De wekelijkse VAART! Column door Dirk van der Meulen SCHIPPERS & INFOSTRESS 'Infogestresst, u ook?', vroeg het reclamevakblad Adformatie deze week. We krijgen tegenwoordig alles in veelvoud: koffie en snoep in tientallen soorten, twintig TV-kanalen, auto's in tal van variaties en met duizend-en-een opties, dubbele marifoons en radar, en maar liefst drie binnenvaartvakbladen. Kiezen wordt hoe langer hoe moeilijker, of trekken we ons van de hele boel steeds minder aan? De vakinformatie-uitgevers van Nederland gaven hun tweejaarlijks congres vorige week de titel 'Lang leve de Infostress!' mee. Na twee dagen maakte satiricus Arjan - Theo & Thea - Ederveen er een eind aan met de opmerking: 'Jullie hadden mij twee dagen eerder moeten vragen, had je fijn een long weekend kunnen hebben. Wat je nu moet doen is alles vergeten en lekker naar huis gaan.' Intussen is wel duidelijk dat uitgeverijen zich allang niet meer beperken tot boeken en bladen, maar zich hoe langer hoe meer ontwikkelen tot veelkoppige monsters. Naarmate de samenleving ingewikkelder wordt, neemt de behoefte aan informatie toe. We willen de juiste informatie op het juiste moment; zoals de ladingontvanger: just in time. Uitgevers spelen daar maar wat graag op in, ieder z'n vak. Het e-mailadres van nu is volgend jaar een nautische website, en die CD-Rom met het Rijnvaartpolitiereglement en het complete ADNR komt er ook nog wel. Of is die er al...? Je kunt niet alles meer weten tegenwoordig. Omdat je ook niet alles meer kunt lezen, ga je zappend door de krant. Zoals je van het ene TV-kanaal overspringt op het andere, of op het World Wide Web surft van site naar site. Een paar bookmarks, kanalen of kranten blijven je bij, omdat ze je kennelijk meer te vertellen hebben. De rest laat je met toenemend gemak links liggen. In de groeiende veelheid komt Kwaliteit vanzelf bovendrijven. Is infostress een probleem? Niet zolang je de vrije keus hebt, en informatie-verplichtingen binnen de perken blijven. Als drie kranten vrijwel hetzelfde schrijven pak je de beste; als je verplicht wordt vaargegevens in een computer bij te houden neemt het zuchten al toe; maar als er nog een apparaat bij moet om in de stuurhut ook het radarbeeld van de verkeerspost te kunnen volgen, wordt varen al een hele opgave. Een paar jaar geleden boog een rechter zich over de vraag of een schipper tijdens de vaart TV mocht kijken. Tot een echt verbod kwam het niet. Aan de zesbaksduwvaart ging indertijd een uitgebreid onderzoek van het TNO-instituut voor zintuigfysiologie vooraf. De vaart informatiseert verder, en het kan dan ook geen kwaad om eens uit te zoeken of er ergens een moment is waarop de infostress toe zal slaan. P.S. Ik merk dat mijn e-mailberichten de laatste dagen in veelvoud de wereld in gaan. Sorry, ik heb geen idee waar dat door komt. Over infostress gesproken... -------------------------------------------------------------- Bathmen, 23 maart 1997. (c) 1997 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie over columns en andere zaken, nieuwe informatie, en eigen ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web raadpleegbaar op http://www.per.nl/vaart/columns/