De wekelijkse VAART! Column door Dirk van der Meulen OBSERVATIE & FRUSTRATIE Wie schatrijk wil worden, moet zorgen dat 'ie over langere tijd de capaciteit van de binnenvaart kan voorspellen. (En het niet aan iedereen doorvertellen...) Marktobservaties in de binnenvaart zijn dermate subjectief en onnauwkeurig, dat niemand er een peil op kan trekken en iedereen dus maar liever z'n eigen inschatting volgt. Toch is zorgvuldige marktobservatie nodig, bijvoorbeeld om in de sloopregeling de gewenste oud-voor-nieuw verhouding vast te stellen, of de ruimte in overnachtingshavens, of de behoefte aan bemanningsleden, of de capaciteit van overslagmaterieel, of de financieringsbehoefte voor nieuwbouw en renovatie, of ... Ja, ga zo nog maar even door. Er is een Europees marktobservatiesysteem, maar als je probeert om de onderliggende waarden te achterhalen, is de kans groot dat je uitkomt bij de rubriek 'De Rijn van A tot Z' in Weekblad Schuttevaer. Natuurlijk, als je elke week dezelfde natte vinger in de lucht houdt weet je op den duur hoe de wind het afgelopen jaar heeft gewaaid. Maar wat zegt dat over de wind voor komende jaren? Nu blijkt weer dat banken geen brood meer zien in het financieren van kleine schepen, terwijl iedereen juist hoopt dat er op verbeterde vaarwegen vraag zal komen naar dit soort schepen, omdat ze lading van overbelaste wegen kunnen halen. Tilly Zwartepoorte kan dan heel departementaal roepen dat er niet meer wordt gesloopt zodra de markt in evenwicht is, maar wie zal dat moment bepalen? De frustratie in de markt bestaat al langer, maar zal alleen maar groter worden naarmate de vrije vervoersmarkt meer invloed krijgt. Toerbeurten vormen tot nu toe een aardige buffer waar de vrije markt van meeprofiteert, maar het eind is in zicht. Des te belangrijker wordt voor al die duizenden ondernemers in de vaart het hebben van een marktobservatiesysteem dat de vervoersmarkt werkelijk doorzichtig maakt. De vraag blijft wie het moment van evenwicht in de markt bepaalt. Daar hangt kennelijk veel van af. Misschien nog niet zo gek om de banken, als grootste financiers van de binnenvaart, te vragen in overleg met Binnenvaart Nederland hun marktobservatiesysteem te verfijnen en inzichtelijk te maken voor iedereen? -------------------------------------------------------------- Bathmen, 9 maart 1997. (c) 1997 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web raadpleegbaar op http://www.per.nl/vaart/columns/