De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Column 97/4: Een redelijk alternatief ------------------------------------- Geacht KSV-bestuur, beste Klaas en Sander, Misschien voelt u zich door dit persoonlijk schrijven verrast. Maar nu ik langzamerhand mijn ambtsperiode als Commissaris van de Koningin in Gelderland achter mij heb gelaten, bekruipt mij de drang me anderszins in ons rivierenland te roeren. U leest het goed, ik zou u mijn capaciteiten als bestuurder willen aanbieden. Nu de burgemeester van Urk, de heer S. Veninga, uw verzoek het voorzitterschap op zich te nemen, na rijp beraad heeft afgewezen, is een oud-CdK wellicht een redelijk alternatief. Ik heb u wel vaker verrast. Het was, meen ik, in september 1991 dat zowel uw organisatie als mijn toenmalige werkgever, de Conferentie van Europese Transportministers (CEMT), de Hongaarse hoofdstad Boedapest hadden uitgekozen voor een Oost-West verbroederingscongres. Uw lijfblad rapporteerde daarna: 'Europese transportministers zetten schouders onder vervoer over water' en 'Verbroederingscongres Boedapest mooi vervolg ministersconferentie'. Absoluut! Dat was het. De 'Marathon van Boedapest' staat ook in mijn herinnering onuitwisbaar gegrift. Weekblad Schuttevaer van 21 september 1991 ligt hier opengevouwen op het zojuist geruimde bureau in mijn Twellose thuiswerkkamer. Hoe was het ook maar weer, ontleenden niet zowel het weekblad als uw vereniging hun naam aan die eertijdse voorvechter van schippersbelangen, de Zwolse schipper/handelaar Willem Jan Schuttevaer? De goede man zou zich welhaast in zijn graf omdraaien, als hij wist dat op dit moment niet een tolketting maar ijsgang de schippers het varen op het Zwolse Diep verhindert. Uw hoofdbestuurslid Sander Janssen van de Factotum kende ik al van voor 'Boedapest'. Ik wil niet verhullen dat zijn aanstekelijk enthousiasme mij als secretaris-generaal van de CEMT destijds heeft verleid tot een korte toespraak op uitnodiging van de - helaas intussen overleden - congresvoorzitter prof. Fekete. De voorafgaande ministersconferentie had de overtuiging opgeleverd dat vervoer over water transport van de weg kan halen. Ik heb toen de aanwezigen opgeroepen initiatieven aan te blijven dragen om meer vervoer naar het water te krijgen. Tot mijn grote genoegen was dat geen loze oproep, zoals ik de afgelopen jaren ook in Gelderland heb mogen constateren. Wist u overigens dat Gelderland bij een onderzoek onder 267 Europese vestigingsplaatsen als de meest gunstige uit de bus kwam? Ik heb er laatst in de Scheepvaartkrant nog eens wat over gezegd. Dat zit 'm natuurlijk voor een groot gedeelte in de bereikbaarheid. Die moet je dus goed houden. Er gaat geen dag voorbij of ik zeg wel ergens dat er een noordelijke Waalhaven moet komen. Er is nu wel een kleine containerhaven in Nijmegen, maar er moet een grote komen en die zal zo vollopen. Begin er nou maar aan, zeg ik dan, want de binnenvaart kan veel meer doen om de weg te ontlasten. Dat het geld kost, weten we. Iedere overslag is een kostenfactor van betekenis en ik vind dat in de aanloopfase de overheid daar veel aan moet doen. Zou je de kosten van de infrastructuur toerekenen aan de transportmodus, dan kunnen we nog wel even vooruit. Ik heb zeer tot ongenoegen van het wegtransport, ook al in mijn Parijse tijd, vaak gezegd dat het vervoer over de weg te goedkoop is. Daarbij spelen allerlei factoren die niet in rekening worden gebracht, zoals de milieufactoren. Dat wordt dan vaak opgepakt alsof er teveel winst wordt gemaakt. Dat is natuurlijk niet zo; de marges in het vrachtvervoer zijn bijzonder klein. Nee, de consument betaalt te weinig voor het vervoer over de weg. Het probleem is ook dat je het wegvervoer niet alleen in Nederland duurder kunt maken, daarvoor is de verwevenheid in Europa veel te groot. De gemaakte kosten moeten toegerekend worden naar het vrachtvervoer, waardoor het duurder wordt en de binnenvaart en de kustvaart beter kunnen concurreren. Dat is een standpunt dat ik al heel lang heb. Zitten wij zo een beetje op hetzelfde 'spoor'? Misschien niet het juiste woord in dit verband... Ik weet dat in uw kringen het spoor als grote concurrent wordt gezien. Welnu, in mijn Gelderse tijd heb ik mij nooit een enthousiast voorstander getoond van zo'n geld- en ruimteverslindend project als de Betuwelijn. Mijn weerstand had dan veelal een planologische achtergrond; wij vonden onze 'backyard' allerminst het opofferen waard. En u hebt gelijk als u zegt dat ook in dit opzicht een redelijk alternatief - u merkt, ik blijf D66'er ten voeten uit - ruim voorhanden is. De Betuwelijn ligt er immers al; de Waal is ruim genoeg. Anderzijds denk ik niet dat je bang moet zijn en dat je elkaar niet in de gaten hoeft te houden. Er is, naar mijn mening, genoeg brood op de plank voor iedereen. In het interview dat Harry van Eeuwijk met mij had voor de Scheepvaartkrant, heb ik mezelf een kleine zelfstandige genoemd. Ik heb nog veel functies, ik ga wat schrijven, ik ga wat spreken hier en daar. Ik ben verder voorzitter van de European Intermodal Association en ik zal wel wat gaan doen aan innovatie in Nederland. Voor de binnenvaart had ik op dat moment nog niks op stapel staan, maar de gedachte is me sindsdien sterk bezig blijven houden. Vanwege dat intermodale zal er altijd een relatie zijn, maar het is een dermate mooie bedrijfstak dat ik me daar graag bestuurlijk voor in zal zetten. Het lijkt me buitengewoon eervol mij te kunnen voegen in de rij van Willem Jan Schuttevaer, W.U. de Jong, mr Harm Smeenge, mr W.A.C. van Dam, mr J.C.W. van Dam en Klaas van Dorsten. Bovendien spreekt het koninklijke in de carričrelijn - van Commissaris der Koningin naar voorzitter van de Koninklijke Schippers Vereniging Schuttevaer - mij om persoonlijke reden zeer aan. Rest mij nog u veel sterkte en wijsheid toe te wensen bij de keuze van een nieuwe voorzitter voor uw vereniging. Mocht u over mijn persoon meer inlichtingen wensen, kunt u altijd even contact opnemen. Of leest u er het door mij van harte onderschreven interview in de Scheepvaartkrant even op na. (Waarmee overigens niet gezegd wil zijn, dat ik mijn beschikbare tijd liever zou besteden aan het timmeren van een kippenhok, dan aan het mede besturen van uw vereniging ;-) ). Verdere bijzonderheden kunt u ook vinden op het World Wide Web. Het D66-blad De Democraat publiceerde eind vorig jaar een artikel met mijn politieke standpunten, dat u vindt op http://www.d66.nl/democ.8/art_7.htm En dan is er ook nog een heel aardig boekverslag, op http://digischool.bart.nl//files/ne/oorlogsw.htm, geschreven door een jonge lezer aan de hand van mijn boek 'Oorlogswinter', dat in 1973 werd bekroond met de Gouden Griffel. De uitkomst van uw bestuurs- en voorzittersoverleg wacht ik af. En uiteraard de stemming onder de leden tijdens uw congres op 22 mei a.s. te Nijmegen. U begrijpt, dat u wat mij betreft voor het congres geen betere locatie had kunnen kiezen. Hoogachtend, Terlouw -------------------------------------------------------------- Bathmen, 26 januari 1997. (c) 1997 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web raadpleegbaar op http://www.per.nl/vaart/columns/