De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Column 96/45: De schaar van 's-Gravendeel ----------------------------------------- 'De schaar van 's-Gravendeel' ontdoet de binnenvaart rigoureus van z'n overtollige capaciteit. Dit efficiënte werktuig van Scheepssloperij Nederland heeft z'n gelijke op nog een aantal andere plaatsen. Er is de komende jaren volop 'ijzer voor de schaar'. De Nederlandse slooplijst alleen al telt 305 schepen, en Europees komen er 850 voor sloop in aanmerking. Het wegslopen van overcapaciteit heeft z'n nut voor de markt, maar cultuur-historisch is het vaak doodzonde. Pikant is dat maar liefst 12 van de 18 sleepschepen op de slooplijst in september door hun eigenaren zijn teruggetrokken. Voor die sector ('liggen en/of varen') blijkt de markt momenteel aan te trekken. Hoeveel van de honderden schepen die al gesloopt zijn of nog wachten op de schaar, ondergaan hun lot terwijl dat achteraf in hoge mate wordt betreurd? Natuurlijk koop je niets voor die gedachte bij het oplossen van een structureel probleem als de overcapaciteit in de Europese binnenvaart. We moeten nu eenmaal van de rotzooi af om de vrachten op peil te houden... Bij schepen praat je niet over een eenheidsproduct. Al die verschillende scheepstypen met hun lading- en/of vaarwegspecifieke afmetingen en voorzieningen zijn ooit gebouwd vanuit een bepaalde behoefte. De schipper of reder wilde juist dat ene type omdat het hem goed paste in zijn werk. Op momenten van sloop luistert niemand nog naar die motieven. De schipper is toe aan sanering, de ambtenaar maakt slechts gebruik van regelingen, en de sloper ruikt winst ook al is de oud-ijzerprijs al jaren aan de lage kant. Omdat het schip een bedrijfsmiddel is in een markt die van z'n overcapaciteit af wil, is slopen doelmatig. Kapitaalvernietiging blijft het, maar daar kies je bewust voor. Onwillekeurig loop je daarmee ook het risico je te ontdoen van een aantal 'oldtimers'. Niet elk schip is het behouden waard, maar voor heel veel schepen is nog wel een andere bestemming denkbaar dan 'de schaar van 's-Gravendeel'. Particuliere initiatieven voor het in de vaart houden van historische bedrijfsvaartuigen zijn er genoeg. We kennen ze zelfs in de VAART-L gelederen. Maar het zijn wel de eenlingen die knokken uit overtuiging en eigen belang. Als er een zeil op staat, ben je doorgaans beter uit. Er zijn dan genoeg behoudsorganisaties die het collectieve belang hoog in het vaandel hebben. Maar hoe staat het met de clubs tot behoud van Hagenaars, Rhein-Herne-kanaalschepen, sleepschepen, spitsen of zelfs duwboten? Historisch bewustzijn is iets om na jou ook anderen van te laten genieten. Bathmen, 9 november 1996. -------------------------------------------------------------- (c) 1996 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen en invalshoeken.