De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Column 96/46: Waterscheiding ---------------------------- Het kunstmatig samenvoegen van naburige stroomgebieden vraagt veel creativiteit, inzet, geduld en hoge investeringen. Denk maar aan de Rijn-Main-Donau verbinding. Die zou er niet zijn gekomen zonder dure kunstwerken en zonder de harde wil tot wederzijdse handreiking over de waterscheiding heen. Bij het samen optrekken van organisaties gaat het niet anders. Binnenvaart Nederland ligt onder vuur. BN-partner Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) heeft de afgelopen week openlijk twijfels en teleurstelling uitgesproken over resultaten en daadkracht van de branchebrede organisatie. Dat klinkt niet netjes, dat lijkt op vloeken in de kerk. Als je daarbij ook nog hard roept hoe het wel moet, leg je de andere stroming al gauw jouw wil op. En dan wordt het oppassen, want voor je het weet ontaardt het in een ordinaire machtstrijd. Of je trekt een nieuwe waterscheiding op. 'Bom onder Binnenvaart Nederland', het openingsartikel in Weekblad Schuttevaer van 16 november jl, geeft een onthullende blik in de keuken van de CBRB. De stoere taal van voorzitter jonkheer Hubert Jan van der Wijck mag er bij de leden in gaan als koek, bij de buitenwacht roept het onmiddellijk nostalgische weerstanden op. Met zo'n uitbarsting van ongenoegen geef je aan dat je eigenlijk de andere partners niet naast je duldt. Oftewel: als het niet op onze manier kan, dan kiezen we liever een eigen koers. De koers is al bepaald. "Je kunt alleen iets bereiken als je in elkaar opgaat. En wat mij betreft is dat ook van het begin af de bedoeling", meldt CBRB-directeur Ton Roos, die het CBRB in één moeite door positioneert als 'de organisatie voor Binnenvaart en Logistiek'. Als BN door CBRB slechts bedoeld was als tussenfase in een totale machtsovername, geeft dat zeer te denken. Het roept de herinnering op aan 'Duitse toestanden', waarbij het Bundesverband der deutschen Binnenschiffahrt (BdB) jarenlang zeer machtsbelust alles in de binnenvaartbranche aan zichzelf ondergeschikt probeerde te maken. De koelheid waarmee BN-voorzitter Gert Koffeman het gebulder van Van der Wijck in de Schuttevaer pareert, dwingt grote bewondering af. "Laat het CBRB eerst maar eens antwoord geven op eenvoudige vragen", zegt hij mild. En: "Er zijn ook de nodige voorbeelden van daadkracht, maar dan moet je wel het vermogen kunnen opbrengen die zo te profileren. En ergens op een vergadering durven zeggen dat je namens BN komt en niet namens je eigen club. Dat speculeert op de bereidheid voor elkaar te praten en een stukje van de eigen identiteit in te leveren." De natuurlijke waterscheiding, tussen varende particulieren en ondernemingen die varen met handel combineren, haal je in geen eeuwen weg. Bij de RMD-aanleg is ooit gekozen voor een vaarweg over de bergen heen. De vraag is of Binnenvaart Nederland inclusief CBRB zoveel creativiteit, inzet, geduld en hoge investeringen op kan brengen. Bathmen, 17 november 1996. -------------------------------------------------------------- (c) 1996 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen en invalshoeken.