De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Column 96/41: Zielig NS Cargo ----------------------------- Met het spoorvervoer in Nederland wordt het pas wat als de Deutsche Bahn 'ons' NS Cargo volledig heeft opgeslokt. Deze stelling vindt (opnieuw) onderbouwing in Nieuwsblad Transport van 10 oktober j.l. Niet alleen omdat directeur J. Denis van Combined Container Services (CCS) in die krant het spoorvervoer in Nederland 'een drama' noemt, maar vooral omdat NS Cargo's directeur E. Smulders in een interview voor de zoveelste keer aangeeft dat zijn onderneming op eigen kracht niets voor elkaar krijgt. Smulders klaagt: "Als het zo is dat met staatssteun bedrijven in staat worden gesteld de krenten bij ons uit de pap te vissen, dan wil ik ook steun." Alsof NS Cargo niet pas nog een kapitaaldotatie van 162 miljoen gulden van het Rijk binnenhaalde... Haaks daarop staat Denis' uitspraak in dezelfde krant: "NS Cargo krijgt het gewoon niet voor elkaar om aan onze wensen te voldoen." CCS heeft met nadruk gekozen voor de binnenvaart, door een belang van 37,6 procent te nemen in de Rhein-Waal-Terminal in Emmerich, als belangrijke schakel in het Rijn-zee-verkeer. De enige aanbieder van goederenvervoer-per-spoor die ons land tot nu toe 'rijk' is, krijgt van (potentiële) klanten in de media vaker de wind van voren dan alle Nederlandse binnenvaartschippers en -reders bij elkaar. Met klant-onvriendelijkheid delft NS Cargo al jaren aan het eigen graf. Spoorvervoersprognoses worden doorgaans pas gehaald bij hoog water op de Rijn, of bij volumegroei in het traditionele vervoer van kolen en erts op Duitsland. De Schuttevaer meldt dat NS Cargo extra kolenwagons aanschaft, nu er dit jaar 35 keer zoveel (600.000 ton) kolen over de rails gaan als vorig jaar (17.000 ton). De binnenvaart profiteert overigens mee van de extra kolenimporten van Duitsland, dat de subsidie op het verbruik van binnenlandse kolen fors verminderde. Anders ligt het bij het teruglopend ertsvervoer (van 41 naar 35 miljoen ton dit jaar), waar het spoor z'n traditionele hoeveelheid lading vasthoudt en het verlies geheel voor rekening van de binnenvaart komt. Tussen 1970 en 1995 is het aandeel van spoorvervoer in het totale goederenvervoer binnen de Europese Unie gedaald van 32 procent tot 15 procent. Europees transportcommissaris Neil Kinnock riep tijdens een infrastructuur-congres in Eindhoven dan ook niet ten onrechte: "Als dit zo doorgaat, verdwijnt het goederenvervoer per spoor, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien voor de werkgelegenheid en het milieu." Nieuwsblad Transport ving ook in Eindhoven geluiden op van ontevreden spoorklanten. Zo stelde een vertegenwoordiger van rederij P&O met bijtend sarcasme vast dat de treinen van European Rail Shuttle (Nedlloyd, Sea-Land en Maersk) het met een gemiddelde snelheid van 28 km per uur veel beter doen dan het Europees gemiddelde. Onder de kop 'Concurrentie geen wondermiddel' zegt Smulders in het NT: "Concurrentie is prima, maar het moet niet het panacé voor verbetering van het spoorvervoer worden. In het buitenland vragen ze of we soms ruzie hebben met onze regering. Ze krijgen uitnodigingen van onze overheid om op het Nederlandse net te komen rijden. Ik heb het idee dat Verkeer en Waterstaat wat dat betreft wel eens overboord valt." 'Overboord vallen' noemt Smulders het overheidsstreven om meer rendement te halen uit de dure railinfrastructuur. Ooit de binnenvaart horen klagen dat V&W zich met het stimuleren van vervoer over water 'voor de trein gooit'? Zelfs Smulders moet op z'n vingers kunnen natellen dat V&W politiek allerminst belang heeft bij een Betuwelijn die ten koste van miljarden aan belastinggeld door steeds minder goederentreinen bereden gaat worden. Klantenwerving is niet echt een overheidstaak, maar waar NS Cargo faalt moet er toch iemand de trein op de rails houden. De tijd voor overname door de Deutsche Bahn lijkt nog niet helemaal rijp. Die zal ook niet graag de rekening van de Betuwelijn gepresenteerd krijgen... Bathmen, 11 oktober 1996. VAART! weblinks: http://www.cargoweb.nl/rail/Default.htm - goederenvervoer per spoor http://www.cargoweb.nl/Rail/NSCargo/Default.htm - NS Cargo homepage -------------------------------------------------------------- (c) 1996 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen en invalshoeken. --------------------------------------------------------------- * Zielig NS Cargo Date: Mon, 14 Oct 1996 11:21:59 +0100 VAART-bericht van: "P.vErvenDorens" : --------------------------------------------------------------- De oude samenwerking Rijn Schelde Verolme heeft aangetoond, dat bedrijven, die teveel op de overheid leunen, de eigen zaken vergeten, de spirit uit het eigen bedrijf halen en verloren gaan. Ik durf te beweren, dat je de overheid zoveel mogelijk buiten het bedrijf moet houden. Subsidies binnen halen is goed, maar laat dat doen door buitenstaande accountants en blijf binnen het bedrijf de eigen baas. NS cargo is veel te veel bezig met de overheid. Ze hadden een aardig plan voor een spoorcontainer, een handzame laadbak voor allerlei goederen. Daarmee zouden ze rondrijdiensten gaan verzorgen over het gehele net en ze zouden de containers zo dicht mogelijk bij de verladers weghalen en bij de klanten neerzetten. Ik hoor daar niets meer over. Weet iemand of dit nu voortgezet wordt en wellicht belangrijker weet iemand welke maten de containers krijgen, want we zouden ze ook goed over het water kunnen vervoeren. De benodigde kranen zouden niet zo groot hoeven te zijn als de nu geplande containerkranen aan boord van binnenschepen voor het behandelen van maritieme containers. Graag een reactie! P.J. van Erven Dorens InnovatieCentrum Stuur reacties naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl