Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.



Alle columns
(met reacties *)

Agios' Troonrede
Betuwebreuklijn
Internaatsgedoe

Putje kwijt
Dokteren aan capaciteit
Gruwelen in Zeurpietland
Doorgaan en groeien
Koninklijke Schuttevaer

Wat doet de markt?
Schippersmilieu
Goede Vaartwensen
Geen Betuwelijn waard
Wat verdien je aan ICT?

Logistieke schakels
Politiek vaarwater
De Kamer evalueert
BICS Brother's privacy
Onze Schipperstaal

Spelevaren op De Rijn
De Natte Troonrede
Een jaar vol VAART!
Weerbarstig scheepsvuil
Wijnolst's kruideniers

Bedreigde rivieren
De kracht van een droom
Varen in vrijheid
Transport & Criminaliteit
Varen is leven

Ingrediënten voor 1 april
Schippers & Infostress
Sticht een stichting
Observatie & Frustratie
Havens om te varen

Leve de lobby
Een redelijk alternatief
Zet het wegvervoer stil
Meer schip voor je geld*
IJs en weder dienende

Het Platbodem Scenario
Struisvogel of kameleon?
Digitale-ladingvaart
De varensfamilie-beurs
Waterscheiding

De schaar van 's-Gravendeel
Kind van de rekening
Coöperatief schipperen
Zielig NS Cargo*
Het BEX-perspectief

Innovatie moet groeien
Gebroken Toerbeurtmannen*
De Natte Troonrede*
Formeel 'buiten het bord'
Balanswaarde binnenvaart

Schepje meer of minder
Rotterhaagse vuilvaart
Waterstandje voor de NOS
Schippers surfen niet
Duizend dwarsliggers

 

VAART! Column 99/12   (Alle vorige columns)

Maak ze schaars

Op Werelddierendag laten we uit sympathie met beesten en vegetariërs ons karbonaadje staan, ondanks het ach en wee van hongerende varkensboeren. Arme boeren... Iedereen dwong ze alsmaar groter te gaan, omdat er alleen met voldoende schaalgrootte nog een toekomst zou zijn. Niemand had kennelijk door dat alle varkens bij elkaar de wereld in een mestvaalt veranderen.


d o o r   A G I O S   N I C O L A O S

Op Wereldtransportdag luisteren we naar het advies van de Raad voor Verkeer en waterstaat: Stop met Nederland Distributieland! Liefst op een zondag. Doen we meteen de autoloze-zondagcomité's en principiële zondaghouders onder de vrachtvaarders en -rijders een lol. Arme schippers en wegvervoerders... Iedereen praatte ze meer laadruimte aan, vanwege de nodige schaalgrootte en het te verwachten vervoersaanbod. Niemand had kennelijk door dat het verslepen van al die extra lading zoveel doorgaande drukte en ruimtebeslag vergt.

Dat de wereld van golfbewegingen aan elkaar hangt, merk je hier op Kreta sterker dan waar ook. Wij maken ons niet druk om regels, voorschriften en adviezen. Als 'Athene' beslist dat je voor afgebouwde nieuwbouw belasting moet betalen, houden wij nieuwe gebouwen 'under construction'. Ons devies - Verzin een list voor elke mateloze regel - houdt de branding ver uit de kust. Al die paniek is nergens voor nodig. Zorg maar liever dat het tij keert.

Denk je echt dat zo'n oud-KLM-directeur Pieter Bouw minder vervoer wil? Hij kijkt wel uit! Wie z'n opties liefheeft kastijdt ze, toch? Dat geldt voor die havenbaronnen in het adviescollege net zo. Er is maar één manier om de rendementen van haveninstallaties nog verder te verhogen: maak ze schaars. Je kunt wachten tot je een ons weegt, voor de markt zover is dat de vraag het aanbod overtreft. Je helpt de markt een handje door regels te stellen en voorwaarden te verbinden aan het gebruik van vervoersvoorzieningen.

Maak ze schaars. Nederland Distributieland moet het vooral hebben van het Duitse achterland. De Nederlandse Rijn- en binnenvaart vervoert zo goedkoop, dat het voor Duitsland geen zin meer had er nog een eigen vloot op na te houden. Ze zouden wel gek zijn. Wil Nederland voor miljarden een Betuwelijn aanleggen? Prima! De Waal richting Duitsland is ruim genoeg, maar meer keus en capaciteit maakt de vervoersdienst nog goedkoper voor de eindafnemers.

Pieter Bouw en z'n companen hebben het licht gezien. Zoniet, hou ik - Agios Nikolaos - het mijne graag even schijnende. Maak ze schaars, is dé list waarmee je eindafnemers dwingt voor vervoersdiensten te betalen wat ze kosten. Saneer, accepteer elke regel die je dienst duurder maakt. Nu de Duitse vloot al vrijwel weg is, helpt vluchten verladers niet meer. Elk probleem een nieuwe uitdaging. De aandeelhouder wint. Leef voor een hogere marge, zorg voor vlees op je botten. Werelddierendag is zo weer voorbij, Wereldtransportdag ook.

Agios Nikolaos

    P.S. Mevrouw Beatrix, dat was toch geen watervogelbont waarmee uw hoofd was bedekt tijdens Prinsjesdag?! Had ik nog zo gezegd: 'Watervogelbont. Donzig, en met die snelle veerboten tegenwoordig goed betaalbaar...' Neemt u struisvogelveren! Vraag eens aan Tineke Netelenbos. Die heeft tijdens de openingsvlucht van Lelystad naar Amsterdam ongetwijfeld geoogst... Ze wil vast wel ruilen, want die struisvogelverenhoed past prima bij haar vaarwegenbegroting.













Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie.

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1999
VAART! Info

index