------------------------------------------------------------------------- * VAART! Column 96/37: De Natte Troonrede Date: 14 Sep 96 03:33:33 EDT VAART-bericht van: Dirk van der Meulen V&A <100425.707@CompuServe.COM>: ------------------------------------------------------------------------- De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Aflevering 96/37: De Natte Troonrede ------------------------------------------------------------ * Embargo tot dinsdag 17 september 1996 15.15 uur Leden der Staten-Generaal, Het heeft Mij behaagd het Mij door Onze minister-president Wim Kok aangedragen concept van de jaarlijkse Troonrede geheel en al te herschrijven met het oog op het schier onschatbare belang van de natie bij het motorisch aangedreven vervoer over de Rijn en de binnenwateren. Aan Mijn linkerzijde zetelt thans niet zoals gebruikelijk Mijn echtgenoot, edoch de voormalig minister van Verkeer en Waterstaat wier departement met helder Rijnwater is omgedoopt in ministerie van Algemene Zaken. Dat de stoelen op de voorste rij nog geheel leeg zijn, moogt u Mij niet euvel duiden. Wij hebben de hele paarse ploeg naar huis gestuurd, teneinde de handen vrij te hebben. U hoort Mij goed, Ik kondig u de verschijning aan van de nieuwe minister-president. De overgebleven coalitie is met Mij van mening dat in het belang van de natie hare excellentie mevrouw Jorritsma als lid van de Volkspartij voor Vaart en Democatie de meeste rechten kan doen gelden op de post van voorzitter in het kabinet. De post had zij al, het kabinet kreeg zij zojuist in de schoot geworpen, hahaha. Ik kan u bovendien kond doen van het feit dat Mijn gemaal, de u welbekende Prins Claus, vanochtend op Mijn aanraden de Gouden Koets heeft gelaten voor wat die was, en op de Schie de Groene Draeck heeft genomen, teneinde in het Rotterdamse op dit eigenste moment de helden van Onze natie, de schippers der Rijn- en binnenvloot, Onze warme sympathie te betuigen. U ziet hem in een live-verbinding via Waternet op het Internet geprojecteerd. Dag Claus, jongen, geef ze wat ze toekomt! Ik zie je vanavond. Wij zijn hier vandaag bijeen om het Schip met Goud binnen te halen als de redding van de schatkist. Annemarie - pardon: mevrouw Jorritsma en Ik hebben ons diepgaand bezonnen op de financiele situatie van het Koninkrijk der Nederlanden en bedacht dat wij gezamenlijk het spreekwoordelijke Schip met Goud vanaf heden tot een waar feit verklaren. Rijkdom ligt voor het oprapen, en sprookjes zijn onze nieuwe minister-president niet vreemd; u dient te bedenken dat zij nog zeer recent Straatsburg en St Petersburg heeft aangedaan... Nu de Rijn- en binnenvaart duidelijk te kampen heeft met goedkoper vervoer - Ik zeg u: te goedkoop vervoer - over spoor en weg, ligt het voor de hand dat ons voormalig departement van Verkeer & Waterstaat tot ingrijpende maatregelen komt. Die maatregelen heb Ik verwoord in de nota 'Transport in balans'. De nota biedt de bedrijfstak velerlei kansrijke initiatieven. De kern van het nieuwe beleid is dat wij de balansschalen gaan verhangen. In meer dan één opzicht, wel te verstaan, teneinde het vervoer over water de aandacht te geven die het behoeft. De middelen vormen niet langer een probleem. Een simpele rekensom leert Ons dat het verkeer over de weg hoe dan ook vastloopt, hetzij met dan wel zonder nieuwe wegen. Voor het wegverkeer is dus ieder denkbaar budget toereikend, ook het bescheiden vaarwegenbudget. Daarmee krijgt de wegenbelasting wederom haar oorspronkelijke functie van belasting. De opbrengst zal geheel ten goede komen aan de noodzakelijke stimulering van het vervoer per schip. De BVB - met hetzelfde Rijnwater omgedoopt in Beleidsorgaan Vaart! in de Binnenvaart - krijgt de volledige beschikking over het budget. Wij zijn er ten volle van overtuigd dat Wij Ons daarmee verzekeren van de meest optimale besteding der middelen. In de toekomst dienen Wij immers niet slechts te investeren in steen en staal, maar vooral ook in menselijk kapitaal. Investeren in mensen is de beste weg om tot een schone, arbeidsrijke groei te komen. De opleiding van matrozen is derhalve een hoge prioriteit toegekend. Tot de andere maatregelen waartoe wij ons genoopt zien, behoren - het verhuizen van de residentie naar Tiel - de Rijks*water*staat nog uitsluitend natte infrastructuur laten beheren en ontwerpen - alle bruggen in doorgaande vaarwegen zullen voortaan open staan en pas dichtgaan bij een file van tenminste twee kilometer - vrachtwagens krijgen een brandstoftankinhoud voor maximaal 50 wegkilometers - haast maken met een satellietnetwerk voor de scheepvaart in noordwest- Europa, en andere telematicafaciliteiten - de geplande Betuwelijn overdoen aan de Deutsche Bundesbahn krachtens het profijtbeginsel - de financiering van een waardevast pensioen voor alle varenden - het opheffen van de Staatscourant; via Schuttevaer, Scheepvaartkrant en Water/Internet zullen wij ons voortaan rechtstreeks