Wekelijkse VAART! Column door Dirk van der Meulen VAREN IN VRIJHEID Op veel schepen hing vandaag de driekleur halfstok. Ook de binnenvaart herdenkt z'n doden; slachtoffers van zinloos oorlogsgeweld, voor wie 52 jaar geleden de bevrijding te laat kwam. Morgen wapperen de vlaggen weer in volle vrijheid, zoals het hoort. Het lijkt zo vanzelfsprekend. Varen in vrijheid? Wie nu vaart, heeft geen onvrijheid gekend. Of het moet al de bankschroef van financiering en rendement zijn. Varen mag je, waarheen en voor wie je wilt. Het is een vrijheid waar je als binnenvaartondernemer verantwoord mee om moet springen. Verkeerd gebruik leidt tot onvrijheid. Schippers hebben voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog voor de keus gestaan: wel of niet die ene reis aannemen, waarvan je op je vingers kon natellen dat je er de bezetter mee diende. Wie weigerde had geen varend bestaan meer, wie doorvoer een knagend geweten of een bord voor z'n kop. Soms had je het 'geluk' dat je vaarweg geblokkeerd was, maar ook dat liep niet altijd goed af. Denk aan wat er met 240 schepen gebeurde in de afgesloten haven van Maasbracht; het werd een schepenkerkhof. Wie na de oorlog z'n schip - geheel 'verbouwd' - uit Duitsland terug mocht halen, was soms beter af. Achteraf weet iedereen de grens tussen goed en fout altijd gemakkelijk te trekken. Waar het op aan komt is de keus die je vandaag maakt, of je verantwoord weet om te gaan met je vrijheid. De ethiek van het ondernemen zit tegenwoordig niet in zoiets massiefs als het wel of niet varen voor een bezetter. Heel de samenleving dringt aan op kritisch en verantwoord handelen. Shell, bijvoorbeeld, weet na 'Nigeria' en 'Brent Spar' wat het is om door de samenleving te worden afgerekend op zaken als het verstandig omgaan met milieu en mensenrechten. En zal dat ook van z'n leveranciers en onderaannemers (moeten) vragen. Dat breidt zich uit. 'Vrijheden' worden afgekaderd en ingeperkt. Wie wil blijven varen in vrijheid, moet zich de waarde van echte vrijheid voortdurend bewust zijn. Laat op 5 mei en alle dagen daarna de driekleur niet voor niets in volle vrijheid wapperen. -------------------------------------------------------------- Bathmen, 4 mei 1997. (c) 1997 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web raadpleegbaar op http://www.per.nl/vaart/columns/