Alle columns (met reacties *) De Betuwe-tragedie
Putje kwijt
Wat doet de markt?
Logistieke schakels
Spelevaren op De Rijn
Bedreigde rivieren
Ingrediënten voor 1 april
Leve de lobby
Het Platbodem Scenario
De schaar van 's-Gravendeel
Innovatie moet groeien
Schepje meer of minder
 
|
VAART!Column 99/15  (Alle vorige columns)Sinterklaas-gevoelMet een ultiem Sinterklaas-gevoel legde ik zaterdag mijn oor te luisteren aan de schoorsteen van het CBRB. Een hoog bouwsel uit de tijd dat reders vanwege hun dikke sigaren nog een flinke trek nodig hadden. Da's nu voorbij. Hubens stelt in het AMVV-onderzoek 'Plaats bepalen en koers kiezen' dat de binnenvaart niet meer dan 4% rederijen telt en verder particuliere bedrijven; de reders houden 20% van de binnenvloot varend. Om de schoorsteen van het CBRB rokend te houden hebben ze de laatste jaren 'varende ondernemers' tot de CBRB-gelederen toegelaten. Sommigen roken ook sigaren, want dat hoort er zo bij in die kringen.
Groot denken, en vooral efficiënt, hoor ik van beneden. Het gewriemel in de markt van die schippers en hun bondjes zet geen zoden aan de dijk. Da's toch marginaal. Die lui zijn dan wel hun toerbeurt kwijt, maar ze zíen het nog steeds niet. Varen met je vrouw aan boord, zoiets is toch niet van deze tijd?! En dan dat internaatsgedoe... Dat moet je anders managen. O, u hebt zelf kinderen op het internaat? Goh, wat enig... Laat onze fiscalist daar nog maar eens naar kijken... Brrr, wat kreeg ik het ineens koud daarboven. Nog even vasthouden, Agios. De echte ledenvergadering moet nog beginnen. Hoongelach beneden over die Groenewold van Rijn & IJssel. Wat bazelt die man nou in de Scheepvaartkrant dat CBRB uit Binnenvaart Nederland moet stappen. Ach, maak je daar toch niet langer druk om, dat wordt niks. Veel te duur met die bureautjes voor telematica en innovatie. Daar zitten hier genoeg mensen voor op ons eigen secretariaat. En met subsidie is het nog wat, maar zonder... Vergeet het maar. Laat Hugo Roos daar nou eens fijn een eind aan breien, dan is de weg vrij. Eindelijk. Ha, ze beginnen over het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Misschien wordt het nu wat draaglijker bovenaan de schoorsteen. Het BVB staat hoog aangeschreven in de binnenvaart, constateert Hubens ten overvloede. Een kwart van de binnenvaartondernemers is sponsor, en iedereen vindt het BVB nuttig. Een minderheid denkt zelfs dat het BVB erin slaagt verladers te overtuigen van de voordelen van de binnenvaart, en driekwart gunt het BVB de eer van een grotere bekendheid van de sector bij het grote publiek. Dat kan dus niet stuk, jammer dat nog niet elke binnenvaarder een kwartje per ton doneert. Ja ja, daar wil het bestuur het eens met de leden over hebben, hoor ik. Want zou het nu niet veel praktischer zijn om al het geld dat CBRB'ers in die operatie steken, in één keer over te maken vanuit de CBRB-kas. Kijk, dan heb je tenminste nog wat in de melk te brokkelen en kun je de populariteit van dat gremium een beetje naar je hand zetten. Want het is toch zo, geef maar toe, die jongens en meisjes doen goed werk voor de sector. Een beetje dichter er tegenaan schuren is alleen maar goed voor het imago van onze club, uw eigen CBRB, immers dé organisatie in de branche. Het was of ik gegrepen werd door een sterke windvlaag en één moment vreesde ik voor m'n leven. Ik zag me daar al beneden liggen, voorbijgelopen door napratende vergaderaars ('Goh, die Roos! Centrale BVB-donatie, hoe verzint 'ie het. Moeten we het nog wel even over hebben, trouwens...') die me achteloos hun laatste stompje sigaar toewierpen. 'O kijk, is dat niet Agios Nikolaos, daar in de goot...?' Maar gelukkig, met mijn pij bleef ik haken achter de stalen constructie waarop ooit nog eens de slogan 'Vervoer over water, de juiste weg' de skyline van Rotterdam had verlicht... Agios Nikolaos |
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 1996-1999
|