Wekelijkse VAART! Column door Dirk van der Meulen

EEN JAAR VOL VAART!

Internet boeit me al langer, en sinds een jaar is de vrijetijdsagenda
mede door de combinatie met VAART! vaak tot in de kleine uurtjes gevuld.
Het is de combinatie waar ik in geloof, maar die waarschijnlijk nog wat
meer (vrije) tijd nodig heeft. Het doel is een discussielijst met
minstens de helft varende schippers. (Loop nu niet allemaal weg, want
dan zijn we de kritische massa meteen kwijt en wordt het voor de paar
overgebleven varenden wel heel erg eenzaam toeven hier.) 

Waarom VAART-L of VAART! Forum? Ik ben lang genoeg journalist om te
weten dat hele volksstammen hun verhalen, ideeën en gevoelens kwijt
willen aan een massa anderen, en dat tijd, plaats en de beperkte toegang
tot de media daarin remmende factoren zijn. Ook VAART! heeft z'n
beperkingen, alleen al door de (nog) geringe pc- en modemdichtheid in de
binnenvaart. Maar in andere opzichten komen we de
lezer/deelnemer/gebruiker al meer tegemoet: je kunt hier direct je
verhaal kwijt, met de kans op onmiddellijke respons; VAART! is per email
of via het Web over de hele wereld bereikbaar; je bepaalt zelf hoe en
wanneer je verhaal de wereld in gaat, en ook hoe, of en wanneer je
verhalen van anderen leest. 

Sinds ik mij het bestaan van Internet bewust ben, was er minstens één
Internet-verrassing per dag. Daar hoef je geen moeite voor te doen. Het
Internet van vandaag is morgen al weer anders. Door de snel veranderende
techniek, maar minstens zo verrassend door de vernieuwende toepassingen
van de techniek. Op papier hebben we alles wel zo ongeveer beleefd, maar
wat je morgen op Internet meemaakt wordt bij wijze van spreken pas
vandaag ontdekt. 

De Pathfinder was zeven maanden onderweg naar Mars, maar de foto's zijn
al direct op het Web beschikbaar. Werd daar vroeger lang geheimzinnig
over gedaan, tegenwoordig krijg je de resultaten van wetenschappelijk
onderzoek meteen op je scherm. De openheid groeit, informatie wordt
gemeengoed. Je verbaast je dat Teleship pas op z'n vroegst dit najaar in
de lucht is, en elke schipper zich nog steeds moet melden, altijd en
overal. De techniek is er om daar eerder en slimmer mee om te gaan. 

VAART-L bestaat dankzij die nieuwe techniek, maar niet door die techniek
alleen. Communiceren is mensenwerk. Wat je schrijft moet nog steeds
lezers aanspreken. En al is de drempel laag, wil dat nog niet zeggen dat
iedereen die meteen maar neemt. In een zeevaart-mailinglist las ik dat
scheepseigenaren nooit gewend waren om rechtstreeks met verladers te
communiceren. Daar zat altijd wel een bevrachter of een andere
bemiddelaar tussen. Het zou verklaren waarom je in die lijst, maar
wellicht ook in VAART-L zo weinig varenden tegenkomt. 

Aan de techniek en aan de actieve forumleden zal het niet liggen. Het
VAART! Forum gaat enthousiast en vol verwachting z'n tweede levensjaar
in. 

-------------------------------------------------------------- 
Bathmen, 7 juli 1997. (c) 1997 - VAART! Info

Het VAART! Forum staat open voor discussie, nieuwe informatie, 
en andere ervaringen.
Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web
met links terug te vinden op http://www.per.nl/vaart/column/