De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Column 97/7: Havens om te varen ------------------------------- Om te varen heb je havens nodig, goed bewoonbare havens. Dat lijkt een paradox, zoiets als: zonder thuis gaat je werk niet goed. Wie voor z'n wettelijk voorgeschreven rusttijd is aangewezen op een voorzieningloze ligplaats, ver van de bewoonde wereld, vindt nog geen rust. Om maar niet te spreken van schippers die - zolang het duurt - hun wachtweken op de beurs slijten als weggekeken paria's in een binnenstadshaven. Het probleem is zo oud en veranderlijk als de vaart zelf. In de Binnenvaartkrant beschrijft Cor Willemsen hoe het noodlot de AMVV ooit hielp tegen ambtelijke willekeur, waardoor De Witte Zwaan in Rotterdam toch z'n kleuterklas kon krijgen. Dicht bij de varende ouders in de haven. AMVV-directeur Ed de Jong zet in dezelfde krant het nieuwe beleid van de welzijnsstichting uiteen, met bundeling van de activiteiten op twee locaties: Amsterdam (Bonte Zwaan) en Rotterdam (Zwarte Zwaan). De AMVV rekent tegenwoordig in kleinere duizendtallen, en moet desondanks de eindjes aan elkaar zien te knopen, om z'n functie voor de schipperij te blijven vervullen. Minder mensen varen meer lading, schepen varen vaker continu. Dat leidt tot korter liggen en havenleegloop. Het proces wordt nog sterker als over een paar jaar de schippersbeurzen dicht gaan, en alle partijen opnieuw hun plaats moeten zoeken op de vrije markt. Het aan de Rotterdamse Hannokade gedachte binnenvaartcentrum is een prima poging de belangen bij elkaar te houden. Maar als het beheer(sen) van de reservecapaciteit wordt gezocht in de rek die de Vaartijdenwet biedt, volgens de gedachte die NPRC-directeur Hein Pols onlangs in Brussel opperde, vraagt dat om meer capaciteit in overnachtingshavens langs de vaarwegen. Dus ver van de grote stadshavens. Nog een aspect dat onvermijdelijk z'n weerslag op havens zal krijgen, is de groei van elektronische datacommunicatie, die minder vaste verzamelpunten van schippers nodig heeft. Patroonveranderingen in de vaart zetten het komend decennium de havens op hun kop. Maar om te kunnen varen blijf je ze nodig houden. -------------------------------------------------------------- Bathmen, 16 februari 1997. (c) 1997 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web raadpleegbaar op http://www.per.nl/vaart/columns/index.htm