwaad bewust, en misschien heeft ze gelijk. Maar, alle 'ernstige milieudelicten' ten spijt, de vervuiling in de haven gaat intussen wel door. Dapemo VVW excuseert zich voor de administratieve chaos en alle aanloopproblemen. De puinhoop van TCR bleek groter dan iedereen had gedacht, maar wordt opgelost. Het bedrijf investeert er 70 miljoen gulden in. TCR's HavenOntvangstInstallatie was volgens kenners 'een nepfabriek'. Netzomin als 'Ome Gerrit' of Booy Clean deden de Langebergs aan verwerking. Wat ze binnenhaalden stopten ze in tanks of lieten het gewoon lopen. Zoals DGSM in 1984 al schreef aan het ministerie van V&W: 'geen enkel bedrijf dat in de onderhavige sektor bedrijfsactiviteiten pleegt heeft schone handen. Er is slechts verschil tussen grijze en zwarte en zeer zwarte bedrijven'. Oud-minister Kroes wist dat ze zaken deed met een 'zwart' bedrijf. Waar het altijd aan heeft ontbroken is controle. De voorwaarden waren dermate ruim dat geen controle-instantie er goed raad mee wist. Vergunningen waren niet handhaafbaar. Juridisch viel de vuilbaronnen nooit iets te verwijten, de vergunningen waren niet beter. VROM-minister Ed Nijpels had de overtredingen kunnen constateren en ermee naar Justitie kunnen gaan, maar hij wilde geen 'oorlog met Neelie'. Milieuhandhaving loopt over van gevoeligheden en onduidelijkheden. Laten we eerst maar eens vaststellen wat nou precies zwart en wit is. -------------------------------------------------------------- Bathmen, 15 juni 1997. (c) 1997 - VAART! Infoservice Het VAART! Forum staat open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web met links terug te vinden op http://www.per.nl/vaart/column/