Wekelijkse VAART! Column door Dirk van der Meulen EEN JAAR VOL VAART! Internet boeit me al langer, en sinds een jaar is de vrijetijdsagenda mede door de combinatie met VAART! vaak tot in de kleine uurtjes gevuld. Het is de combinatie waar ik in geloof, maar die waarschijnlijk nog wat meer (vrije) tijd nodig heeft. Het doel is een discussielijst met minstens de helft varende schippers. (Loop nu niet allemaal weg, want dan zijn we de kritische massa meteen kwijt en wordt het voor de paar overgebleven varenden wel heel erg eenzaam toeven hier.) Waarom VAART-L of VAART! Forum? Ik ben lang genoeg journalist om te weten dat hele volksstammen hun verhalen, ideeën en gevoelens kwijt willen aan een massa anderen, en dat tijd, plaats en de beperkte toegang tot de media daarin remmende factoren zijn. Ook VAART! heeft z'n beperkingen, alleen al door de (nog) geringe pc- en modemdichtheid in de binnenvaart. Maar in andere opzichten komen we de lezer/deelnemer/gebruiker al meer tegemoet: je kunt hier direct je verhaal kwijt, met de kans op onmiddellijke respons; VAART! is per email of via het Web over de hele wereld bereikbaar; je bepaalt zelf hoe en wanneer je verhaal de wereld in gaat, en ook hoe, of en wanneer je verhalen van anderen leest. Sinds ik mij het bestaan van Internet bewust ben, was er minstens één Internet-verrassing per dag. Daar hoef je geen moeite voor te doen. Het Internet van vandaag is morgen al weer anders. Door de snel veranderende techniek, maar minstens zo verrassend door de vernieuwende toepassingen van de techniek. Op papier hebben we alles wel zo ongeveer beleefd, maar wat je morgen op Internet meemaakt wordt bij wijze van spreken pas vandaag ontdekt. De Pathfinder was zeven maanden onderweg naar Mars, maar de foto's zijn al direct op het Web beschikbaar. Werd daar vroeger lang geheimzinnig over gedaan, tegenwoordig krijg je de resultaten van wetenschappelijk onderzoek meteen op je scherm. De openheid groeit, informatie wordt gemeengoed. Je verbaast je dat Teleship pas op z'n vroegst dit najaar in de lucht is, en elke schipper zich nog steeds moet melden, altijd en overal. De techniek is er om daar eerder en slimmer mee om te gaan. VAART-L bestaat dankzij die nieuwe techniek, maar niet door die techniek alleen. Communiceren is mensenwerk. Wat je schrijft moet nog steeds lezers aanspreken. En al is de drempel laag, wil dat nog niet zeggen dat iedereen die meteen maar neemt. In een zeevaart-mailinglist las ik dat scheepseigenaren nooit gewend waren om rechtstreeks met verladers te communiceren. Daar zat altijd wel een bevrachter of een andere bemiddelaar tussen. Het zou verklaren waarom je in die lijst, maar wellicht ook in VAART-L zo weinig varenden tegenkomt. Aan de techniek en aan de actieve forumleden zal het niet liggen. Het VAART! Forum gaat enthousiast en vol verwachting z'n tweede levensjaar in. -------------------------------------------------------------- Bathmen, 7 juli 1997. (c) 1997 - VAART! Info Het VAART! Forum staat open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web met links terug te vinden op http://www.per.nl/vaart/column/