Alle columns
(met reacties *)

In de oh-olie
Maritiem Portaal
Voor UEdele...
Over motoren

De Jaarwisseltruc
Een Kerstgeschenk
Politiek advies
Sinterklaas-gevoel
Mismoedig tobben

De Betuwe-tragedie
Maak ze schaars
Agios' Troonrede
Betuwebreuklijn
Internaatsgedoe

Putje kwijt
Dokteren aan capaciteit
Gruwelen in Zeurpietland
Doorgaan en groeien
Koninklijke Schuttevaer

Wat doet de markt?
Schippersmilieu
Goede Vaartwensen
Geen Betuwelijn waard
Wat verdien je aan ICT?

Logistieke schakels
Politiek vaarwater
De Kamer evalueert
BICS Brother's privacy
Onze Schipperstaal

Spelevaren op De Rijn
De Natte Troonrede
Een jaar vol VAART!
Weerbarstig scheepsvuil
Wijnolst's kruideniers

Bedreigde rivieren
De kracht van een droom
Varen in vrijheid
Transport & Criminaliteit
Varen is leven

Ingrediënten voor 1 april
Schippers & Infostress
Sticht een stichting
Observatie & Frustratie
Havens om te varen

Leve de lobby
Een redelijk alternatief
Zet het wegvervoer stil
Meer schip voor je geld*

 

VAART!Column 2000/6   (Alle vorige columns)

Oliedruk & Strategie

Als de oliedruk op z'n hoogst is, is de redding nabij: mijn Griekse vrienden voeren de olijfolieproductie op met 89.000 vaten per dag. Tot in Athene gaan bovendien stemmen op de strategische voorraad - 488 miljoen vaten groot - aan te spreken. De wereldolieprijs moet omlaag. Bill Clinton gaf het goede voorbeeld. Die wil voorkomen dat Amerikanen het koud krijgen deze winter. En de OPEC zegt dat het werkt. Dus willen wij niet achterblijven. Nu de gasolieprijs nog even terug naar waar die hoort...


d o o r   A G I O S   N I K O L A O S

Jullie hebben m'n boodschap goed begrepen. De branche-organisaties zitten alnog om tafel met de minister. Goede zaak! Geneer je niet omdat je 0,0% accijns niet omlaag zou kunnen praten, of zelfs het risico loopt dat die accijnsvrijheid op de Rijn je wordt afgenomen. Onzin! De Akte van Mannheim heeft sinds 1869 wel voor hetere vuren gestaan. En anders bereken je die extra kosten toch gewoon door?! De vissers betalen ook geen accijns en haalden 30 miljoen binnen voor elk jaar tot 2004, vanwege 'veranderde marktomstandigheden'. Moeten we het nog hebben over de 37,5 miljard DM voor de Duitse spoorwegen, die zoals je weet ook NS Cargo hebben ingelijfd...? Ik bedoel maar: laat je gerust 'helpen'.

Intussen natuurlijk wel allemaal opkomen voor je eigen belangen als ondernemer. Niet meer over je heen laten lopen als de zoveelste bevrachter je erin probeert te luizen. Die tijd hebben we gehad. 'Vrije markt' wil niet zeggen dat je als schipper vogelvrij bent, of dat alleen de andere marktpartij vrij is om te doen en te laten wat ie wil. Je kent je eigen kostprijs. Laten we afspreken dat wie daar onder durft te gaan, voor straf een Rijnreis achteruit naar boven krijgt - zonder gasolietoeslag. Als straks de halve vloot stilligt, moet je eens kijken hoe een gasolieclausule met doorberekening van de gemaakte kosten ineens wèl heel redelijk is...

Wie helpt trouwens de Duitse buren uit de puree? Daar hebben de particulieren het nu echt helemaal te kwaad. De eerste echte oliecrisis sinds de val van de Muur en de afschaffing van de Festfrachttarieven komt hard aan. Er is onvrede en twijfel. Want wat moet je met rederijen en Genossenschaften als die geen vinger voor je uitsteken. Wat moet je als je geen contact hebt met de opdrachtgevers, en zelf uit mag zoeken hoe je de hogere gasolieprijs vergoed krijgt? Een gesprek met BDB, de organisatie van reders, expediteurs en bevrachters moet uitkomst brengen. Maar dat zal niet genoeg zijn. De lijst met handtekeningen kan nog wel wat mensen gebruiken die het ook niet langer pikken.

Tekenen! En mee stilliggen als het zover moet komen! Solidair zijn. Wir demonstrieren Einigkeit. Opdrachtgevers van Duitse schippers zijn vaak dezelfde als die van Nederlanders en Belgen. Dit is het moment voor oliedruk van heel de Europese binnenvloot. Waar blijft de ESO? Komt er ook Europees een oproep om werk beneden de kostprijs te weigeren?

Ving bij toeval iets op over motorenlease en afbetalen op basis van draaiuren. Schitterende ideeën! Prima om je machinekamerkosten in de hand te houden. Motoren zijn verhoudingsgewijs dure investeringen. Duur, en vaak ook zwaarder dan nodig is. Natuurlijk, wàt je draait moet je zelf weten. Maar bij de gasolieprijs van vandaag zou je soms toch wensen dat de motorboer je die zware kar had verboden... Zo krijg je als schipper de olierekening die je verdient.

Hou de kop ervoor!

Agios Nikolaos








Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie.

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-2000
VAART! Info

index