De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Column 96/48: Digitale-ladingvaart ---------------------------------- Er gaat veel mail over de CARGO-L discussielijst, maar meestal zijn het saaie lijsten met afvaarttijden van Belgische zeeschepen, een Amerikaan die pontons aanbiedt voor de offshore, een lading hout die van Ivoorkust naar Europa moet, persberichten van de havendienst van Manilla, of een Deense rederij die nog wat schepen in de aanbieding heeft. Wat hap-snap berichten, kortom weinig structuur. Een poosje terug vertelde een Griekse kapitein/reder dat hij vrijwel niets meer op papier doet, maar bijna alles per Internet/E-mail. En sindsdien krijgt de discussie over (zee)transport en Internet op CARGO-L meer diepgang. 'Grappig om te zien hoe UPS, Fedex en nu ook DHL op hun webpagina's de mogelijkheid bieden na te gaan wanneer een envelop werd opgepikt in Milaan en wanneer die werd afgeleverd in Hongkong. Maar hoe mooi ook voor die ene envelop, als je elke dag grote partijen lading ontvangt en hevig geïnteresseerd bent in de aankomsttijden, gaat het hele verhaal niet op', schreef de Griek. Niet helemaal waar, reageerde Willie Jefferson, president van de Amerikaanse rederij Dart Maritime Service, Inc. Zijn pro-Internet toekomstvisie staat op de website van Dart Maritime (http://www.dartmaritime.com). Volgens Jefferson kun je bij zeerederij APL op de site nu al het nummer van je ladingpapieren in te tikken, om meer informatie te krijgen. En bij OOCL houden ze ook hun eigen afvaarttijden bij op de Website. Deze Internet-diensten gaan gelijk op met de 'oudere' informatievoorziening per telefoon, fax of EDI. Het zijn extra mogelijkheden om klanten zoveel mogelijk te bieden voor hun geld. Dit soort statusmeldingen, via tracking en tracing, blijven uitzonderingen in het goederenvervoer. In de Internet Peiling die het Coördinatiepunt Telematica van het ministerie van Verkeer en Waterstaat hield, kom je het meermalen als knelpunt tegen: 'inwinning van tracking-en-tracing-informatie op alle relevante plaatsen in de vervoersketen en verspreiding van deze informatie naar klant (alleen de voor de klant relevante informatie) en naar opeenvolgende schakels in de keten (indien nodig)'. Pasklare oplossingen zoek je op de Telematica-site (http://www.dgv.minvenw.nl/Telematica/ ) tevergeefs. André Oldenburger, hoofd van het coördinatiepunt, belooft dat alle reacties uit de peiling meegenomen worden in de nota Telematica Verkeer en Vervoer 3. De bevindingen werden vorige week in de Rai in Amsterdam gepresenteerd, tijdens het congres Telematica 96. Berichten over aardverschuivingen in het telematica-denken hebben ons (nog) niet bereikt. Wel roept Telematica-professor dr R.W. Wagenaar in Telecommagazine (sindskort op het Web: http://www.bpa.nl/Telecommagazine) nog maar eens dat de 'informatiecongestie' ons boven het hoofd groeit. 'Ideaal is als als de vrachtwagenchauffeur, de benodigde informatie en de container gelijktijdig aankomen en elkaar meteen weten te vinden. Maar dat is de schone theorie.' Van grootschalige toepassing van telematica in vervoersketens verwacht de V&W-nota niettemin 'een aanzienlijke bijdrage aan de gewenste verschuiving van de modal shift in 2010 (20 miljoen ton naar het spoor, 20 miljoen ton naar de binnenvaart en 11 miljoen ton naar de shortsea), en een vermindering van de verwachte groei van het aantal voertuigkilometers over de weg van 10% in 2010 (Transport in Balans)'. Zo'n verschuiving in tonnage is nog ver weg. Een variant op de nieuwe BVB-slogan lijkt dan ook hard nodig: 'Kies digitale-ladingvaart voordat alles stilstaat'. Bathmen, 1 december 1996. -------------------------------------------------------------- (c) 1996 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen en invalshoeken.