De wekelijkse VAART! Column door Dirk van der Meulen STICHT EEN STICHTING Vroeger staken schippers met een gemeenschappelijk belang de koppen bij elkaar en richtten een nieuwe bond op. Jos Woestenborghs herinnerde er pas nog aan toen hij zei: 'Ik was eertijds zeker zo radicaal. Wilde ook van geen nuance of compromis weten. Maar wij richtten toen wel een eigen bond op. Dat zouden de Dwarsliggers nu ook moeten doen.' Niet elk afwijkend standpunt levert meer een nieuwe bond op. We slaan de handen ineen, knijpen ze desnoods fijn, maar we blijven een eenheid. Als je tegenwoordig nog wat wilt bereiken heb je een 'nette' stichting nodig. De stichting is politiek correct, past in het 'Haagse' straatje. Neelie Kroes riep in haar dagen als minister nog wel eens schertsend: 'Als ik de binnenvaart uitnodig, moet ik de bedrijfskantine van mijn departement afhuren'. De veelheid aan bonden en bondjes straalde destijds verdeeldheid uit, en dat geldt de laatste jaren in dit land steeds vaker als ongepast. Binnenvaart Nederland schikt zich inmiddels braaf in elke vergaderzaal. De bonden en bondjes zijn er nog, maar veel belangen worden beijverd door een of andere stichting, stafbureau, werkgroep of platform, vaak weer gekoppeld aan BN. De BVB is het bekendst, timmert ook het meest aan de weg met voorlichting over de binnenvaart. Er is een BMB, niet voor marketing zoals ooit de bedoeling was, maar voor milieutransporten; een SAB, voor de problematiek van afvalstoffen; en een nog onbemand Bureau Telematica Binnenvaart (BMT). De Cibij is er ook, voor de ijsbestrijding. Van een wat andere insteek is de werkgroep STImulering GOederenvervoer over WAter, een initiatief van het InterProvinciaal Overleg (IPO). Deze STIGOWA, waarin naast een heleboel overheidsvertegenwoordigers ook iemand van het BVB zit, heeft pas z'n ideeen ontvouwd. Natuurlijk twijfelt niemand aan de opperbeste bedoelingen van (de mensen in) deze moderne verbanden. In een schippersbond werd/wordt het bestuur of het bureau nog wel eens onomwonden op z'n nummer gezet. Stichtingen, werkgroepen en platforms krijgen de kritiek op z'n hoogst uit de tweede hand. Wie er zelf in zit commiteert zich en was er altijd zelf bij. Van een echte 'democratische' toetsing is geen sprake, en probeer dan maar eens om je medezeggenschap in voorgekookte ideeen waar te maken. Schippers - zelfstandige binnenvaartondernemers - hebben traditioneel een weerstand tegen stichtingen. Iedereen grijpt altijd onmiddellijk naar de Stichting WaterTransport of de Stichting Nederlandse Particuliere Binnenvaart. Vervelende voorbeelden van organisaties waar met middelen en belangen van schippers is gesold. 'Sticht een stichting' strookt wellicht met opvattingen over politieke correctheid, maar riekt naar een achterkamertjescultuur. Op stichtingsbestuurders en deelnemers in werkgroepen en platforms rust in wezen geen andere verantwoordelijkheid dan bondsbestuurders al die jaren hadden tegenover hun (varende) leden: Doe dat wat de bedrijfstak van je vraagt, niet dat wat je zelf goed dunkt. En - ook belangrijk - blijf zorgen voor meerwaarde! -------------------------------------------------------------- Bathmen, 16 maart 1997. (c) 1997 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie over columns en andere zaken, nieuwe informatie, en eigen ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web raadpleegbaar op http://www.per.nl/vaart/columns/