De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Column 97/2: Zet het wegvervoer stil ------------------------------------ Is het uit afgunst dat, juist nu Koning Winter de vaart belemmert, de schippersbond ASV het parlement vraagt om aan het wegvervoer niet nog meer ruimte te geven? De Telegraaf is er met 'Jorritsma zet kwaad bloed bij binnenvaart' snel bij. Annemarie Jorritsma, de minister van Verkeer en Waterstaat, paaide havenbedrijven in Rotterdam met de toezegging dat truckers omstreeks 2015 probleemloos langs de files zullen rijden. Ze deed dat vorige week bij het jaarlijks SVZ-havendiner. Het eten smaakte er waarschijnlijk net even anders dan de snert die ze thuis in Bolsward kookte tijdens de Elfstedentocht. Dat 'beschermen van het wegvervoer' steekt Ton Ramstijn en consorten zeer. Ton is secretaris van de Algemeene Schippers Vereeniging, de club die tegen alles is wat de toerbeurt ondermijnt. En wie of wat doet dat niet dezer dagen? De Telegraaf laat hem zeggen: "De uitspraak van de minister illustreert dat deze regering wel zegt het vervoer over water en rail te willen stimuleren, maar feitelijk vooral de belangen van het wegvervoer voor ogen heeft." De ASV heeft er scherp op gelet. In de nota's 'Transport in Balans' en 'Samenwerken aan Bereikbaarheid' was de teneur al niet anders. Personenauto's moeten plaats maken voor vrije vrachtrijbanen; het Eurovignet kost vrachtrijders vrijwel niets en ook de accijnsverhoging op vrachtautobrandstof wordt zo goed als volledig gecompenseerd. De diepe argwaan van de ASV toont aan dat deze regering maar een ding wil, en dat is vrij baan voor de vrachtautokaravaan. En dat terwijl het binnenlands vervoer per schip de laatste jaren alleen maar is afgenomen. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart, waar de ASV ook al nooit een warm voorstander van was, gooide er de leus 'Kies de binnenvaart voordat alles stilstaat' tegenaan. Maar die goedkope variant op de strijdkreet van de rijdende vervoerders blijkt niet ijsbestendig. Van nood kiezen veel verladers bij de huidige lage temperatuur toch maar liever voor het wegvervoer. Want zonder transport staat immers alles stil. De ASV heeft vaak wel een beetje gelijk, maar mist ieder gevoel voor nuance. Zwart-wit denkers binnen deze groepering van Hollandse opstandelingen zouden het liefst zien dat Annemarie zich voor de eerste de beste vrachtwagen posteerde, en die als symbool voor al die andere concurrenten van de binnenvaart een luid en duidelijk 'Ho!' toeriep. Maar, om voor (bijna) iedereen begrijpelijke redenen, kan en wil de minister dat niet. Dat maakt haar natuurlijk niet meteen tot tegenpartij noch het wegvervoer tot bevoordeelde partij. Voor Binnenvaart Nederland is de ASV letterlijk een buitenbeentje, een luis in de pels. Het is niet BN dat via de Telegraaf het volk toespreekt, het is de ASV die nog slechts bestaat dankzij het eigen geluid van vrije schippers. Geen duidelijker bewijs dat het Nederland van de binnenvaart niet rijp is voor een alomvattende samenzwering. In het wegvervoer hadden ze dat gedacht met Transport & Logistiek Nederland (TLN). Maar dankzij de winterkou op Franse snelwegen waar alles stilstond, heeft TLN inmiddels ook weer z'n 'ASV' van eigen rijders. Bathmen, 12 januari 1997. -------------------------------------------------------------- (c) 1997 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web raadpleegbaar op http://www.per.nl/vaart/columns/