Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.



Alle columns
(met reacties *)

De Betuwe-tragedie
Maak ze schaars
Agios' Troonrede
Betuwebreuklijn
Internaatsgedoe

Putje kwijt
Dokteren aan capaciteit
Gruwelen in Zeurpietland
Doorgaan en groeien
Koninklijke Schuttevaer

Wat doet de markt?
Schippersmilieu
Goede Vaartwensen
Geen Betuwelijn waard
Wat verdien je aan ICT?

Logistieke schakels
Politiek vaarwater
De Kamer evalueert
BICS Brother's privacy
Onze Schipperstaal

Spelevaren op De Rijn
De Natte Troonrede
Een jaar vol VAART!
Weerbarstig scheepsvuil
Wijnolst's kruideniers

Bedreigde rivieren
De kracht van een droom
Varen in vrijheid
Transport & Criminaliteit
Varen is leven

Ingrediënten voor 1 april
Schippers & Infostress
Sticht een stichting
Observatie & Frustratie
Havens om te varen

Leve de lobby
Een redelijk alternatief
Zet het wegvervoer stil
Meer schip voor je geld*
IJs en weder dienende

Het Platbodem Scenario
Struisvogel of kameleon?
Digitale-ladingvaart
De varensfamilie-beurs
Waterscheiding

De schaar van 's-Gravendeel
Kind van de rekening
Coöperatief schipperen
Zielig NS Cargo*
Het BEX-perspectief

Innovatie moet groeien
Gebroken Toerbeurtmannen*
De Natte Troonrede*
Formeel 'buiten het bord'
Balanswaarde binnenvaart

Schepje meer of minder
Rotterhaagse vuilvaart
Waterstandje voor de NOS
Schippers surfen niet
Duizend dwarsliggers

 

VAART! Column 99/14   (Alle vorige columns)

Mismoedig tobben

Het gaat niet goed met de binnenvaart, maar met de binnenvaarders zelf gaat het beter. Drs Angelique Hubens - de enige marktonderzoeker met alle Rijnvaartpapieren - heeft zaterdag in het VAART!Café Live (of was het nu 'Inland Navigation Café' of 'Binnenvaartcafé') op Europort in de RAI haar onderzoeksrapport Plaats bepalen en koers kiezen gepresenteerd. Een opinie-onderzoek in opdracht van de AMVV onder binnenvaartondernemers over hun sociaal-economische positie en hun mening over binnenvaartorganisaties. Zeer representatief, want 31% van alle aangeschreven ondernemers reageerde. Jan de Vries nam namens Binnenvaart Nederland het eerste exemplaar in ontvangst; hij zat (toevallig?) vooraan, en vertegenwoordigt in ieder geval de particuliere meerderheid in BN.


d o o r   A G I O S   N I K O L A O S

In het café was het knus en behaaglijk, niet het minst door de goedlopende bediening met Willem en Marie, bekend van het online VAART!Café op vrijdagavond. Hulde ook aan de initiatiefnemers: RAI, BVB, SAB en VTenL. Jammer eigenlijk, dat de meeste varende schippers zaterdagmiddag toch de voorkeur gaven aan een rondgang over de beursvloer. Misschien omdat ze na het gezeul met een knullig treintje van de hoofdingang naar de Amstelhal, en het lange wachten in de kou voor de registratiebalie, gewoon waar voor hun geld wilden? Europort had meer dan genoeg te bieden; met de beurs op zich was niets mis. En VAART! maakt de 'beursaanbieding' van de AMVV toch wel voor iedereen te downloaden, zodat je die niet hoeft te missen.

Wat maakt dat het de binnenvaart niet echt goed gaat, wat is de oorzaak van het mismoedig tobben? De meerderheid van de binnenvaarders heeft een somber toekomstperspectief over de binnenvaart in het algemeen; de helft vindt dat het slecht gaat en verwacht dat het de komende twee jaar ook slecht zal gaan. Vooral over de binnenlandse en Noord-Zuid droge ladingvaart en de tankvaart, maar ook over de droge ladingvaart en de containervaart op de Rijn zijn de geluiden negatief. Alleen de passagiersvaart ziet de toekomst in meerderheid positief. Slechts een kwart ziet de toekomst van het eigen bedrijf en het inkomen negatief, al wordt de marktpositie van binnenvaarders er volgens een derde van de ondervraagden niet beter op. Het ontbreekt aan voldoende marktinformatie.

Wij Grieken stellen dan gewoonlijk de vraag: wie betaalt de veerman? Waar jullie Hollandse binnenvaarders dan meteen de vraag aan toevoegen: hoeveel? Hoe kom je aan lading en wat is je vracht? Internet zou bij de informatievoorziening een oplossing kunnen bieden, maar nog slechts 10% van de binnenvaarders heeft toegang tot het Net, blijkt uit het AMVV-onderzoek. De helft zegt er de komende twee jaar zeker géén gebruik van te maken, onwetend van wat er nog allemaal op ze afkomt.

Wat het varen er voor de meesten niet leuker op maakt zijn de sociale omstandigheden. Angelique Hubens schrijft: 'Mensen hebben al hun tijd nodig voor het verkijgen van een positief bedrijfsresultaat en het gevolg is dat zij geen tijd meer hebben voor een sociaal leven.' Het zijn volgens haar duidelijk niet een paar en steeds dezelfde (kleine) ondernemers die om hulp vragen. Het merendeel vindt dat zowel op het economische als op het sociale vlak iets moet gebeuren. Daar ligt een taak voor de binnenvaartorganisaties.

Die binnenvaartorganisaties hebben zo hun eigen problemen volgens het onderzoek. Ze vertegenwoordigen gezamenlijk slechts een minderheid van de binnenvaarders, en hebben dat voor een deel aan zichzelf te danken. De meeste binnenvaartondernemers zijn nergens bij aangesloten, omdat ze vinden dat de organisaties onvoldoende samenwerken. En ook omdat BN, de samenwerkingsvorm bij uitstek, slecht functioneert. Bestuurders moeten de onderlinge verschillen overbruggen. 'Het ligt aan de poppetjes', zei iemand zaterdag in de discussie. En een schipper merkte op dat particulieren en reders noodgedwongen zullen moeten samenwerken.

Een meerderheid van de binnenvaartondernemers is zowel voor samenwerking, als voor een centrale vertegenwoordiging van de binnenvaartorganisaties. Van de ondernemers die voor samenwerking zijn is iets meer dan de helft voor samenwerking van alle organisaties en 41% voor twee samenwerkingsblokken van particuliere gezinsbedrijven en een aparte samenwerking van rederijen. Dat resultaat geeft volgens het onderzoeksrapport aan hoe verdeeld de binnenvaarders zijn over de vorm van samenwerking.

Zo'n onderzoek is een machtig mooi handvat om eens na te denken over een toekomst die binnenvaarders weer alle vertrouwen geeft. Jan de Vries van BN noemde het moment van verschijnen dan ook 'cruciaal'. In de 'radiostilte' die BN-partners onderling hebben afgekondigd is dit een oorverdovend maar duidelijk signaal van binnenvaarders, de echte opdrachtgevers van Binnenvaart Nederland. Daar zullen de 'poppetjes' toch gehoor aan moeten geven.

Agios Nikolaos












Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie.

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1999
VAART! Info

index