tot onze belangrijkste economische doelgroep richten. Leden der Staten Generaal, In deze Ridderzaal zijn in de loop der eeuwen vele goede voornemens aan u voorgelegd, maar u weet hoe dat met goede voornemens gaat... Doch zelden is het realiteitsgehalte van de plannen zo hoog geweest als voor het begrotingsjaar 1997. Wij wensen alle varenden vanaf deze plaats een behouden vaart en sluiten deze troonrede, indachtig het gezegde onder onze varende oosterburen, met een 'Gruess Gott'. En nu schippers, varen maar! Majesteit. ------------------------------------------------------------- * De Natte Troonrede Date: Sun, 15 Sep 1996 20:26:17 +0200 VAART-bericht van: Tecarli Elbert Vissers : ------------------------------------------------------------- Heerlijk om dat te lezen maar helaas it's a joke. Nee serieus, zover wil ik als schipper helemaal niet dat het komt. Wij leven in een vrije markt economie en dat heeft leuke en minder leuke kanten die we zullen moeten accepteren. De overheid heeft alleen een sturende en begeleidende rol. Nederland alleen kan al helemaal niets beginnen. De Europese economie is een ingewikkeld bouwsel maar wel een absoluut samenhangend geheel. Iedere wijziging heeft dus invloed op het hele bouwsel. In Nederland hoef je maar een dag langs de A15 te gaan staan om te begrijpen dat de groeiprognoses van het vervoer nooit over de weg te realiseren zijn. De file loopt van 07.00 's morgens via een klein dal rond de middag tot 19.00 's avonds. Iedere vrije burger heeft het recht om in zijn auto te rijden en hoewel de overheid via belastingen probeert dat te beïnvloeden lukt dat niet. Alleen een praktisch gratis openbaar vervoer van een beduidend betere kwaliteit als nu kan daar verandering in brengen. De overheid heeft daar het geld niet voor dus dat is geen optie. Het duurder maken van het vervoer over de weg kan niet omdat we te maken hebben met één Europa met vrij verkeer van mensen en goederen. Indien Nederland de wegenbelasting verhoogd is dat alleen ten nadele van Nederlandse vrachtwagens en rijden die plotseling rond met Spaanse of Griekse nummerborden. Het verhogen van de brandstofprijzen in Nederland zorgt er alleen voor dat de tankstations in België en Duitsland dicht bij onze grens gouden tijden gaan krijgen. Ook een vignet is geen alternatief want dat gaat ten koste van onze positie van "port of Europa". Dergelijke zaken zijn alleen nog in Europees verband te regelen. Europees gezien liggen de belangen echter heel anders en zal het nog een heel lange weg zijn en zeker een weg van kleine stapjes. Het enige alternatief dat overblijft is de prijs/kwaliteit verhouding. In het wegverkeer is een moordende concurrentie bezig, puur op prijs/kwaliteit verhouding. Het wegvervoer grijp iedere kans aan om de kostprijs te drukken en de kwaliteit te verhogen. De verlader kijkt ook niet meer uitsluitend naar de prijs maar welke kwaliteit krijg ik voor die prijs. (Het grote bezwaar van de verladers tegen toerbeurten). De binnenvaart zou daar eens in de keuken moeten gaan kijken en er lering uit trekken. Het gaat er niet alleen om lading van A naar B te verplaatsen. Dat verplaatsen moet passen in het logistiek proces van de verlader en moet een meerwaarde voor de verlader inhouden. Deze meerwaarde kan zijn: - Just in Time - Droge en schone tijdelijk gratis opslag - Distributie - tracking en tracing - enz. Voor een eenling niet realiseerbaar maar dat lukt in het wegverkeer ook niet. Wij moeten toe naar een vorm van grote samenwerkingsverbanden die deze zaken voor ons organiseren. De klant is nog steeds koning, wij moeten zijn wensen van zijn ogen aflezen en hem tegemoet komen waar dat mogelijk is. In het wegverkeer blijkt dit systeem te werken. Bedrijven die innovatief op de wensen van de verlader ingaan en waar mogelijk meerwaarde aan het transport toevoegen blijken weinig last te hebben van de concurrentie. Wij als binnenvaart moeten ook die kant op. Nu de overheid in haar begeleidende rol. Zij is verantwoordelijk voor de infrastructuur en kan op dat gebied wel heel wat doen en begint, zeker onze minister Joritsma, daar ook redelijk mee. Selectief subsidieren heet dat. Inland-terminals moeten aan het water liggen, kades en overslagfaciliteiten, verbetering van de vaarwegen, enz, enz. De overheid is best redelijk op de goede weg maar wij als binnenvaart moeten daar meer op inspelen. BN is een heel goede stap en nu is de overheid weer aan zet. Laat subsidie die voor de binnenvaart bedoeld is niet door allerlei externe bedrijven verwerken. Laat BN over die subsidie beslissen. Senter kan dat prima controleren. Daar zitten de mensen die verstand hebben van de binnenvaart. Nu zijn allerlei instanties zonder verstand van de binnenvaart bezig de binnenvaart te innoveren. Heel veel zaken worden door die verschillende bedrijven 2 en 3 dubbel gedaan wat zonde van het geld is. Stuur reacties naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl