De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Column 97/1: Meer schip voor je geld ------------------------------------ De BV Hollandse Binnenvaartwerven probeert opdrachtgevers, schippers en reders, warm te maken voor een nieuw idee: meer schip voor hetzelfde geld. Bij zulke slogans vraag je je altijd af wat je in het verleden tekort gekomen bent. Dat het goedkoper kon, bewezen de Poolse, Russische, Tsjechische en Roemeense werven. Of liever, de Nederlandse makelaars die hun klanten voorbij de landsgrenzen lieten kijken. Een van de vier partners in de BV Hollandse Binnenvaartwerven geeft het in de Schuttevaer ronduit toe: "De binnenvaartwerven hebben jaren zitten slapen. In Oost-Europa bouwen ze goedkoper en wij hebben daar nooit iets tegenover gezet." De vier willen samen innovatieve binnenvaartschepen ontwikkelen: lichter, met minder diepgang en toch een groot laadvermogen, voor de prijs van conventionele schepen. Je betaalt dus nog net zoveel, maar op den duur ben je goedkoper uit. Bij de eerste duwbakken uit Polen werd vaak niet op een staalplaat meer of minder gekeken; vergeleken met bakken van Hollandse makelij moest een Poolse bak dus tonnen lading achterlaten. Later is dat wel bijgetrokken. De Hollandse Binnenvaartwerven willen nu de balans naar de andere kant laten doorslaan, door geen zwaar staal te gebruiken waar dat niet nodig is. Aluminium stuurhuizen, legeringen van staal en kunststof, paneelbouw en een kortere bouwtijd moeten het allemaal mogelijk maken. En samenwerking, want als werf in je eentje ontwikkel je geen nieuwe schepen. Veel te duur. Het is dan ook verbazend dat van de twintig kleinere VNSI-werven die vijf jaar geleden de koppen bij elkaar staken, maar vier elkaar gevonden hebben. Toch is hun innovatie-verhaal nog niet echt overtuigend. We houden natuurlijk allemaal van doordacht en degelijk. Maar de vraag is of dat niet moet samengaan met een veel lagere prijs. Uiteindelijk is het de prijs waarop Oost-Europese werven de concurrentie zijn aangegaan. En zijn hun schepen echt zoveel minder doordacht en degelijk? Aziatische auto's hebben de Europese markt ook veroverd met de combinatie van een lagere prijs en een betere kwaliteit. De Europese auto-industrie had er lange tijd geen antwoord op. Volkswagen raakte zelfs in de rode cijfers. Tot er een Spaanse inkoopdirecteur kwam, José Ignacio López, die alle VW-toeleveranciers 20% prijsverlaging afdwong. Dat gaf deining, maar toen de ingreep succes had, volgden de andere autofabrikanten vanzelf. Uiteindelijk merkt de consument die lagere productieprijs in zijn portemonnee. Schippers hebben lagere kosten en steeds meer tonkilometers nodig om rond te komen. In de vrachtprijzen zit weinig rek. Er wordt al veel te lang voor dezelfde lage tarieven gevaren. Grotere schepen en snellere motoren hebben gezorgd voor handhaving van het rendement; steeds vaker zijn het ook goedkopere schepen uit Oost-Europa die de kosten laag houden. De Hollandse Binnenvaartwerven proberen die trend om te bouwen naar betere schepen voor toch weer conventionele nieuwbouwprijzen. Moedig, maar kiest de schipper niet liever meer schip voor minder geld...? Bathmen, 5 januari 1997. -------------------------------------------------------------- (c) 1997 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web raadpleegbaar op http://www.per.nl/vaart/columns/