VAART! Column 97/44

Spelevaren op De Rijn

'Douaneboot De Rijn controleert weer bij Lobith', meldde het ANP donderdag. De Binnenvaartkrant commentarieerde naar aanleiding van het rapport over de tankvaarttoekomst: 'En tegenwoordig vervoeren 'ze' ook gecombineerd. Zelfs zonder extra overslag. De combinatie zit hem in de extra lading; naast de vloeibare lading worden drugs grensoverschrijdend vervoerd. Vervoer met toegevoegde straatwaarde. Opstellen in rotten van vier om die lui te stenigen.'
d o o r   D I R K   v a n   d e r   M E U L E N

Twee berichten, douane en drugs - je zou een logisch verband vermoeden. Aannemen dat de douane uit pure nostalgie weer is gaan varen, of omdat ze het water en de schippers zo misten, zou naïef zijn. Officieel betreft het ook geen grenscontrole, voegt het ANP nog toe in een nieuwe versie van het bericht aan de dagblad- en omroepredacties. De grenscontrole was drie jaar geleden immers juist afgeschaft. Dus wat blijft er over...?

Het ANP laat douanier P. Mulder aan het woord. De man bevestigt dat schippers teveel overtredingen begaan. 'Ze overtreden op grote schaal accijns- en milieuwetgeving. Er worden belastingvrije goederen ingevoerd. De papieren van schippers en hun lading kloppen niet. Restladingen staan helemaal niet of onjuist omschreven', somt Mulder voor het ANP een aantal geconstateerde overtredingen op. Hij baseert zich op een steekproef van een jaar geleden, die voor veel - achteraf onterechte - ophef in de media zorgde. De marechaussee luidde toen zelfs de noodklok over mensensmokkel, een omstreden feit waar het ANP ook nu weer naar verwijst.

Flarden van het bericht schallen uit de radio. Wie destijds al de adrenaline voelde stijgen bij het aanhoren van het mensensmokkelverhaal, gaat nu helemaal over de rooie. 'Wel potverd...!! Zijn ze helemaal mesjokke...!?#$#@@' Het Bureau Voorlichting Binnenvaart reageert onmiddellijk met een persbericht 'Aantijgingen binnenvaart misplaatst'. Maar rectificeren helpt amper, ontkennen evenmin.

Hoewel... Het BVB spreekt namens de binnenvaart z'n verbazing uit 'over het nieuws dat op basis van oude, weerlegde zaken naar buiten is gebracht via het ANP. Een jaar geleden werd beweerd dat de binnenvaart zich schuldig zou hebben gemaakt aan mensensmokkel. Het bleek toen te gaan om een beperkt aantal buitenlandse werknemers die in loondienst waren bij Nederlandse binnenvaartondernemers. Van mensensmokkel was derhalve absoluut geen sprake. Regelgeving heeft de binnenvaart in het gelijk gesteld', aldus het BVB-tegenbericht.

'Ook wordt er opnieuw gesproken over regels en wetten die binnenschippers destijds massaal zouden hebben overtreden. Gecompliceerde regelgeving was er de oorzaak van dat eenvoudige administratieve overtredingen zijn begaan. Er is getracht dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen. Tot slot zijn veel binnenvaartondernemers op grond van grensoverschrijding in de gelegenheid om o.a. een beperkte hoeveelheid accijnsvrije drank en rookwaar aan te schaffen. Mochten er overtredingen worden geconstateerd, dan moeten deze worden aangepakt.'

Voor de Wereldomroep, die rondom de waterstanden op het middaguur wat schipperszendtijd heeft ingeruimd, heeft douanier Mulder bakzeil moeten halen. Jan Veldman mocht namens Binnenvaart Nederland uitleggen hoe het zat. Is daarmee de kous af? Waarschijnlijk niet. Je kunt evengoed de vraag stellen of schippers zonder zonden zijn. Daar gaat het hier wel en niet om. Niet, omdat douaniers het kennelijk niet kunnen laten weerlegde leugens te blijven vertellen. En wel, omdat verhalen uit het gangboord soms niet te weerleggen leugens zijn.

Het is een kwestie van imago. De binnenvaart heeft geen baat bij een slechte naam, die krijg je vroeg of laat weer op je brood. Dat het BVB er tussen gesprongen is, is natuurlijk prima. Je imago moet je bewaken, wat je kwijt bent krijg je slechts met veel moeite terug. Nog beter zou het daarom zijn wanneer de binnenvaart en alle daarbij betrokkenen eindelijk eens leren met één mond te spreken. Bij twijfel even het BVB bellen.


VAART! Actueel - VAART! Column