Editie
3.29 van 8.12.99
© 1997-1999
VAART! Info
ma
di
wo
do
vr
za
Alle dagen actueel!
Veil je eigen goed !
'Nat' bedrijfsnieuws !
|
|
Varend ondernemen
Is varen je vak, dan is VAART!Bedrijf de plek om je kennis en
inzichten als varend ondernemer op peil te houden. Met:
ABRI Columns
Volop commotie in 'ziektekostenverzekeringsland'. Na de vele publicaties
en inzage in de gevolgen komen de probleemgevallen aan het licht. Wat is
er aan de hand? Iedere zelfstandige heeft inmiddels van de
belastingdienst een 'verklaring' ontvangen waaruit blijkt hoe men in
2000 verzekerd is: óf particulier (huidige situatie) óf ziekenfonds.
De verplichte overgang (indien van toepassing) betekent in veel gevallen
grote financiële voordelen. Met name de grotere gezinnen met lagere
inkomens gaan er financieel fors op vooruit. In deze bijdrage wil ik mij
beperken tot de nu gerezen moeilijkheden.
Veel ondernemers in de binnenvaart zijn druk bezig met varen, varen
en nog eens varen. Kortom, hun onderneming staat centraal in het
dagelijkse leven. Hoe het hen financieel vergaat, is o.a. te lezen in de
jaarlijkse financiële en fiscale rapportage waar inderdaad heel veel
gegevens kunnen worden uitgehaald. Zeker wanneer de belastingdruk te
hoog dreigt op te lopen, is het van belang na te denken hoe één en ander
zou kunnen worden opgelost.
Veel ondernemers in de binnenvaart hebben een Vennootschap Onder Firma
(man-vrouw-firma) of een éénmanszaak. Om meerdere redenen kan bewust of
onbewust hiervoor gekozen zijn. Een nadere beschouwing.
Veel ondernemers in de binnenvaart worden er mee geconfronteerd: rente
op belastingaanslagen. Tot groot genoegen maar ook tot ontsteltenis. De
regels voor het berekenen van heffings- en invorderingsrente zijn per 1
januari 1997 gewijzigd. De nieuwe regels gelden voor de belastingjaren
vanaf 1996, maar treden per 1 januari 1998 in werking. Een gedeelte is
reeds per 1 juli 1997 ingegaan.
Het belastingplan van de 21e eeuw is uit. Vele fiscale veranderingen
zullen ons blijven achtervolgen. Interessant voor de fijnproevers, een
"drama" voor iedereen die het niet meer bij kan houden en de
ontwikkelingen te snel gaan. Toch hebben fiscale invloeden grote
gevolgen voor het wel en wee van een binnenvaartonderneming. Gedachten,
visies en beleid worden soms zelfs afgestemd op fiscale gevolgen.
Kortom, ook in 1998 is weer een aantal fiscale zaken op uw bedrijf van
toepassing.
Vele ondernemers in de binnenvaart hebben te maken met personeel en zijn
derhalve werkgever in de zin van de wet. Een afspraak tussen werkgever
en werknemer heet "arbeids-overeenkomst". Om meer dan één reden is het
aan te bevelen de overeenkomst zwart op wit (kan namelijk ook mondeling)
te stellen. In de eerste plaats zijn er dan gedurende de looptijd van de
overeenkomst, of na afloop daarvan, minder problemen te verwachten
omtrent de vaststelling van de wederzijdse rechten en verplichtingen. In
de tweede plaats kan in een aantal gevallen alleen schriftelijk van het
in de wet geregelde worden afgeweken. Bovendien zijn bepaalde afspraken
slechts geldig voorzover zij op schrift staan, bijvoorbeeld afspraken
over de proeftijd.
Veel is er het afgelopen jaar over gezegd en geschreven. Veel commotie
was er de afgelopen zomer over de fiscale benadering van de
"sloop-schippers". Alles is, na intensief overleg en correspondentie, op
z'n pootjes terechtgekomen. Alles blijft, ondanks een negatieve Hoge
Raad uitspraak van 25 juni 1997, bij het oude. De fiscale vrijstelling
van f 90.000,-- (bij man-vrouw-firma) blijft gehandhaafd. Maar geldt dit
ook voor 1998? Lees ook wat staatssecretaris Vermeend van Financiën op
2 maart 1998 besloot naar aanleiding van het Arrest van de Hoge Raad.
Per 1 januari 1998 treedt de wet Pemba in werking. Pemba staat
voor Premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsonge-
schiktheidsverzekeringen. Het gevolg van Pemba is dat de
huidige W.A.O- en A.A.W.-premie wordt vervangen door een
volledige werkgeverspremie.
Er komt weer eens een verandering aan, die van invloed is op
iedere schipper. Het gaat om de Premiedifferentiatie En
Marktwerking Bij Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
(P.E.M.B.A.). Nee, niet stoppen met lezen van deze eerste
ingewikkelde zin. Ik zal (weer) proberen om de essentie toe te
lichten zodat u niet alles behoeft te onthouden.
Alle schippers die gesloopt hebben en willen/zullen gaan
slopen, hebben zich meestal goed laten voorlichten. De stap is
immers heel groot. B.B.B., I.O.A.Z., boekwaarde, ECU's,
fiscaal afrekenen, tenderen, het zijn alle begrippen die in de
loop van de tijd voor velen redelijk duidelijk zijn geworden.
Met name is natuurlijk ook interessant te weten waar je
financieel staat wanneer alles achter de rug is. Dit laatste
is sinds kort met gevaren en vraagtekens omgeven.
In een reactie naar aanleiding
van de verwachte uitspraak van de Hoge Raad zet Gerard
Kester van de schippersvakbond ONS nog meer vraagtekens bij de
uitvoerbaarheid van de sloopregeling.
Columnist Wim Onderdelinden blijft de ontwikkelingen op de
voet volgen. Lees zijn aanvullingen
op de column.
De trend die al vele jaren waarneembaar is aan de wal, te weten
aanschaf van een mooie nieuwe inbouwkeuken, gaat ook niet aan
de binnenvaart voorbij. Men heeft relatief veel geld over om
dit belangrijke "domein" er netjes te laten uitzien. Bij een
ondernemer in de binnenvaart komen er dan nog wel een aantal
fiscale zaken om de hoek kijken.
Als ondernemer in de binnenvaart word je overrompeld met steeds
weer nieuwe dingen. We leven in een veranderde samenleving. Wijziging op wijziging zijn soms aan de orde van de dag. De tijd is
voorbij om maar te denken: daar heb ik een boekhouder voor. De
ondernemer zelf zal ook kritisch en leergierig in moeten spelen op
wat (in)direkt op het "ondernemersbord" komt. Op B.T.W.-gebied is
er de laatste jaren nogal wat gewijzigd. Een uiteenzetting over de "margeregeling".
Een groot aantal fiscale aanpassingen die in 1997 ingaan, zijn
vrij laat verschenen. Ieder jaar doe ik in "Volaan Vooruit" hier
verslag van. Voordeel is dat in een kort overzicht de belangrijkste
aftrekposten e.d. met de nieuwe bedragen worden weergegeven.
Kortom, niet alleen de winst uit onderneming bepaalt de hoogte van
de verschuldigde belasting.
Vele schippers maken gebruik van de huidige bedrijfsbeëindigings-
regeling. Velen zullen er ook nog gebruik van maken, zo is mijn
verwachting. Immers de huidige Bedrijfsbeëindigingsregeling
Binnenvaart (BBB) duurt nog tot 1 november 1998. Daarnaast bestond
en bestaat de Inkomensvoorziening voor oudere en/of gedeeltelijk
arbeidsongeschikte Zelfstandigen (IOAZ). Twee regelingen die
het de schipper mogelijk maken om financieel verantwoord
aan de wal te kunnen.
Met een reactie van Schippersvakbond ONS.
In de binnenvaart is het niet gebruikelijk om bij de
afschrijvingssystematiek uit te gaan van een bepaalde restwaarde
van het schip. Wat is de achtergrond? Wat zijn de fiscale gevolgen?
Het laatste nieuws uit Weekblad Schuttevaer van 2 augustus 1997:
Waardevermindering
drempel bij doorstart met groter schip.
|
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie.
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 1997-1999
VAART! Info
|