Alle columns (met reacties *) Agios' Troonrede Betuwebreuklijn Internaatsgedoe Putje kwijt
Wat doet de markt?
Logistieke schakels
Spelevaren op De Rijn
Bedreigde rivieren
Ingrediënten voor 1 april
Leve de lobby
Het Platbodem Scenario
De schaar van 's-Gravendeel
Innovatie moet groeien
Schepje meer of minder
 
|
VAART! Column 99/12  (Alle vorige columns)Maak ze schaarsOp Werelddierendag laten we uit sympathie met beesten en vegetariërs ons karbonaadje staan, ondanks het ach en wee van hongerende varkensboeren. Arme boeren... Iedereen dwong ze alsmaar groter te gaan, omdat er alleen met voldoende schaalgrootte nog een toekomst zou zijn. Niemand had kennelijk door dat alle varkens bij elkaar de wereld in een mestvaalt veranderen.
Op Wereldtransportdag luisteren we naar het advies van de Raad voor Verkeer en waterstaat: Stop met Nederland Distributieland! Liefst op een zondag. Doen we meteen de autoloze-zondagcomité's en principiële zondaghouders onder de vrachtvaarders en -rijders een lol. Arme schippers en wegvervoerders... Iedereen praatte ze meer laadruimte aan, vanwege de nodige schaalgrootte en het te verwachten vervoersaanbod. Niemand had kennelijk door dat het verslepen van al die extra lading zoveel doorgaande drukte en ruimtebeslag vergt. Dat de wereld van golfbewegingen aan elkaar hangt, merk je hier op Kreta sterker dan waar ook. Wij maken ons niet druk om regels, voorschriften en adviezen. Als 'Athene' beslist dat je voor afgebouwde nieuwbouw belasting moet betalen, houden wij nieuwe gebouwen 'under construction'. Ons devies - Verzin een list voor elke mateloze regel - houdt de branding ver uit de kust. Al die paniek is nergens voor nodig. Zorg maar liever dat het tij keert. Denk je echt dat zo'n oud-KLM-directeur Pieter Bouw minder vervoer wil? Hij kijkt wel uit! Wie z'n opties liefheeft kastijdt ze, toch? Dat geldt voor die havenbaronnen in het adviescollege net zo. Er is maar één manier om de rendementen van haveninstallaties nog verder te verhogen: maak ze schaars. Je kunt wachten tot je een ons weegt, voor de markt zover is dat de vraag het aanbod overtreft. Je helpt de markt een handje door regels te stellen en voorwaarden te verbinden aan het gebruik van vervoersvoorzieningen. Maak ze schaars. Nederland Distributieland moet het vooral hebben van het Duitse achterland. De Nederlandse Rijn- en binnenvaart vervoert zo goedkoop, dat het voor Duitsland geen zin meer had er nog een eigen vloot op na te houden. Ze zouden wel gek zijn. Wil Nederland voor miljarden een Betuwelijn aanleggen? Prima! De Waal richting Duitsland is ruim genoeg, maar meer keus en capaciteit maakt de vervoersdienst nog goedkoper voor de eindafnemers. Pieter Bouw en z'n companen hebben het licht gezien. Zoniet, hou ik - Agios Nikolaos - het mijne graag even schijnende. Maak ze schaars, is dé list waarmee je eindafnemers dwingt voor vervoersdiensten te betalen wat ze kosten. Saneer, accepteer elke regel die je dienst duurder maakt. Nu de Duitse vloot al vrijwel weg is, helpt vluchten verladers niet meer. Elk probleem een nieuwe uitdaging. De aandeelhouder wint. Leef voor een hogere marge, zorg voor vlees op je botten. Werelddierendag is zo weer voorbij, Wereldtransportdag ook. Agios Nikolaos
|
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 1996-1999
|